Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
cnas

Re: Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av cnas »

Giobbi skrev: 19 aug 2020, 07:49 Ja men ni missar ju har min poäng - just det är problemet, 10 kvällar kurs så springer en cityjägare i skogen men skarpladdat gevär. Det är nåt fel. Jakt är mer än så.
I bästa fall ja...det tokigaste sättet att avverka jägarexamen är att slanta upp 10-15 lök och dra iväg på en tvådagars intensivkurs
vilket åtskilliga sysselsätter sig med och även lever på.
Var dig själv.....Det finns så många andra!
Imá gunnaholic and BLASER helps.

CNAS.
45blaser #13
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Giobbi skrev: 19 aug 2020, 07:49 Ja men ni missar ju har min poäng - just det är problemet, 10 kvällar kurs så springer en cityjägare i skogen men skarpladdat gevär. Det är nåt fel. Jakt är mer än så.
Det är förvisso helt sant, men det som är långt mer avgörande är den personliga mognaden, "företänksamheten", omdömet och lugnet hos den som jagar, jag vet personer som är otroligt intelligenta och mycket kapabla som jag aldrig skulle vilja att de är i närheten av vapen ( knivar, bilar mm) så det handlar långt mer om att man skall förstå att när vapnet avlossas är det oåterkalleligt och därtill hur farligt vapnet är.

Vidare mera så tror jag att även om du har rätt till din egen åsikt bör fundera på dina tankar om stat vs land och var folk kommer ifrån/ lämplighet/olämplighet,

jag har av tvång jagat med mången gammal gubbe, det är dem som skjuter ut dörren på sin bil, sin stövare, rakt in i drevkedjan mm, det är sällan den unga tjejen med en snabbkursjägarexamen, de håller på skotten och även på säkerheten, men det är min erfarenhet, min upplevelse, du behöver inte dela den.
Sjögren79

Inlägg av Sjögren79 »

Just detta kanske man inte kan skylla på intensivkurser, men de borde förbjudas.
Jag tänker dock inte utveckla närmare :roll:
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Jamen då är vi ju överens. Jägarexamen är en biljett till att lära sig mer inget annat, kanske borde man trycka ytterligare på detta på utbildningarna..

Sen blir det ju problematiskt. Man kan ju inte begära att man måste flytta ut i en hydda i skogen utan internet och el i ett år innan man kan få ansöka hos den lokala åldermannen i byalaget om upphöjning till jägarpalt.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Giobbi skrev: Ja men ni missar ju har min poäng - just det är problemet, 10 kvällar

kurs så springer
en cityjägare i skogen men skarpladdat gevär. Det är nåt fel. Jakt är mer än så.
How about "går i s f springer", räcker det?

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Arctic

Inlägg av Arctic »

Giobbi skrev: 18 aug 2020, 23:01 Den här är läskig som satan.

https://www.jaktjournalen.se/dans-hems ... ingsfilm/
I fallet ovan vill jag minnas att skytten var en 72-årig jaktledare.

Jag tvivlar starkt på att problematiken i det fallet var någon snabbkurs för jägarexamen.

Jag har aldrig sett några problem med nya jägare som jag kan relatera till att de tagit en snabbkurs. De problem jag har haft i samband med jakt handlar om omdöme hos vissa jägare -- så vitt jag kan se så är det helt frikopplat från eventuell utbildning.

Jag tror att bästa sättet att adressera dessa problem är hur vi arbetar inom jaktlagen. Ta en diskussion om vad som är OK. Uppträdd som ett gott föredöme för nya jägare. Fundera över vilken typ av kultur ni vill ha i jaktlaget, och hur man når dit.

Jag tror inte på att göra jägarexamen svårare. Det kommer mest troligt endast att leda till färre jägare, och om vi vill bedriva jakt långsiktigt i Sverige så är det väldigt bra om så många som möjligt ägnar sig åt jakt, annars blir vi ett litet särintresse som kan tryckas ner ytterligare.

Med den urbanisering som skett är det rätt naturligt att många jägare kommer att komma från staden.
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ingvar, 'den (roliga) ordmärkaren nr 1', man skjuter väl varken gående el springande ute i skogen. Nu blir det iaf tryggt för läst att Ebba Busch tagit jägarexamen under nån herrgårdshelg. Framgår väl inte iofs om det gäller första graden el studsartillstånd.

Skjutgalna/glada jägare har alltid funnits o kommer så att förbli, tyvärr. Å andra sidan får man inget alls om man inte försöker. Alla har väl nåt minne el två av skott man ångar i efterhand.

