Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Goldenbullet
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av Goldenbullet »

Giobbi skrev:
30 aug 2020, 08:19
MrTikka skrev:Är man det minsta osäker, så skjuter man väl inte? Inte då jag, de kommer fler chanser garanterat. Ett skott som man inte skjutit, behöver man inte ångra!
Ja, är det inte det man ska lära sig, plus ett ton annat, på tre dagar? :)
Det är väl inte riktigt upplägget att man ska lära sig allt på tre dagar utan den mesta teorin läser man in på egen hand i förväg.

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 209 times
Been thanked: 117 times

Inlägg av jimmy85 »

MrTikka skrev:
30 aug 2020, 07:23
Är man det minsta osäker, så skjuter man väl inte? Inte då jag, de kommer fler chanser garanterat. Ett skott som man inte skjutit, behöver man inte ångra!
Precis. Bättre att ångra ett skott man aldrig avlossade
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

hinkraka
Has thanked: 104 times
Been thanked: 20 times

Inlägg av hinkraka »

Giobbi skrev:
30 aug 2020, 08:19
MrTikka skrev:Är man det minsta osäker, så skjuter man väl inte? Inte då jag, de kommer fler chanser garanterat. Ett skott som man inte skjutit, behöver man inte ångra!
Ja, är det inte det man ska lära sig, plus ett ton annat, på tre dagar? :)
Finns det någon statistik på hur det ser ut?

Snabbkurser för Jägarexamen fanns redan många på kartan för 11 år sedan när jag tog examen. Jag tycker inte jag ser fler av dem nu.
Så, finns det någon statistik på att det är större andel som tar examen nu som gått kortare utbildningar än för säg 10-20 år sedan?

Och finns det någon statistik eller undersökning som pekar på att det är fler/färre nyutexaminerade jägare som gör misstagen nu gentemot förr?

De absolut flesta jag hör om är äldre personer som inte ser lika bra, inte förstår att de ser sämre och tar skott de inte borde. Men det är bara min uppfattning, jag kan inte säga att det är huvudorsaken.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
Kärrtroll
Has thanked: 18 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av Kärrtroll »

Jag tycker att den tydligaste gemensamma nämnaren är: Gris.
Jaktledarens som blev skjuten för att 70+ gubben tyckte att han sköt en gris.
2 shetlandsponnys blev skjutna för att att skytten trodde att han såg grisar.
Älgkviga skjuten för att skytten tyckte att han såg en gris.
Sköts väl även en kossa som misstogs för gris?

Nu beror ju inte alla felskjutningar på gris men det verkar vanligast i mitt tycke.
Finns ju många anledningar till det och hur man ska komma till rätta med det hela kan man ju resonera om.
Exempelvis är jakt i mörker en försvårande omständighet och kraven på hög avskjutning förbättrar väl inte det hela.
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....

fugazi
Has thanked: 30 times
Been thanked: 54 times

Inlägg av fugazi »

Jakt i mörker kanske skulle vara licensierat?
Jag är generellt emot att försvåra och krångla till saker...
Men att jaga i mörker är som Kärrtroll skriver "en försvårande omständighet ".
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
Mauser 1900
Been thanked: 1 time

Inlägg av Mauser 1900 »

Det där med att man måste skjuta "bara för att" känner man ju igen, även djur som man inte kan lägga på grillen.

Senast nu på bockjakten när jag satt och vakade. Hade ett väldigt fint läge på en räv som var ute efter frukost, satt och kollade in den i kikaren och tänkte se om den var sugen på kidets kontaktläte. Inte ett dugg intresserad utan den gick och letade efter möss eller liknande. Såg väldigt frisk och kry ut så den fick vandra vidare, blev en trevlig morgon ändå (utan bock)

Men det fick man ju skit för ändå :-D

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Mauser 1900 skrev:
01 sep 2020, 11:09
Det där med att man måste skjuta "bara för att" känner man ju igen, även djur som man inte kan lägga på grillen.

