hedin i dn

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times

Re: hedin i dn

Inlägg av sos »

Tror ni KH tar upp detta med DN till medieombudsmannen? dock tror jag DN vet hur man skriver/lindar in sin åsikt -för att undvika kritik...
(det är nog bara en ytterligare skattefinansierad tandlös institution?)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Medieombudsmannen
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

kalsonghammare
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av kalsonghammare »

Trodde nog också att K Hedin var naiv och predikade för alla som ville lyssna, men har nu uppfattningen att han kommer att tillhöra extremismens konspirationsteoretiker inom kort. Känner även folk som arbetat med honom, och som inte är ett dugg förvånade då de upplever honom som en buffel som inte förmår ändra åsikt trots att han blivit motbevisad av ren fakta. Så jag antar att de hade rätt.

Sedan att han blivit dåligt behandlad och att rättsväsendets utredningar väcker många frågor kring hur rättsväsendet ska sakna prestige, det är väl ganska klart. Hans skuld eller oskuld har jag dock ingen klart avgörande åsikt om, det får rättens dom visa.
Senast redigerad av 1 kalsonghammare, redigerad totalt 19 gånger.
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

sevehem skrev:
19 okt 2020, 07:19
@lone_wolf:

Det finns inget i expo-källan som är konstigt eller vinklat ej heller i DN. Läste du några av artiklarna? DN gör ett bra jobb och skriver nyanserat om KH där han själv får komma till tals kring alla frågor de ställer. Att det i sin tur är jobbigt för somliga betyder bara att de gör ett bra jobb.
Enligt min mening är Expo källan klart vinklad. DN artikeln kan jag tyvärr inte läsa. Skuille gärna debattera Expos analys av bokmässan, men den diskussionen kommer ganska snabbt in på politik. Enligt forumets regler så går inte vidare den diskussionen.

Men onekligen intressant att en av Sveriges ledande dagstidningar kopplar Hedin till enligt deras mening "extremhöger" och därigenom gör en "guilt-by-association" attack på vargfrågan. Man kan ju undra vilka bakgrundskrafter som maskinerat fram artikeln. Man skall inte vara naiv och tro allt man läser är sant, objektivt och tillkommet i god anda.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

228
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av 228 »

Är det någon som har artikeln?

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 549 times
Been thanked: 156 times

Inlägg av lsjonsson »

228 skrev:
19 okt 2020, 09:47
Är det någon som har artikeln?
Jag!

Skicka ett pm med mailadressen så fixar jag det! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 109 times
Been thanked: 101 times

Inlägg av sevehem »

@Malx, alla artiklar har en vinkel och man måste välja fokus allt går inte att täcka. Denna artikel handlade om KH själv och det är hans ord som är intressanta för tidningen. Att ställa frågor om hur han ställer sig till de sammanhang han medverkat i och sedan redovisa hans svar är inte alls konstigt.

@Lone_wolf: du behöver läsa artikeln innan vi fortsätter. Kolla med Isjonsson, han har den nog till dig med. Men du kan ta bort dina "" runt begreppet extremhöger. Finns det något extremare höger ut än nazister och folkmordsföredpråkare så har jag väl fel.

@
Sos: lägg ner det där konspiratoriska mumbojumbot, att man ställer vassa frågor till en person med makt och inflytande är ju skitbra. Du brukar ju vara först att hitta kritiska vinklar på precis allting så länge det går i linje med att apokalypsen ligger ett vartjut bort. Denna artikel ger en rätt bra möjlighet till nyanser i denna härva. Det borde du väl gilla?

Och en sak till. Bunta inte ihop allt. Har jag med detta inlägg...

.... tagit ställning i vargfrågan? -Nej
.... påstått att utredningen mot KH är rätt god? -Nej
.... påstått att utredningen måste vara kass? -Nej
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Vassa frågor är alltid bra, svaret kan vara "jag bryr mig inte" och då kan givetvis media "hjälpa" allmänheten att tolka detta svar åt ett håll eller låta bli och låta folk bilda sig en egen uppfattning. Av de inlägg jag läst i tråden, dock ett litet underlag, så verkar mediat i fråga ha "lyckats" placera KH i det fack, på skalan, de ville ha han i.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av potatiskastare »

I min värld så är "jag bryr mig inte" också ett svar, som säger massvis.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

givetvis
Har du sett Silvias nya hatt -jag bryr mig inte

nja, KH är nog frustrerad och tar alla tillfällen i akt och då tryter omdömet... det är nog bara Trump som kommer undan med sina märkliga uttalanden.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 181 times

Inlägg av potatiskastare »

Menar du att du tycker förespråkade av folkmord och klädstil är på samma del av skalan?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

potatiskastare skrev:
19 okt 2020, 11:52
Menar du att du tycker förespråkade av folkmord och klädstil är på samma del av skalan?
Så klart inte men var han verkligen medveten om vilka "typer" som han beblandat sig med, att man vill få ut ett budskap så till den milda grad att man får skygglappar är kanske inte så konstigt. Att ha åsikter om varg vilket satt han i den situation han befinner sig i är något helt annat än att ställa sig bakom folkmord - medvetet.

8/8 så svarade han på detta vis... verkar aningen icke media tränad och han insåg nog inte att detta skulle komma att generera andra journalisters intresse och att de skulle komma med skarpa frågor... kan han ha tappat lugnet blivit irriterad och överdrivet provokativ och svarat som han gjorde till reportern i fråga?

https://expo.se/karl-hedin-medverkar-p% ... m-bokmassa
Senast redigerad av 1 sos, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Varför denna helgongloria över mannen, bara för att han står fast i en viss fråga? Han var ju med och lyssnade och förnekar inte det på någotvis, de har inte placerat honom i ett fack. Han placerade sig bland folk i ett fack och är troligen inte dum i huvudet, han kan nog svenska och förstod nog vad som sades. Alltså betyder "bryr sig inte" rätt mycket.

