Är ett blyförbud rimligt/möjligt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 66 times
Been thanked: 34 times

Re: Är ett blyförbud rimligt/möjligt?

Inlägg av greyling »

kalsonghammare skrev:
17 okt 2020, 21:45
greyling skrev:
17 okt 2020, 19:34

Forskningsläget är nog just så att det inte forskas på kopparkulornas eventuella studsbenägenhet. Av helt naturliga orsaker - det behövs liksom inte. Hårdare grejor studsar liksom vidare bättre än mjuka. Prova att köra en Jaktstig med stål eller för den delen kopparhagel. Blir en trist upplevelse. Och jaja stål är såklart etter värre - inget tu tal om det.
En intressant sak hände då jag sköt upp för jägarexamen mot plåtmål (räv) då hade de inte köpt blyhagel till denna pga glömska så vi fick köra med stål som egentligen var till duvorna, och konstigt nog gick det bra? Inga rikoschetter till skjutplats eller åskådare/provledare iaf. Gänget efter som sköt upp två dagar senare fick dock blyhagel igen på räven har jag för mig?

Sedan med rikoschettrisk så har jag åsikten att vid allt skytte måste rikoschettrisken beaktas, och med den filosofin minimerar man även ökad rikoschettrisk för kopparkulor. Så det handlar ju egentligen om att om man är van att vara oansvarig med gamla blydankar får man ta och skärpa till sig med koppar, vilket borde leda till positiva sidoeffekter i att man blir mer medveten om att vi faktiskt slänger iväg dödliga projektiler, inte bara vid kulskytte och att vi verkligen måste kunna definiera "säkert kulfång"...
Hmm - jag har då råkat ut för motsatsen med stål på jaktstig där både jag själv och annan blev träffad av rikoshett av stålhagel med blott ett felladdat skott. Det vill man inte vara med om igen.
Greyling

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 66 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av greyling »

potatiskastare skrev:
17 okt 2020, 22:37
Jag säger bara att forskningen ni efterfrågar finns.

Här t.ex;

https://seeadlerforschung.de/downloads/ ... ericht.pdf
Jamen se där ! Du kan ju

Skoltyskan har sina brister men ska ge mig på det där
Greyling

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av potatiskastare »

Och vad gäller den andra biten Canta efterfrågar så är det helt omöjligt i något civiliserat land att få godkänt att utföra forskning där man avsiktligt utsätter folk för fara genom att t.ex låta dem äta något känt giftigt. En kanske oväntat bieffekt av Nürnbergrättegångarna.
Däremot kan man t.ex analysera vad som händer med människor som ändå äter blyskjutet. Och den forskningen finns den med.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

PeterSundelin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av PeterSundelin »

Rimligheten i ett blyförbud är väl oklar... i vissa avseenden så är bly bättre, som i skadeverkan på det beskjutna viltet, ballistik, och kostnad. I andra avseenden så är bly sämre, som i jakt i våtmarksområden, och efterlämningar av bly i viltet. Sen finns det områden där det inte spelar så stor roll ur ett miljöhänseende, som exempelvis jakt i områden med torr mark, jakt på icke matnyttigt vilt, mm. Så visst kan man utifrån argumentationspunkter välja om det är rimligt eller inte.

Om ett förbud däremot är möjligt, så är frågan enkelt besvarad. Det är i högsta grad möjligt!
Vi har idag politiker som lagstiftar kring allt förbannat utifrån ett tyckarperspektiv, där plastpåsar straffbeskattas för att floderna i Asien dräller av sån skit, man subventionerar vindkraft och solkraft som har ett avsevärt högre koldioxidavtryck än kärnkraft sett till livstidsutsläpp, så visst kan ett blyförbud bli verklighet inom en snar framtid. Vi får de politiker vi förtjänar. Det jag frågar mig är, vad fan har jag gjort för att förtjäna detta?? :roll:
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 64 times

Inlägg av Canta »

potatiskastare skrev:
17 okt 2020, 22:37
Jag säger bara att forskningen ni efterfrågar finns.

