Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Magnus M

Re: Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av Magnus M »

För det första jobbar jag inte med grafisk design, men det kanske ni kunde gissa. Men om ser på bilderna här och tänker sig att det är mörkt ute, visst tusan kan en liten shettis bli en stor gris. Speciellt på avstånd.

Felet jägaren gjort är att inte veta vad han skjuter på, han bara tror sig veta. Jag har själv suttit och siktat på en sten i säkert 20 min med tummen på säkringen i tron att det var en grävling. Anledningen till att jag inte sköt ihjäl den oskyldiga stenen var att ville att den skulle röra på sig först.BildBild
Användarvisningsbild
Ålandsjanne

Inlägg av Ålandsjanne »

En sak som vore mycket enkelt förbättra är väl att man skulle följa samma regler som Finland vad gäller varselkläder "Jacka eller vest skall ha 2/3 orange i sig och mössa eller hatt orange" men skulle det beslutas i Sverige så är jag tveksam att det skulle följas,men i Finland är du inte med om du inte har rätt kläder,har aldrig sett någon som varit med som inte har rätt kläder i Finland.
Jag själv har alltid orange camo vest och jag har haft rådjur stått och glott på mig på 7-8 m när jag stod med en stor enbuske som bakgrund utan reaktion och sedan bara promenerat därifrån.
Detta hindrar väl inte dom som har så dåligt omdömme att dom skjuter hästar istället grisar men man skulle kanske inte ta en hundförare för en älg eller dylikt.
MVH Ålandsjanne
Micke_B

Inlägg av Micke_B »

Vad jag fått lära mig är att aldrig skjuta på ngt som jag inte vet vad det är. Gäller civilt som i det militära.

Dagens jakt är mer inriktade på att fälla vilt pga de höga arendekostnader som blivit de sista 20 tal åren.

Idag bedrivs inte viltvård som den borde nu säger jag inte att alla jagar på det sättet men iom de höga kostnader för jaktmark/plats i jaktlag flera in i jaktlaget pga höga kostnader så blir det lite för mycket.

Jakt på vildsvin som sker under mörkret så gäller det att verkligen vara observant på det som visas i siktet och även där kunna avstå skottet om man inte är 120% säker.

Skitjakt på er alla 👍
busholle

Inlägg av busholle »

Ålandsjanne skrev: 19 aug 2020, 18:47 En sak som vore mycket enkelt förbättra är väl att man skulle följa samma regler som Finland vad gäller varselkläder "Jacka eller vest skall ha 2/3 orange i sig och mössa eller hatt orange" men skulle det beslutas i Sverige så är jag tveksam att det skulle följas,men i Finland är du inte med om du inte har rätt kläder,har aldrig sett någon som varit med som inte har rätt kläder i Finland.
Jag själv har alltid orange camo vest och jag har haft rådjur stått och glott på mig på 7-8 m när jag stod med en stor enbuske som bakgrund utan reaktion och sedan bara promenerat därifrån.
Detta hindrar väl inte dom som har så dåligt omdömme att dom skjuter hästar istället grisar men man skulle kanske inte ta en hundförare för en älg eller dylikt.
MVH Ålandsjanne
Killen som sköts genom bröstet av sin far hade vad jag vet varselväst....
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50
busholle

Inlägg av busholle »

kotegaeshi skrev: 19 aug 2020, 18:03
Robert.M skrev: 19 aug 2020, 07:39 Div kurser är inget som kan ersätta farfars förmanande ord "rikta aldrig ett vapen mot människa, laddat eller ej.." så är det bara. Precis som i övriga delar av samhället finns en övertro på att utbildning är lösningen för alla problem i samhället.
Jämför mängden skjutolyckor, vådaskott, slarvig vapenhantering vid jakt med motsvarande siffror för en modern värnplikts/gmu-kull and get back to me on that...

Jag har efter 12+ år i "Firman" - värnplikt, hemvärn och anställd, även som skjutledare, varit med om ett (1) vådaskott.

