Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 15 times
Been thanked: 98 times

Re: Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av Giobbi »

Aemon skrev:
kattafan skrev:
20 aug 2020, 22:28
Tror att en del som dissar intensivkurser behöver ta och sätta sig in i vad som erbjuds här i landet. Luktar som att många baserar sina åsikter på killgissningar.
Alla lär på olika sätt och att då gå ut att bestämt hävda att det som inte passar dig inte heller ska passa nån annan är...trångsynt.

Men vad vet väl jag, jag är bara en simpel ekonom.
Plus många, alla är olika.
Missar min poäng helt - ska man ha en halv dags vapenträning när det gäller vapen? Hinner man lära sig djurarter, efter skottet, innan skottet någorlunda, inkl uppskjutning för att gå i skog med djur och folk skarpt? Kan man göra samma med körtkortet, på tre dagar? Är man tillräcklig för sig själv och sina medtrafikanter?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 15 times
Been thanked: 98 times

Inlägg av Giobbi »

Velcro Fly skrev:
Giobbi skrev:
Magnus M skrev: Ja, de är faktiskt direkt jämförbara. Skrivet prov samt uppkörning/skjutning. Nuförtiden är det ju även en del riskutbildningar som ska genomföras för körkortet, kan kanske vara en idé för jägarna också. Men skulle det kravet tillkomma så kommer det självklart ingå i intensivkursen för jägare också.

Tycker du att de som tagit körkort på intensivkurs är sämre förare än de som tagit lektioner lite då och då under ett halvår/år? :)
Ja. Generellt över en kant är allt som är intensivt, dvs samma utbildning men på en bråkdel av normal tid ett sattyg skulle jag säga. :)

Sen ska man se skillnad på stickkurs och jägarexamen.
Skillnad på stickkurs o jägarexamen ? Finns nog ingen. Varken eller kräver ju en speciellt hög IQ.
Att lära sig snabbt o intessivt , att saker blir präntat i en fort , betyder inte alls inte skulle vara lika effektivt som att älta över samma sak flera månader. Jag syftar då på tex Jägarexamen eller körkort.
Vem/vad säger att långdraget pluggande skulle vara ett dugg bättre än en intensivkurs?
Jägarexamen är väl inte nån kvantfysik så ...
Vissa föredrar snabb, intensiv pränt och andra behöver lång tid på sig.
Sen att bara avklarad examen inte gör en till en Jägare håller jag helt med om men detsamma gäller oavsett om den nyexaminerade gjorde kursen på 5 dagar eller fyra månader.

Problemet är nog mest att många i jägarkåren anser sig dels o vara något lite utöver gemene nollan och att det inte ska vara alltför lätt o kunna ansluta sig i eliten många gärna vill räkna sig som. Dumheter ...

Detta kan tydligt ses på ”eliten ” som klär sig i jaktkläder till vardags, ofta med T-shirt , eller camo- Hoody, med texten ”jakt är livet”. De gick minsann den hårda skolan på minst tre månader...
Vapen vs sticka en tröja? Klar skillnad på för många plan för att skriva här. Klart man kan teoretiskt döda någon med en stickpinne...
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Kängan
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Kängan »

.

Pelkas
Been thanked: 1 time

Inlägg av Pelkas »

Jag kan inte påstå mig vara någon expert i detta området, men det är något jag tycker är mycket intressant och läser en hel del om hur forskningen ser på hur människohjärnan fungerar vad gäller inlärning.

Ni har rätt i att det finns skillnader i hur vi lär oss bäst, dvs. på effektivast sätt tillgodoser oss kunskap/förmåga, men en sak verkar, enligt min uppfattning, forskningen vara ganska överens om - mänsklig inlärning sker genom associativ repetition, utförd över tid.
Vidare, så sker inlärning via hjärnans "system" för att lagra upplevelser och sinnesintryck i korttidsminnet, för att sedan överföras till långtidsminnet under djupsömn. Med andra ord, så är förmågan att bemästra något, direkt kopplat till antalet repetitioner, samt hur många sömncykler som fått fortlöpa.
Ni kanske redan ser var jag vill komma med detta, men för att förtydliga - för att något man skall lära sig finns det inga genvägar, det går ej att "skynda på" eller "tvinga in", endast idog ansträngning och repetition ger verkan.