Senast nu på bockjakten när jag satt och vakade. Hade ett väldigt fint läge på en räv som var ute efter frukost, satt och kollade in den i kikaren och tänkte se om den var sugen på kidets kontaktläte. Inte ett dugg intresserad utan den gick och letade efter möss eller liknande. Såg väldigt frisk och kry ut så den fick vandra vidare, blev en trevlig morgon ändå (utan bock)

Men det fick man ju skit för ändå :-D
DU fick alltså skit för att du lät den gå, om jag förstår det rätt?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

hinkraka skrev:
01 sep 2020, 11:16

Jo precis, visst, hade det varit dåligt med rådjur på markerna så hade det varit en annan sak, men det är snarare tvärtom.
Skjuta bara för skjutandets skull är inte så nödvändigt för egen del, kan vara fint att bara titta och uppleva också. :)

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Mauser 1900 skrev:
01 sep 2020, 11:43
hinkraka skrev:
01 sep 2020, 11:16

Jo precis, visst, hade det varit dåligt med rådjur på markerna så hade det varit en annan sak, men det är snarare tvärtom.
Skjuta bara för skjutandets skull är inte så nödvändigt för egen del, kan vara fint att bara titta och uppleva också. :)
Härlig inställning. Man kan observera djur bra i kikarsikte med.

Användarvisningsbild
rajonbh
Been thanked: 17 times

Inlägg av rajonbh »

Jag tror att alla jägare skulle behöva gå en kurs i jaktetik regelbundet.
Jakten är ingen rättighet vi har. Det är ett privilegium som alla alla icke-jägare (större delen av svenska folket) låter oss ha så länge som de tycker att jakt är något positivt.

Att bete sig macho och lite som en cowboy i skogen säger jag inget om, men när det kommer allmänheten till känna, via nyheter eller social medier, så är det ett växande problem.
Är vi inte rädda om jakten så är den snart ett minne blott..

Felskjutningar på sista tiden tror jag handlar mycket om synen på vildsvin.
Allt annat vilt har vi lärt oss att respektera och lyfta på hatten när skottläget blir för svårt.
Vildsvin ses som skadedjur, råttor på väldigt många håll. LRF gör mycket skada där. "Sverige har världens bästa djurhållning och etiken är hög.." Nej, inte direkt..

En rad från ett av våra PM förra älgjakten säger väl allt.
"..vildsvin SKA påskjutas om tillfälle ges"

Border-2010

Inlägg av Border-2010 »

kattafan skrev:
Giobbi skrev:
18 aug 2020, 22:53
kattafan skrev:Tror inte alls på att intensivkurser skulle vara orsaken till felskjutningar. Teorin läser man in i förväg och proven är samma.

Tror snarare att det är så att jaktintresset flyttat in i stan där folk inte är uppväxta med att se en älg på väg till skolan på morronen. Så som nämnt ovan, bristande rutin att se djur i skogen.
...Därav brist i erfarenhet = snabbkurs = inte ok.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#bullshit, eller som man skulle säga over there: You're barking up the wrong tree. Att ha naturvana är inget du kan lära ut oavsett utbildningsform.

Visa mig ett konkret bevis på att det skulle vara bättre att sitta fem-tio kvällar på lokala Folkets Hus jämfört med att läsa in teorin hemma sen hårdrepetera innan provet kombinerat med tre dagars skytteträning. Kan du göra det lovar jag att jag ska bjuda dig på en öl vid tillfälle och offentligt göra avbön. Ser gärna någon form av korrekt genomförd studie med verifierbara undersökningar och resultat.

Vissa tycker att ena formen passar deras inlärningsförmåga, andra håller på den andra.
Och en annan som bara bokade tid på en bana och sköt och skrev utan att ha gått någon kurs alls!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Kommer strax men ej på order - född till slav är ingen Border!

To have a Borderterrier
Is to say you have a friend
A little darkeyed warrior
who vill be faithfull to the end!