Vildsvinen har komplicerat iom att dom får skjutas även i svagt ljus. Inga regler om solnedgång plus 1 timme där. I sista ljuset kan några små svarta ponnyhästar komma att uppfattas som vildsvin el man ser det man vill se. Vildsvin ska bort har LRF sagt/tyckt så bäst att chansa :D
Rybář

Inlägg av Rybář »

Ok, men då är vi kanske mer eller mindre överens om att det inte är så enkelt som att det är intensivkurserna som leder till dessa olyckor. Snarare tror vi att det handlar om folk som inte är uppfostrade med säkerhetstänk i skogen sedan barndomen.

Jag lutar åt den förklaringen, men det är ju inte helt ovanligt med gamla skogsvana gubbar som orsakar olyckor på grund av ålder eller att de kommit in i jakten innan säkerheten började tas på allvar på riktigt.
Du är en representant för jakt och vapen! Bjud vänner på viltkött! Ta med bekanta till skjutbanan!
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Jag är själv cityjägare, uppväxt i stan men jagar hela mitt liv mer eller mindre, sen 80-talet.

Jag har sett förändring, gradvis men nu mer brant sådan, lite inflation i jägare kan
Ske man kan säga. Har många exempel, senast nu en barndomskompis som tydligen tagit jägarexamen och var på jakt, ringde upp mig och frågade hur man tar ur ett rådjur. Intensivkurs.

Frågan är kanske varför jag retar upp mig så? Jo. Jag, vi, blir dragna över en kant och jämförts med alla - jägare som jägare.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Nemesis1971 skrev:

Det där vad troligen den värsta berättelse jag läst! Att Dan överlevde..

Det individuella omdömet, samt säkra pass är avgörande.
Den skjutne var jaktledare, med orange markering. Annonserade på radion att ”jag kommer ut på vägen, skjut inte”...
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
DalkarlsboTorpet

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

Giobbi skrev: 19 aug 2020, 09:15 Jag är själv cityjägare, uppväxt i stan men jagar hela mitt liv mer eller mindre, sen 80-talet.

Jag har sett förändring, gradvis men nu mer brant sådan, lite inflation i jägare kan
Ske man kan säga. Har många exempel, senast nu en barndomskompis som tydligen tagit jägarexamen och var på jakt, ringde upp mig och frågade hur man tar ur ett rådjur. Intensivkurs.

Frågan är kanske varför jag retar upp mig så? Jo. Jag, vi, blir dragna över en kant och jämförts med alla - jägare som jägare.
Jag gjorde jägarexamen på långtidssättet och jag kan ärligt talat säga att vi aldrig fick lära oss att ta ur något? Mer än att kolla på bilderna i en bok. Fick ni andra det? Däremot fick fick frugan det på intensivkurs i herrgård
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

På min tid, -87 gick vi igenom det, efter-skottet-hanteringen, urtag, hängning, styckning. Men då var den på en termin också. Sen var man tvungen att ha intyg från jaktledaren att man var med ett jaktlag för att få licens. Säger inte att det var bättre förr men lite sämre nu. :)
DalkarlsboTorpet

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

Giobbi skrev: 19 aug 2020, 09:51 På min tid, -87 gick vi igenom det, efter-skottet-hanteringen, urtag, hängning, styckning. Men då var den på en termin också. Sen var man tvungen att ha intyg från jaktledaren att man var med ett jaktlag för att få licens. Säger inte att det var bättre förr men lite sämre nu. :)
Det är riktigt bra det, det är så det ska vara tycker jag. Nu blir det kanske svårt att få gå med i ett jaktlag direkt. Men jag tycker att det borde vara krav på att de som håller i en jägarexamens kurs måste kunna tillhandahålla ett visst antal jakter. Låt oss säga 10st inom ett år. Visst det blir troligen färre aspiranter per år och lite dyrare för eleven men det skulle nog göra skillnad.

Kursen jag tog var också på en termin men det var inget annat än att sitta på en bänk en gång varannan vecka och repetera frågorna på förra veckans kapitel. Skyttet ingick inte i kursen utan den fick man ordna själv men med möjlighet till kontakter därifrån. Då sköt vi en gång varannan vecka från typ slutet av mars till i början på juni. Då var det enbart skytte! Till viss mån också säkerhetstänk. Vissa var bara med på inskrivningen och vid proven. Detta var 97.
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Det stora problemet är inte utbildningstiden utan stressen!
Vildsvinsjakten är en stor del av det, men även köpejakterna och tävlandet.

