Har älgjakt företräde framför småviltsjakt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

DohnnyJepp
Has thanked: 10 times

Har älgjakt företräde framför småviltsjakt?

Inlägg av DohnnyJepp »

Precis som tråden frågar, har älgjakt företräde om man jagar på samma mark? Det är lätt frustrerande som småviltsjägare att ständigt invänta svar från älgjaktlaget om de ska ut och jaga och när. ”Vet inte än om vi ska ut kommande dagarna, kanske, vi kan ju höras, är ju inte så lyckat om vi jagar samtidigt.” Etc. Tips på hur man ska göra som småviltsjägare mottages tacksamt!

Styrbjörn
Been thanked: 2 times

Re: Har älgjakt företräde framför småviltsjakt?

Inlägg av Styrbjörn »

Är det inte allmänt känt att älgjakt är den enda sanna jakten?
Allt annat spring på marken är av ondo och bara något som avarter håller på med!

Dessutom är det så att marken måste vila minst några dagar innan älgjakt. Alla vet ju att älgarna tar illa vid sig om de hör en hund som jagar småvilt, oavsett typ, sort och jaktsätt.

Obs kan innehålla spår av sarkasm!

Skickat från min G8441 via Tapatalk

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 72 times

Inlägg av malx »

DohnnyJepp skrev:
05 nov 2020, 23:35
Precis som tråden frågar, har älgjakt företräde om man jagar på samma mark? Det är lätt frustrerande som småviltsjägare att ständigt invänta svar från älgjaktlaget om de ska ut och jaga och när. ”Vet inte än om vi ska ut kommande dagarna, kanske, vi kan ju höras, är ju inte så lyckat om vi jagar samtidigt.” Etc. Tips på hur man ska göra som småviltsjägare mottages tacksamt!
Nej, absolut inte på nationell nivå och inte på de flesta platser. Däremot finns det vissa jaktklubbar med interna överenskommelser. I praktiken är det ju tyvärr dock en annan sak, du vill ju som småviltsjägare knappast irra in på än älgsåt helt kamoflerad... Det är ju inte direkt så de färgglada klövviltsjägarna är dem som löper de största riskerna.

Jag jagar med Luleå jaktvårdsklubb som är stor med många olika marker. Där är reglerna att du kontaktar älgjaktlaget om de skrivit in att de jagar på den och den dagen och ni kommer överens om något. Några få marker har även några få dagar då det är helt avlyst för småviltsjakt men det är inte speciellt många. Har sällan upplevt det som ett problem annat än att man får stiga upp lite tidigare och sammanstråla med älgjaktlaget om jag tänkt spontanjaga.

Jag jagar även via att köpa dagskort småvilt hos vissa byalag. Där är det älgjakten som gäller i byn så för att hålla sig väl med dem och få fortsätta köpa dagskort så kollar jag upp älgjakten även där.

Ingen av markerna jag varit på har det varit några problem att få jaga småvilt samtidigt som älgjakten. Däremot har jag inte alltid kunna välja del av marken själv. Om man känner till hur de tänkt jaga en älgsåt så kan man till och med ställa sig på fågelpass en bit bort, kan vara ruggigt effektivt :). (Tror dock det fungerar bra mycket bättre med drevkedja än med hund)

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 100 times
Been thanked: 33 times

Inlägg av fonkystuff »

Ja
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Inlägg av sos »

Hur vanligt är det att allmänningsskogar där älgjakten sålts på anbud även inkluderar/har som option att köpa småviltjakten... till ett lågt pris? som lockvara? då det stoppar småviltjakt.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
pow
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av pow »

Nej, älgjakten har inte företräde. Har man arrenderat jakt har man precis lika stor rätt att jaga som vilken husqvarnatomte som helst som sitter och passar i bilen vid vägen (och ja, det är väldigt vanligt i den del av landet jag jagar småvilt).
Men då jag börjar bli gammal och trött och min rebelliska låga börjat falna så har jag numer sett till att jaga på områden där samförstånd och ömsesidig respekt råder och dom marker där husqvarnatomtarna tror dom är utsända av gud fader själv har jag slutat sponsra med mina pengar.

