Låna ut vapen

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

win307
Has thanked: 19 times
Been thanked: 51 times

Re: Låna ut vapen

Inlägg av win307 »

Glooie skrev:
10 okt 2020, 21:52
win307 skrev:
10 okt 2020, 21:38
Glooie skrev:
10 okt 2020, 19:50

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik ... -av-vapen/

Frågor på det?

Edit: samma info men från polisens hemsida https://polisen.se/lagar-och-regler/vap ... penlicens/
Nja det är nog en tolkningsfråga...Det står "Tillstånd att ha".Med jägarexamen för hagel så har man väl typ det? Om man menar licens skulle det väl rimligtvis stå så? Med jägarexamen så får man förvisso inte ett "tillstånd att ha" men man har laglig rätt ansöka.Står inget specifikt om att man redan skall ha en hagelspruta för att få låna en?Hon har redan (1?) bössa så någon ligist är hon nog inte heller...Utlåning inom familjen nämns oxå,verkar vara ytterligare aspekt :?: .Denna diskussion har varit på tapeten många gånger här förr,osämjan om vad som gäller likaså...Tolkningsfråga! Ett tips till TS,ring polisen och fråga,berätta sen vad som gäller... :wink:
Nej, det är inte en tolkningsfråga. Att inneha jägarexamen är inte samma sak som att inneha tillstånd att låna en bössa. Enda skillnaden inom familj mot utom familj är att man slipper skriva låneintyg, i övrigt samma.
Det finns inget att tolka här, för en gång skull är lagen väldigt tydligt skriven.
Har INTE skrivit att jägarexamen ger dig rätt att ha en bössa.Men peka gärna ut den delen där att du måste ha en hagel för att få låna en!När du gjort det ska jag ge mig men inte innan... :wink:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Glooie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av Glooie »

Tålsmarkaren skrev:
10 okt 2020, 21:56
...men biter inte på en äkta byråkrat...
Haha, så sant så, precis som med så mycket annat som har med jakt och vapen att göra...

Glooie

Inlägg av Glooie »

win307 skrev:
10 okt 2020, 22:00
Glooie skrev:
win307 skrev:
10 okt 2020, 21:38

Nja det är nog en tolkningsfråga...Det står "Tillstånd att ha".Med jägarexamen för hagel så har man väl typ det? Om man menar licens skulle det väl rimligtvis stå så? Med jägarexamen så får man förvisso inte ett "tillstånd att ha" men man har laglig rätt ansöka.Står inget specifikt om att man redan skall ha en hagelspruta för att få låna en?Hon har redan (1?) bössa så någon ligist är hon nog inte heller...Utlåning inom familjen nämns oxå,verkar vara ytterligare aspekt :?: .Denna diskussion har varit på tapeten många gånger här förr,osämjan om vad som gäller likaså...Tolkningsfråga! Ett tips till TS,ring polisen och fråga,berätta sen vad som gäller... :wink:
Nej, det är inte en tolkningsfråga. Att inneha jägarexamen är inte samma sak som att inneha tillstånd att låna en bössa. Enda skillnaden inom familj mot utom familj är att man slipper skriva låneintyg, i övrigt samma.
Det finns inget att tolka här, för en gång skull är lagen väldigt tydligt skriven.
Har INTE skrivit att jägarexamen ger dig rätt att ha en bössa.Men peka gärna ut den delen där att du måste ha en hagel för att få låna en!När du gjort det ska jag ge mig men inte innan... :wink:
Läs mina länkar till jägareförbundet och polisens hemsida..

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 67 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av greyling »

Eller så har du uppenbarligen bara helt fel win ...

Nä du kan inte låna en hagelbyssa om du inte har licens eller lånelicens. Lika lite som du kan låna en klass 1 om du har licens för hagel.

Rätt bra regel tycker jag - lite lätt olika discipliner där de flesta i pöbeln tror de kan skjuta med hagel bara de kan träffa en älg på 80 meter i varierande grad av vakenhet.
Greyling

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 67 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av greyling »

Men faktiskt är just den här en rätt vanlig grej som hänt många gånger. Typ imorn jagar vi hare och räv. Jamen jag har ingen hagelbössa. Låna min jag har två. Brukar sluta med tråkigheter alltför ofta är min erfarenhet.
Greyling

Tålsmarkaren
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av Tålsmarkaren »

Här är vad polisen skriver, enligt win:
"om du inte redan har tillstånd för vapen av samma typ och för samma ändamål (exempelvis kulvapen klass 1, ändamål jakt)."

win307

Inlägg av win307 »

Glooie skrev:
10 okt 2020, 22:01
win307 skrev:
10 okt 2020, 22:00
Glooie skrev:

Läs mina länkar till jägareförbundet och polisens hemsida..
Kul att du länkar till samma som jag länkade till i inlägg nr 3 i denna tråd...Har läst och tolkar därefter...Det står INGENTING om att du redan måste ha LICENS för hagelvapen för att få låna ett.Det står att du ska TILLSTÅND att ha ett vapen i samma klass.Tycker du annorlunda är det en TOLKNINGSFRÅGA. Jag kan sälja alla mina vapen imorrn,jag har iaf tillstånd att ha ett vapen fast inte UTAN licens!
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Lillsven
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av Lillsven »

Du har fel win307. Jägarexamen är inget tillstånd för vapen. Det är bara en giltig anledning för handläggaren att bevilja dig licens.
Saken är solklar.

win307

Inlägg av win307 »

Jag ger inte läsförståelsen här några toppbetyg ikväll... :mrgreen: Läs först ordentligt,skriv sen... :mrgreen:
Senast redigerad av 1 win307, redigerad totalt 10 gånger.
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 100 times
Been thanked: 33 times

Inlägg av fonkystuff »

greyling skrev:
10 okt 2020, 22:05
Rätt bra regel tycker jag - lite lätt olika discipliner där de flesta i pöbeln tror de kan skjuta med hagel bara de kan träffa en älg på 80 meter i varierande grad av vakenhet.
jo - men har man jägarexamen för hagel (men inte köpt ett ännu för man t ex köpte studsare först och hade inte råd med 2st på en gång) så blir man ju inte sämre hagelskytt än om man haft råd att köpa en hagelbössa samtidigt? Förstår inte logiken i det, även om jag kan hålla med dig om att hagel o kula är nästan lika olika som hockey och fotboll.....
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

win307

Inlägg av win307 »

Lillsven skrev:
10 okt 2020, 22:25
Du har fel win307. Jägarexamen är inget tillstånd för vapen. Det är bara en giltig anledning för handläggaren att bevilja dig licens.
Saken är solklar.
Tillstånd kan betyda flera saker.Licens,behörighet,medgivande,tillåtelse osv...
I detta fall anser jag att tillstånd kan betyda mer än en sak än licens.Hon är behörig eller hur,med hagelprov och vapen redan? Någon som vet bättre får gärna förklara var jag har fel där.Jägarexamen gör dig behörig till vapeninnehav.Inget konstigt där heller.Om du får licens eller ej är upp till polisen.Hon har vapen tidigare(som jag tolkar det),inga problem att få en hagelbössa på licens.Hon är behörig,hon borde få låna?Inget konstigt där heller...Jag har en bekant som är bergssprängare,han har behörighet att ha sprängämnen hemma,han har inte alltid det hemma men kan köpa närsomhelst.Mao behörig...Mellan kastade pajer och idiotförklaringar kan ni väl ha något av detta i åtanke istf att länka till det jag länkade till i inlägg 3,jag har läst det,tolkar på mitt vis.Tolkar ni det annorlunda,motivera!Angående mitt inlägg om läsförståelse,jag har aldrig skrivit att jägarexamen gör att du har rätt till licens!Du är behörig dock,inget annat!
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Glooie

Inlägg av Glooie »

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Svutt
Been thanked: 1 time

Inlägg av Svutt »

Glooie skrev:
fonkystuff skrev:
10 okt 2020, 20:17
Lite kul att man får låna vapen av en viss typ om man har ett av den typen (och förmodligen inte behöver låna eftersom man har ett), men om man inte har en viss typ av vapen (typ hagelvapen när man bara har en studsare) och verkligen behöver låna, så får man inte ;) .
Förstår texten länkad ovan, men det är lite Sverige i ett nötskal på nåt vis.....
Håller med! Sen kan man ansöka om en lånelicens hos polisen, ser ut som en helt vanlig licens men istället för vapenmodell står det Lånelicens (eller liknande) och istället för kaliber står det vilken vapentyp tillståndet avser. Det lustiga är att dom buntar ihop kula klass 1-4 på en licens (alltså inte en för klass 1 och en för klass 2-4), vilket är tämligen logiskt, men hagel ligger på en egen, så du kan inte få en som det står "Kula klass 1-4 samt hagel" på. Du måste alltså ha två olika. Men, när du har dessa så får du låna jaktvapen hej vilt!

Eller så köper man bara en klass 1 studsade och en hagel så slipper man låna...
Det är säkert olika för olika myndigheter, men i Norrbotten som utfärdade min gamla från när jag var ny står det iallafall ”Kulvapen klass 1-4, hagelvapen samt ljuddämpare”, eftersom det var det jag sökte på.

