Sen dess köpte jag peltor xp5 och kör med samma skumproppar under, och får trots det lock och mer tinnitus i någon vecka efter skjutbana.
För några dagar sen sköt jag 10 serier lerduvor med 12 kaliber och nu har jag lock igen och det ringer mer än vanligt igen.
Funderar på om det finns bättre skydd än peltor xp5 för skytte, exempelvis dessa:
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/compa ... 499&rt=rud
Förstår dock inte om de aktivt motverkar impulsjud med "negativa ljudvågor", eller om de bara klipper av förstärkningen från medhörningen när det smäller?
Det står att dessa hörselskydd är gjorda för skjutbanan så får anta att de är bra, förhoppningsvis bättre än peltor xp5.
Förresten, är såna där större dyra plastiga formgjutna hörselproppar mycket bättre än skumgummiproppar?
Hur kan man veta om ett hörselskydd är bra mot impulsljud? Det finns ju HML som anger olika dämpningar i frekvenser. Vilka frekvenser är viktigast att dämpa från skytte?
Ringer mer i högra örat nu (som är sidan jag lägger an med), och tänker att man kanske kan lägga skumgummi på kolven för att försöka minska att käkbenet tar upp ljudet. Har även haft glasögon men med väldigt tunna skalmar vilket inte borde påverka så mycket, men ska ta av dem nästa gång.
Ska även testa att bara skjuta typ 1-2 serier istället för att se om det hjälper markant.
Verkar som jag har väldigt känslig hörsel, eller går alla runt med tinnitus som skjuter lerduvor?
Vill ju inte skada hörseln ännu mer och få mer tinnitus. Då får jag lägga ner skyttet helt och hållet