DalkarlsboTorpet
Has thanked: 16 times
Been thanked: 29 times

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

pow skrev:
06 nov 2020, 09:16
Nej, älgjakten har inte företräde. Har man arrenderat jakt har man precis lika stor rätt att jaga som vilken husqvarnatomte som helst som sitter och passar i bilen vid vägen (och ja, det är väldigt vanligt i den del av landet jag jagar småvilt).
Men då jag börjar bli gammal och trött och min rebelliska låga börjat falna så har jag numer sett till att jaga på områden där samförstånd och ömsesidig respekt råder och dom marker där husqvarnatomtarna tror dom är utsända av gud fader själv har jag slutat sponsra med mina pengar.

Haha vad är en Husqvarnatomte? :lol:

Ont: Det beror nog helt på bestämmelserna i jaktlaget. I ett av mina lag (pyttemark på 750 ha med 2+2 på tilldelningen) så jagas det bara älg på lördagarna och älgjägarna måste bestämma sig senast torsdagen då skyltar ska sitta uppe senast fredagsmorgon.

För mig är det perfekt då jag är den enda som jagar småvilt +mina eventuella gäster. Visst kan det sitta någon enstaka på bockjakten i augusti men det är sparsamt. Sen har vi några klappjakter på räv där alla som vill får delta. (gratis rovviltskort)

Så hos oss känns det nästan tvärtom och de har ingenting emot att jag jagar på fredagen innan. Jag får också jaga på andra halvan av marken på lördagen. Så de älgjägarna gillar jag. Nu beror det väl på att det är så liten mark och så få älgar att det inte blir riktigt lönt för 15-20 jägare att bråka om.

På de större markena är det tvärtom där känns det inte värt att jaga småvilt med hund försen de fyllt tilldelningen. Riktiga gringubbar som är svåra att prata med.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

Men rent juridiskt så har man rätt att jaga småvilt där man har jakträtt oberoende av om där jagas älg elr inte
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 565 times
Been thanked: 158 times

Inlägg av lsjonsson »

Dom som har velat jaga småvilt samtidigt som älgjägarna brukar komma förbi till oss när vi har morgonmöte för att höra sig för vilken såt vi ska jaga på samt vilken om älven som delar våran mark. Det har då aldrig varit några klagomål på detta sättet.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

lsjonsson skrev:
06 nov 2020, 11:01
Dom som har velat jaga småvilt samtidigt som älgjägarna brukar komma förbi till oss när vi har morgonmöte för att höra sig för vilken såt vi ska jaga på samt vilken om älven som delar våran mark. Det har då aldrig varit några klagomål på detta sättet.
Jo, med bra samarbete så är det mesta enkelt, tyvärr så ser det ju inte ut så överallt :(
Även hos oss funkar det bra, för vi är inte många som jagar småvilt, och dom allra flesta av oss jagar ju älg. Dom som bara jagar småvilt så har koll på var vi jagar älg och väljer ett annat hörn av marken, 3000h jagar man ju inte som en enda såt :wink:
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

börje skrev:
06 nov 2020, 12:01
lsjonsson skrev:
06 nov 2020, 11:01
Jo, med bra samarbete så är det mesta enkelt, tyvärr så ser det ju inte ut så överallt :(
Även hos oss funkar det bra, för vi är inte många som jagar småvilt, och dom allra flesta av oss jagar ju älg. Dom som bara jagar småvilt så har koll på var vi jagar älg och väljer ett annat hörn av marken, 3000h jagar man ju inte som en enda såt :wink:
Visst är det så Börje! Bägge kategorierna ska ju ha tillgång till marken att jaga på samtidigt om det är så.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Ehhhh, inga problem?? Vi arrenderande småviltjägare blev ju av med jakten på minst sagt tvivelaktiga grunder bara för att älgjägarna inte ville ha oss på skogen....

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

pow skrev:
06 nov 2020, 13:48
Ehhhh, inga problem?? Vi arrenderande småviltjägare blev ju av med jakten på minst sagt tvivelaktiga grunder bara för att älgjägarna inte ville ha oss på skogen....
....men det gäller väl inte hos alla jaktlag? Vi har haft flera hos oss som har kommit förbi på morgonen och fått mark/ östra el. västra sidan av älven anvisad av jaktledaren.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
scoutman
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Inlägg av scoutman »

Ptja småviltsjägarna är väl färre än älgjägarna, mot förr, fler älgjägare=fler som skapar regler som passar dom i skogen.