Såg att Canta var inne på det också när det gäller vildsvinsjakten, den har ju fullständigt omvärderat allt vad gäller jaktetik, både hundanvändning, jakttider osv osv
Bara en sån sak att idealet (Franz) är att stå och skjuta grisar på löpande band när de kommer i full fart.
Det hade för några år sen ansetts vara ren katastrof jaktetiskt i Sverige om man gjorde på älgar, där chansen att träffa är mycket större!
Vi hade som regel att endast ett djur per skottillfälle och att första liggande viltet måste man i princip varit fram till innan ett andra djur påskjuts.....

Nu mäts jaktliga framgångar i antalet djur och i hur svåra skott man tagit.
På en köpejakt anser jag att stressen att skjuta är mångdubbelt större. Korta såtar, snabba skott, tävling, tävling....jag behövde ett nytt sikte för jag kunde inte skjuta på den där grisen som sprang förbi i full fart på 10 meter....men nu jäklar, nästa steg blir nog en halvautomat..
Samma sak under eftersök som jag upplever står för den stora mängden av felaktiga eller livsfarliga situationer.
Direkt slås " jag skall ta alla skottlägen" knappen på i skallen, och då lever alla farligt. Ofta är det rutinerade jägare som skjuter också....de ser mest fel.

Hade ju varit direkt roligt att se hur den nu snart avklarade mörkerskjutningen på åkrarna klarat tex en militär säkerhets kontroll.....
Jo förstår du, vi tänkte smyga runt i mörkret, utspridda lite varstans på våra 100ha och så plötsligt dyker det upp markmål slumpmässigt som vi beskjuter i de flesta riktningar på plan hård mark med vete som kulfång, ja och förresten hörde jag att grannlaget skulle också ut ikväll......
Som tur är är det väl inte så många olyckor där ännu...

Säkert en betalande skytt som skjutit en häst (igen, dansk eller inte) men om du sitter vid en åker, noll lokalkännedom, hästen syns delvis i grödan och ser därför mycket mindre ut och du känner att du MÅSTE också få skjuta.........
HVA-1600

Inlägg av HVA-1600 »

kattafan skrev: Sen blir det ju problematiskt. Man kan ju inte begära att man måste flytta ut i en hydda i skogen utan internet och el i ett år innan man kan få ansöka hos den lokala åldermannen i byalaget om upphöjning till jägarpalt.
Jag är i princip övertygad om att det vore bra med en sådan lösning, på fler än ett sätt och många mänskliga plan..

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Nemesis1971

Inlägg av Nemesis1971 »

Giobbi skrev: 19 aug 2020, 09:16
Nemesis1971 skrev:

Det där vad troligen den värsta berättelse jag läst! Att Dan överlevde..

Det individuella omdömet, samt säkra pass är avgörande.
Den skjutne var jaktledare, med orange markering. Annonserade på radion att ”jag kommer ut på vägen, skjut inte”...
Det är ju helt makalöst!!!
Beauty is in the eye of the Beerholder
sneträff

Inlägg av sneträff »

Ja olyckan med Dan kommer nog att platsa på 10 i topp över jaktklanterier för väldigt lång tid framöver.
Men dom där shettlandsponnyerna hade nog många kunnat råka skjuta.
1, skytten trodde sig veta att inga tamdjur fanns inom området. (ponnyerna hade ju rymt)
2, och tänk efter vilken siluett ponnyerna bör visat ovanför spannmålen (havre?) om dom gick och betade.
Om man då är helt inställd på vildsvin, är det då så lätt att inse att det är minihästar?
skyddsjakt i sädesåkrar är väl en väldigt speciell jaktform?

sneträff
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Vettefan alltså. Vikt och manhöjd, ca 100kg och 1m hög, ja kanske kvalar in som stor gris men siluetten? Rygg och nackekurvan inte direkt samma..

Ponny
Bild

Vildsvin
Bild
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Fint :D
Användarvisningsbild
kotegaeshi

Inlägg av kotegaeshi »

Robert.M skrev: 19 aug 2020, 07:39 Div kurser är inget som kan ersätta farfars förmanande ord "rikta aldrig ett vapen mot människa, laddat eller ej.." så är det bara. Precis som i övriga delar av samhället finns en övertro på att utbildning är lösningen för alla problem i samhället.
Jämför mängden skjutolyckor, vådaskott, slarvig vapenhantering vid jakt med motsvarande siffror för en modern värnplikts/gmu-kull and get back to me on that...

Jag har efter 12+ år i "Firman" - värnplikt, hemvärn och anställd, även som skjutledare, varit med om ett (1) vådaskott.

På jaktskyttebanan går det inte en gång utan att man får säga åt nån gubbe att inte peka på en med bössan.
Skjuter helst med 1800-talskalibrar av militärt snitt