Här t.ex;

https://seeadlerforschung.de/downloads/ ... ericht.pdf
Ok, tack för det o tack för germanernas forskningsnit.
Iaf. resultatet el sammanfattningen från studien var väl att ingen större skillnad finns betr kulors benägenhet att studsa på t.ex. hård väg men att icke-blykulor behåller sin massa upp till 5x mer jmf med blykulor o likaså el pga av detta behåller väsentligt mer energi efter studs jmf med blykulor.

Rent praktiskt betyder detta av icke-bly tränger längre in i trädsstammar o är farligare för folk o hund på längre avstånd jmf med bly. Nu är mycket är farligt här i jordelivet men som jägare kan man anpassa sig. T.ex. skippa tornen vid grusvägen vid drevjakt. Bara skjuta bakåt vid drevjakt med blyfritt. Hålla sig till bakåtskott från torn med rätt korta skottavstånd så att vinkeln i sig dödar energin el studsbenägenheten. Fråga vilka jaktgäster som är 'saliga' från början dvs vilka som laddar upp endast med blyfritt osv.

Jo, potatiskastaren o miljörörelsen övht har lyckats med konststycket att döpa om det fasta grundämnet bly till ett gift. Av detta följer att allt med Pb betraktas som farligt men faktum est är att det är först när grundämnet bly börjar brytas ner dvs oxideras som gift uppstår.
Ang hageldroppen av bly som sväljs i nån klinisk test ställer jag gärna upp med tanke på alla de 100-tals hagel man tuggat i sig sen ungdomstid men ändå lyckats betala sin skatt o skriva ner detta tugg :D

Användarvisningsbild
Pongu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Inlägg av Pongu »

potatiskastare skrev:Och vad gäller den andra biten Canta efterfrågar så är det helt omöjligt i något civiliserat land att få godkänt att utföra forskning där man avsiktligt utsätter folk för fara genom att t.ex låta dem äta något känt giftigt. En kanske oväntat bieffekt av Nürnbergrättegångarna.
Däremot kan man t.ex analysera vad som händer med människor som ändå äter blyskjutet. Och den forskningen finns den med.
Den epidemiologiska studie som Livsmedelsverket gjorde visade inga förhöjda halter hos barn som åt mycket viltkött. Männen i jägarfamiljer hade förhöjda halter, men det fanns ingen koppling mellan hur mycket viltkött de åt och hur höga värden de hade, vilket är problematiskt för den som vill argumentera för ett orsakssamband. Mycket i den studien talar emot viltköttet som den huvudsakliga förklaringen, medan antalet avfyrade skott verkar spela roll, och säkert andra okända confounders som man inte identifierat.

Jag gav forskarna i den studien en idé till ett upplägg för en studie som kan påvisa eller motbevisa ett orsakssamband, men de var inte så intresserade.

Om man väljer tio storjägare med hög viltkonsumtion och under ett år sponsrar dem
med gratis nötkött, kan man genom att följa blodprover se vad som händer med deras värden. Går de ner under tiden jägarna äter nöt, för att sedan gå upp igen när de återgår till sin vanliga konsumtion, då är saken klar.

Men epidemiologiska studier har extremt svårt för att påvisa orsakssamband, särskilt när resultaten snarare pekar i motsatt riktning.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Är bly en ädelmetall?
Finns det någon blyförening som inte är giftig?

När ni svarat på de två frågorna så har ni svaret varför det är rimligt att klassa bly som ett gift, även om metalliskt bly helt riktigt inte är giftigt? Men hur kommer vi i kontakt med metalliskt bly? Genom att flytta ut i yttre rymden kanske? Eller genom att bosätta oss i en kvävgastank?

Nä, där har problylobbyn lyckats med en riktig fuling.
Brenneke

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Vem har sagt ädelmetall. Inte jag iaf men grundämne.
Men riktigt som du skriver, metalliskt bly är stabilt o ofarligt. Går liksom atf bo i Attik dvs samhället ovanpå den gamla blygruvan utan ztt dö tidigare än i Stockholm.

Men bly kan oxideras dvs med hjälp annat typ syror t.ex. vinäger bildas över tid, o lång sån, oxider som kan tas upp i blod o ställa till det f.a. om man lassar nåt sånt varje dag, år ut o år in. Lite som blytillsatserna i bensin alltså. Tillsatsen är inte farlig i sig men när det sker upphettning o därmed föreningar då inte bra.
Dåligt av miljörörelsen att köra med plakatskrämsel dvs bly är giftigt typ .... FÖRBJUD BLY O RÄDDA BAREN O VÄRLDEN
På jaktforum vet vi bättre, eller :D

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Eftersom bly inte är en ädelmetall reagerar den med sin omgivning. Därför är det aldrig rent bly vi kommer i kontakt med.

Om blyet får ligga still kommer reagensprodukterna normalt bilda ett ytskikt som skyddar blyet innanför.

Men det vi kommer i kontakt med är alltså aldrig rent bly. Vi kommer i kontakt med ytskiktet av reagensprodukter. Och ytskiktet är alltid giftigt.
Brenneke

kalsonghammare
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av kalsonghammare »

Canta skrev:
18 okt 2020, 08:10

Ok, tack för det o tack för germanernas forskningsnit.
Iaf. resultatet el sammanfattningen från studien var väl att ingen större skillnad finns betr kulors benägenhet att studsa på t.ex. hård väg men att icke-blykulor behåller sin massa upp till 5x mer jmf med blykulor o likaså el pga av detta behåller väsentligt mer energi efter studs jmf med blykulor.

Rent praktiskt betyder detta av icke-bly tränger längre in i trädsstammar o är farligare för folk o hund på längre avstånd jmf med bly. Nu är mycket är farligt här i jordelivet men som jägare kan man anpassa sig. T.ex. skippa tornen vid grusvägen vid drevjakt. Bara skjuta bakåt vid drevjakt med blyfritt. Hålla sig till bakåtskott från torn med rätt korta skottavstånd så att vinkeln i sig dödar energin el studsbenägenheten. Fråga vilka jaktgäster som är 'saliga' från början dvs vilka som laddar upp endast med blyfritt osv.
Jag vet inte hur du tänker att ett träd är bra kulfång....? Fick du inte lära dig då du tog jägarexamen att skog aldrig räknas som kulfång?

Samma sak gäller rikoschetter. Risken för rikoschetter sammanfaller med bra kulfång, dvs har du ett fullgott kulfång ska du inte få rikoschetter heller. Därmed faller argumentet om att de ger farligare rikoschetter.

Förstår inte riktigt hur man kan räkna med att med blykula så är rikoschetter ofarligare.... :shock:
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ok, du har nog missuppfattat det hela. Allt avsåg den där studien på tyska (Bern) där man ville få koll på det där med kulors studs. Rätt mycket tyckande o troende i sånt här o tyska är inte för alla numera.
Iaf var studiens slutsats att träd far mer illa av stålhagel o att studsande kopparkulor håller upp mot 5x så mycket massa o energi efter studs jmf med blykulor.
Har inget eget tyckande i detta o ska f.ö. ut ikväll o försöka få till en blyfri gris med kopparBladen.

Potatiskastare var lite väl överslätande om det där nödstoppet i tyska reviret som avhandlades tidigare. Saken var tydligen den att det gick inte utan fara för liv att brassa på längs vägar mer kopparkulor som man gjort tidigare med bly, kanske med Brenneke. Så man gjorde en konstpaus o tänkte till. Kan väl gå med koppar iofs om man ändrar skjutriktningar o torn kom man fram till varpå delstatens gröna svans genast fixade blyförbud i delstaten o räddade världen en smula.

kalsonghammare
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av kalsonghammare »

Canta skrev:
18 okt 2020, 16:32
Ok, du har nog missuppfattat det hela. Allt avsåg den där studien på tyska (Bern) där man ville få koll på det där med kulors studs. Rätt mycket tyckande o troende i sånt här o tyska är inte för alla numera.
Iaf var studiens slutsats att träd far mer illa av stålhagel o att studsande kopparkulor håller upp mot 5x så mycket massa o energi efter studs jmf med blykulor.
Har inget eget tyckande i detta o ska f.ö. ut ikväll o försöka få till en blyfri gris med kopparBladen.