Så som jag ser det i det är, av det som man förväntas lära sig för att vara betrod att stå med skarpladdat vapen i skogen, det absolut viktigaste naturligtvis säkerheten, och med det säker vapenhantering. För att detta skall vara något som även i en stressad och eller okänd situation skall sitta så pass att man för ett ögonblick "glömmer bort sig", med potentiell livsfara som följd, bör det vara något man genom långvarig repetitiv inlärdning "programmerat" in i skallen.

Detta varierar såklart från individ till individ, men rent generellt så gäller detta för hela mänskligheten, möjligtvis med ett fåtal undantag.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 10 times
Been thanked: 79 times

Inlägg av Velcro Fly »

Giobbi skrev:
21 aug 2020, 10:01
Velcro Fly skrev:
Giobbi skrev: Ja. Generellt över en kant är allt som är intensivt, dvs samma utbildning men på en bråkdel av normal tid ett sattyg skulle jag säga. :)

Sen ska man se skillnad på stickkurs och jägarexamen.
Skillnad på stickkurs o jägarexamen ? Finns nog ingen. Varken eller kräver ju en speciellt hög IQ.
Att lära sig snabbt o intessivt , att saker blir präntat i en fort , betyder inte alls inte skulle vara lika effektivt som att älta över samma sak flera månader. Jag syftar då på tex Jägarexamen eller körkort.
Vem/vad säger att långdraget pluggande skulle vara ett dugg bättre än en intensivkurs?
Jägarexamen är väl inte nån kvantfysik så ...
Vissa föredrar snabb, intensiv pränt och andra behöver lång tid på sig.
Sen att bara avklarad examen inte gör en till en Jägare håller jag helt med om men detsamma gäller oavsett om den nyexaminerade gjorde kursen på 5 dagar eller fyra månader.

Problemet är nog mest att många i jägarkåren anser sig dels o vara något lite utöver gemene nollan och att det inte ska vara alltför lätt o kunna ansluta sig i eliten många gärna vill räkna sig som. Dumheter ...

Detta kan tydligt ses på ”eliten ” som klär sig i jaktkläder till vardags, ofta med T-shirt , eller camo- Hoody, med texten ”jakt är livet”. De gick minsann den hårda skolan på minst tre månader...
Vapen vs sticka en tröja? Klar skillnad på för många plan för att skriva här. Klart man kan teoretiskt döda någon med en stickpinne...
Hehhee .. :lol:
Dock så har tiden en kurs nu må ta , en vecka eller fyra månader , inget med saken o göra. Som sagd så föredrar vissa att få in all info intensivt , andra behöver ta det lugnt o långsammare.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

HVA-1600 skrev:
21 aug 2020, 00:35

En gammal sanning säger att för att bli riktigt bra på något så måste man ägna minst 10.000 timmar åt det. Det talar tyvärr knappast till intensivkursens fördel. Sen kan omöjligt alla nyanser, eventualiteter och personer rymmas i detta, men som en generell regel är det tämligen belagt att hjärnan behöver smälta och bearbeta informationen under längre tid (och inte minst sömn) för att man ska lära sig saker på riktigt.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Inte talar det för nån 4-månaderskurs fördel heller. Inga kurser jag har hört talas om tar 10.000 timmar.
Ingen är fullärd efter en genomgången jägarkurs , vare sig den är intensiv eller inte, utan efter genomgången sådan så tillåts man att börja lära sig det verkliga.

HVA-1600
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av HVA-1600 »

Velcro Fly skrev:
HVA-1600 skrev:

En gammal sanning säger att för att bli riktigt bra på något så måste man ägna minst 10.000 timmar åt det. Det talar tyvärr knappast till intensivkursens fördel. Sen kan omöjligt alla nyanser, eventualiteter och personer rymmas i detta, men som en generell regel är det tämligen belagt att hjärnan behöver smälta och bearbeta informationen under längre tid (och inte minst sömn) för att man ska lära sig saker på riktigt.

Inte talar det för nån 4-månaderskurs fördel heller. Inga kurser jag har hört talas om tar 10.000 timmar.
Ingen är fullärd efter en genomgången jägarkurs , vare sig den är intensiv eller inte, utan efter genomgången sådan så tillåts man att börja lära sig det verkliga.
Naturligtvis inte. Det var inte heller min poäng utan endast en passus. Poängen är, likt någon skrev efter mig, men mer utförligt, att det är tveklöst så att man lär sig bättre över längre tid, sömnen därtill omistlig.

Sen tror inte jag att det bara är jägarexamens kurstid som gjort att det blivit fel å det grövsta i dessa fall. Här fallerar något annat.. grovt.

