Billigaste vapenfodralet som inte är dumsnålt

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

plasterbrick
Has thanked: 25 times
Been thanked: 4 times

Billigaste vapenfodralet som inte är dumsnålt

Inlägg av plasterbrick »

Första vapenlicensen borde va nära nu, och som fattig student lockas man av biltemas katalog. Någon som har nån visdom eller erfarenhet att dela med sig?

DalkarlsboTorpet
Has thanked: 16 times
Been thanked: 29 times

Re: Billigaste vapenfodralet som inte är dumsnålt

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

Jag har biltemas billigaste, det gröna. Jag tycker att det funkar klockrent. Jag tror inte att det spelar så stor roll egentligen. Jag har faktiskt bara billiga nu när jag tänker efter. Två biltema, ett Dollarstore, ett jula och ett som jag fick med när jag köpte ett luftgevär för länge sen.

Jag har bara fodralen från vapenskåpet in i bilen sen plockar jag ut bössan i skogen eller skjutbanan sen fodralet från bilen till vapenskåpet igen. Blir inte så mycket slitage.

Det är nog annorlunda om du kommer att resa mycket och jaga eller bo borta underjakten där fodralet kommer att utsättas för mycket slitage.

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 112 times
Been thanked: 104 times

Inlägg av sevehem »

Har något billigt elände som jag köpte på Torsbos outlet för typ 200 spänn. Har hållit perfekt och det har använts rätt flitigt med många olika sorters vapen.

Det finns säkert superballa grejer men du kan nog känna dig trygg med Biltema här. Bössor är ju gjorda stryktåliga i sig själv så det är ju mest smuts och skav de skall skyddas ifrån.

Skall du checka in grejerna på flyget så gäller hard case men det gör du troligen inte direkt efter examen😉
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 99 times

Inlägg av Giobbi »

Köpte precis denna, rejäl kvalite, klart köp.

https://www.swevest.se/products/vapenfodral-2-vapen
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Mille
Has thanked: 10 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av Mille »

Mitt mest använda "vapenfodral" är en över 25 år gammal innebandyväska.
Köpte precis ett nytt på XXL när de reade ut för 199:-
Perfekt när man bor i stan och inte vill skylta med att man bär på en bössa.

Har blivit många goa skratt och kommentarer på skjutbanan genom åren!

Biltemas fodral är bra. Kompisen har det signalfärgade och är jättenöjd.
Separata fack för ljuddämpare och tillbehör. Bra vaddering/skydd för bössan och kikaren.

mvh Mille

Hcrsweden
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Inlägg av Hcrsweden »

Jag har ett sånt här. Riktigt nöjd med det. Bra kvalitet.
Skönt att det är rymligt.
Sväljer bössan med stor glugg och dämpare monterad.

https://www.swevest.se/jagaren/vapenfod ... spader-ess

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Inlägg av sos »

HVA 1651 med kikare får plats i Biltemas gröna... många andra fodral är för korta.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
gren
Has thanked: 21 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av gren »

Jag har flera, men det är Biltemas gröna som oftast får åka med. Det är tillräckligt bra och dessutom lätt att böja, om man behöver knöla in det i bagaget eller så. Dessutom inga problem med en mauser med 60-pipa och dämpare. Jag hade helt klart köpt Biltemas gröna igen.

Jag har ett sånt där i orange med tjockare skydd (skumgummi) och en massa fickor - använder det i stort sett aldrig.

Edit: De jäklarna verkar ha börjat sälja ett helt nytt, grönt fodral, och slutat med det gamla.
Skrivbordsjägare

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 72 times

Inlägg av malx »

Jag gillar fodral som inte är för långa så jag kör med xxl:s billigaste gröna (som ibland säljts för 99:-) för hagelbössan. Även 22:n passar bra i den. För lite större bössorna med större kikare så kör jag med biltema.

Sen har fodret på 2 av xxl:s gått sönder med tiden då jag skurit upp innertyget med chokerna på hagelbössan men skulle inte kalla det dumsnålt för det. Har haft betydligt dyrare vapenfodral som gått sönder också så då byter jag hellre 99:- fodral med några års mellanrum. Mina fodral används...

Användarvisningsbild
nagelhoff
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av nagelhoff »

många bra tanker runt fodral, och jag har båda billiga och dyrare, känner ingen skillnad, tar det jag känner för för dagen, oftast det som tar minst plats.

En tanke dock som är viktig, se till att det fodral du köper har tillräcklig plats till bössan med sikte och evt. dämpare! om jag har ett stort sikte på studsaren går det inte i dem mindre fodralen, som jag har för t.ex hagelbössan eller en bössa med drevjaktsikte, så köp inte för "små" fodral
Ain't life a bitch