Licensjakt på gråsäl 2020-2021

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Cazorp
Has thanked: 20 times
Been thanked: 42 times

Re: Licensjakt på gråsäl 2020-2021

Inlägg av Cazorp »

ZeZ skrev:
30 jun 2020, 10:57
Cazorp skrev:
29 jun 2020, 21:52
Ingen som jagar gråsäl på robsoft? Gick kursen igår, intressant och lärorikt, så snart får man väl ta och skjuta sin första säl förhoppningsvis :)
Gick också kursen i söndags. Riktigt bra var den!

/Viktor
Klassen med callsign "Maggot" :mrgreen: :shock: :roll: ;)
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 + .22LR Z6i 1-6, S&B PM2 5-20, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12

ZeZ
Been thanked: 3 times

Inlägg av ZeZ »

Cazorp skrev:
30 jun 2020, 12:37
ZeZ skrev:
30 jun 2020, 10:57
Cazorp skrev:
29 jun 2020, 21:52
Ingen som jagar gråsäl på robsoft? Gick kursen igår, intressant och lärorikt, så snart får man väl ta och skjuta sin första säl förhoppningsvis :)
Gick också kursen i söndags. Riktigt bra var den!

/Viktor
Klassen med callsign "Maggot" :mrgreen: :shock: :roll: ;)
haha, JA! :lol:

30+ ute och 6 st frusna gråsälar på en släpkärra. Luktade inte godis precis.

Men som sagt, jävligt intressant och lärorikt och kan rekommenderas varmt att gå på!

Vet inte om man får göra reklam här men sealhunt.se gjorde ett fantaskiskt jobb!

Användarvisningsbild
bultis
Has thanked: 3 times

Inlägg av bultis »

Finns det en utförlig beskrivning eller film på hur man tar stora provet på gråsäl?

(Har tyvärr inte hunnit med kursen)

underbron
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av underbron »

bultis skrev:
23 aug 2020, 21:19
Finns det en utförlig beskrivning eller film på hur man tar stora provet på gråsäl?

(Har tyvärr inte hunnit med kursen)
https://www.nrm.se/forskningochsamlinga ... 00724.html

Användarvisningsbild
slovenskykopov
Has thanked: 1 time

Inlägg av slovenskykopov »

Grizzly308 skrev:
20 maj 2020, 20:07
Kronhjorten skrev:
The Gunners skrev:Hej, har en 6,5a. Är SST bra ammo för Säl? Kanske finns en tråd för detta redan..
Farsan skjuter med SST i sin 6,5x55, ska fungera väldigt bra.
Bild
Sköt den här igår.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skjuter Ragnar med sst, får genast tala honom till rätta.
v-max ska det vara. sst kan studsa bra efter träff.
oftast går det bra. men jagar man som vi gjort de sista dagarna i skärgården så kan man inte veta vad som finns bakom nästa bergknall.

valde själv 60gr v-max 223 nu på denna jakten, fungerade utmärkt, troligen lite klen till de största gråsälarna , men så länge man inte skjuter i nosen så går det vägen.

min rekommendation till säljakten är rena varmintkulor. skippa alla de här blöta jaktkulorna och välj ren varmint.
det lönar sig i längden när man kan känna sig tryggare att kulan inte studsar vidare!
helst 70-120gr men även 55gr funkar bra om man undviker chansskott på stora grå.

Grizzly
Den mannen känner jag igen från skoltiden i Anderslöv :D han är sig lik!

The Gunners

Inlägg av The Gunners »

Norma har nu släppt Bondstrike även för 6,5x55. Är inte den en väldigt bra sälkula?

Användarvisningsbild
bultis
Has thanked: 3 times

Inlägg av bultis »

The Gunners skrev:
29 nov 2020, 17:57
Norma har nu släppt Bondstrike även för 6,5x55. Är inte den en väldigt bra sälkula?
tillhör den sämsta kategorin m t p rikoschettrisken.

Kör 95 grains V-MAx i 980m/s i min.

Grizzly308
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av Grizzly308 »

The Gunners skrev:
29 nov 2020, 17:57

det är en väldigt fin jaktkula. men sälkula är den icke.
tänk varmint när du väljer kula att jaga över vatten med!

allt som heter bondad är direkt diskvalificerad!

Grizzly
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 67 times

Inlägg av Canta »

Just. Skjutit alla (inte jättemånga) gråsälar med Nosler BT o i 22-250. Man ska kunna träffa en typ apelsin på 100 m annars stanna hemma. Kulan ska slita upp nacken el bakhuvudet på sälen för att den ska bli kvar på bådan el i vattnet o då gäller väl v-max o BT som bäst.
Bondat håller ihop per definition o splashar inte så värst men visst borde det gå även med en bondstrike om man siktar väl. Inget för säl i vattnet dock. Kan väl studsa elakt, iaf i teorin ...

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

Canta skrev:
29 nov 2020, 19:26
Just. Skjutit alla (inte jättemånga) gråsälar med Nosler BT o i 22-250. Man ska kunna träffa en typ apelsin på 100 m annars stanna hemma. Kulan ska slita upp nacken el bakhuvudet på sälen för att den ska bli kvar på bådan el i vattnet o då gäller väl v-max o BT som bäst.
Bondat håller ihop per definition o splashar inte så värst men visst borde det gå även med en bondstrike om man siktar väl. Inget för säl i vattnet dock. Kan väl studsa elakt, iaf i teorin ...

bst är ju en bra varmintkula upp till kal 25. efter det så håller bakdelen ihop för bra för att användas på vatten.
vi brukar sträva efter minst 70gr till gråsäl då vi sett en hel del skadeskjutningar med lättare kulor.
går man över 70gr så kvittar det nästan var man prickar i skallen. där är splitter nog ändå.

men reglerna säger mint 50 så det är ju helt ok med lättare än 70 med.

kommer köra ca 150gr revolverkulor nu från båt. arbete med att hitta de blötaste börjar nu. finns ju inga som heter varmint där.
men en kula gjord för 400m/s lär troligen inte hålla ihop i 700ms.

Användarvisningsbild
slovenskykopov
Has thanked: 1 time

Inlägg av slovenskykopov »

Grizzly308 skrev:
29 nov 2020, 22:28
Canta skrev:
29 nov 2020, 19:26

bst är ju en bra varmintkula upp till kal 25. efter det så håller bakdelen ihop för bra för att användas på vatten.
vi brukar sträva efter minst 70gr till gråsäl då vi sett en hel del skadeskjutningar med lättare kulor.
går man över 70gr så kvittar det nästan var man prickar i skallen. där är splitter nog ändå.

men reglerna säger mint 50 så det är ju helt ok med lättare än 70 med.

kommer köra ca 150gr revolverkulor nu från båt. arbete med att hitta de blötaste börjar nu. finns ju inga som heter varmint där.
men en kula gjord för 400m/s lär troligen inte hålla ihop i 700ms.
Varför revolverkula? Eller ni skjuter inte på så långa håll?

The Gunners

Inlägg av The Gunners »

Handladdar inte, kan ni som joxar med olika kulor rekommendera en 6,5a fabriksladdad tack.

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

slovenskykopov skrev:
30 nov 2020, 05:50

Varför revolverkula? Eller ni skjuter inte på så långa håll?
ska användas till skytte från båt. alla gråsälar och 60% av alla knubbsälar vi skjuter i skåne skjuts från båten.
max 50-60m avstånd så blöta revolverkulor blir nog kanon.

jag har en t3x i 6,5x55 till säljakt från land. den är oftast med när jag gästar andra orter!

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

The Gunners skrev:
30 nov 2020, 17:41
Handladdar inte, kan ni som joxar med olika kulor rekommendera en 6,5a fabriksladdad tack.
till 6,5x55 finns nog ingen fabriksladdad som är helt lämplig.
i dagsläget så är nog en handladdande kompis den bästa melodin. många av mina vänner kommer hit för att ladda sin ammo.

vet att det finns hornady tap 110gr till 308win. det är en fabriksladdad v-max.
dock tror jag att den lär bli svår att få tag i framöver , jänkarna bunkrar allt de kan så ammo för export är inte högt upp på prioriteringslistan.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

@Grissly308
Du som har koll på säljakten hur har det gått nu i höst, generellt. Har Corona ställt till det mycket. Hur ligger avskjutningen i siffror. Är reglerna äntligen vettiga. Sälstammen lär väl exploderat el iaf växt på vidare eller syns sjukdomar. Jakten tappat jättemånga år o egentligen nu försent ute.
Skulle själv ha legat ute en sommarvecka i yttersta skärgården men måste ställas in då vi skulle bo i barack dvs nära varandra dvs ung som under militärtjänst.

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

Canta skrev:
30 nov 2020, 19:51
@Grissly308
Du som har koll på säljakten hur har det gått nu i höst, generellt. Har Corona ställt till det mycket. Hur ligger avskjutningen i siffror. Är reglerna äntligen vettiga. Sälstammen lär väl exploderat el iaf växt på vidare eller syns sjukdomar. Jakten tappat jättemånga år o egentligen nu försent ute.
Skulle själv ha legat ute en sommarvecka i yttersta skärgården men måste ställas in då vi skulle bo i barack dvs nära varandra dvs ung som under militärtjänst.

corona har nog inte ställt till så extremt mkt som andra faktorer. för vår del har det gjort att vi skjutit mindre sälar.
vi jagar ju till forskning eller till utbildning, mindre utbildningar så behöver vi färre sälar.

jag tror. och jag kan inte nog peka på att JAG TROR att säljakten gått lite i stå pga en numer berömd jaktfirma blev tagna när de jagade i ett reservat.
de flesta som jagar säl har nog gjort det lite på gränserna. när då en jägare som köpt en jakt blir misstänkt för jaktbrott och får sin bössa omhändertagen så blir nog övriga lite nervösa.
vi jagar själv på gränsen, fast med betoning på rätt sida om gränsen.
vi har skjutit ett stort antal gråsälar inom 10m från ett reservat där vi inte får jaga.
ligger man lite närmre eller tom på fel sida om gränsen så upphör ju intresset av att jaga när man riskerar straff.

det jag och fler lobbar för just nu är att vi ska få jaga där sälen är. ta bort alla sälskyddsområden under jakten och låt oss jaga säl där de finns.
kan nog bli så men det ligger långt fram i tiden.

i siffror så har avskjutningen ökat på vissa platser och minskat på andra. aldrig förr har vi tex haft provtagning mer än någon enstaka dag. i år har vi kunnat jaga provsälar i 2 månader.
reglerna är precis samma som vid skyddsjakten, på gott och ont. de tog bort 200m kravet men behöll tillståndet att jaga med motorn igång. så lite lättare men reservaten är det som ställer till mest.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Bra info. Kommit fram några nya tricks/sätt att lura säl på ? En gång för länge sen på premiärjakt frågade jag dumt fiskaren hur man skulle lura sälen bäst. Genom magen, sa han. Vaddå. Jo genom att appelera till sälens hunger dvs slamra med båt o nät ... då kom dom, 'havets vargar' ungefär lika snabbt som när lst gav ut vargpinglor till jägarnas hundar inför vanlig jakt.

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

Canta skrev:
30 nov 2020, 22:24
Bra info. Kommit fram några nya tricks/sätt att lura säl på ? En gång för länge sen på premiärjakt frågade jag dumt fiskaren hur man skulle lura sälen bäst. Genom magen, sa han. Vaddå. Jo genom att appelera till sälens hunger dvs slamra med båt o nät ... då kom dom, 'havets vargar' ungefär lika snabbt som när lst gav ut vargpinglor till jägarnas hundar inför vanlig jakt.

väsen brukar dra fram dem. lev om i båten så drar man ofta fram deras nyfikenhet.
en sak vi lärt oss är att locka på dem när de sticker upp huvudet inom skotthåll. (inom 50-60m då från båten) .
när man gör det så får man den oftast att hålla huvudet ovan vatten betydligt längre än annars.
de brukar stanna uppe 5-20 sekunder utan lock. med lock så kan de stanna uppe över minuten. det ger en lite större chans att få in ett bra skott.

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 116 times
Been thanked: 108 times

Inlägg av sevehem »

.... och hur lockar man säl? Jag som är på sjön ofta har många gånger tänkt att man skulle ta tag i jakten på säl också och en sådan kunskap hade varit guld värd!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

sevehem skrev:
01 dec 2020, 22:43
.... och hur lockar man säl? Jag som är på sjön ofta har många gånger tänkt att man skulle ta tag i jakten på säl också och en sådan kunskap hade varit guld värd!

det är ganska lätt att visa, jag brukar göra det på kurserna. via nätet är det omöjligt (eller pinsamt).
spelar jag in det och lägger ut på tuben så lär jag orsaka årets skrattfest!

ska se om jag kan spela in lite nästa gång vi är ute och jagar, problemet är att vi oftast är 2 i båten, en sitter bakom ratten och en håller bössan.
där är liksom ingen som kan filma!

man formar munnen som ett o och oooooar ganska högt och länge.
kanske kan styra upp nåt gruppsamtal via skype eller liknande med en snabbkurs i sällock dock.
med löfte om att ingen spelar in då.........