Jakt och corona

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Mac12
Been thanked: 1 time

Jakt och corona

Inlägg av Mac12 »

Hej på er!

Hur resonerar ni i era kretsar kring det här med corona? Nu kom nya rekommendationer (med emfas) om att vi inte ska träffas fler än åtta personer på allmänna sammankomster. Jag börjar t.ex. bli skeptisk till om det är lämpligt att genomföra en klappjakt med 15 eller så deltagare på Lucia. Tacksam för input på detta.
//Marcus

MartinL
Been thanked: 7 times

Re: Jakt och corona

Inlägg av MartinL »

Är jakt en allmän sammankomst? Sluta kramas då ni hälsar på varandra, ska ni vara fler än 2 på samma pass, stå inte för nära. Är du sjuk, stanna hemma. Klappjakt, klappa bara dina egna händer.

Tror man klarar sig ganska långt så.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Mac12

Inlägg av Mac12 »

MartinL skrev:
16 nov 2020, 16:25
Är jakt en allmän sammankomst? Sluta kramas då ni hälsar på varandra, ska ni vara fler än 2 på samma pass, stå inte för nära. Är du sjuk, stanna hemma. Klappjakt, klappa bara dina egna händer.

Tror man klarar sig ganska långt så.

Generellt håller jag med dig, men ser man till signalvärdet i att arrangera någonting med 15-20 deltagare mitt i brinnande pandemi så kan jag som jaktledare känna att det är lite sådär halvkul. Tror förstås att det går att göra utan större risk för smitta, men kanske är det inte värt det? Jag har alltså ingen bestämt åsikt ännu, men det känns lite sådär att vara ansvarig för ändå ett halvstort arrangemang i dessa tider.
//Marcus

MartinL
Been thanked: 7 times

Inlägg av MartinL »

Jo, förstår. Men skicka ut direktiv innan vad som gäller, hålla avstånd, ingen bjudlunch, alla står upp vid samlingar, vad som gäller vid tillvaratagande osv. Utse gärna ansvariga personer, om det ska finnas, i förväg, så slipper folk samlas och diskutera vem som ska göra vad i olika situationer.

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 591 times
Been thanked: 159 times

Inlägg av lsjonsson »

Mac12 skrev:
16 nov 2020, 16:09
Hej på er!

Hur resonerar ni i era kretsar kring det här med corona? Nu kom nya rekommendationer (med emfas) om att vi inte ska träffas fler än åtta personer på allmänna sammankomster. Jag börjar t.ex. bli skeptisk till om det är lämpligt att genomföra en klappjakt med 15 eller så deltagare på Lucia. Tacksam för input på detta.
Som tur är älgjakten snart slut i Norrbottens kustlandskap och senhösten är här och vintern närmar sig och därmed vinterklimat och allt färre älgjägare. Vi var 7 jägare varav 3 hundförare både lördag o söndag hos oss och då har vi en tjur och 2 kalvar kvar. Ni som minns så skrev jag 2 tjurar o en kalv kvar i fredags el. i lördags morse. VVO styrelse har omvandlat en tjur till kalv p g a lite med tjurar på marken.

Som du förstår så är det väldigt glest i passlinjen då. Inte tätt precis. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
Ogster2
Been thanked: 72 times

Inlägg av Ogster2 »

Tycker gott man kan samlas ett större gäng när det gäller jakt, man är utomhus och det finns ingen anledning att stå och kramas/klänga på varandra.
Lite klurigare vid tex älg jakt där man behöver va några för att få ut älgen men det går säkert att lösa på ett vuxet sett, det är ju fortfarande ok att trängas på Ullared och liknande ställen...

Användarvisningsbild
westwood
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Inlägg av westwood »

Vi sköt en älg i torsdags. Vi lottade/utsåg två personer som ska ta hand om älgen från att få ur den ur skogen och uttagning till slakt och styckning. För det fick alla andra i laget betala 200:- var, som går till de som jobbar. Allt för att minska kontakt. Och för att de som sliter ska få nån form av morot.

Passutdelning sker med sms dagen innan. samt samlingar under dagen sker med gruppsamtal via mobilerna.
Visst kan verka lite tråkigt men jag är nöjd med det då min far är njurtransplanterad och därmed utan immunförsvar.

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 76 times

Inlägg av malx »

Ogster2 skrev:
16 nov 2020, 18:39
Lite klurigare vid tex älg jakt där man behöver va några för att få ut älgen men det går säkert att lösa på ett vuxet sett, det är ju fortfarande ok att trängas på Ullared och liknande ställen...
Bara för att något är lagligt betyder inte att det är överhuvudtaget ok eller lämpligt (Ullared).

Nu kan man garanterat samordna jakt utomhus på ett säkert sätt, fråga är dock precis som mac12 lyfter huruvida det är lämpligt ur symbolvärde utåt när alla ska dra sitt strå till stacken. (Och det kräver ju också att samtliga jägarna tar ansvar vilket inte är helt självklart om man tittar på samhället i stort). Jag förstår att man tar en funderare som jaktledare. Tur man är småviltsjägare så man slipper problemet.

