Nybörjartabbar vi minns!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Cholo
Has thanked: 21 times
Been thanked: 14 times

Nybörjartabbar vi minns!

Inlägg av Cholo »

Hej allesammans,
Jag är säker på att det finns många bra nybörjartabbar här i församlingen, sådant man tänker ”fan, det där önskar jag att jag haft koll på”, när pulsen går i 190 och ”is i magen” inte ens existerar som begrepp. Jag är själv nybliven jägare sedan ett år och har hunnit med både flera nybörjarmissar och, som tur är också framgångar. Med viss självinsikt så kan man säga att jag lätt blivit lite ”exalterad” i vissa lägen vilket är upprinnelse till tabben som jag själv tänkte dela med mig av.

Det var en dag i början på drevjaktssäsongen. Jag har fått ett fint pass i ett torn med öppen terräng kanske 60 meter framåt över en väg och mot en skogsbacke. På min vänstra sida har jag ett öppet hygge och alldeles i ryggen har jag ganska tät tallskog. Drevet går och det rapporteras om en grupp vildsvin på benen i såten, min puls går upp. Det hörs en smäll kanske 300 meter bort hos en passkytt som rapporterar att han fällt en gris ur gruppen, att den ligger och att gruppen splittrats. Pulsen går upp ytterligare några hack, jag tänker ”var med nu”.

Jag ser på kanske 100 meter en ensam gris komma i lugnt trav rakt emot mig och tornet, nu går pulsen upp ytterligare några hack och jag är vi det här laget tämligen exalterad. Jag ser att det är en brungris och att den är skjutbar och lyckas trots upphetsningen att göra ett lugnt anlägg utan att grisen har fått koll på mig. Jag osäkrar och väntar på att jag ska få en bra bredsida på grisen när den travar förbi. Full bredsida inträffar med grisen på kanske 8 meters håll ifrån tornet, fortfarande i lugnt trav. Läget är helt perfekt. Jag tänker ”NU JÄVLAR”, det känns stabilt när jag siktar på grisen och jag börjar krama avtryckaren. Problemet är att inget händer, ”HELVETE, jag har ju tre lägen på säkringen”. Fumlar med säkringen men när jag väl osäkrat vapen så ser jag baken på grisen emellan tallarna så det är bara att säkra bössan igen. Jag har sällan känt mig mer snopen och står där och förbannar min klantighet. Så dum får man liksom inte vara och jag känner mig som Sveriges sämste jägare. Besvikelsen är total. :oops:

Det visar sig dock att jag hade en väldig tur i oturen för bara fem minuter senare när jag står och spanar så har det plötsligt uppenbarat sig en råbock 80 meter bort på hygget som är snett bakom mig till vänster. Bocken står kolugnt och betar och jag hinner i lugn och ro identifiera vad det rör sig om, lägga upp bössan i bra stöd och ratta in en bra förstoring och klämma iväg ett skott. Bocken blir liggande inom någon meter och jag fick ett väldigt roligt jaktminne där trofén numera sitter på vardagsrumsväggen.

Det var en väldig bergochdalbana mellan exaltering, besvikelse och nära nog eufori. Jag tror att denna episod kommer vara med mig länge och gjorde att jag blev ordentligt kär i jakten, allt kan hända och händer

Dela gärna med dig av dina stories!
Det är aldrig så lätt att gå upp om morgonen som när man ska jaga.

Användarvisningsbild
tjuröga
Has thanked: 45 times
Been thanked: 40 times

Re: Nybörjartabbar vi minns!

Inlägg av tjuröga »

Hahaha, den misslyckade känslan är ungefär: Varför började jag ens jaga..... Jag borde vara i stan och träffa fruntimmer istället.....

Jag har jagat i ca 10år och har fortfarande massor av puls när det hettar till. I början var det jobbigt då jag inte ens mindes var skottplatsen och andra viktiga grejer. Men nu har jag mer kontroll och det är pulsen som gör jakten rolig. Jag kunde knappt stå på benen när jag fick en gädda som liten, det säger en hel del.

Jag minns min första bock jag sköt på. Jag satt på backen på en liten jaktstol och lockade, efter 5 min kommer en bock på 100m och stannar och lyssnar. jag kollar i kikarsiktet och skakar, jag har stöd på benen men det hjälper inte ett dugg. Jag ser bocken lite då och då i kikarsiktet av skakningarna. Jag skjuter och bocken står still jag laddar och och skjuter igen och träffar säkert 5m ifrån. Bocken börjar skutta iväg och jag springer efter den, jag vet inte ens vad jag håller på med men jag kommer nästan ifatt bocken i skogen hela tiden men sen inser efter någon minut att det inte hjälper något.....

Senare på kvällen sköt jag samma bock :D Fast då tog jag stöd i jakttornet.

Ni undrar säkert varför jag sköt?
Dålig erfarenhet. Har aldrig skjutit med sådan puls. Utan puls skulle skottet sitta perfekt :D
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

Ingen nybörjartabbe, men kvalar nog in ändå.
Farsan hade hittat en fin viltväxel mitt inne i en plantering. Det var en plan berghälla på ca 25 kvadratmeter som var lite upphöjd någon meter.
Hursomhelst, farsan kom fram till hällan och meddelade via radion att hundförarna kunde släppa, för det var han som hade gått längst, dessutom var han jaktledare.

En av hundarna tog upp en mindre älgfamilj som delade sig och en mindre tjur smög mot hällan. Farsan hörde att det knäppte litet, och satt blickstilla.
Nu kom tjuren rakt mot honom på ca 30 m inne i planteringen, fortsatte upp på hällan, vek av lite någon meter framför honom och stannade på 4-5 meter ifrån honom mitt på hällan. Älgen vred huvudet bakåt och drog in luft för den anade oråd.
Bössan lyftes klick, mantlade om, klick älgen stirrade nu på honom.
Han inser att han varken lagt något i loppet eller tryck i magasinet. Älgen stod kvar och frustade till när farsan började gräva i ryggsäcken efter magget.
Den fick dock nog, och sprang iväg.
Skrattandes meddelade farsan att en ung tjur just lämnat O-ladde-passet!
Den platsen blev närmast ikonisk efter detta.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
Cholo

Inlägg av Cholo »

T-Grön skrev:Ingen nybörjartabbe, men kvalar nog in ändå.
Sannerligen. Vilken story :D
tjuröga skrev:Hahaha, den misslyckade känslan är ungefär: Varför började jag ens jaga..... Jag borde vara i stan och träffa fruntimmer istället.....
Haha, ja precis. Och att springa efter bocken var också en helt ny och innovativ strategi!

finnjägarn
Has thanked: 37 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av finnjägarn »

en ordentlig tabbe jag gjorde i höstas var att prata för fort i radion :oops: . såg rådjuret komma över hygget men svängde om och for tillbaka där den kom ifrån. 1min senare kommer taxen jagande så då säger jag på radion att ett ensamt rådjur var ute här och svängde.
men samtidigt hörde jag hur det brakade till 30m från vägen inne i planteringen snett framför mig. då hade rådjuret sprungit runt hygget och kommit rätt i famnen om det inte vore för att jag pratade i radion. 1min senare kom hunden sedan drog det iväg på långskjuts ett par kilometer eftersom den fick vind av en annan passkytt som såg att det var en liten bock :lol:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

win307
Has thanked: 22 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av win307 »