För att en gång för alla också reda ut begreppsförvirringen:

Det heter lånetillstånd, och inte licens.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Husqvarna 1900, 30-06
Husqvarna 615, kal.12
Belgisk hanabössa, kal.12

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 16 times
Been thanked: 43 times

Inlägg av locorod »

win307 skrev:
10 okt 2020, 18:36
Uppfyller hon reglerna för hagel så får hon oxå låna ett dylikt.Inget svårt alls...Har eller har haft spelar ingen roll.
Fel. I alla fall om det är ett självständigt lån uppsiktslån får vem som över 15 och ostraffad vara med om.

Hagelvapen har helt rätt ingen egen klass. Men eftersom det får användas upp till klass 3 rakt över och klass 2 för rådjur anser man att ett innehav av ett vapen i samma eller högre klass medger självständigt lån. Dvs. Då din dotter innehar ett tillstånd för klass 2 kan hon låna ett hagelgevär.

På frågan om varför man skulle vilja låna ex ett klass 1 när man har ett eget finns flera svar.

Du tappar det kvällen innan jaktersan. Behöver skjuta in men hinner inte...

Din egen studsarr är trasig eller his smeden för gängning.

Din egen studsare har inte lämpligt riktmedel.

Du ska ha en uppsiktsjägare med eget vapen med ut. Obs. Då får du inte låna ut det vapen du lånat. Bara ditt eget...

Så...om vi nu sammanfattar. Jo hon får låna ett hagelgevär...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

Glooie

Inlägg av Glooie »

locorod skrev:
11 okt 2020, 09:48
win307 skrev:
10 okt 2020, 18:36
Uppfyller hon reglerna för hagel så får hon oxå låna ett dylikt.Inget svårt alls...Har eller har haft spelar ingen roll.
Fel. I alla fall om det är ett självständigt lån uppsiktslån får vem som över 15 och ostraffad vara med om.

Hagelvapen har helt rätt ingen egen klass. Men eftersom det får användas upp till klass 3 rakt över och klass 2 för rådjur anser man att ett innehav av ett vapen i samma eller högre klass medger självständigt lån. Dvs. Då din dotter innehar ett tillstånd för klass 2 kan hon låna ett hagelgevär.

På frågan om varför man skulle vilja låna ex ett klass 1 när man har ett eget finns flera svar.

Du tappar det kvällen innan jaktersan. Behöver skjuta in men hinner inte...

Din egen studsarr är trasig eller his smeden för gängning.

Din egen studsare har inte lämpligt riktmedel.

Du ska ha en uppsiktsjägare med eget vapen med ut. Obs. Då får du inte låna ut det vapen du lånat. Bara ditt eget...

Så...om vi nu sammanfattar. Jo hon får låna ett hagelgevär...
Locorod, hur tolkar du nedan text (från Jägareförbundet):
"Detta gäller dock inte om låntagaren redan innehar ett jaktvapen av samma typ. De tre typer som finns i detta avseende är kulgevär klass 1, kulgevär klass 2–4 och hagelgevär, det vill säga att det följer jägarexamensproverna. För att få låna ett hagelgevär utan särskilt tillstånd från polisen krävs alltså att man redan har tillstånd att inneha ett eget. Har man ett kulgevär klass 1 får man låna samtliga kulgevär utan särskilt tillstånd, men har man bara ett kulgevär klass 3 så får man bara låna ett kulgevär klass 2–4. För att få låna en drilling utan särskilt tillstånd krävs således både eget innehavstillstånd på hagelgevär samt kulgevär."

Jag ser inget om att klass 2-4 även ger rätt att inneha hagelgevär? Snarare tvärtom, det står mycket tydligt att så inte är fallet.

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 16 times
Been thanked: 43 times

Inlägg av locorod »

Den texten tolkar jag inte alls. Jag baserar min text på de samtal jag vid två tillfällen haft med olika vapenhandläggare i frågan. Detta har och är av stort intresse för mig som har med mig många ungdomar ut och då behövt vapen jag inte själv haft.

Å andra sidan kan man på flera ställen finna just den skrivningen att det krävs eget hagelvapen. Så därmed kan det säkert vara så att jag fått fel uppgifter.

Det som dock särskilt poängteras av båda har varit att man utan klass 1 licens inte får ladda slug i ett enpipigt hagelvapen...
Senast redigerad av 1 locorod, redigerad totalt 11 gånger.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

jmkhenka
Been thanked: 30 times

Inlägg av jmkhenka »

Glooie skrev:
10 okt 2020, 21:58
win307 skrev:
jmkhenka skrev:
10 okt 2020, 21:46
med LÅNEINTYG (av annan privatperson) eller inom samma familj, så får man låna bössa X om du REDAN HAR licens på liknande vapen, dom följer klassindelningarna från jägarexamen - så har du klass 2-4 bössa får du låna klass 2-4 bössa, har du hagel får du låna det osv.
För detta lån krävs stort sett en papperslapp från ägaren "jag lånar härmed ut min byssa till nisse" detta papper gäller 2 veckor!
Bor du i samma familj så behövs det inte skrivas något papper, då räcker med med samma folkföringsadress.