På jaktskyttebanan går det inte en gång utan att man får säga åt nån gubbe att inte peka på en med bössan.
Synen på utbildning skiljer sig stort. När jag gick instruktörsutbildning via frivilligrörelsen så pratades det om fyra F i kunskapsnivå, fakta förståelse, färdighet och förtrogenhet. Grundläggande vapensäkerhet i firman uppnådde man förtrogenhet i innan det var dags för skjutbanan. Vid jägarexamen är det fakta som tillämpas om ens det.
Hade man tagit vapenhantering mer seriöst så hade minst en halv dag av jägarexamen avsatts till ladda-patron ur och vapenhantering.
Användarvisningsbild
Ålandsjanne

Inlägg av Ålandsjanne »

busholle skrev: 20 aug 2020, 08:49
Ålandsjanne skrev: 19 aug 2020, 18:47 En sak som vore mycket enkelt förbättra är väl att man skulle följa samma regler som Finland vad gäller varselkläder "Jacka eller vest skall ha 2/3 orange i sig och mössa eller hatt orange" men skulle det beslutas i Sverige så är jag tveksam att det skulle följas,men i Finland är du inte med om du inte har rätt kläder,har aldrig sett någon som varit med som inte har rätt kläder i Finland.
MVH Ålandsjanne
Killen som sköts genom bröstet av sin far hade vad jag vet varselväst....
Vet inte hur det gick till eller hurdan vest men det har hänt andra saker där jägare smyger omkring inne såten och då uppskattar nog passkyttarna att man syns.
Ska det va så svårt att ha en camo orange vest på sig eller tror ni att ni inte får skjuta då?
Men som vanligt i Sverige så ska det vara bara rekomendation det blir ju samma som ingen rekomendation om inte en jaktledare med lite pondus säger till.
MVH Ålandsjanne
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

busholle skrev: 20 aug 2020, 09:04 Hade man tagit vapenhantering mer seriöst så hade minst en halv dag av jägarexamen avsatts till ladda-patron ur och vapenhantering.
Fast det där beror ju på vilken utbildning man går. Den kursen jag gick ägnades två heldagar åt säkerhetsdrillning och sedan skytte. En sköt med instruktör och de andra tränade vapenhantering.
Gjorde man fel ur säkerhetssynpunkt fick man snällt lämna ifrån sig bössan och ställa sig sist i kön.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
busholle

Inlägg av busholle »

kattafan skrev: 20 aug 2020, 11:20
busholle skrev: 20 aug 2020, 09:04 Hade man tagit vapenhantering mer seriöst så hade minst en halv dag av jägarexamen avsatts till ladda-patron ur och vapenhantering.
Fast det där beror ju på vilken utbildning man går. Den kursen jag gick ägnades två heldagar åt säkerhetsdrillning och sedan skytte. En sköt med instruktör och de andra tränade vapenhantering.
Gjorde man fel ur säkerhetssynpunkt fick man snällt lämna ifrån sig bössan och ställa sig sist i kön.
Gott att höra att det finns goda exempel.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

kattafan skrev:
Två hela dagar!! Dåså.. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Aemon

Inlägg av Aemon »

busholle skrev: 20 aug 2020, 09:04
kotegaeshi skrev: 19 aug 2020, 18:03
Robert.M skrev: 19 aug 2020, 07:39 Div kurser är inget som kan ersätta farfars förmanande ord "rikta aldrig ett vapen mot människa, laddat eller ej.." så är det bara. Precis som i övriga delar av samhället finns en övertro på att utbildning är lösningen för alla problem i samhället.
Jämför mängden skjutolyckor, vådaskott, slarvig vapenhantering vid jakt med motsvarande siffror för en modern värnplikts/gmu-kull and get back to me on that...

Jag har efter 12+ år i "Firman" - värnplikt, hemvärn och anställd, även som skjutledare, varit med om ett (1) vådaskott.