Kanske ingen nybörjartabbe kanske men en tabbe med nya radion...Hade aldrig skjutit någon gris förut trots några bra lägen.Under "uppvärmningsjakten" före älgjakten fick jag ett riktigt kanonläge.En brunis kom förbi mig i maklig fart,upp med bössan!Petade samtidigt till radion i bröstfickan med kolven.Antennen fick jag rakt i ögat...Med tårarna rinnande längs kinderna(iaf den ena)såg jag grisen försvinna bland granarna.Faaaan!!! 2 min senare kom en större gris i min väg(nu hade jag torkat tårarna men fortfarande lite suddig på kikarögat),fick på ett skott som kändes kanon redan i kikaren.En björk skjuten 3 m framför mig...Fick i en ny plugg och på avtryckaren igen!Min första gris stöp direkt.93 kg.Nu längre antenn och dessutom vänd åt andra hållet i bröstfickan...Fast den brukar fastna i bildörren... :mrgreen:
Det här kommer bli en kul tråd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

finnjägarn
Has thanked: 37 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av finnjägarn »

just det där med att akta antennen i bildörren är en riktig tabbe som jag gjort många ggr. dock har jag bara behövt köpa ny antenn en gång :lol:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

win307

Inlägg av win307 »

finnjägarn skrev:just det där med att akta antennen i bildörren är en riktig tabbe som jag gjort många ggr. dock har jag bara behövt köpa ny antenn en gång :lol:
2 ggr. :oops: Den nya har fastnat i dörren flera ggr men den är böjlig som fan. :wink:
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 116 times
Been thanked: 108 times

Inlägg av sevehem »

Det finns ju en forumist som har "namnet" dyngsmäll här på RS. Just en dyngsmäll har jag lyckats med. Vi trampjagade hare på stubb och jag såg en "hare" som tryckte hårt. Jag kom allt närmre och innan jag var så nära att varenda hagel skulle sitta i haren med massiv köttförstöring så tryckte jag av. Hästskiten var precis hur död som helst.... Jag skrattade åt det och fick lite gliringar. Först när jag kom hem slog mig tanken att det ju lika gärna kunde varit en katt som tryckte. Mindre skratt när den eftertanken slog mig.

Jag har också skjutit en hårt tryckande fasanhöna... som nog tryckt några veckor på samma ställe för den var färdigmörad och delvis redan äten av diverse asätare.

Första historien var klassiskt nybörjarmisstag. Den senare inte så gammal :D
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Vilse
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av Vilse »

Nån gång på nittitalet så hade jag så tagit min jägarexamen, jag var ju dock inte arton men hade en så pass förstående far som förstod att jag behövde en egen bössa.
Så med honom som ”målvakt” så hade jag köpt mig en bock av märket classic, en sån där modern med utbytbara choker.
Och nu väntade rådjursjakt för första gången.
Till saken hör väll att jag jagade på marker som låg på ett behagligt avstånd från lagens långa arm, så istället för uppsiktsjakt så va ju gubbarna bara nöjda att få en passkytt till i laget även om han var blott 16år fyllda.
Men men, nu var i vilket fall jakten i full gång och jag hade fått sjöpasset! En fin vassvik med rejäla viltstigar efter kanterna.
Och mycket riktigt! där...ca 80m bort började det skimla i vassen, bock och get kom rakt på mig!
Jag osäkrade och la upp bössan till axeln, och väntade på rätt tillfälle att trycka av.
Nu kan man ju tycka att när djuren sakteliga hoppade upp från vassen, ca 25m bort från mig hade varit ett ypperligt tillfälle att trycka av på.
Dock så meddelade min hjärna till mig att jag borde nog vänta lite till..... så jag väntade.... och väntade... och väntade.
MEN NU! Nu vad det läge! Så jag sköt, effekten uteblev INTE...för när man skjuter ett rådjur på typ 4 meters håll med ettans choke och ettans hagel (för det hade gubbarna sagt att det skulle man ha ”trångborrat å ettor, e mer dö i dom”).
Då ser det ut som om det gått en tennisboll genom kroppen på djuret, hagesvärmen har dessutom slitit med sig en hel del av innanmätet ut och den dör väldigt mycket!
Så när jag nu står där 16år hyffsat upprymd med känslor, dels för att ha skjutit mitt första rådjur men oxå dels för att det inte alls såg ut som de brukar göra när de andra skjuter (lite mer slaffsigt om man säger så) så hör jag nån som harklar sig ...hhrrmmmm.... och en barsk röst som säger.
-”VA I HELVETE HAR DU GJORT MED MIN BÅT!”
-eehh va? jag? shit shit shit!! det låg ju en vit snurrebåt på andra sidan vassen, att jag inte tänkte på den innan jag sköt!
-vänta jag kommer...ska bara, i halv panik bröt jag bössan och slängde den på rådjuret och sprang bort till båtägaren.
När jag flåsandes kommer fram ser jag honom stå lutad över båten och smårister/skakar......av skratt!
Gubbjävel!! inte fan hade jag träffat hans båt.
Han hade sett mig från vägen när jag sköt och visste att jag var nybakad jägare, för det va nämligen han som va min lärare på jägarkursen och tyckte väll att detta var ett ypperligt tillfälle att spä på frossan lite grann.

Men men, gick ju bra och man lär så länge man lever.
Vill ni mig nått så nås jag enklast genom swish.

dråparn
Has thanked: 7 times

Inlägg av dråparn »

Cholo skrev:
T-Grön skrev:Ingen nybörjartabbe, men kvalar nog in ändå.
Sannerligen. Vilken story :D
tjuröga skrev:Hahaha, den misslyckade känslan är ungefär: Varför började jag ens jaga..... Jag borde vara i stan och träffa fruntimmer istället.....
Haha, ja precis. Och att springa efter bocken var också en helt ny och innovativ strategi!
Gjorde samma sak när jag sköt min första tjur, han kom bakifrån och jag vände mig om och sköt. Kort håll ca 20-30m det small och tjuren sprang bara vidare och jag upp som fan från ryggsäcken och sprang efter,älgen låg efter ca 60-70m. Passgrannen skrattade för han tyckte det såg kul ut när älgen kom lubbandes och jag efter :mrgreen: Nybörjar grej :D

Användarvisningsbild
Cholo

Inlägg av Cholo »

:D Älskar historierna. Det här blev precis lika roligt som jag tänkt. Keep them coming!

Ylitjorvas
Has thanked: 12 times
Been thanked: 96 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Första älgjakten:
Het ung jägare med skyttekunskaper och fysiskt på topp efter lumpen....
Pass ute på myren, och se där kommer ko med 2 kalvar joggande ur skogskanten kommer passera tornet på max 20 meter.
Snett läge framifrån, pang på sista kalven.
Ekipaget svänger till synes oskadade in i en tät björkdunge......
Ut kommer ko....sen en kalv.....är det rätt kalv....pulsen stiger...nu hörs ett gnyende från dungen.....pulsen dundrar iväg.
Släpper kon och första kalven...sitter i helspänn med klara tankar om att fylla myren med bly om något mer syns....känns som en evighet...(troligen max 10 sekunder)....JAG MÅSTE IN i snåret fort som fan!
Problem, högt torn och jag måste ju behålla skjutberedskapen.
Fysik, mod och pannben saknas inte, dock har hjärnan i detta läge kanske inte alla celler i arbete.
Alltså hoppar jag ur tornet med vapnet i skjutställning.....
Plufs......benen sjunker ner till låren, en liten stubbe mellan benen som dessbättre bara "finjusterar" manlighetens läge så bara den där välkända fotbollssmärtan upplevs, lite djupare hade det blivit kastratsång och ingen stor familj...
Nå efter en smärtsam känsla i de nedre regionerna och en hel del klängande ur myren (med vapnet fortfarande i färdigläge, för när som helst så kommer den jäkeln säkert ut)... så tar jag mig in till den stendöda kalven.....som såklart senare visar sig vara skjuten precis diagonalt genom hela älgen och splitter ändå bak i steken.
Jag tar det lugnare numera......... hade väntat på rent sidoläge och har sen dess INTE hoppat ur tornen. även 2meters hopp kan sluta illa....

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 128 times
Been thanked: 96 times

Inlägg av exabit »

Nybörjartabbe var väl vintern -99 när jag satt och vakade räv hos farmor med första vapnet i form av en Brno ZP47 hagelbössa. Det kom en räv på snön fram till fläsket jag hade slängt ut. Sköt den och gick ner och bar räven till ytterdörren och fick gratulationer av farmor. Hängde räven och gick upp och satte mig igen. Efter mindre än en timma kom ytterligare en räv i samma spår och ställde sig och nosade vid skottplatsen. Jag sköt inte utan tänkte ”den sparar jag till senare” :roll: :mrgreen:

Var tyvärr nertyngd av jantelagen vid den åldern och ville inte sticka ut genom att skjuta två rävar på samma kväll. Idag hade jag skjutit oavsett hur många rävar som hade dykt upp.
/ Rikard

kalsonghammare
Has thanked: 57 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av kalsonghammare »

Inte helt mitt misstag men i höstats på älgjakten, så hade jag med en kompis i tornet (marktorn på berghäll) och just det passet ligger fel till så älgarna kommer otroligt sällan i skottläge där. Efter ca 3 timmar i frosten så bestämmer vi att göra upp en liten eld precis utanför tornet i en eldstad av stenar som finns där. Kompisen står ett steg utanför tornet och lägger på mer ved, jag står inne i tornet med handen på bössan som man ska ha... Då kommer en kviga rakt bakifrån tornet, stannar upp ca 30 meter ifrån och blänger mot oss. Ingen hund är med, så jag höjer sakta bössan och lägger an, ska osäkra och skjuta då min kompis av outgrundlig anledning bestämmer sig för att ducka!?! Han slänger sig hastigt ned bredvid tornet och gissa vad som händer?

Kvigan kastar tvärt höger in i riset innan jag hinner osäkra, då kommer en hund farandes så det är bara att se på när kvigan far i raketfart utför berghällen med hunden efter. Efter det så frågar min kompis om det var hans fel att kvigan for? Mitt svar var att : tja.... varför duckade du? Du stod ju snett bakom mig?
Kompisens svar var att han var rädd att kvigan skulle se honom.... :D

Sedan ett annat tillfälle så sköt jag en kalv som kom strax efter en ko. Kon snodde runt och for in i skogen och kalven la sig fint i kanten vid granskogen. Jag ropade upp och meddelade vad jag skjutit och sa att kon for söder ut. Fick klartecken att gå ned och ta ur kalven.Jag kliver ned ur tornet, givetvis har jag gjort patron ur innan. Lägger bössan mot ryggsäcken oladdad och står och gräver i kalven då jag ser kon stå mellan granarna och locka. Till saken hör att vi hade endast kvar en vuxen på tilldelningen, just en ko. Jag tar ett kliv till ryggsäcken och plockar upp vapnet, letar snabbt upp patronerna ur fickan och ska ladda... inser att jag står med plasthandskar på, indränkta i blod som får patronerna att halka ur fingrarna och sölar ned hela bössan med blod och innanmäte. När jag väl fått i två patroner och ska skjuta så har kon farit, jag hör bara hur det kraschar i skogen 100 meter bort. Lärdomen blev att inte stressa med att ta ur, kolla omgivningarna i en minut först.... så slipper man sitta hela dagen efter och frysa i ett torn när man hade kunnat avsluta snyggt dagen innan. :roll:
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?

win307

Inlägg av win307 »

En nybörjartabbe som jag kommer ihåg(fast jag hade glömt den :? )nu är när jag var med pappsen på min första jaktstig.Var i tidigare tonåren och pappsen och jag delade på hans Hungaria sbs.Hade skjutit några skott på stillastående mål i kohagen,inget mer.Första station:två olika mål åker samtidigt iväg på olika avstånd.Hade bestämt mig i förväg för öppna pipan först på närmaste mål,sen trånga på den bakom.När det var dags så blev det tilt...Vad hade jag bestämt mig för?Tusen tankar snurrade i hjärnan.Blev en kompromiss...Båda piporna på närmaste mål samtidigt.Kändes i axeln...Dubbelbom...Lärde mig därefter att bara använda ett finger till båda avtryckarna hädanefter.Tror faktiskt att jag inte är ensam om dubbelskott här på robsoft. :mrgreen:
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 40 times

Inlägg av Ålandsjanne »

När jag som 16 åring fick jaktkort och kunde använda farsans hagelbössa jag och en kamrat knallar omkring i skogen och det flyger upp en fasantupp otur för den att den flög rakt undan så jag skjuter en perfekt träff,det var bara det att Fasanerna just hade planterats ut och var absolut inte lovliga,den plockades i skogen och så blev det "Orrmiddag" hemma.
MVH Ålandsjanne

Pojkvaskern

Inlägg av Pojkvaskern »

Kan dela med mig av en tabbe då jag var rätt färsk, då jag var på toppjakt strax innan nyår för några år sedan. Hade sett en par orrar på dagen men gått lös bägge två, hamnade mot slutet av jaktdagen tillslut i perfekt smygläge på en tjädertupp. Tog det lugnt och försiktigt fram och tuppen satt perfekt. Vid 150 meter tog nerverna slut och jag bestämde mig för att skjuta. Tuppen rörde sig inte. Jag sköt igen, och igen, sen tittade jag i avståndsmätaren igen, jo 150 meter var det, kikade i ballistiktabellen igen, jo det stämde. Så jag sköt, igen, och igen, och igen. När jag skjutit 9 skott så hade jag en patron kvar så jag åkte fram för att för att komma in på inskjutningsavståndet 100 meter. Sagt och gjort så åkte jag fram, sköt ett skott till och "bommade". Åkte tillslut fram till björken som "tjädern" satt i. Där visade det sig att "tjädern" var inget förutom en björkvril exakt formad och färgad som en tjädertupp, hade fasen emej kunde använt till bulvan om det varit så att jag inte skjutit sönder den fullständigt.
"Det finns ett genomgående fel på alla hagelbockar, som tyvärr är svårt att åtgärda: piporna har blivit felmonterade i höjdled"

-Gammalt Robsoftordspråk

Pojkvaskern

Inlägg av Pojkvaskern »

Bonushistoria: En kamrat till mig i laget skulle skjuta in sitt nya kikarsikte på bössan inteför jakten, det var lite bråttom så han bestämde sig för att skjuta in på 50 meter i ett dike och tog stöd på biltaket. Siktade så biltaket gick fritt och sköt, *pang* och *krasch*(?). Visade sig att det tydligen är några centimeter mellan kärn och siktlinje, siktlinjen gick fritt , kärnlinjen gjorde det inte. En trasig sidoruta och ett hål i taket på BMWn blev resultatet, inte blev bössan inskjuten den dagen heller. :mrgreen:
"Det finns ett genomgående fel på alla hagelbockar, som tyvärr är svårt att åtgärda: piporna har blivit felmonterade i höjdled"

-Gammalt Robsoftordspråk

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 213 times
Been thanked: 118 times

Inlägg av jimmy85 »

Pojkvaskern skrev:Bonushistoria: En kamrat till mig i laget skulle skjuta in sitt nya kikarsikte på bössan inteför jakten, det var lite bråttom så han bestämde sig för att skjuta in på 50 meter i ett dike och tog stöd på biltaket. Siktade så biltaket gick fritt och sköt, *pang* och *krasch*(?). Visade sig att det tydligen är några centimeter mellan kärn och siktlinje, siktlinjen gick fritt , kärnlinjen gjorde det inte. En trasig sidoruta och ett hål i taket på BMWn blev resultatet, inte blev bössan inskjuten den dagen heller. :mrgreen:
Känner en som gjorde något liknande,fast han sköt 2 skott i railsen istället :mrgreen:
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton