Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 123 times
Been thanked: 94 times

Re: Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av exabit »

Vad lagstiftningen eller jaktledaren säger är helt irrelevant. Är man så jävla nonchalant med sin vapenhantering att man lyckas skjuta någon inomhus i en stuga så är det fan spöstraff som gäller. Personen ifråga har väl i och för sig redan fått det värsta straffet att behöva leva med detta, men man kan inte dribbla bort det personliga ansvaret i såna här situationer.
/ Rikard

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

Absolut inte men jag var ändå nyfiken på vad som gäller, ang jaktledarens ansvar och hur långt den sträcker sig rent juridiskt. Att ha så dålig koll på sitt vapen, gissningsvis osäkrat och laddat, men laddat iaf, är oförlåtligt och händer allt för ofta. Själv har jag varit med om det tre gånger, när bössan brunnit av för folk. Oftast när man "bara ska kolla" och trycker jag, i luften.

Alla nybörjare förutom en, som lade in bössan i bilen och råkade trycka av, hagelbössa, rätt i ryggen på passagerarsätet fram ingen där som tur är.

Exa - du får ändra din signatur till något mer iögonfallande för mer jobb: Gängar i Kungsbacka

? :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 123 times
Been thanked: 94 times

Inlägg av exabit »

Giobbi skrev:
16 okt 2020, 08:55
Exa - du får ändra din signatur till något mer iögonfallande för mer jobb: Gängar i Kungsbacka
Ingen vill betala för något sådant - tro mig :mrgreen: Men ibland känns det riktigt bra att ta betalt för att få gänga... någons riktigt trånga... och smutsiga... pipa...

Jag har inte varit med om vådaskott förutom under IPSC-utbildning. Annars har jag haft en laddad Win 88-bygel 308 riktad mot min mage innan ägaren gjorde patron ur och sa ”Oj, det var visst laddat”. Detta var i min ungdom så följderna för honom blev inget jämfört med vad som hade hänt idag.
/ Rikard

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 40 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Vi använder ordern "vi avslutar, patron ur" om jaktledarn har givit den ordern så kan man inte klandra honom mera.
MVH Ålandsjanne

Lillsven
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av Lillsven »

Fast det kan ju omöjligt vara jaktledarens ansvar. Individen måste ha ansvar för sitt vapen och eventuellt avlossade skott.

Acke-Ture

Inlägg av Acke-Ture »

Jag va i Polen för ett antal år sen och hälsade på en jägare ! Hans far hade under komunismtiden vakjagade gris vid potatis åkrar . En natt hade en flock kommit inom skotthåll, och han siktade på en gris och va på vippen att skjuta. Då glödde det till i nosen på grisen . Det va potatistjuvar som stal potatis och hade tänt en cigarett .
Det sägs att rökning dödar , men har dock räddat ett liv .
Förövrigt va fadern som nästan sköt läkare.

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 16 times
Been thanked: 43 times

Inlägg av locorod »

kattafan skrev:
11 okt 2020, 15:57
Gjorde inte Wachtmeister en sån groda en gång?
På avdelningen nybörjare på jakt.
Vilken av dem i denna stora släkt? Eller var det en wallenbergare?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 37 times
Been thanked: 105 times

Inlägg av kattafan »

locorod skrev:
24 okt 2020, 06:15
kattafan skrev:
11 okt 2020, 15:57
Gjorde inte Wachtmeister en sån groda en gång?
På avdelningen nybörjare på jakt.
Vilken av dem i denna stora släkt? Eller var det en wallenbergare?
Nån av dom. På Maltesholm vill jag minnas.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Wargen
Been thanked: 1 time

Inlägg av Wargen »

Hej, har slarvat med att läsa Robsoft senaste veckan. Resonerar enbart finskt här. Med anledning av EXABITs kommentar om juridiken: där håller jag inte alls med. Det är juridiken som definierar den rättsliga ansvarsfrågan, därav min kommentar gällande jaktledaren. (som närmast gällde att även han kan sitta risigt till, om det konstateras att patron ur ( mm.) inte beordrats, och att patronen suttit i ända sedan dagens sista såt) Det här befriar ju inte förorsakaren från ansvar.

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 40 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Acke-Ture skrev:
24 okt 2020, 00:13
Jag va i Polen för ett antal år sen och hälsade på en jägare ! Hans far hade under komunismtiden vakjagade gris vid potatis åkrar . En natt hade en flock kommit inom skotthåll, och han siktade på en gris och va på vippen att skjuta. Då glödde det till i nosen på grisen . Det va potatistjuvar som stal potatis och hade tänt en cigarett .
Det sägs att rökning dödar , men har dock räddat ett liv .
Förövrigt va fadern som nästan sköt läkare.
I Estland 1989 hörde jag liknande men där blev en potatistjuv skjuten.
Nu när man läser denna tråd och förstår hur illa det kan gå med detta mörkerskytte så kanske en regel att alltid använda ficklampa/pannlampa skulle vara på plats när man smyger ut på pass och det kan finnas andra jägare där.
MVH Ålandsjanne