På jaktskyttebanan går det inte en gång utan att man får säga åt nån gubbe att inte peka på en med bössan.
Synen på utbildning skiljer sig stort. När jag gick instruktörsutbildning via frivilligrörelsen så pratades det om fyra F i kunskapsnivå, fakta förståelse, färdighet och förtrogenhet. Grundläggande vapensäkerhet i firman uppnådde man förtrogenhet i innan det var dags för skjutbanan. Vid jägarexamen är det fakta som tillämpas om ens det.
Hade man tagit vapenhantering mer seriöst så hade minst en halv dag av jägarexamen avsatts till ladda-patron ur och vapenhantering.
När jag gjorde det praktiska så var vi nog 20+ pers och det var säkert en fjärdedel iaf som körde på kulvapenhanteringen direkt.
Det borde ha fått lite plats i teorikursen också tycker jag med lite exempel på hur det kan gå så folk förstår hur hur lätt det kan bli fel och vilka konsekvenserna kan bli.
Att få göra om provet är gott och väl men det skapar ju inte någon större förståelse för varför man ska göra på ett visst sätt.
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Magnus M skrev:För det första jobbar jag inte med grafisk design, men det kanske ni kunde gissa. Men om ser på bilderna här och tänker sig att det är mörkt ute, visst tusan kan en liten shettis bli en stor gris. Speciellt på avstånd.

Felet jägaren gjort är att inte veta vad han skjuter på, han bara tror sig veta. Jag har själv suttit och siktat på en sten i säkert 20 min med tummen på säkringen i tron att det var en grävling. Anledningen till att jag inte sköt ihjäl den oskyldiga stenen var att ville att den skulle röra på sig först.BildBild
Men det är ju så man SKA göra. Eller borde lära sig....

Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

Giobbi skrev:
Magnus M skrev:För det första jobbar jag inte med grafisk design, men det kanske ni kunde gissa. Men om ser på bilderna här och tänker sig att det är mörkt ute, visst tusan kan en liten shettis bli en stor gris. Speciellt på avstånd.

Men det är ju så man SKA göra. Eller borde lära sig....

Absolut. Men det är ju som med körkort, den dagen jag klarade uppkörningen fick jag ett "grattis, nu är du tillåten att övningsköra på egen hand" av han som höll i uppkörningen. Samma med jägarexamen, man blir godkänd att lära sig på egen hand. Det spelar ingen roll vilken utbildningsform man tagit för att komma dit.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Bra analogi faktiskt, båda fatala i fel händer, ena en helgkurs, den andra, "något" längre, rigorösare krav samt test..
Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

Giobbi skrev:Bra analogi faktiskt, båda fatala i fel händer, ena en helgkurs, den andra, "något" längre, rigorösare krav samt test..
Ja, de är faktiskt direkt jämförbara. Skrivet prov samt uppkörning/skjutning. Nuförtiden är det ju även en del riskutbildningar som ska genomföras för körkortet, kan kanske vara en idé för jägarna också. Men skulle det kravet tillkomma så kommer det självklart ingå i intensivkursen för jägare också.

Tycker du att de som tagit körkort på intensivkurs är sämre förare än de som tagit lektioner lite då och då under ett halvår/år? :)

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Magnus M skrev:
Giobbi skrev:Bra analogi faktiskt, båda fatala i fel händer, ena en helgkurs, den andra, "något" längre, rigorösare krav samt test..
Ja, de är faktiskt direkt jämförbara. Skrivet prov samt uppkörning/skjutning. Nuförtiden är det ju även en del riskutbildningar som ska genomföras för körkortet, kan kanske vara en idé för jägarna också. Men skulle det kravet tillkomma så kommer det självklart ingå i intensivkursen för jägare också.

Tycker du att de som tagit körkort på intensivkurs är sämre förare än de som tagit lektioner lite då och då under ett halvår/år? :)
Ja. Generellt över en kant är allt som är intensivt, dvs samma utbildning men på en bråkdel av normal tid ett sattyg skulle jag säga. :)

Sen ska man se skillnad på stickkurs och jägarexamen.
Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

Spelar nog inte så stor roll om jägarexamen tas på en helg eller under några månader.
Det är klart att om det tog längre tid skulle de som bara ska ha licens för att vara med i gubbklubben eller för att det är häftigt sållas bort.

Det jag tycker är att det behövs praktik innan man beviljas vapenlicens, det är i mina ögon viktigare än en examen.

Sedan så tror jag inte att felskjutningar, både på djur och människor inte har med hur lång tid jägarexamen avklaras på.
Har en känsla av att de flesta som gör allvarliga fel inte är nybörjare i jakten.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Tror att en del som dissar intensivkurser behöver ta och sätta sig in i vad som erbjuds här i landet. Luktar som att många baserar sina åsikter på killgissningar.
Alla lär på olika sätt och att då gå ut att bestämt hävda att det som inte passar dig inte heller ska passa nån annan är...trångsynt.

Men vad vet väl jag, jag är bara en simpel ekonom.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av Velcro Fly »

Giobbi skrev:
Magnus M skrev:

Ja. Generellt över en kant är allt som är intensivt, dvs samma utbildning men på en bråkdel av normal tid ett sattyg skulle jag säga. :)

Sen ska man se skillnad på stickkurs och jägarexamen.
Skillnad på stickkurs o jägarexamen ? Finns nog ingen. Varken eller kräver ju en speciellt hög IQ.
Att lära sig snabbt o intessivt , att saker blir präntat i en fort , betyder inte alls inte skulle vara lika effektivt som att älta över samma sak flera månader. Jag syftar då på tex Jägarexamen eller körkort.
Vem/vad säger att långdraget pluggande skulle vara ett dugg bättre än en intensivkurs?
Jägarexamen är väl inte nån kvantfysik så ...
Vissa föredrar snabb, intensiv pränt och andra behöver lång tid på sig.
Sen att bara avklarad examen inte gör en till en Jägare håller jag helt med om men detsamma gäller oavsett om den nyexaminerade gjorde kursen på 5 dagar eller fyra månader.

Problemet är nog mest att många i jägarkåren anser sig dels o vara något lite utöver gemene nollan och att det inte ska vara alltför lätt o kunna ansluta sig i eliten många gärna vill räkna sig som. Dumheter ...

Detta kan tydligt ses på ”eliten ” som klär sig i jaktkläder till vardags, ofta med T-shirt , eller camo- Hoody, med texten ”jakt är livet”. De gick minsann den hårda skolan på minst tre månader...
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
HVA-1600

Inlägg av HVA-1600 »

Velcro Fly skrev: Vem/vad säger att långdraget pluggande skulle vara ett dugg bättre än en intensivkurs?
Vetenskapen och den beprövade erfarenheten säger det. Otvetydigt.

Hjärnan är konstruerad på det sättet. Det som repeteras och repeteras kommer att djupinläras och därmed sitta bättre och förhoppningsvis med bättre förståelse. Därmed inte sagt att råplugg inte fungerar. För stunden. Många är vi som pluggat in saker för en tenta och klarat denna, men där kunskapen därefter försvunnit ur minnet.

En gammal sanning säger att för att bli riktigt bra på något så måste man ägna minst 10.000 timmar åt det. Det talar tyvärr knappast till intensivkursens fördel. Sen kan omöjligt alla nyanser, eventualiteter och personer rymmas i detta, men som en generell regel är det tämligen belagt att hjärnan behöver smälta och bearbeta informationen under längre tid (och inte minst sömn) för att man ska lära sig saker på riktigt.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Aemon

Inlägg av Aemon »

kattafan skrev: 20 aug 2020, 22:28 Tror att en del som dissar intensivkurser behöver ta och sätta sig in i vad som erbjuds här i landet. Luktar som att många baserar sina åsikter på killgissningar.
Alla lär på olika sätt och att då gå ut att bestämt hävda att det som inte passar dig inte heller ska passa nån annan är...trångsynt.

Men vad vet väl jag, jag är bara en simpel ekonom.
Plus många, alla är olika.
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."