Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times

Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av Giobbi »

Felskjutningar alltså, ko istället för gris, ponny istället för gris och nu kron istället för rådjur. Jägarexamen-på-en-helg?

:)

https://svenskjakt.se/start/nyhet/stor- ... D48K3lO-HM
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Re: Bara jag som tycker detta ökat på senaste år?

Inlägg av Ingvar »

Varseblivning / perception har alltid ställt till det, typ hundförare med röd HellyHansen väst sköts ute på öppen äng i tron att den var en älg.
Man ser det man vill se.

Misstänker dock att bristande rutin försämrar "läget"

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Glooie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av Glooie »

Mjo, jag har också reagerat på att det verkar som att det ökat. Frågan är väl om det är felskjutningarna som ökat, eller om det bara är rapporteringen som ökat? "Anmälningsbenägenheten" du vet... ;)

Raggarö
Been thanked: 22 times

Inlägg av Raggarö »

Ponny i stället för vildsvin

https://www.jaktjournalen.se/tva-shetla ... insjagare/

Man ser det man vill se.

En bekant blev ihjälskjuten då den andre eftersöksjägaren tyckte att ryggsäcken var ryggen på en betande älg.
En annan bekant sköt ihjäl en människa, mentalt helt övertygad om att det var en kronhjort.

Det har ingenting med utbildningslängd att göra, inte ens med jaktlig erfarenhet, däremot kan en erfaren jägare strunta i grupptrycket och avstå skott.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....

Arctic
Has thanked: 13 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av Arctic »

Vildsvinens uppgång och därmed mer jakt när det är mörkt har med stor sannolikhet bidragit till fler felskjutningar.

Men som nämnts tidigare -- det har alltid funnits.

Jag tror att dagens kommunikationsteknik gör att fler fall kommer till allmän kännedom.

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Inlägg av kattafan »

Tror inte alls på att intensivkurser skulle vara orsaken till felskjutningar. Teorin läser man in i förväg och proven är samma.

Tror snarare att det är så att jaktintresset flyttat in i stan där folk inte är uppväxta med att se en älg på väg till skolan på morronen. Så som nämnt ovan, bristande rutin att se djur i skogen.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Användarvisningsbild
gren
Has thanked: 21 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av gren »

Många av de här sakerna verkar ju hända på natten och de flesta som jagat på natten vet att skuggor, storlekar och annat spökar ganska bra. Stenen du kollat på i en timme blir plötsligt en potentiell grävling när månen snurrat skuggorna lite. Det tillsammans med varsebildning gör det lättare att göra misstag.

Just det där med varsebildning är dessutom en het grej att diskutera. En del tror verkligen inte det kan hända dem, en del tror det är en dålig ursäkt osv, trots att det är vetenskapligt belagt att hjärnan fyller i information som den upplever saknas. Det är ju inte konstigare än att vi kan "se rakt igenom" ett smalt objekt som skymmer synen för ena ögat.

Det borde nog läggas mer krut på den biten i jägarexamen, men det är ganska mycket som brister i jägarexamen idag. Hur relevanta är frågor som "Vilken är den optimala förstoringen på ett kikarsikte? Svar: 4x" idag?
Skrivbordsjägare

regnskogII
Has thanked: 147 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av regnskogII »

jag har en uppfattning av att det är rätt konstant men att misstagens storlek har kommit att öka,

att skjuta ett tamt men förrymt hängbuksvin som väger 100+ är inte så
svårt att förstå hur man kan göra, en hundförare i signalorange på öppet fält, tja där undrar i varje fall jag om hur det står till.

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

regnskogII skrev:
...
en hundförare i signalorange på öppet fält, tja där undrar i varje fall jag om hur det står till.
förmodligen "till"

Ögat är ren optik.
Den som ställer till det är "bildprocessorn" i kedjan därefter.

Är du intresserad av ämnet (och kunnig) kan du ägna dig åt riktad forskning "resten av ditt liv"

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

regnskogII
Has thanked: 147 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av regnskogII »

Ingvar skrev:
18 aug 2020, 15:41
regnskogII skrev:
...
en hundförare i signalorange på öppet fält, tja där undrar i varje fall jag om hur det står till.
förmodligen "till"

Ögat är ren optik.
Den som ställer till det är "bildprocessorn" i kedjan därefter.

Är du intresserad av ämnet (och kunnig) kan du ägna dig åt riktad forskning "resten av ditt liv"
Har redan ett så kallat arbete, jag avstår nog så kanske jag kan jaga lite en gång i månaden istället.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

kattafan skrev:Tror inte alls på att intensivkurser skulle vara orsaken till felskjutningar. Teorin läser man in i förväg och proven är samma.

Tror snarare att det är så att jaktintresset flyttat in i stan där folk inte är uppväxta med att se en älg på väg till skolan på morronen. Så som nämnt ovan, bristande rutin att se djur i skogen.
...Därav brist i erfarenhet = snabbkurs = inte ok.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Det här med varse - jag tror alla vi här råkar ut för det många gånger per år, iaf jag. ”Hål” i gräset blir grisar, rådjur blir grisar, Sten blir grävling men inte fn skjuter jag utan att verifiera, dvs avvakta tills jag SER vad det är? Hur skjuter man ryggen på en älg? Fel skottplacering. Hängbuksvinet kan jag köpa, resten nej, sorry.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Användarvisningsbild
kattafan
Been thanked: 105 times

Inlägg av kattafan »

Giobbi skrev:
18 aug 2020, 22:53
kattafan skrev:Tror inte alls på att intensivkurser skulle vara orsaken till felskjutningar. Teorin läser man in i förväg och proven är samma.

#bullshit, eller som man skulle säga over there: You're barking up the wrong tree. Att ha naturvana är inget du kan lära ut oavsett utbildningsform.

Visa mig ett konkret bevis på att det skulle vara bättre att sitta fem-tio kvällar på lokala Folkets Hus jämfört med att läsa in teorin hemma sen hårdrepetera innan provet kombinerat med tre dagars skytteträning. Kan du göra det lovar jag att jag ska bjuda dig på en öl vid tillfälle och offentligt göra avbön. Ser gärna någon form av korrekt genomförd studie med verifierbara undersökningar och resultat.

Vissa tycker att ena formen passar deras inlärningsförmåga, andra håller på den andra.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Rybář
Been thanked: 8 times

Inlägg av Rybář »

Jag gjorde jägarexamen genom att läsa in teorin hemma och sen boka uppskjutning och teoriprov separat, helt utan kurs eller samordning. Tror inte att tio kvällar i folkets hus eller en helg på ett trevligt naturnära hotell skulle göra någon större skillnad.

Däremot hjälpte det nog att jag var med pappa i skogen från femårsåldern, men såna kurser kan man ju inte köpa.

Snälla människor var försiktiga, och tjata på era kamrater om att se efter en och två gånger innan det smäller.
Du är en representant för jakt och vapen! Bjud vänner på viltkött! Ta med bekanta till skjutbanan!

Gråkappan

Inlägg av Gråkappan »

Giobbi skrev:
18 aug 2020, 23:01
Den här är läskig som satan.

https://www.jaktjournalen.se/dans-hems ... ingsfilm/
Men vad i hela helvete?

...275m? Karln borde aldrig mer få gå utomhus utan en god man.

Robert.M
Been thanked: 10 times

Inlägg av Robert.M »

kattafan skrev:
19 aug 2020, 00:45
Giobbi skrev:
18 aug 2020, 22:53

#bullshit, eller som man skulle säga over there: You're barking up the wrong tree. Att ha naturvana är inget du kan lära ut oavsett utbildningsform.

Visa mig ett konkret bevis på att det skulle vara bättre att sitta fem-tio kvällar på lokala Folkets Hus jämfört med att läsa in teorin hemma sen hårdrepetera innan provet kombinerat med tre dagars skytteträning. Kan du göra det lovar jag att jag ska bjuda dig på en öl vid tillfälle och offentligt göra avbön. Ser gärna någon form av korrekt genomförd studie med verifierbara undersökningar och resultat.

Vissa tycker att ena formen passar deras inlärningsförmåga, andra håller på den andra.
Att ha vuxit upp i ett hem med natur/skog/jaktlig kultur formar en som människa. Div kurser är inget som kan ersätta farfars förmanande ord "rikta aldrig ett vapen mot människa, laddat eller ej.." så är det bara. Precis som i övriga delar av samhället finns en övertro på att utbildning är lösningen för alla problem i samhället.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Ja men ni missar ju har min poäng - just det är problemet, 10 kvällar kurs så springer en cityjägare i skogen men skarpladdat gevär. Det är nåt fel. Jakt är mer än så.

Användarvisningsbild
Nemesis1971

Inlägg av Nemesis1971 »

Giobbi skrev:
18 aug 2020, 23:01
Den här är läskig som satan.

https://www.jaktjournalen.se/dans-hems ... ingsfilm/
Det där vad troligen den värsta berättelse jag läst! Att Dan överlevde..

Det individuella omdömet, samt säkra pass är avgörande.
Beauty is in the eye of the Beerholder

DalkarlsboTorpet
Has thanked: 16 times
Been thanked: 29 times

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

kattafan skrev:
18 aug 2020, 13:04
Tror inte alls på att intensivkurser skulle vara orsaken till felskjutningar. Teorin läser man in i förväg och proven är samma.

Jag tror inte heller intensivkurserna är problemet. Jag vill kanske inte helt dra det till att bara för att man är uppvuxen i staden utan att jag vet att det finns dårar uppväxta på landet som aldrig borde jagat från första början även om de jagat i 30+år.

Jag gav min fruga en intenviskurs i 30 årspresent och det var kanon tyckte hon. Då är hon uppväxt med jagande far och farbröder samt att hon bott på en gård hela livet med slakt, djur och natur. Utöver det har hon varit med mig minst en dag i veckan under fyra år på något jaktligt i form av uppsiktsjakt, skjutbanan, eftersök eller viltvård. Så hon hade det nog lite väl förspänt.

Hennes kurs bokade jag ett par månader innan då hon fick böckerna som hon läste lite i varje dag. Dessutom lyssnade hon mycket på jaktpoddar på jobbet. På kursen som varade i fyra dagar så fick hon mycket som man inte får på ett halvår i studiefrämjandet. Det var en heldag med en skytteinstruktör samt följa med på en jakt i hägn på dov och vara med på slakt osv.

Det jag vill komma fram till är att det hela kanske beror på hur intresserad man är. Jag känner även till motsatsen en kille som tog teorin på gymnasiet där han i princip sov igenom kurserna och nu 15år senare sköt han upp och klarade det. Men någon jägare är han inte även om han läste teorin under flera år. (kuggade många gånger) jag har gått på bra många eftersök på vilt han skjutit. Mestadels rådjur med hagel på för långt håll.