Jakten och Corona

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Abborre

Jakten och Corona

Inlägg av Abborre »

Hur tänker ni kring Corona och gemensamjakter om viruset kommer tillbaka med kraft i höst?
Det är ju många äldre herrar i jakt-sammanhang som jag och de allra flesta faktiskt inte vill utsätta för smittorisk.
En del går ju att lösa genom att man står längre från varandra vid samling samt att man inte samåker under jakten, men då kan det lätt bli mycket bilar i såtarna. Dessutom finns det kanske inte alltid möjlighet att stå 2-3 meter i från varandra då jaktledare t ex ska peka ut pass på handhållna kartor och liknande. Många jaktlag har ju även samling i jaktstugor och sitter då väldigt nära varandra. Man samlas ju även i mindre grupper för att transportera och stycka vilt.
Kanske orangea munskydd eller munskydd i kamouflage? :)
En del kanske skrattar åt det hela, men det här viruset är en riktig fara för många. Har två nära vänner till mig som har pappor som drabbats, ena är ca 70 och den andra ca 60 år. 70-åringen var på intensiven men är nu utskriven och mår bättre. 60-åringen hade ett snabbt förlopp och ligger i respirator med höga infektionsvärden och kanske inte klarar sig. Båda fallen i Sthlm.
Dessutom dog en gammal vän till min pappa av Corona för några veckor sen, men det var i ett annat land.
Hur som haver är det här något vi kanske får brottas med ett tag, förhoppningsvis inte, men man kanske ska börja tänka på det även i jakt-sammanhang så man kan fortsätta bedriva säker jakt.

Användarvisningsbild
TehMeister
Been thanked: 2 times

Re: Jakten och Corona

Inlägg av TehMeister »

Satt och funderade lite över det här själv. För egen del kommer det nog inte bli några större problem, alla vet var passen är. Då kan allt vara klart redan innan samling, så någon gubbe slipper stå och peka på en laminatkarta med en Alaska 30-06 patron med en skara gubbar tätt inpå. Släpa ut vilt kan man ju göra tillsammans med ett längre rep än vanligt för att slippa direkt närhet. Det är den mer sociala biten som jag ser kan bli direkt lidande, då man står runt elden med grillpinnen i högsta hugg. Men även det kan lösas utan större problem. Man får dessutom helt enkelt skippa hälsningsfrasen där man, som man alltid har gjort, tar alla i näven och säger god morgon innan jakten börjar. Om det sociala blir lidande får man nog räkna med lite mer prat på radion däremot!
Winchester 70 Super Grade 338wm - z8i 2-16x50
Blaser R93 std 6,5x55 RCC Carbon - z8i 1,7-13,3x42
Sako Quad Syntet 22lr - Z8i 2-16x50
Merkel 347e sbs 12/70
Mossberg 590SPA1 12/76

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

Jag tror det går fint så länge man håller sig utomhus och på nån meters avstånd frånvarandra. Man behöver ju inte tränga ihop sig i jaktstugan. Sedan hör ju handskar och hygien till ändå när man tar hand om viltet, oavsett Corona eller ej. Blir väl dock fler bilar ute i terrängen, men det får man väl leva med.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

Förtanke och försiktighet,

så det verkar som att det hela har löst sig redan, eller hur? Vilket är både bra och skönt, bra för jakten och avskjutningen men även skönt att man faktiskt har något att se fram emot.

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

Abborre skrev:Hur tänker ni kring Corona och gemensamjakter om viruset kommer tillbaka med kraft i höst?
Det är ju många äldre herrar i jakt-sammanhang som jag och de allra flesta faktiskt inte vill utsätta för smittorisk.
...Många jaktlag har ju även samling i jaktstugor och sitter då väldigt nära varandra. Man samlas ju även i mindre grupper för att transportera och stycka vilt....

Vårt jaktlag har samma problem. Har ingen bra lösning ännu. Själva jakten går bra; vi har passen väl märkta både på kartan och i terrängen.

Problemen kommer vid utdragning då alla går och flåsar i nacken på varandra samt vid övernattning i jaktstugan med tillhörande bastu osv(vi har långt till markerna).

En möjlighet är att bara ordna dagsjakter med turvis halva laget, med det vill säga mindre än 10 pers (enligt nuvarande finsk begränsning). Det kommer inte att tas bra emot; en del vill övernatta i stugan, bada bastu och dricka brännvin. Tror inte det skulle gå igenom.

Blir en intressant höst.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
nuke
Been thanked: 1 time

Inlägg av nuke »

Ser det mer som en logistik och planeringsfråga. Dags att skaffa lite struktur och undvika trängsel, låt samlingen ta en kvart till, skramla ihop till den där stora kartan ni pratat om i alla år, lotta pass via slumptalsgenerator på någons telefon, fler bilar i såten är mest en vane och parkeringsfråga.

Med bra jaktledning och omtanke om varandra, stanna hemma om du känner av något, är det bara att jaga på.

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab RIP
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 4 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Det är värre med alla förberedelser nu under våren tycker jag: årsmöten i VVOF, samråd inför älgjakten. Sånt är inte lätt att få till på distans när stordelen av ”gubbarna” är 60+ och inte kan använda Skype etc.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

finnjägarn
Has thanked: 34 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av finnjägarn »

Håller med dyngsmäll. Funderade faktist på det häromdagen vad man ska göra ifall corona slår till i höst igen. Majoriteten av mina dagar i skogen är ensam eller samjakt med 1-7jaktkompisar. sådant går lätt att ordna :D . då största delen av oss som jagar aktivt häromkring har smarttelefoner för pejlningens skull så är det lätt att kordinera jakten via t.ex. whatsapp :D . värre är älgjakten då man är så mänga samt att bytet ska omhändertagas :| . Hoppas verkligen inte att corona också påverkar jakten i höst :|
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
PETER.ERIKSSON24
Been thanked: 1 time

Inlägg av PETER.ERIKSSON24 »

Inressant tråd tror att det kommer att bli en jaktsäsong som inte kommer vara som tidigare jakt säsonger-
precis som Semester m,m.
Vad vore livet utan jakten,,

busholle
Has thanked: 33 times
Been thanked: 19 times

Inlägg av busholle »

Dyngsmäll skrev:
07 apr 2020, 21:49
Det är värre med alla förberedelser nu under våren tycker jag: årsmöten i VVOF, samråd inför älgjakten. Sånt är inte lätt att få till på distans när stordelen av ”gubbarna” är 60+ och inte kan använda Skype etc.
Samråden inför älgjakten har NVV infört undantag för.
http://www.naturvardsverket.se/Nyheter- ... ng-av-alg/
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 87 times

Inlägg av sos »

Vi får väl lita till expertmyndigheten, Regeringen går ju hårt fram med att man skall lita på sina myndigheter och experter... -ibland?
https://www.expressen.se/debatt/klimatp ... kar-lovin/

Man kan bli lite konfunderad över selektiviteten, vi hade en expert som dök upp eller anlitades (vem vet)... Polisbefälet i Malmö (var det väl) som i egenskap av vapenexpert och kunnig i lagen om beslag "krävde" magasinsreglering och Regeringen "hoppade så högt" att man drev detta i absurdum.

För några decennier sedan så fick en "expert" också Regeringens "öra" men det slutade med att Justitieministern fick avgå pga anlitandet av denne expert vid namn Ebbe, kanske var det andra tider då eller så var media mer på hugget att granska Regeringens mindre lämpliga aktiviteter.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

Lite frustrerande läge i vår älgjakt, pga övernattning i trånga jaktstugor så har varit tvungna att inhibera den här och föregående veckosluts jakt.

Hur går det för er andra?
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 16 times
Been thanked: 43 times

Inlägg av locorod »

Den årliga festen körde vi som grillfest ute med avståndshållande. Sov gjorde vi hemma. Alla samlingar ute. En person som var förkyld valde att inte delta i samlingar utan tog sig direkt på pass. Instruktioner via telefon.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 572 times
Been thanked: 158 times

Inlägg av lsjonsson »

Vi har haft munskydd under början på älgjakten som säkerhet men nu när ingen är drabbad av det inom vvo så har dom släppt på det så nu är det frivilligt.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.