Eller som kollegan på förrförra jobbet sa: Älgjägare är köttjägare, småviltsjägarna är de riktiga jägarna.. (hennes man var jägare). Fri tolkning, risk för att jag rör om i robsoftgrytan :mrgreen: .
Browning X-bolt Adj, .308, Delta titanium HD 2,5-10x50.
Browning A-bolt, 6,5x55.
Stalon w110, LRD stalker.
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70, till salu 500kr.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x32. Till salu 2500kr.
Beagle & labrador.

Katjing
Been thanked: 17 times

Inlägg av Katjing »

Finns det en skillnad beroende på upplåtelseform?

Jag tänker att om man arrenderat jakten så har man ju rätt till den, men om man löst jaktkort, finns det då större möjligheter för markägare att ställa villkor?

Vad gäller i VVO och allmänningar där man typiskt måste både arrendera/äga jakträtt på en fastighet OCH lösa jaktkort?

Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

.men det gäller väl inte hos alla jaktlag? Vi har haft flera hos oss som har kommit förbi på morgonen och fått mark/ östra el. västra sidan av älven anvisad av jaktledaren
Nä, men du tog bonders som exempel på att småviltjägare kommer/ringer och frågar var ni ska jaga och kan åka på en annan del av marken. Vi gjorde så i mer än 30 år och var aldrig i vägen för älgjakten ändå valde nuvarande styrelse/jaktledare att först hitta på att man inte fick jaga fågel för att få bort oss, sen när det visade sig inte hålla så nekades vi lösa jaktkort året efter trots att arrendekontraktet inte är uppsagt, inte ens muntligt.
Om Birger varit i livet hade han rivit himmel och helvete.... själv orkar jag inte, rövhål som nått en viss ålder går inte att resonera med.
Jag har jakt så jag klarar mig.

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

Förstår inte riktigt problemet? Vi samlas på morgonen och ibland får småviltjägarna välja, och ibland älgjaktlaget.
Det som skulle kunna bli ett problem är om det skulle ramla en älg för någon beagle eller så.
Ofta så vill småviltjägarna att vi ska jaga av ett område så det inte står älg kvar där, innan de jagar småvilt där.
Sedan samlas vi i jaktstugan och berättar vad som hänt under dagen.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
gren
Has thanked: 21 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av gren »

Älgjakten är så jävla hypead. Andra dagar jagar vi allt jaktbart, men har någon så mycket som känt fisen av en älg och vi har en sån tilldelad, så blir all fokus på älgjakt. Då hade jag likväl kunnat ligga kvar i sängen.

Det hade varit mycket roligare om älgen var en bonus i den vanliga jakten och ingen började grina om man sköt ett rådjur, när det är älg i såten.

Minns mitt första jaktlag där typ tio personer tog en veckas semester för att sitta och vänta på att grannlagen skulle stöta in en fjoling i våra såtar. Mao inga hundar och inget annat fick skjutas. Det förväntades man göra.
Jag var där två dagar och sen skyllde jag på jobbet. Fan vilket slöseri med tid och semesterdagar.
Skrivbordsjägare

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Vi måste ju komma ihåg att det skiljer en del mellan små marker söderöver o stora marker i norr. Men som jag skrev, har man jakträtt så har man rätt att jaga, iaf i finland kan ingen kräva mer än vad jaktlagstiftningen säger. Sen så är det ju en annan femma om man kommer överens om saker.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Haha vad är en Husqvarnatomte? :lol:
Bara mitt bittra jag som raljerar över en grupp "jägare"

Utmärkande drag är:
Vistas helst inte i skogen alls förutom 5 dagar om året för att fylla frysen. När det är gjort ägnar dom hellre tiden till att gnälla över bensinpriset, invandringen, virkespriser och annat viktigt.

Övningskjuter helst inte alls, ammunition kostar pengar.

Har ett vapen som som en bra dag med solen i ryggen och medvind sätter tre smällar i en flattallrik på 80m avstånd.

Har ett sikte som dom inte skruvat på, eller rengjort linserna, sedan hedenhös huserade i stockholmstrakten.

Tycker att ingen annan jävel ska springa i skogen och störa älgarna innan jakten, det kan innebära att dom måste lägga 6 dagar på att fylla frysen, det är en dag extra som dom hade kunnat göra något nyttigt istället för att fylla frysen.

Sitter absolut helst på ett vägpass, helst i bilen så att värmen kan vara på, men till nöds får den öppna bakluckan på 245'an från -81 duga. Måste dom absolut sitta i torn ska det vara inom en spottloska från bilen och med både tak och väggar så att inte väder och vind kan komma åt.

Men jag är inte bitter... :lol: