Agerande på älgpass

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 54 times

Agerande på älgpass

Inlägg av Ingvar »

Har två "jakelver" som skjuter bra på pappälg.
Skjuter guldserier även om träningen i år har störts av koronan och följder därav på jaktskyttebanorna. Polisens agerande har också ställt till det.
En tillgång vid "skjutträningen" har bla varit SvJF - videofilmer.
Men hur lär man ut beteende på passet förutom att sitta tyst och stilla samt efteråt analysera / diskutera "missade chanser"?

Information overload?

Senast redigerad av 3 Ingvar, redigerad totalt 15 gång.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
Matti
Has thanked: 16 times
Been thanked: 29 times

Re: Agerande på älgpass

Inlägg av Matti »

Det ger sig. Är väl som med en jakthund...timmar i skogen är det som räknas. Som du säger diskutera och analysera i efterhand är bra...hederligt jaktkôjesnack helt enkelt
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 549 times
Been thanked: 156 times

Inlägg av lsjonsson »

1. Sitt stilla o var tysta.
2. Ta med kläder så att dom inte börjar frysa. Se till så att regnkläder finns med ifall det ser hotfullt ut från morgonen.
3. Klä sig varmt när dom har kommit på pass alt. skaffa sig en värmeväst Genzo för 1495 kr så behöver dom inte frysa.
https://www.hylte-lantman.com/genzo-var ... 3000007267
Börjar man frysa så räcker det att man kör på låg effekt för att hålla värmen.
4. Skramla inte med thermos o matlåda.
5. Säg inte mer än nödvändigt i jaktradion.

Det finns säkert mer man kan tillägga.
Om inte annat så trillar bitarna på plats med tiden om intresset kvarstår. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Glooie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av Glooie »

lsjonsson skrev:
15 okt 2020, 11:31
2. Ta med kläder så att dom inte börjar frysa. Se till så att regnkläder finns med ifall det ser hotfullt ut från morgonen.
3. Klä sig varmt när dom har kommit på pass alt. skaffa sig en värmeväst Genzo för 1495 kr så behöver dom inte frysa.

Jag tycker Jonsson sammanfattar det ganska bra. Jag vill dock tillägga en sak, om det uppstår en situation när ni håller inne skott av vilken anledning det må vara, va försiktiga med att pika/skoja med dom om det, oavsett hur sturska eller kaxiga dom nya jägarna är så vet man aldrig hur en sån sak landar hos dom. Och se till att alla, även retsamme Olle, är med på det!
Som exempel, i måndags fick jag en kviga förbi mig på 40 meter, perfekt bredsida, men i fullt sken. Jag hann inte ens lyfta bössan innan hon va förbi. Jag har fått en massa pikar om det, både högt och lågt under tis och ons. Jag har jagat hela livet och vet hur snacket går, så för min del rinner det av som vatten på en gås, men jag vet andra som tagit illa upp men som inte vågat berätta det. Att prata igenom situationen efteråt och analysera läget är mycket bra, va övertydlig med att "man ångrar aldrig ett skott man inte sköt".

Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Han med två hondjur I närstridssituationen berättade hela storyn vid fikat och avslutade med
"hade Ingvar suttit på passet hade båda legat där" (fn trot)
Han har sett mig skjuta älg när han som yngre satt bredvid.

Gblenn
Been thanked: 26 times

Inlägg av Gblenn »

Är ju omöjligt att i förhand diskutera varje tänkbar situation och möjlighet. Men även om inte skott avlossats, eller ens älg har siktats så kan man kanske diskutera själva passet/passen. Så klart om ngn annan skjutit så är det ofta värdefullt att resonera kring det. Tankar kring kulfång, varifrån djur tänks dyka upp och varför, vindriktning, hur gick drevet egentligen etc. Även skjutställning i passet; stående, sittande, stöd osv.
Jag har för övrigt börjat ta med min triggerstick till alla typer av pass, även torn. Där funkar det som ev extra bakre stöd och ger helt makalös stabilitet för de fall det funkar.

Som redan nämnts så är varm och torr är en nödvändighet (vindtätt är ju bra). Särskilt älgjakten kan ju bli relativt långa "sittningar" så allt som ökar bekvämligheten är ju värt att fundera kring. Glöm inte bort att det kan finnas mygg också.

Sen får det inte bli så att all information, i all välmening, bidrar till stress och press.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 182 times
Been thanked: 173 times

Inlägg av Anders Ö »

Och ge fan i att sitta och glo i telefonen som jag gör nu.... :mrgreen:

Även om man har ett bakpass så kan det ramla in Älgar från grannmarken eller de som får för sig att lämna sin dagslega .

Men det är svårt ... jag vet :lol:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
johaneriksson
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av johaneriksson »

Anders Ö skrev:Och ge fan i att sitta och glo i telefonen som jag gör nu.... :mrgreen:

Även om man har ett bakpass så kan det ramla in Älgar från grannmarken eller de som får för sig att lämna sin dagslega .

Pillar man på telefonen är man tyst och stilla :)

Glooie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av Glooie »

johaneriksson skrev:
15 okt 2020, 12:32
Anders Ö skrev:Och ge fan i att sitta och glo i telefonen som jag gör nu.... :mrgreen:

...om man inte glömmer att stänga av ljudet... (nej, inte jag, men jag har hört erkännanden vid elden efteråt...

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 182 times
Been thanked: 173 times

Inlägg av Anders Ö »

Glooie skrev:
15 okt 2020, 12:36
johaneriksson skrev:
15 okt 2020, 12:32

...om man inte glömmer att stänga av ljudet... (nej, inte jag, men jag har hört erkännanden vid elden efteråt...

Ja Absolut, och Älgarna smyger förbi medans man glor i telefonen, och sen undrar hundföraren om det inte var någon Älg framför hunden då den spriger förbi ... :roll:

Gäller även hunpejl :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Båda har nu hört av sig för en pratstund

Bo Petersson
Been thanked: 24 times

Inlägg av Bo Petersson »

Först och främst:
I all mänsklig verksamhet begås misstag. Jakt utgör i detta avseende inget undantag. Konsekvenserna när vapen används kan vara ödesdigra varför god vapenhantering är avgörande för din och andras säkerhet. Ett gott omdöme är jägarens viktigaste egenskap liksom att känna sin egen förmåga och att förbereda sig och handla därefter. Ett ej avlossat skott ska därför aldrig ifrågasättas.

Sedan kommer alla goda råd som radas upp i denna tråd och jag håller med om det mesta men vill gärna lägga till att vi är alla olika och många är inte lika målmedvetet effektiva som de mest engagerade jägarna. Med åren har jag blivit väldigt tolerant och förstående för andras beteende i detta avseende. Att höra någon återkommande prata i radion och att hugga ved är exempel på sådant som många säkert känner igen bland sina jaktkamrater och stört sig på. Jag låter sådant passera utan att kommentera det och det känns lika självklart som att yngre intresserade jägare bör ta till sig goda råd som hjälper dom att bli effektiva jägare om det är deras mål. De mindre effektiva är också bra jägare så länge det är goda kamrater och använder sitt omdöme. Vi har ju mat på bordet även när jaktresultatet är magert.

Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Det förs en intressant diskussion i boken "Hjärnstark" m a p hur vi reagerar på "savannen", dvs vad som behövs / krävs när bytet skall fällas.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 253 times

Inlägg av börje »

När vi får in nån ny som ska sitta på pass så sitter denna tillsammans med en rutinerad jägare första dagen, brukar bli tre såtar normalt. Bra med nån som visar lite hur man ska tänka när passet ser ut på ett visst sätt mm.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Glooie skrev:
15 okt 2020, 11:48
lsjonsson skrev:
15 okt 2020, 11:31

Jag tycker Jonsson sammanfattar det ganska bra. Jag vill dock tillägga en sak, om det uppstår en situation när ni håller inne skott av vilken anledning det må vara, va försiktiga med att pika/skoja med dom om det, oavsett hur sturska eller kaxiga dom nya jägarna är så vet man aldrig hur en sån sak landar hos dom. Och se till att alla, även retsamme Olle, är med på det!
Som exempel, i måndags fick jag en kviga förbi mig på 40 meter, perfekt bredsida, men i fullt sken. Jag hann inte ens lyfta bössan innan hon va förbi. Jag har fått en massa pikar om det, både högt och lågt under tis och ons. Jag har jagat hela livet och vet hur snacket går, så för min del rinner det av som vatten på en gås, men jag vet andra som tagit illa upp men som inte vågat berätta det. Att prata igenom situationen efteråt och analysera läget är mycket bra, va övertydlig med att "man ångrar aldrig ett skott man inte sköt".
Ett inte avlossat skott behöver man inte ångra.
Släpp ut kon tillräckligt långt på hygge el. träda för att vara säker på att hon inte ha kalvar.
Hur många kor skjuts varje år för att man inte har släppt ut kon tillräckligt långt.
Vi brukar säga minst 50 m för att du ska vara säker men kon kan likaväl ha parkerat kalvarna någonstans
Det är svårt att göra en rätt bedömning där om vad som är rätt eller fel.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Anders Ö skrev:
15 okt 2020, 12:24

Glor man i mob. så är man tyst och man är inte rastlös och sitter och vrider sig åt alla håll. :mrgreen:
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

busholle
Has thanked: 33 times
Been thanked: 19 times

Inlägg av busholle »

Se till att de prioriterar säkra skott, man är sämre än man tror när man är stelfrusen efter 5 timmar i nordanvind och snö eller regn, pulsen rusar fort när man har vilt på passet och det är knappast optimalt för riktigt bra skott.

Min första älg var i en sådan situation och jag är ännu glad för att jag tog mig tid att ta ett bra stöd i tornet så den blev på plats.
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50

Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

börje skrev: När vi får in nån ny som ska sitta på pass så sitter denna tillsammans med en rutinerad jägare första dagen, brukar bli tre såtar normalt. Bra med nån som visar lite hur man ska tänka när passet ser ut på ett visst sätt mm.
Gjort i dessa fall

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 253 times

Inlägg av börje »

Klokt, bra jobbat
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
älg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av älg »

Anders Ö skrev:
15 okt 2020, 12:24
Om man har sin absoluta uppmärksamhet riktad mot skogen, så är det risk att man går miste om vad som händer i telefonen. :mrgreen:
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!