JHolmgren
Has thanked: 50 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av JHolmgren »

MartinL skrev:
16 nov 2020, 16:39
Jo, förstår. Men skicka ut direktiv innan vad som gäller, hålla avstånd, ingen bjudlunch, alla står upp vid samlingar, vad som gäller vid tillvaratagande osv. Utse gärna ansvariga personer, om det ska finnas, i förväg, så slipper folk samlas och diskutera vem som ska göra vad i olika situationer.

Hållet helt med Martin här.
Förtydligande om rutiner och använda nya idéer för att undvika närkontakt, största delen av jakten sker ju med social distansering oavsett så det är bara att vara kreativ med den del som inte är det.
Vi skall fortsätta jaga men naturligtvis skydda oss så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
Slim
Has thanked: 41 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Slim »

Vi har efterjakt på älg i helgen. Inte hört nåt att än att det ska genomföras. Dock har vi bytt till en stor lokal just i år där vi kan hålla avstånd, samt är noga med handsprit osv. Är någon sjuk skickas den hem.

Anders_Gevär
Has thanked: 2 times

Inlägg av Anders_Gevär »

Tycker definitivt att det går att anordna jakt trots pandemin. Jag är nog lite nojigare än de flesta, men jag känner mig inte speciellt orolig. Se till att håll lite avstånd vid samlingar och korvgrillning så går det bra. Ute i skogen är det ju närmast så coronasäker aktivitet som går att hitta på under dessa tider.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

Håller man allt utomhus med avstånd är det säkrare än att gå till Ica.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Anders_Gevär
Has thanked: 2 times

Inlägg av Anders_Gevär »

De förändrade råden och rekommendationerna som presenterades igår. Förändrar de någonting i sak vad gäller jakten?

Tänkte bege mig ut imorgon och vi kör på som vanligt. Tänker att det är okej, bara man ser till att hålla avstånd till de andra. Vi kommer inte att sitta i någon jaktstuga. Jag kommer sitta ensam på passen. Återsamling vid lunch, men även då kan man äta sin matsäck på behörigt avstånd från övriga. Allt sker utomhus. Alla åker i egna bilar och ingen samåkning sker.

Hur tänker ni andra kring det här?

DalkarlsboTorpet
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

Anders_Gevär skrev:
19 dec 2020, 18:03
De förändrade råden och rekommendationerna som presenterades igår. Förändrar de någonting i sak vad gäller jakten?

Tänkte bege mig ut imorgon och vi kör på som vanligt. Tänker att det är okej, bara man ser till att hålla avstånd till de andra. Vi kommer inte att sitta i någon jaktstuga. Jag kommer sitta ensam på passen. Återsamling vid lunch, men även då kan man äta sin matsäck på behörigt avstånd från övriga. Allt sker utomhus. Alla åker i egna bilar och ingen samåkning sker.

Jag tror inte råden i sig är förändrade för att påverka jakten utan det är restauranger osv som påverkas och eventuella resor. Jagar ni i kommunen med det upplägget så skulle jag helt köra på. Kanske också stämma av innan så alla är friska och är med på upplägget vi telefon först bara.

Jag jagar som vanligt men jag är oftast själv eller med max 2-3 vänner och då har vi egentligen bara kontakt vi mobilen under jakten. Marken ligger på gångavstånd också.

Det jag tänker är värst är risken att skada sig och kanske måste besöka överlagda sjukhus eller för den delen riskera att hunden skadar sig allvarligt och man uppsöker veterinären i en hast och därigenom kommer i närkontakt med kunder och framförallt veterinär.

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

Utomhus och man pratar via comradio, vad kan gå fel? I alla fall så står vi långt ifrån varandra nu när det glesnat i leden.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

Anders_Gevär skrev:De förändrade råden och rekommendationerna som presenterades igår. Förändrar de någonting i sak vad gäller jakten?

Lunch på pass, i övrigt enl ovan.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 67 times

Inlägg av Canta »

Äter aldrig lunch på en jaktdag :D

Ylitjorvas
Been thanked: 96 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Skit också.
Jäkla Corona, nu tvingades jag ställa in toppfågeljakten i år.
Själva jakten hade väl varit ungefär så coronasäker som det kan bli, dvs många kilometer från närmaste väg och inte träffa en människa på hela dagen.
Men flygresan dit och sen att bo hos mina släktingar går ju inte att motivera.
Får sikta på nästa år.

regnskogII
Has thanked: 156 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

Ylitjorvas skrev:
18 jan 2021, 17:27
Skit också.
Jäkla Corona, nu tvingades jag ställa in toppfågeljakten i år.
Själva jakten hade väl varit ungefär så coronasäker som det kan bli, dvs många kilometer från närmaste väg och inte träffa en människa på hela dagen.
Men flygresan dit och sen att bo hos mina släktingar går ju inte att motivera.
Får sikta på nästa år.
Så du menar att det inte är en nödvändig resa? Delar iofs din bedömning men det är ju så satans tråkigt allt just nu.

Ylitjorvas
Been thanked: 96 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Nej det blir liksom svårt att få det till en nödvändig resa. Även om det är en av årets höjdpunkter så är det ju bara lite jakt....
Hade ju känts förjäkligt om jag drog med mig det till pappa och släkten.