LåneLICENS måste ansökas hos polisen, då får du låna en vapenindivid hur många gånger och ofta du vill. Tex om två personer delar på en byssa.
Detta tar lika lång tid att ansöka som vanligt licens.

Så ska hon inte köpa en egen bössa så ansök om lånelicens, eller köp en egen byssa åt henne.
Problemet med allt är att ingen kan peka ut det du just skrivit,dvs REDAN HAR...Jag har iaf inte hittat det någonstans men du kanske vet var det står?
Saxat från min länk till Jägarförbundet ovan:

"Detta gäller dock inte om låntagaren redan innehar ett jaktvapen av samma typ. De tre typer som finns i detta avseende är kulgevär klass 1, kulgevär klass 2–4 och hagelgevär, det vill säga att det följer jägarexamensproverna. För att få låna ett hagelgevär utan särskilt tillstånd från polisen krävs alltså att man redan har tillstånd att inneha ett eget. Har man ett kulgevär klass 1 får man låna samtliga kulgevär utan särskilt tillstånd, men har man bara ett kulgevär klass 3 så får man bara låna ett kulgevär klass 2–4. För att få låna en drilling utan särskilt tillstånd krävs således både eget innehavstillstånd på hagelgevär samt kulgevär."
Ja, precis det jag skrev.. folk brukar inte orka följa länkar :P

jmkhenka
Been thanked: 30 times

Inlägg av jmkhenka »

finns 3 kattegorier av vapen och 3 olika PROV.

klass 1 (högvilt)
klass 2-4 (kulprov precision)
Hagel (lerduva och markmål).

För att låna ett vapen, utan särskilt tillstånd (från polisen mha ansökan) så måste man ha en egen beviljad licens ELLER lånelicens för samma kattegori.

Som andra skriver, jägarexamen ger dig inte rätt till vapen. Däremot är det ett argument för BEHOV av JAKT-vapen.

Jag som har Hagel får låna hagel av vem jag vill i 2 veckor utan att blanda in polisen. Bor jag i samma hushåll kan jag låna byssan utan att i förväg skapa ett dokument.

Uppsikslåna får alla göra, närhelst, bara ålderskravet är uppnått. Men då ska man vara på armlängds avstånd från utlånaren!

Om personen som inte har eget vapen i klassen, så får man göra en ansökan hos polisen. När det är gjort har du i praktiken en "licens" på det vapnet, som du delar med annan person. Du måste givetvis ha personens tillåtelse :) Då har du i polisens ögon gjort samma utvärdering som vid riktig licens.

danne215
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av danne215 »

När det gäller utlåning av vapen tycker jag lagen är ganska tydlig. För att kunna låna/låna ut vapen behövs:
1. Den som lånar ska redan ha ett tillstånd på samma typ av vapen. (hagel eller kula klass 1 / klass 2-4)
2. Har man inget eget vapen innehav ska man ha ett lånetillstånd motsvarande vapnet man vill låna
3. Låneintyg för att kunna låna vapnet alternativt ha med original licensen om man är familjemedlem

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... fs-1996-67
Kap3
1 § Ett tillståndspliktigt skjutvapen får inte lånas ut till någon annan än den som har tillstånd att inneha vapnet.

Trots första stycket får utlåning ske i de fall som anges i 1 a och 7 §§. Lag (2006:386).

1 a § Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om
1. utlåningen sker för samma ändamål som utlånarens tillstånd avser,
2. utlåningen avser en tid om högst två veckor, och
3. låntagaren har tillstånd enligt 9 § att låna skjutvapen.

Sådant tillstånd som avses i första stycket 3 krävs dock inte om
1. låntagaren har tillstånd att inneha vapen av samma typ som lånet avser,
2. vapnet innehas och används under långivarens uppsikt, under uppsikt av någon annan person som har godkänts av Polismyndigheten att närvara vid provskjutning eller under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, eller
3. lånet avser ett start- eller signalvapen.
Lag (2014:591).
Senast redigerad av 1 danne215, redigerad totalt 16 gånger.

win307

Inlägg av win307 »

Jag får tydligen ge mig här...
https://www.jaktjournalen.se/viktigt-at ... nat-vapen/
När jag tog Jägarexamen så var hagelvapen underställt kulgevär,hade du licens på minst klass 2 så fick du även låna en hagelspruta utan problem.Tydligen har det ändrats.Jag tar min förlust som en man,dvs jag lägger mig på rygg,blottar strupen och väntar på det dödande hugget!Någon här borde sagt åt mig att jag hade fel... :mrgreen:
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88