Mats Fredriksson
Has thanked: 1 time

Inlägg av Mats Fredriksson »

Vetefanken om man blir bättre jägare av att gå en längre kurs, jag gjorde det, men det var bara teori. Skyttet tränade vi på egen hand. Däremot fick jag snabbt lära mig att hantera bössan säkert inom fsr, har du inte träffat någott innan gör du det när du slarvar med säker vapen hantering var bland det första gubbarna lärde mig.
.22lr
6,5x55
7x57r
9,3x62
12/70

Användarvisningsbild
ShotgunWillie
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av ShotgunWillie »

Kärrtroll skrev:
31 aug 2020, 21:17
Jag tycker att den tydligaste gemensamma nämnaren är: Gris.
...
Jag tror du slog huvudet på spiken här. Jaktlag med träning och koordination som fungerar vid en relativt lugn älgjakt börjar arrangera drevjakter på vildsvin. Jägare som pliktskyldigt åker till älgbanan ett par gånger per år blir inspirerade av vildsvinsfeber med Franz-Albrecht, lätt att överskatta sin förmåga då.
Meopta R2 2-12x50
Leupold 2-7x33
PARD NV008
Aimpoint Acro C1
Pärlkorn

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 40 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Döds skjutning i Finland
Läser idag på Hufvudstadsbladet om en dödsskjutning i Kuusamo,man förstår inte riktigt hur man kan avsluta jakten och komma till samlingsplats inomhus fortfarande med laddat vapen?
Mycket ledsamt.
MVH Ålandsjanne
Här är texten.
En man har dött av ett vådaskott under älgjakt i Kuusamo.

En man dog på lördagseftermiddagen i Kuusamo när ett skott av misstag avfyrades efter älgjakten.

Polisen i Uleåborg meddelar att jägarna efter jakten begett sig till en stuga. Då vapnet hanterades inomhus hade det avfyrats och träffade mannen bredvid jaktkamraten och mannen dog.

Användarvisningsbild
Giobbi
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

Usch vad ledsamt!
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

sneträff
Been thanked: 21 times

Inlägg av sneträff »

Ja utan att en tänka, så hittar jag tre fel i vapenhanteringen där.

Inte gjort patron ur.
Inte haft slutstycket öppet/vapnet brutet i närheten av andra personer.
Man ska alltid hantera alla vapen SOM OM dom vore laddade.

sneträff

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 37 times
Been thanked: 105 times

Inlägg av kattafan »

Gjorde inte Wachtmeister en sån groda en gång?
På avdelningen nybörjare på jakt.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

fugazi
Has thanked: 30 times
Been thanked: 54 times

Inlägg av fugazi »

Tragiskt, jaa absolut!
Menförihelvete.... slutstycket kvar i på samling efter jakt... och VARFÖR bössjäveln med in på samling?
Eller o-bruten bössa...?
\\ fugazi \\ Magnus \\

Wargen

Inlägg av Wargen »

Bara som en reflektion på kommentarerna ovan. I föreliggande fall var det inte fråga om någon jaktsituation, utan om vårdslös hantering av skjutvapen i inkvarteringsstugan. Att det skett i samband med en jaktresa (uppenbarligen) är sekundärt. I Finland finns inga (lag)krav på slutstycke ur vid transport, eller annars heller. Det är till den delen inget att orda över, det är praxis att det sitter i. Alltid. Att däremot ha "låset upp" är också praxis i många lägen, men inte förutsatt i lagstiftningen det heller. Det lagstiftningen säger är att vapen inte får transporteras laddat och att jakt inte får bedrivas så att utomstående eller egendom förorsakas fara. Laddat vapen är vapen som har patron i loppet. Patron i magasinet innebär inte laddat vapen. Nu vet vi ju inga detaljer alls om vad som hänt, förutom att det som inte får ske, inträffade.
EDIT:
Som jag uppfattat situationen (via flera finska medier), så var det inte fråga om en "samling" efter jakten, utan om att jaktsällskapet (eller en del av det) befann sig i sin inkvarteringsstuga. Att i det läget ta in vapnen i stugan är självklart, annars bryter de mot finsk vapenlagstiftning. I övrigt som ovan.
En sak som förundersökningen säkert kommer att titta på är hur jaktledaren agerat under dagens jakt. Har han kommenderat patron ur, vilka allmänna föreskrifter har han gett före jaktens inledande och så vidare. Jaktledaren ligger eventuellt han också risigt till, såvida brister konstateras.

Användarvisningsbild
Giobbi
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

Intressant, tack. Ang jaktledarens ansvar, pratar du endast finskt nu eller även svenskt? Dvs om jaktledare inte kommenderat (exempel som i fallet ovan) kan en jaktledare, rent juridiskt fällas? Hur stort ansvar, juridiskt har en jaktledare egentligen (sätta folk på fel pass, farliga skjutvinklar etc)?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.