Har älgjakt företräde framför småviltsjakt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

robban.jagaren
Has thanked: 18 times
Been thanked: 21 times

Re: Har älgjakt företräde framför småviltsjakt?

Inlägg av robban.jagaren »

pow skrev:
06 nov 2020, 21:40
Haha vad är en Husqvarnatomte? :lol:
Bara mitt bittra jag som raljerar över en grupp "jägare"

Utmärkande drag är:
Vistas helst inte i skogen alls förutom 5 dagar om året för att fylla frysen. När det är gjort ägnar dom hellre tiden till att gnälla över bensinpriset, invandringen, virkespriser och annat viktigt.

Övningskjuter helst inte alls, ammunition kostar pengar.

Har ett vapen som som en bra dag med solen i ryggen och medvind sätter tre smällar i en flattallrik på 80m avstånd.

Har ett sikte som dom inte skruvat på, eller rengjort linserna, sedan hedenhös huserade i stockholmstrakten.

Tycker att ingen annan jävel ska springa i skogen och störa älgarna innan jakten, det kan innebära att dom måste lägga 6 dagar på att fylla frysen, det är en dag extra som dom hade kunnat göra något nyttigt istället för att fylla frysen.

Sitter absolut helst på ett vägpass, helst i bilen så att värmen kan vara på, men till nöds får den öppna bakluckan på 245'an från -81 duga. Måste dom absolut sitta i torn ska det vara inom en spottloska från bilen och med både tak och väggar så att inte väder och vind kan komma åt.

Men jag är inte bitter... :lol:
Samt en för länge sedan uttjänt helly hanse i färgen orange, farfars gamla glastermos, en gammal rostig morakniv, gummistövlar lagade flertalet gånger, jaktbyxor med skinnflärpar på knäna.

Sen får inga andra arter skjutas under älgjaktsveckan än älg. Oavsett rådjur, vildsvin, hjort, räv, grävling, fågel dylikt visar sig i pass. Trotts flertalet nymodigheter så som komradio (31 o 155Mhz,), mobiltelefon där man kan meddela vad som är skjutet. Men icke då de har en gammal 27Mhz radio stor nog att få in italiensk sjöfart från medelhavet samt ger strålskador där sädescellerna dör på allt levande som befinner sig inom 3km radie från användaren.

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 549 times
Been thanked: 156 times

Inlägg av lsjonsson »

pow skrev:
06 nov 2020, 17:18
.men det gäller väl inte hos alla jaktlag? Vi har haft flera hos oss som har kommit förbi på morgonen och fått mark/ östra el. västra sidan av älven anvisad av jaktledaren
Nä, men du tog bonders som exempel på att småviltjägare kommer/ringer och frågar var ni ska jaga och kan åka på en annan del av marken. Vi gjorde så i mer än 30 år och var aldrig i vägen för älgjakten ändå valde nuvarande styrelse/jaktledare att först hitta på att man inte fick jaga fågel för att få bort oss, sen när det visade sig inte hålla så nekades vi lösa jaktkort året efter trots att arrendekontraktet inte är uppsagt, inte ens muntligt.
Om Birger varit i livet hade han rivit himmel och helvete.... själv orkar jag inte, rövhål som nått en viss ålder går inte att resonera med.
Jag har jakt så jag klarar mig.
Hm! Menar du den nuvarande jaktledaren M E?
Det vet jag inget om! Det var helt nytt.
Förra jaktledaren Christer var bra för han kunde anvisa fågeljägare var dom kunde jaga.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Husqvarna special
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Husqvarna special »

Jag som oftast är den ende som jagar småvilt under älgjakten på vårat viltvårdsområde har en del problem med detta. Jag hinner ofta vara ute en till tre timmar innan älgjägarna har bestämt var dom ska jaga. Tyvärr är dom lika dåliga som jag på att tala om var dom är. Ibland tar vi kontakt med varandra.
Husqvarna 900 9,3x62
Carl Gustav 1900 sporter
Husqvarna 1640 MC 6,5x55
Mauser 420B 22lr Stenmark/Stoltz custom
Beretta SV10
FN B25 B2G
Husqvarna 640 special 8x57
Husqvarna 1640 Lyx 30-06
Husqvarna 1640 special 9,3x62
Husqvarna 1640 MC 6,5x55