Oavsett om han är höger, vänster, mitt emellan eller fan själv så hoppas jag att det blir rättegång så att alla korten kan studeras av folk som vet vad de gör. Vill jag se honom dömd? -Nej, helst inte men om bevisen visar att han är skyldig så blir det som det blir.

Vill återigen påminna om att jag inte tar ställning i vare sig utredningsfrågan eller vargfrågan.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Han är väl inte mer helgon än några av alla de andra som fått sitta häktade på "lösa boliner" i vargfrågan, men att han skulle sälla sig till kretsen av "högerarmslyftare" har jag svårt att tro... då blir det inte många plankor sålda.

Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

sos skrev:
19 okt 2020, 12:22
Han är väl inte mer helgon än några av alla de andra som fått sitta häktade på "lösa boliner" i vargfrågan, men att han skulle sälla sig till kretsen av "högerarmslyftare" har jag svårt att tro... då blir det inte många plankor sålda.
Här är vi nog mer överens än vanligt (det händer iofs emellanåt) men det tyder på extremt dåligt omdöme att klumpa ihop sig med sådana bara för att man själv känner sig förfördelad. Du skrev innan att hans omdöme troligen fått sig en törn av en traumatisk händelse och det tror jag också och det kanske är liiite förlåtande MEN lite högre krav än så ställer jag i alla fall på folks jamsande med riktigt mörka krafter.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Du har helt rätt i detta Sevehem och det vore väldigt bra om KH kunde ta ett ordentligt avstånd från dessa element och även reflektera över hur han hamnade i detta sällskap och om han vill delge det offentligt så OK men jag hoppas han tänker igenom det hela i lugn och ro.

Möjligen skulle denna rågång (och den är för mig tydlig) behöva göras tydlig med lite mer omfattande lagstiftning mot dylika element lite som Finland gjort.

Vi har alldeles för mycket fundamentalistiskt tok rännande runt i det här landet, vänster, höger, religiöst, HuntSab. etc etc problemet är hur man ska lagstifta, vi har en förkärlek i detta landet att inte "singla ut" rörelser utan lagen skall gälla alla och tyvärr orsakar detta endast begränsningar för vanligt folk då det måste skrivas så generellt... de som skiter i lagen gör just det -skiter i lagen så det biter inte på dem och som sagt det bara begränsar för laglydiga... som t.ex. förslag som begränsar den personliga integriteten.

Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk
Been thanked: 5 times

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Det skulle ju vara intressant att läsa själva artikeln. Han har ju i mångt och mycket blivit den Robin Hood som jag pekade på som en möjlighet i början på tråden om hans fall här på Robsoft.

Vad gäller vilken bokmässa/-or KH deltar vid så tycker jag man ska se vilka han erbjuds/får plats på som utgivare på eget/mycket litet förlag och att man ska vara försiktig att döma ut den aktuella bokmässan helt och håller, för det är såklart just det som Expo vill, att smutsa ned alla närvarande.

Han talade ju f ö på exempelvis på Sunne Jaktmässa och turnerade runt "i bygdegårdarna" innan misstankarna. Han kanske inte fått några sådana erbjudanden att komma tillbaka dit igen efter brottsmisstankarna, vad har han då för kanaler kvar? Vill vi att "tystandet" av KH ska lyckas genom att vi dömer ut de arenor han har kvar?
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994

Användarvisningsbild
redtop
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av redtop »

För er som även hänger på grannforat så finns artikeln att ladda ner där i tråden:
"Karl Hedin om rättsväsendets maktmissbruk och polisen som springpojkar."

malx
Has thanked: 11 times
Been thanked: 69 times

Inlägg av malx »

sevehem skrev:
19 okt 2020, 10:58
@Malx, alla artiklar har en vinkel och man måste välja fokus allt går inte att täcka. Denna artikel handlade om KH själv och det är hans ord som är intressanta för tidningen. Att ställa frågor om hur han ställer sig till de sammanhang han medverkat i och sedan redovisa hans svar är inte alls konstigt.
Så du menar att alla uppgifter om de sammanhang där KH faktiskt haft rätt är därmed ointressanta i artikeln och kan sammanfattas med åsikt så som i artikeln? Nej, man går flera gånger in på häktningen och man väljer att återge delar av samtal som misstänkliggör KH. Då är det ytterst vinklat att inte nämna att det var förvanskningar/felaktigheter av dessa avlyssningar som faktiskt gjorde att KH häktades... i en månad. Det är svårt att få det till att "inte gå att täcka" med tanke på övriga detaljer.

Som sagt, jag skulle nog knappast trivas i KH:s sällskap men denna artikel var väldigt vinklad.

KJE81
Been thanked: 5 times

Inlägg av KJE81 »

k-Hornet skrev:
18 okt 2020, 10:56
Fasen också, redan låst. :-/
Hittade den upplagd som pdf-fil på Utsidan.se :)

https://www.utsidan.se/forum/threads/he ... ost-854574

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 549 times
Been thanked: 156 times

Inlägg av lsjonsson »

KJE81 skrev:
19 okt 2020, 15:45
k-Hornet skrev:
18 okt 2020, 10:56
Fasen också, redan låst. :-/
Hittade den upplagd som pdf-fil på Utsidan.se :)

https://www.utsidan.se/forum/threads/he ... ost-854574
Mitt mästerverk. :D
Få se hur länge den får ligga kvar.
Jag har fått en bortplockad redan.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.