Potatiskastare var lite väl överslätande om det där nödstoppet i tyska reviret som avhandlades tidigare. Saken var tydligen den att det gick inte utan fara för liv att brassa på längs vägar mer kopparkulor som man gjort tidigare med bly, kanske med Brenneke. Så man gjorde en konstpaus o tänkte till. Kan väl gå med koppar iofs om man ändrar skjutriktningar o torn kom man fram till varpå delstatens gröna svans genast fixade blyförbud i delstaten o räddade världen en smula.
Ok, jag har inte läst länken (läser dock tyska ok) så jag trodde du redogjorde för din personliga uppfattning. My bad.
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?

Mr redneck

Inlägg av Mr redneck »

För ett par år sedan var det en skribent i aftonbladet som yttrade sig väldigt negativt ang bly inom jakt och sportskytte. Tog mig tiden och mailade densamme för att bolla lite tankegångar men det var visst inte intressant. Hur kan det komma sig att det är så jäkla intressant för allmänheten att vi skyttar ska förbjudas använda bly, vi som förövrigt är en så liten del av sveriges nedskräpning. Nästan varje år ska det snackas om blyförbud men inget om partikelfilter inom tractorpulling eller katalysatorer inom all bensindriven motorsport eller rökfria däck inom drifting. Lastbilar och tunga fordon har fortfarande hjulvikter av bly, japp jobbar på verkstad så gissa vad jag gjuter mina kulor av? Och dessa tenderar att lossna frekvent, det blir ett par kulor av en 400 grammare, även för den formidabla kalibern 45-70. Ligger blyet i diket iform av en hjulvikt är det ju såklart helt ofarligt men gud förbjude om blyet skjuts i backen med hjälp av ett vapen. Självklart har blyet inga hälsofrämjande egenskaper men tycker endå inte att det kanske är det största problemet vi har inom nedskräpning. Jag ställde en fråga till en agronom inom grönyte och växtförädling frågan vad bly ställer till med i marken. Han kunde inte svara på det mer än att man gjort tester på jorden när kulor från gamla slag hittats som legat orörda i ett par hundra år. Jorden ca 10cm runt kulan innehåller låga halter av bly, när blyet oxiderar bildas ett lager som gör att blyet som kapslas in. Han påstod att spridningen av blyet skedde under de första 50-100åren innan oxiden kapslade in blyet. Sorry folks för det långa inlägget men går som upp i varv lite när blyfrågan diskuteras.
Now they're tryin' to take my guns away
And that would be just fine
If you take 'em away from the criminals first
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Det är väl ingen som påstår att blyet orsakar några större problem när det ligger i en torr skjutvall?

Däremot skall man undvika att äta det. Och det är ett enormt miljöproblem i u-länderna där mycket av blyet bryts.
Brenneke

Mr redneck

Inlägg av Mr redneck »

Visst är det problem i u-länderna, antibiotika i asiens floder pga jätteräksfarmer, Klimatförändringar pga resande, Diverse kemikalier i amazonas pga kokain. Listan kan göras lång och när kopparkapslarna brister i forsmarks slutförvar här i östhammars kommun får vi se vad lite ökat utsläpp av strålning kan ställa till med när det går ut i grundvattnet. Frågan är komplex och ska det till ett totalförbud eller ska det ligga på individnivå att anpassa kulor efter jaktförhållande? Eller förbud vid vissa förhållande? Miljöaspekten håller inte i det stora hela.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.

Mr redneck

Inlägg av Mr redneck »

Men som svar till rubriken nej/ja
Over and out
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.

Katjing
Been thanked: 17 times

Inlägg av Katjing »

För min del handlar det om vad jag, mina nära och framför allt mina barn äter.

Jag både övar och jagar med blyammunition. Jaga matvilt försöker jag i möjligaste mån göra endast med helmantel eller blyfritt.

Jag hoppas också att vi kan få se lite produktutveckling med avseende på blyfria tändhattar, för det finns saker som tyder på att de är ett nog så stort problem, i synnerhet vid skytte inomhus.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Mr redneck skrev:
19 okt 2020, 21:04
Visst är det problem i u-länderna, antibiotika i asiens floder pga jätteräksfarmer, Klimatförändringar pga resande, Diverse kemikalier i amazonas pga kokain. Listan kan göras lång och när kopparkapslarna brister i forsmarks slutförvar här i östhammars kommun får vi se vad lite ökat utsläpp av strålning kan ställa till med när det går ut i grundvattnet. Frågan är komplex och ska det till ett totalförbud eller ska det ligga på individnivå att anpassa kulor efter jaktförhållande? Eller förbud vid vissa förhållande? Miljöaspekten håller inte i det stora hela.
Läste nyligen en spännande artikel om den alldeles speciella skandinaviska miljödubbelmoralen. Till skillnad från t.ex. vissa grupper som förnekar miljöproblemen så omfamnar vi dem. Men är vi beredda att göra något i praktiken. Nej nej nej.

Större bilar, mer flyg, mer prylar, och sedan pekar vi finger åt de länder vi köper allt från. ca 10% ökning av miljöbelastningen per capita vart år.

Det finns mycket intressant forskning att läsa om mekanismerna. Förträngning, förnekelse, tröstkonsumtion, förlåtkonsumtion.... enligt forskare på IVF slänger vi 25% av kläderna vi köper utan att ens packa upp dem. Det knepiga är att vi inte ens är medvetna om de inköpen. Vi minns dem inte. Hur stort är matsvinnet?

Det är liknande siffror inom andra områden. Det är mycket intressant. Är det kanske fördelningspolitiken som är knasig? Eller vad är felet? För ingen kan ju säga att de skulle lida av att minska konsumtionen av de kläder som de inte ens orkar packa upp innan de slänger dem?

Så, är jag för ett blyförbud? Nej, som jag gång på gång säger tror jag det finns bättre sätt. En parallell kan vara plastpåseskatten. Har den någon reell effekt egentligen? Nej troligen inte. Men det intressanta är att gårdagens nyhetsiffror tyder på att vi minskat vår användning av plastpåsar 90% mer, än vad prognosen sade. 90% :shock: Vad hade hänt med en blyskatt?
Jag minns när gubbarna på banorna smygsköt bly första åren efter förbudet. Det var problem med än det ena än det andra. Sedan hände något med marknaden så blyhagel blev något öre dyrare än stål. Då försvann tydligen problemen och deras bössor tålde plötsligt stål.
Brenneke

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Klart att jägarnas ev. ammoval mest är plakatpolitik. I det stora hela utan reell betydelse men många bäckar små. Jägare o skyttar har väl alltid varit 'lovligt villebråd' iom att dom sysslar med död.
Tror också att, för att anpassa sig till 'drevet', attt man kan styra över utan lagtvång. Antingen subventionerar man blyfritt el så lägger man straffskatt på blyammo. Ev både och ...

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times

Inlägg av sos »

Plockade detta från bensinupprorets FB sida, det här är väl nog så relevant för beslut som tas av makthavare. Hoppas detta inte ses som ett politiskt inlägg då det inte är meningen utan resonemanget är intressant om man även ser till hur ett blyförbud kan uppstå, beslut utan konsekvens tänk?

Prestige och politik hör inte ihop. Felbeslut är en del av verkligheten men då gäller det att prestigelöst backa när det blir fel. Inte fortsätta ånga på med ideologiskt drivna beslut. Svensk energipolitik är ett skräckexempel.

Dagens felbeslut grävs ner i en grop och täcks över med propaganda. Varenda 14-åring som någonsin klimatstrejkat i Rålambshovsparken vet ju att om man höjer skatten på bensin så räddar man jorden. Alla miljöivrare som blockerat en stadskärna i Malmö eller Umeå har förstått att om man bara ersätter naturen med vindkraftverk så får vi en lite bättre planet. Man ska lyssna på vetenskapen säger de men det gäller så klart bara de fakta som överensstämmer med deras världsbild.

De senaste åren har ord som "klimataktivist" och "klimatförnekare" trendat men ett ord som inte används i den utsträckning som det förtjänar är "klimathycklare". Det är benämningen på de som säger sig vilja göra gott för klimatet men inför åtgärder som har motsatt effekt och sen förnekar och döljer med propaganda.

Det är viktigt att de som tar stora beslut, som berör alla människor, också har en grundläggande förståelse för proportioner och är kapabla att göra en konsekvensanalys. Tyvärr har inte så varit fallet när det kommer till energipolitiken.

Vägtrafiken är den sektor som är under hårdast angrepp med ständiga straffbeskattningar och förbud. Därför är det intressant att beakta att årliga utsläpp av CO2 från vägtrafiken i Sverige är totalt ca 15,1 miljoner ton https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... P7uH4YiR20. Det låter givetvis som väldigt mycket och självklart måste vi ständigt arbeta med minskade utsläpp. Att straffbeskatta och jaga bilister är dock helt omotiverat om det är koldioxidutsläppen man vill åt. Speciellt när man gör det i syfte att byta ut brännbilar mot elbilar. De som vill köra elbil ska naturligtvis få göra det men att motivera det med att elbilen är nollutsläppare är helt uppåt väggarna fel. Man ska inte inbilla sig att alla världens bilföretag helt tappat intresse för att tjäna pengar och styrt över produktionen på elfordon av ideologiska skäl.

Residualmixen, det vill säga all el som saknar ursprungsgarantier, i nordiska elområdet baseras på produktion och import av el i länderna Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Residualmixen räknas ut i efterhand eftersom elleverantörer måste ange ursprunget på elen de levererar.
Under 2018 så beräknades utsläppen från residualmixen vara 250,76 g CO2 per kwh. (https://www.ei.se/sv/nyhetsrum/nyheter/ ... gQUUNq03hk) Då beräknades alltså utsläppen att vara ca 100,3 miljoner ton CO2 totalt från elproduktionen. Totalt konsumerades det ca 400 twh i dessa länder från residualmixen (en twh motsvarar 1 miljard kwh)

Under 2019 så förändrades sättet att räkna lite och mixen förändrades. Man upptäckte bland annat att utsläppsberäkningarna från förnybara källor inte stämde riktigt. Därför applicerade man ett nytt sätt att beräkna inför 2019. https://www.ei.se/sv/for-energiforetag/ ... BUhdZie0uw Residualmixen för 2019 beräknades därefter till 338,53 g CO2 per kwh. (https://www.ei.se/sv/nyhetsrum/nyheter/ ... rqyPuC3y-w) Det innebär att det beräknades släppa ut ca 135,4 miljoner ton CO2 totalt från elproduktionen under 2019.

På ett år har alltså de beräknade koldioxidutsläppen från residualmixen ökat med ca 35 % och hela 35 miljoner ton. Det vill säga mer än dubbelt så mycket som all vägtrafik i Sverige släpper ut totalt på ett år. Man har alltså otroligt mycket mer att tjäna på att ta smarta energipolitiska beslut än att bedriva häxjakt på bilister. En procents ökning av utsläpp från elproduktionen motsvarar 9 % minskning av utsläppen från vägtrafiken i Sverige.

Beräkningarna för 2020 är inte färdiga men med tanke på att man lade ner en kärnkraftsreaktor vid årsskiftet 19/20 och började elda, om än tillfälligt, vid kraftverket i Karlshamn mitt i sommaren så är det ingen järv gissning att utsläppen från residualmixen kommer att fortsätta öka även 2020. De som är för den förda politiken brukar peka på det faktum att vi har överskott på el i Sverige och det stämmer men vi har också, med en nedmonterad baskraft, en instabil produktion och kapacitetsbrist. Dessutom är det givetvis så att de länder som är beroende av import på el måste vända sig någon annanstans när Sveriges överskott minskar. Finland och de baltiska länderna måste då importera mer från, och öka sitt beroende av, Ryssland, som förvisso har en del kärnkraft men har en övervägande fossil produktion baserad på kol och gas.

Det är dags att steppa upp och ta ansvar för tidigare felbeslut. Vi måste också börja vara mer noggranna så att vi inte silar mygg och sväljer kameler. Sluta straffbeskatta individer och börja ta vara på de resurser som vi faktiskt har istället för att stirra sig blind på nyproduktion.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare