Nybörjartabbar vi minns!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Sigge82

Re: Nybörjartabbar vi minns!

Inlägg av Sigge82 »

Hej minns min Första älg..Första året efter man tagit examen,vi hade möte på kvällen före, skulle börja med såt 1 trodde ja och jag gick upp tidigt för man skulle vara tidigt på passet ,det hade man fått lära sig.Så satt man på,passet det var mörkt Första älgjaktsdagen i september,sitter man där helt tyst å hör skogen vaknar,sitter där med en låne bössa gamal 8*54 sitter där i ca 1-2 timmar och inget händer och hör på radion att det är upptag på ko med kalv ja hör hunden men den verkar långt bort hör att hundföraren säger att ja ska vara med för det går åt mitt pass ..sitter där och hör eller ser inget hundföraren frågar om ja somna för.det sprang förbi passet han är.ca 300-400 och såg hunden som jagar älgarna..Ja fattar inget ja har inte sett nån älg eller hund springa förbi..sen springer dom mellan dom andra passgranarna och sen så hör jag att det har lämnat såten och går in på grannen..suck tänker ja där försvann dom älgarna..det går ca 40-50 minuter och det blir ett himla.liv i skogen ut kommer det en kviga och en tjur ja får skottilfälle på kviga Första skottet älgarna stannar upp fattar inget..(missa ja) skickar i ett till skott dom börjar springa får.iväg ett skott till innan dom försvinner in i skogen och allt blir tyst..pulsen går.i 200 och allt snurrar fan missa ja..hör på radion att dom hör skott men dom tror det är nog på grannens...Ja ropar att det var ja som sköt på mitt pass,då ringer min mobil..står jaktledarens namn..berättar vad som har hänt osv..då säger han ja tror bestämt att du sitter på fel pass och skrattar..snopen vart man visade sig att att ja hade åkt ut till fel pass vi skulle jaga där.efter lunchen..Ja efter ett tag så kom jaktledaren dit med hunden och älgen som ja sköt på den låg inne.i skogen den man får höra denna historian varje år..men den älgen den glömmer man inte bort fast det vart lite tokigt..hehe :D

dråparn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av dråparn »

Första vintern skidade jag efter toppfågel då jag fick se en orre i en björk. Skidade fram en bit och tog skydd bakom några träd och tittade fram,orren satt kvar och jag tog av skidorna och började smyga fram i skydd av smågranar och det var inte lätt då snön gick nästan upp i grenen på mig. Till slut hittade jag en plats jag kunde skjuta ifrån och lade mig tillrätta i snön osäkrade och siktade. Men va stilla den va? Hm konstigt.... helvete det är en bulvan.....kände mig som en idiot, tur ingen såg mig. Förbannad efter att jag gjort sånt jobb åkte jag vidare och det blev ingen fågel den dan...:)

finnjägarn
Has thanked: 37 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av finnjägarn »

dråparn skrev:Första vintern skidade jag efter toppfågel då jag fick se en orre i en björk. Skidade fram en bit och tog skydd bakom några träd och tittade fram,orren satt kvar och jag tog av skidorna och började smyga fram i skydd av smågranar och det var inte lätt då snön gick nästan upp i grenen på mig. Till slut hittade jag en plats jag kunde skjuta ifrån och lade mig tillrätta i snön osäkrade och siktade. Men va stilla den va? Hm konstigt.... helvete det är en bulvan.....kände mig som en idiot, tur ingen såg mig. Förbannad efter att jag gjort sånt jobb åkte jag vidare och det blev ingen fågel den dan...:)
även jag har gjort samma sak men på gåsjakt i stället :oops: . började smyga på en gåsflock men tyckte den var alldeles för stilla så insåg rätt så fort att det var bulvaner :lol: .tur var att ingen såt mig den gången :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 40 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Som 12-13 åring fick jag följa med min farbror ut på sjöfågeljakt ut till en holme jag och min kusin fick gå en sväng med salongsgeväret och vi såg en flock fåglar vid nästa holme som vi skulle skrämma upp så dom skulle komma till oss,min kusin som var lite yngre skulle få prova och han lyckades bra kulan slog ned bland fåglarna men dom flög inte upp men en gubbe reste sig upp och hojta något åt oss,vi hade skjutit på hans vettar.Hörde inget om det mera och min farbror fick inget veta.
För 30 år sedan blev jag utsatt för samma sak en ung pojke sköt på mina vettar med sin nyköpta 222r som tur var satt jag inte rakt bakom vettarna från hans håll,det var på så långt håll att det lönade sig inte att skrika men jag steg upp och sköt ett skott för att visa mig.
MVH Ålandsjanne

Användarvisningsbild
Theobald
Been thanked: 3 times

Inlägg av Theobald »

Vad passar bättre som nybörjare och nybliven forummedlem än att bidra till den här tråden?

Jag var för några veckor sedan uppe i vår stuga i Norrland och försökte mig på smygjakt efter fågel. Efter två dagar där jag bara modstulet fått se tjäder och ripa lätta långt innan jag sett en skymt eller kommit inom hagelhåll för dem så kände jag mig lite nedslagen och bestämde mig för att gå den dryga kilometern till bilen för att hämta ner ett par öl inför kvällens bastubad. Sagt och gjort så stoppade jag undan bössan och började under muttrande svordomar knalla mot bilen. Tro fasen att efter några hundra meter lättade en orrtupp från trädkronan fem meter framför mig - ett bättre skottläge hade jag inte kunnat få om jag ens hade fantiserat och där stod jag med bössan tryggt nerstoppad i ryggsäcken...

Murphy har således återigen lärt mig att det aldrig är för sent att ge upp.

/T
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga människor.

Användarvisningsbild
Cholo
Has thanked: 21 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av Cholo »

Theobald skrev:Vad passar bättre som nybörjare och nybliven forummedlem än att bidra till den här tråden?

Jag var för några veckor sedan uppe i vår stuga i Norrland och försökte mig på smygjakt efter fågel. Efter två dagar där jag bara modstulet fått se tjäder och ripa lätta långt innan jag sett en skymt eller kommit inom hagelhåll för dem så kände jag mig lite nedslagen och bestämde mig för att gå den dryga kilometern till bilen för att hämta ner ett par öl inför kvällens bastubad. Sagt och gjort så stoppade jag undan bössan och började under muttrande svordomar knalla mot bilen. Tro fasen att efter några hundra meter lättade en orrtupp från trädkronan fem meter framför mig - ett bättre skottläge hade jag inte kunnat få om jag ens hade fantiserat och där stod jag med bössan tryggt nerstoppad i ryggsäcken...

Murphy har således återigen lärt mig att det aldrig är för sent att ge upp.

/T
Haha, vad glad jag blir för trådlyftet av mitt försök till trådstart. Känner så väl igen känslan när man gett upp och förbannar allt och den förbannade hobbyn man valt när det otippade händer som ställer allt på ända. I ditt fall verkar det som att hagelbössan får följa med ända fram till bastudörren framöver.

Hände mig mer än en gång i somras att jag sprang på vildsvinen när jag var totalt lack på livet och muttrande knallande mot bilen.
Det är aldrig så lätt att gå upp om morgonen som när man ska jaga.

Masse_89
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av Masse_89 »

Det va första året på helt eget pass och älgpremiär.
Jag går med en i jaktlaget till våra resp torn.. hans låg först efter en kraftledning. Mitt ca 800 m längre bort.
Säger hejdå till han och går vidare mot mitt pass, då jag kommer upp över en höjd och ser mitt torn så laddar jag bössan, säkrar inte den :oops: siktar på mitt torn 300 m bort och trycker lite lätt på avtryckaren BOOM höll fan på sket på mig, va ju helt säker på jag hade säkrat... :roll:
fråga mig inte varför ja sikta på tornet och kände på avtryckaren.
Tror det kan varit undermedvetet för det va ett skitpass :wink:

En jag känner gjorde något liknande fast det va liite värre...
satte ett skott i taket inomhus ovanför köksbordet då hela jaktlaget sitter dricker kaffe och ska bege sig ut på älgjakten på morgonen .undrar hur många som gick till skogen av dom med brunt i byxan?
(dom laddade bössorna hemma och inomhus tillsammans på morgonen hos jaktledaren sen började jakten då dom klev utanför dörren i stort sett) var i slutet av 60 början på tidigt 70tal det här hände..
Kan säga att han har fått höra det i 50 år nu.

Summa summarum: har du gjort nå dumt någon gång finns det garanterad någon som gjort nå dummare. :D

Första älgtjuren jag sköt var på ca 250 m löpande ej sken. visste den va påskjuten av hundföraren och hade hund efter sig. hör på radion det är påväg mot mig. kommer ut på hygget lite över 400m ifrån mitt pass... är påväg mot rakt mot mig och hade jag väntat 30 sek-1min till hade den varit inom 80-100m men första tjuren då small det såfort jag trodde den va runt 150m bort och jag fick bredsida. Felade bara på ca 100 m, nu gick det bra och en Hälge stupade efter 20m.
Man är inte så duktig på avståndsbedömning då man har en puls på 180 och adrenalinet slår på hårt..
Typiskt nybörjare
idag skulle jag inte ens funderat på skjutit på det hållet.

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 16 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av locorod »

Första grisen jag sköt var en stadig galt. Jag var ensam, okunnig och oerfaren att hantera djurkroppar. Jag lyckades lasta den på en släp och lämnade den till närmsta viltslakteri som skulle se till att jag fick den fintvstyckadboch paketerad . Jag glömde dock notera att jag ville ha huvudet i retur. Så där försvann betarna...Grisen vägde 87 kg urtagen och var i ypperligt skick. Blev en erfarenhet rikare när jag hämtade den. Då vägde sen 22 kg ....

Så nu tar jag själv hand om allt kött....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....