Jag själv gick min kurs över höst till vår, men det som verkligen satt pränt är min morbrors jaktliga uppfostran från barnsben. Inte minst var han fanatisk gällande säker vapenhantering. Den skolan kan inte köpas för pengar, och det är snarare där skon klämmer - tror jag - att man inte växer upp i kulturen utan läser sig till teoretisk kunskap. Jag ser det på älgbanan när jag sitter i kuren. Folk skjuter... Jävligt illa, och laddar innan det är ok, har pipan i alla möjliga riktningar osv, osv. Jag trodde inte att det var så illa innan jag började som skjutledare, men jag fick se mig överbevisad. Första dagen. Nåväl. Jag har ingen färdig lösning, men har funderat på om inte fadderjakt vore en idé på många plan.. det skulle ju krävas ideellt arbete från jaktlag, och där fallerar väl också idén misstänker jag.

Det är mig f.ö obegripligt hur jaktledaren kunde bli skjuten..

Pelkas
Been thanked: 1 time

Inlägg av Pelkas »

HVA-1600 skrev:
21 aug 2020, 14:06
Velcro Fly skrev:
HVA-1600 skrev:

Naturligtvis inte. Det var inte heller min poäng utan endast en passus. Poängen är, likt någon skrev efter mig, men mer utförligt, att det är tveklöst så att man lär sig bättre över längre tid, sömnen därtill omistlig.

Sen tror inte jag att det bara är jägarexamens kurstid som gjort att det blivit fel å det grövsta i dessa fall. Här fallerar något annat.. grovt.

Jag själv gick min kurs över höst till vår, men det som verkligen satt pränt är min morbrors jaktliga uppfostran från barnsben. Inte minst var han fanatisk gällande säker vapenhantering. Den skolan kan inte köpas för pengar, och det är snarare där skon klämmer - tror jag - att man inte växer upp i kulturen utan läser sig till teoretisk kunskap. Jag ser det på älgbanan när jag sitter i kuren. Folk skjuter... Jävligt illa, och laddar innan det är ok, har pipan i alla möjliga riktningar osv, osv. Jag trodde inte att det var så illa innan jag började som skjutledare, men jag fick se mig överbevisad. Första dagen. Nåväl. Jag har ingen färdig lösning, men har funderat på om inte fadderjakt vore en idé på många plan.. det skulle ju krävas ideellt arbete från jaktlag, och där fallerar väl också idén misstänker jag.

+1 på det.

Jag känner igen mig på det du säger om säker vapenhantering, även jag fick lära mig detta sedan barnsben. Det gör också att jag uppmärksammar de gånger det brister i folks vapenhantering, där det i regel inte ensl lyfts på ögonbrynen från övriga närvarande, vid säkerhetsbrister som jag själv häpnar över och blir kallsvettig bara av att se (e.ex. viftande med pipor och laddade vapen etc).

Jag tror att intensivkurserna absolut kan tillföra något positivt till jaktlig utbildning, men det är då viktigt att se det för vad det är - ett komplement, allra helst slutklämmen, i en persons lärande till att bli jägare, med fördel i kombination som HVA-1600, nämnde, någon form av "fadderjakt" eller liknande. Då Jakt i mångt och mycket är en högst praktisk aktivitet, så borde rimligtvis praktisk erfarenhet väga tungt vad gäller kvalitativt lärande.

*EDIT*
Tillägg: Jag tror även att det är kursdeltagarens inställning, mer än något annat, som avgör hur resultatet från vilken kurs eller utbildning som helst, kommer bli. Med ödmjukhet inför att man läst just en intensivkurs och en inställning därefter att man inser att man ändå fortfarande har mycket att lära, kan det ändå vara något positivt.

Ylitjorvas
Has thanked: 11 times
Been thanked: 94 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Felskjutningar är ju verkligen något helt annat än slarvig vapenhantering.
Ingen här kan ju veta något om hur bra "hästmördaren" hanterade sitt vapen eller hur lång tid han övat vapenhantering.
Han träffade ju båda hästarna så han lär ju därmed varit en av de bättre från skjutbanan!
:D

F.ö. kan jag ju säga att jag är INTE lika imponerad av den militära säkerheten som många här verkar vara.
Bara under min lumpentid hade vi flera incidenter, minst 3 allvarliga. Trots dagar av övning....ja och en hel dags extra strafflöpning på kaserngården med "ladda-patron ur" när en av skyttekillarna dragit av ett vådaskott rätt upp i luften under patron ur, mitt i Boden när regementschefen gav order till vaktstyrkan......
Själv satt jag plötsligt med en KSP 58 skarpladdad under en stridskjutning riktad rätt i magen från 1 meters håll. Det är inte ens medräknat i incidenterna.
För att inte tala om hemvärnet!
Malajernas stora comeback på stridsscenen. Efter första skarpa skjutövningen med framryckning så började jag fundera om inte livet är mer värt än att jogga fram med allsköns fetknoppar och bara för att få skjuta lite AK4. Höll i pipan på en av mina kollegor tills personen hämtat andan och kunde kontrollera det vilt viftande vapnet.
Det är alltid stress och trötthet som är boven, personerna ovan visste nog hur de skulle göra.....

Men när det gäller felskjutningar så är det oftast erfarna jägare som tycker sig se något och dessutom vant sig vid att ta svåra skott.
Så det är hetsen att skjuta som är problemet.
En hets som jag tror blir större av prestationsjakten, skjutbion, köpjakten, grupptrycket, eftersöket mm

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 91 times
Been thanked: 177 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Igår kväll satt jag och lurade på rådjur. Jag hade utsikt äver fälten som är svagt kuperade. När det hunnit bli ganska mörkt, såg jag svarta skuggor på grannmarken. Där kommer svinen tänkte jag. Och så snart efter att tröskan kört där! Jag plockade till mig handkikaren, och skulle räkna grisarna. Då såg jag plötsligt svansarna som slog, och efter ett ögonblick förstod jag att hästarna var släppta intill havrefältet. Med en dålig kikare eller dito kikarsikte hade jag kunnat missta dem för grisar i skumrasket.

Men att målet är svårindentifierat kan inte försvara ett skott. Tvärtom! Även om det varit gris, hade man ju måst könsbestämma, så att man inte skjutit en sugga. Och kan man inte göra den bestämningen, så ser man för dåligt och får därmed låta bli att skjuta.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
kotegaeshi
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av kotegaeshi »

Jag tror inte det är något fel på det som lärs ut på intensivkurserna, men som sagt, vetenskap och beprövad erfarenhet säger att det är bättre med repetition över längre tid än att banka in något på en eftermiddag och sen tro att det sitter.

Många verkar lägga stor vikt vid det rent jaktetiska - kunskaper om djur och natur, respekt för viltet, etiska skott, att inte "hetsa" osv.

Det är ju bra saker, rentav centrala, men respekt för viltet skapar inte säker vapenhantering.

Löpning som straff för slarv med vapen? Nja. Som utbildare i just detta område skulle jag säga att man ska förvisso drilla ladda-patron ur tills det <b>sitter</b> i den så kallade ryggmärgen, men att göra det med dödströtta beväringar i mindre gynnsamma förhållanden är inte rätt väg. Det gäller ju att lära sig att göra rätt för sin egen och kamraternas skull, inte för att befälet blir arg när man gör fel.
Skjuter helst med 1800-talskalibrar av militärt snitt

Raggarö
Been thanked: 21 times

Inlägg av Raggarö »

Ylitjorvas skrev:
21 aug 2020, 15:23
Felskjutningar är ju verkligen något helt annat än slarvig vapenhantering.
Ingen här kan ju veta något om hur bra "hästmördaren" hanterade sitt vapen eller hur lång tid han övat vapenhantering.
Han träffade ju båda hästarna så han lär ju därmed varit en av de bättre från skjutbanan!

F.ö. kan jag ju säga att jag är INTE lika imponerad av den militära säkerheten som många här verkar vara.
Bara under min lumpentid hade vi flera incidenter, minst 3 allvarliga. Trots dagar av övning....ja och en hel dags extra strafflöpning på kaserngården med "ladda-patron ur" när en av skyttekillarna dragit av ett vådaskott rätt upp i luften under patron ur, mitt i Boden när regementschefen gav order till vaktstyrkan......
Själv satt jag plötsligt med en KSP 58 skarpladdad under en stridskjutning riktad rätt i magen från 1 meters håll. Det är inte ens medräknat i incidenterna.
För att inte tala om hemvärnet!
Malajernas stora comeback på stridsscenen. Efter första skarpa skjutövningen med framryckning så började jag fundera om inte livet är mer värt än att jogga fram med allsköns fetknoppar och bara för att få skjuta lite AK4. Höll i pipan på en av mina kollegor tills personen hämtat andan och kunde kontrollera det vilt viftande vapnet.
Det är alltid stress och trötthet som är boven, personerna ovan visste nog hur de skulle göra.....

Men när det gäller felskjutningar så är det oftast erfarna jägare som tycker sig se något och dessutom vant sig vid att ta svåra skott.
Så det är hetsen att skjuta som är problemet.
En hets som jag tror blir större av prestationsjakten, skjutbion, köpjakten, grupptrycket, eftersöket mm
Ovanstående inlägg håller jag med om till fullo.

Min incident inom det militära tystades ner, jag hade helt plötsligt en k-pistmynning i ansiktet vid en skarp skjutning och slog idioten bakom vapnet på käften. Han skulle bli befäl så jag slapp alla efterräkningar.....(det var alltså jag som blev anklagad från början)

Hetsen, förväntningar tror jag är den största boven till felskjutningar i Sverige, en möjlig kombination med brist på sömn.
Det framgår inte vilka kikarsikten som använts vid de senaste misstagen rådjur/kronhjort och ponny/gris, det vore intressant att veta om det är "mörkersikten" inblandade.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

HVA-1600 skrev:
Velcro Fly skrev:
HVA-1600 skrev:

Det där med jaktlig uppfostran osv både håller jag med om till 100% och känner igen en hel del själv :-)
Som jag sa innan så det riktiga lärandet börjar först efter examen - oavsett hur lång kursen må ha varit.

Ylitjorvas
Has thanked: 11 times
Been thanked: 94 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Fritz
Nåja i det här fallet så kan vi väl vara helt överens om att personen som sköt INTE brydde sig om att könsbestämma.
Det finns ju tyvärr sådana också, vilket har 0 med utbildningstiden eller vapenhanteringen att göra....snarare sunt förnuft och det lär man inte ut på något enkelt sätt.
Det finns ju folk som kör för fort på vägarna också, ytterst sällan är det för att de inte förstått eller lärt sig rätt.
Det är oftast inte heller de allra sämsta förarna eller sämsta bilarna.....

Tycker det är lite för mycket snack om hur tex skjutskickligheten, tekniska finesser eller vapenvana skulle hjälpa för allt (är väl naturligt på ett skytteforum där alla är världsmästare i sin egen gren), visst är det bra men det löser inte problemen med att man skjuter fel djur eller folk!

HVA-1600

Inlägg av HVA-1600 »

Velcro Fly skrev:
HVA-1600 skrev:
Velcro Fly skrev:

Det där med jaktlig uppfostran osv både håller jag med om till 100% och känner igen en hel del själv :-)
Som jag sa innan så det riktiga lärandet börjar först efter examen - oavsett hur lång kursen må ha varit.
Frågan menar jag är nog snarare huruvida examen skall vara starten eller examinationen på jagandet.

Om man tillåts tänka fritt så tror jag att det vore bättre med fadderjakt som sedan resulterar i en jägarexamenskurs. Så att man till exempel åtminstone har en jaktsäsong att bara vara bisittare för att få prova på jakten utan att jaga s.a.s. därefter kan man gå en kurs för jägarexamen. Så borde man få praktisk erfarenhet, en verklig uppfattning om vad jakt är och början på goda vanor, som s ä k e r .v a p e n h a n t e r i n g!

Jag vet, invändningen är förstås att det förutsätter en vettig fadderjägare, ideell tid och allt sådant.. men på något sätt måste vi ju ändå tillstå att kulturen ändrats gällande vapnen och jakten. Jag har stött på flertalet jägare som skjuter vid minsta tillstymmelse till djur, som skjutit hind under kalvjakt osv, men som inte för ett ögonblick bemödat sig om att hjälpa till med stödfodring under tuffa vintrar, röja pass för säkra skott eller sätta ut saltsten. Allt för djurens väl, men det har varit dem egalt.

Själv tillhör jag inte den stammen som anser att det är ok. Jag anser också att det finns många som inte borde få sitta i skogen med vapen så illa som de hanterar dem och skjuter. Det tycks mig ha blivit lite mer lattjolajban över jakten. Om det är bristande moral, kunskap eller annat, det vet jag inte. Jag vet dock att jag själv ogärna vill bli skjuten. Jag inser att ett laddat vapen är några 100-tals gram till nåt kilos tryck på fel ställe för att det ska bli jävligt farligt. Det har ju dock matats sedan barnsben "inget finger på avtryckaren om du inte ska skjuta", "patron ur upp och ner i tornet, över diket, stängslet" osv. "Klättra inte med bössan på ryggen", "pipan rätt upp i luften eller rätt ner i backen", "bryt bössan - öppet slutstycke"..

När två meter barsk morbror spänner blicken i en och repeterar dessa olika mantran varenda gång före man gör det, så sätter sig vanan. Det handlar ju egentligen ytterst om respekt för andra och djuren. Här brister det uppenbarligen.

Fritz poäng sammanfattar egentligen hela saken: skotten skulle ha avståtts. Det verkar som att det är en princip som inte längre är en grundbult. villigheten till skott verkar för stor. Själv är jag kanske å andra sidan överjävligt försiktig, men sen har jag aldrig skjutit fel heller.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

En vacker tanke men hur många ”aspiranter” har en tillgång till en erfaren jägare i sin närhet/familj ? Nån villig o lägga tid/intresse till ?
Inte självutnämnda specialister utan en erfaren en.
Och hur många har tillgång till en 2m lång, barsk Morbror med mord i blicken, förutom såklart de flesta av oss Finnar. ;)
Idealt och ha men verkligheten är inte riktigt så i alltför många fall.
Senast redigerad av 2 Velcro Fly, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 91 times
Been thanked: 177 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Ylitjorvas skrev:
21 aug 2020, 16:46
Fritz
Nåja i det här fallet så kan vi väl vara helt överens om att personen som sköt INTE brydde sig om att könsbestämma.
---
Tycker det är lite för mycket snack om hur tex skjutskickligheten, tekniska finesser eller vapenvana skulle hjälpa för allt (är väl naturligt på ett skytteforum där alla är världsmästare i sin egen gren), visst är det bra men det löser inte problemen med att man skjuter fel djur eller folk!
Många saknar jägarens viktigaste hjälpmedel: en BRA handkikare. Folk kan lägga en hel skattad månadslön på ett kikarsikte, men sätter sig och skymningsvakar med i bästa fall en halvdan lågpriskikare i näven, i sämsta fall med ingen alls. Handkikaren ger ju möjlighet att kontinuerligt spana av omgivningen och att anständigt bedöma viltet utan att man behöver ens lyfta bössan innan man bestämt om det är skjutbart eller ej.

Om man delade den där månadslönen på ett bra sikte och en minst lika bra handkikare, skulle man vara betydligt bättre rustad än med det superdyra kikarsiktet. Men handkikare ger ingen status som ett supersikte gör...

För egen del har jag vakat bock den gångna veckan med ett vanligt Leupold 3-9x40 och en inte helt ny Zeiss 7x50 Marine handkikare. Handkikaren är tillräckligt bra för att man ska orka spana i stort sett hela tiden utan att trötta ögonen. Och tillräckligt bra för att bedöma bockens horn fram till skjuttidens slut och än längre in på natten - liksom för att skilja en ponny från en gris.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
kotegaeshi
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av kotegaeshi »

Velcro Fly skrev:
21 aug 2020, 19:03
Och hur många har tillgång till en 2m lång, barsk Morbror med mord i blicken ?
Idealt och ha men verkligheten är inte riktigt så.
Man kan inte vara nog försiktig i valet av sina föräldrar... :D
Skjuter helst med 1800-talskalibrar av militärt snitt

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

kotegaeshi skrev:
Velcro Fly skrev:
21 aug 2020, 19:03
Och hur många har tillgång till en 2m lång, barsk Morbror med mord i blicken ?
Idealt och ha men verkligheten är inte riktigt så.
Man kan inte vara nog försiktig i valet av sina föräldrar... :D
Touché!! :-)
Hade alla haft denne, med orubblig rättspatos till råga, under uppväxten så hade nog samhället i helhet sett helt annorlunda ut i daxläge. Inte bara Jägarkåren.

HVA-1600

Inlägg av HVA-1600 »

Velcro Fly skrev:En vacker tanke men hur många ”aspiranter” har en tillgång till en erfaren jägare i sin närhet/familj ? Nån villig o lägga tid/intresse till ?
Inte självutnämnda specialister utan en erfaren en.
Och hur många har tillgång till en 2m lång, barsk Morbror med mord i blicken, förutom såklart de flesta av oss Finnar. ;)
Idealt och ha men verkligheten är inte riktigt så i alltför många fall.
Korrekt. En utopi förmodligen, vilket jag också nämnde.

Fast.. om jaktlag överlag blev mer öppna för nytt folk så kanske det kunde gå? Vad vet jag..