Agerande på älgpass

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Wargen
Been thanked: 1 time

Re: Agerande på älgpass

Inlägg av Wargen »

Att sitta med erfaren jägare är mycket bra, och så har tydligen redan skett här. I övrigt skulle jag själv (precis som någon ovan också) poängtera fördelen med att ta stöd, i alla de situationer då det är möjligt. Dessutom i kombination med sittande skytte. Om allt från knäna uppåt svajar är det inte lätt att avlossa välriktade skott. De riktigt nya skyttarna (som aldrig haft älg i pass) kan inte med säkerhet på förhand veta hur just de reagerar.
På jaktlagsnivå är frågan också viktig. Det egna agerandet satt i förhållande till hur man uppfattar att laget tolkar situationen, höjer ofta stressmomentet. Nya skyttar bör alltså tas väl omhand, säkerhet och etik poängteras, och att det alltid kommer nya chanser.
Sen var det ju det där med att man aldrig får en andra chans att ge ett (gott) förstaintryck. Det är krass verklighet, alla kan misslyckas, även om omdömet och allt det andra är under kontroll, men en knyck eller annat avfyrningsproblem mm. kan leda till skadskjutning eller annat problem.
Som ny skytt/jägare bedöms du på annat sätt än Kalle, som tidigare skjutit 50 älgar utan problem. Så är det bara.
Därav återkoppling till inläggets början. Om nybörjaren sitter med en erfaren, så finns många goda förutsättningar till sådant agerande på passet, att älgen visar sig, och för ett lyckat skott. (förutsätter att i dessa fall är det mer eller mindre givet att nybörjaren tar skott vid gott läge och "gamylen" följer upp vid behov)

Sharp86
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av Sharp86 »

3F02583F-14FB-4FBF-9857-BB39068A019B.jpeg
Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"There is a passion for hunting, it is something deeply implanted in the human breast."
Charles Dickens

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

Frågan i det här fallet kokar ner till
"hur välja bland två skjutbara hondjur" i en närstridssituation där de kommer på varsin sida om passet (framför resp bakom)
Mitt tips är:
- välj djur utan att titta i kikarsiktet
- lyft bössan och skjut omedelbart
Vart tvåan tar vägen visar sig, dvs går ej planera

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Bonzo
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Inlägg av Bonzo »

Elda är viktigt, har IKEAs diskställ som jag lägger bitar av logs i som pyr och blir fin rök. Har skjutit båda älg och grisar som kommit i vind från mig :D
Ett tips är att inte prata för mycket i radion, en del pratar gärna mycket och svarar på allt. Förstör för både sig själv och laget i bland om passen är nära.
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.