Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 6 times

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inlägg av Ingvar »

Prognosen säger "lätt snöfall" idag på em.
Undrar om detta (ovastående) mål har gått imål innan snön kommer på riktigt?
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

PerT
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av PerT »

Giobbi skrev:Från FB gruppen:

Författat av Karl Hedin:

Om den 26 oktober 2018.

Jag har tidigare lovat er att återkomma till den andra kvarstående misstanken mot mig, att jag den 26 oktober 2018 skulle ha skjutit en varg. Här är min beskrivning av det som verkligen hände:

Den 27 okt var 23 man inbjudna till jakt på älg. Sex hundförare med löshundar skulle medverka. Jag var jaktledare, gemensam jaktmiddag var planerad till kvällen.

Jag sitter vid datorn på förmiddagen den 26 oktober och jobbar, när en man som fixade till älgpass till morgondagens älgjakt ringer till en medarbetare till mig (RP) och berättar, att han hör vargar yla i området där vi skall jaga älg under morgondagen. RP ringer till mig och vi för ett resonemang om hur vi skall hantera problemet. Vi bestämmer att han skall åka ner och kolla riktigheten i uppgiften, d.v.s. hade vi varg på marken? I så fall måste vi planera om jakten inför morgondagen. RP åker till marken och jag jobbar vidare. Efter ett tag inser jag, att jag hinner hjälpa RP en stund innan mitt affärsmöte klockan 14.00 på eftermiddagen i Fagersta.

10.35 åker jag från min arbetsplats till jaktområdet och anländer dit vardagsklädd ca 11.00. Jag har under resan ringt och meddelat RP, att jag är på väg och att vi kan träffas och synkronisera var vi skall lyssna.

Jag lyssnar efter vargyl i ca. 50 minuter, hör ingenting och åker därifrån klockan 12.00. Anländer till lunchbaren i Fagersta klockan 12.30.

Under timmen då jag är på platsen ringer min telefon två gånger. Den ena är min syster (UH) och jag svarar med ett automatsvar ” jag kan inte prata nu”. Hon skickar då ett sms med texten ”jagar du älg” och jag svara ”Ja”!

Detta är utgångsläget när hon ringer igen senare kl. 13.06. Hon tror alltså att jag jagat älg. Från en uppspelning som polisen gjorde för mig och min advokat, har jag rekapitulerat samtalet. Det utspelar sig när jag är i Fagersta ca. 3,5 mil från platsen för det misstänkta brottet.

UH: Hej, nu stod du allt men fingret på avtryckaren?

KH : jajamän

UH: Vilken i ordningen sköt du nu?

KH: Jag har inte skjutit så många såna där.

UH: Hmm???

KH: Du förstår vi var ute och gjorde pass och då fick vi klart för oss, att vi hade besök så då ryckte vi ut ett gäng.

UH: Oj var det tjuvjägare?

KH: Nej det var gråben.

UH: Hmm??

KH: Såna där vi brukar få på kameran du vet.

UH: Ja ha Kungen!!

KH: Ja ja vi får prata om det när vi träffas, vad ville du?

Och så avhandlades hennes ärende.

Detta är samtalet som polisen och åklagare Magnusson tolkar, som att jag skjutit en varg för någon timme sedan och som leder till att åklagaren startar operationen som slutar med att fyra män kastas i fyllecell på Kronobergshäktet i Stockholm, utan att ha en aning om vad som är orsaken. Samtidigt görs ”legaliserat inbrott” d.v.s. husrannsakan i våra hem och ett antal ägodelar tas i beslag och forslas iväg.

Under förhör med mig innan häktning borde det klart ha framgått för polisen, att man gjort en helt felaktig bedömning av samtalet mellan mig och min syster. Det finns heller ingen skottplats, ingen död varg vare sig i skogen eller i den virkesugn vid sågen i Karbenning, som polisen undersökte. Ingen har hört något skott. Det finns ingen upphittad kula eller tomhylsa och ingen varg saknas. Det finns inget som styrker den märkliga tolkningen av det avlyssnade mobilsamtalet. Polisen vet genom uppkoppling mot mobiltelefonmaster att jag, som jag har sagt, endast var på platsen under ca. en timmas tid före lunch.

Om den andra kvarstående misstanken vill jag upprepa, att det inte finns något som styrker att jag för fem år sedan skulle ha överlämnat något gift till 50-åringens hustru, ”den trovärdiga källan”. Tvärtom har hon med tydlighet i två brev till åklagaren tagit tillbaka sina påståenden, som hon tydligen även skulle ha berättat om för kammaråklagaren Åse Schoultz i ett telefonsamtal.

Frågan som jag hela tiden ställer mig är, varför denna behandling av mig/oss? Rimligen måste man vid det här laget ha insett att ingen av de två misstankarna mot mig är styrkta på något sätt. Tvärtom måste allt tala för, att misstankarna inte har något fog för sig. Så varför fortsätta att påstå, att utredningsläget är gott och att åtal är att vänta? Varför kvarhålla jaktvapnen? Varför inte nu fatta beslut om åtal eller nedläggning? Tiden går och inget händer. Vi bevittnar en situation där Lars Magnusson än en gång tänjer på mandatet. Jag tolkar det så att det är enbart för att straffa oss så mycket det går. Dessa straff delas innan vi får möjlighet att rentvå oss i en domstol! Det känns inte som en korrekt behandling!

Snytsbo den 1 maj 2019

Karl Hedin
Såsom sagts tidigare handlar det här om vargvärnaraktivism på tjänstemannanivå i flera olika statliga myndigheter. Det är läskigt iom att det är ett infiltrerat rättsväseende. Sen kan väl vissa herrar och damer här hävda att det är struntprat och att utredningar tar tid. Ja dom gör det om man går inför att det ska ta tid av olika dysfunktionella anledningar eller om man inte är kompetent att göra bedömningar.
/Per

Användarvisningsbild
sos
Been thanked: 4 times

Inlägg av sos »

Elektronik blir billigare och billigare... vi får nog räkna med att ha ett utbyggt kamera system om några år där många skogsvägar har "viltkameror" riktade mot vägbanan (LST nya vurm för tekniken och verkar få placera dem hur/var de vill numera), Sverige kämpar för utökad mobil/nätövervakningar etc etc då EU vill bromsa en del av detta, mobil företagen lyssnar mer till EU än Regeringen
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Ylitjorvas
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Hmm så ni menar alltså att om ni varit poliser som har ett till en av brottslingarna närstående vittne,
som berättar om en kriminell grupp som skjuter varg och vid telefonavlyssning spelar in detta:

KH: Du förstår vi var ute och gjorde pass och då fick vi klart för oss, att vi hade besök så då ryckte vi ut ett gäng.

Ja då hade ni inte sett det som en bekräftelse på vittnets berättelse?
Jag säger bara att jag varit med om jaktlags egna små utredningar kring påstådd tjuvjakt.......det behövs minsann inte mycket då, men då handlar det ju om älg eller hjort plus att alla redan VET att det pågår, helt utan bevis. Kan räcka med att ett okänt släp setts...

Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

Ylitjorvas skrev:Hmm så ni menar alltså att om ni varit poliser som har ett till en av brottslingarna närstående vittne,
som berättar om en kriminell grupp som skjuter varg och vid telefonavlyssning spelar in detta:

Ja då hade ni inte sett det som en bekräftelse på vittnets berättelse?
Jag säger bara att jag varit med om jaktlags egna små utredningar kring påstådd tjuvjakt.......det behövs minsann inte mycket då, men då handlar det ju om älg eller hjort plus att alla redan VET att det pågår, helt utan bevis. Kan räcka med att ett okänt släp setts...
Jag stickar min hake ut en bit här...

Jo det är klart att polisen måste ta det på alvar när nån rapportera tjuvjakt, och ja lägger man det ihop med telefon samtalet, så ja verkar det ju skymt.....för just då var det fakta
att vittnet sen har varit väldigt ostabilt, och tagit tillbaka sitt vittnesmål visste man inte då.

men sen kan man ifrågasätta hela uppbyggnaden av detta mål med bakgrund av det vi vet.
Generellt kan man väl säga att telefonavlyssningen kom till på bakgrund av vittnet ,om vittnet visade sej ostabilt och pressat redan från början, (vilket hon själv påstår) då är det ju väldigt tunt underlag att börja på. man gripar halmstrån då... även om hon då hade varit superövertyckande, och verkat superstabil och trovärdig, inte alls psykisk sjuk, då är det väl fortfarande ganska tunt underlag för att starta en telefonavlyssning...
Att man sen väljer att slå till och häkta i 31 dagar, med bakgrund i samtalet ovan... ja låter onekligt sjukt.
Ett Vittnet är ju en person som har ett påstående om en händelse, det betyder inte att vittnet talar sanningen, eller har rätt, det är ju upp till en åklagare och polis att hitta bevis som backar upp vittnets förklaring/påstående

Hade dem tagit in KH för samtal, undersökt/letat bevis hade jag förstått det, men mannen satt inlåst i 31 dagar, utan annat "riktigt" bevis än orden ur hans mun "Jag har inte skjutit så många såna där" och "gråben".

Sen vill jag påstå att många jägare vill sitta i klistret om ovanstående är tillräckligt... räcker med att nån i din omgångskrets mår dåligt eller tycker illa om dig..,
t.ex jag gillar inte lodjur eftersom jag uppskattar rådjursjakt, så jag är inte sen att berätta att jag inte tycker om lodjur, och gärna hade varit utan dem till alla som frågor, och att jag ställer upp till lojakt varje gång vi får chansen (licensjakt)... om nån då skulle få för sig att "skvallra" till polisen at Nagelhoff minsann hatar lodjur och tar livet av dem, då kan jag bli telefonavlyssnat ? om jag då råkar se ett lodjur och skickar sms eller ringer en jaktkompis och berättar att jag har set lodjur där och där på marken och jag spåra det (vilket nog många jägare gör) , en stund senare ringer nån annan och frågor vad jag gör, så svara jag att jag spåra lodjur, "ska du skjuta" frågar personen som inte vet ett smack om jakt, kanske jag hade svarat med en kaxig kommentar, såsom "bara om jag får chansen, men det är svårt att komma åt dem" är det då tillräckligt till att spärra inne mig 31 dagar ?? ska det verkligen inte mer till ? återigen jag hoppas verkligen för åklagaren, att han har mer än detta för annars är det en rättsskandal.
Ain't life a bitch

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

nagelhoff skrev: Generellt kan man väl säga att telefonavlyssningen kom till på bakgrund av vittnet ,om vittnet visade sej ostabilt och pressat redan från början, (vilket hon själv påstår) då är det ju väldigt tunt underlag att börja på. man gripar halmstrån då... även om hon då hade varit superövertyckande, och verkat superstabil och trovärdig, inte alls psykisk sjuk, då är det väl fortfarande ganska tunt underlag för att starta en telefonavlyssning...
Att man sen väljer att slå till och häkta i 31 dagar, med bakgrund i samtalet ovan... ja låter onekligt sjukt.
Det kan man ju tycka, men det är faktiskt ungefär så som rättsväsendet opererar och fungerar. Att vi tycker att grunden för telefonavlyssningen är svag det beror på att straffet i dessa fall visat sig bli lågt och att man därför inte skulle få tillgripa avlyssning, inte att bevisningen det vilat på nödvändigtvis varit för svag.

Nu har det ju framkommit, om vi skall tro huvudvittnets utsagor (och det är en del frågetecken där, inte tu tal om det) att bevisningen varit ovanligt stark i det här fallet. Det är inte i många fall man får så starka utsagor från vittnen med så djup insyn i verksamheten.

Sedan så måste man naturligtvis bedöma vittnets trovärdighet, men för det första så misstänker inte polisen vittnen eller brottsoffer det första de gör, tvärtom man utreder, och dessutom så vet vi inte vilket intryck hon gjorde---att det nu låter som det gör från vittnet, dvs om hur otillräknelig hon var och verkade, det kan vara en sanning med modifikation och en efterhandskonstruktion det med; vi vet inte.

Så när men då dessutom får bekräftande information från telefonavlyssning så är det ganska självklart att man slår till, och i sådana här fall, där det är flera inblandade som kan påverka utredningen så får man räkna med att sitta häktad med restriktioner tills polisen känner sig klara. Det tar tid.

Om jag får tillåta mig en observation här så är det inte att jägare skulle ligga särskilt illa till baserat på hur KH mfl behandlats, utan det är att gubbar med tokiga kärringar som ligger illa till. Det råkar bara ha tagit extra skruv i det här fallet. Jag vet inte vem som sade det först, men man skall hålla i minnet att "Kvinnor utövar våld genom list, svek, och bedrägeri; inte genom att slå varandra på käften". Dvs, om du inte litar på din fru så förvänta dig inte en stekpanna i nyllet. Det kommer att göra lika ont, men metoden blir en helt annan, och du kommer antagligen inte att fatta innan det är för sent.

Och det är intressant att när man läser gamla domsagor osv. sammanställda för att visa hur hemska patriarkatet var mot kvinnor förr i tiden. Vi satt dem i skamstock, fiol osv. för minsta lilla; då finns det en annan, intressantare, tolkning. När man ser vad dessa kvinnor är dömda för så är det just skvaller, lögn, osv., påfallande ofta riktat mot andra kvinnor. Detta pågår fortfarande och i lika stor utsträckning (Gud bevare oss för sociala medier), det är bara det att det inte är olagligt idag pss som då. Idag så skvallrar man ostraffat, förtalströskeln är betydligt högre idag. Att vi män slår varandra på käften, det är dock fortfarande olagligt, ja tom, mer olagligt än på 1600-talet.

Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

Vi är överens om att självklart ska polisen agera, och att dem får utgå ifrån att det vittnet säger stämmer, men... (och det är min personliga åsikt, utan att har förstånd på hur rättsväsenet fungera, eller vad som är normalt) 31 dagar i en cell, för ett flummigt samtal, som verkar vara "trigger" till gripandet, samt ett vittnesmål, som på pappret och tillfället ser riktigt bra och övertyckende ut... men som ganska fort efter gripandet inte verkar hålla, eller kunde bevisas, typ ingen död varg i ugnen eller på platsen där KH var, gift som fanns, men hur ska man länka KH till det ? 5 år gamla fingeravtryck.. ? kunde det hela inte vara avklarat fortare ? Med dem resurser dem verkar ha haft när dem skog till och avlyssnade, så skulle man tror att dem kunde gå all in direkt, vad typ av bevis hoppas man på att hitta efter mer än 1 vecka ? vad är det som dem kunde förstöra av bevis efter dem hade kommit ut ? den långdragna tiden i arresten verkar för mig mer som ett desperat försök att hitta bevis under tiden... och slutligen ett straff för en åklagares misslyckande, även nu efteråt fördröjs saker... som vanligt.

Jag kan bara gå på vad jag själv tycker, och det är självklart känslostyrd, jag tycker att hela processen stinker av desperation från åklagarens sida, för att nå resultat. sen tycker att 31 dagar i en cell för ett djur.... som man inte ens vet om det har dödats... ja... vad ska man säga
Ain't life a bitch

Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Jag har svårt för det här med hur man hanterat "tilläggsinformation" som har framkommit när "industrimiljardären" har använt sin mobiltelefon i sin vardagliga affärsverksamhet.
Propotionaliteten mellan "31 dagar och brottet" kan man dessutom ta sig en funderare över.
-, via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

PerT
Has thanked: 11 times

Inlägg av PerT »

Ingvar skrev:Jag har svårt för det här med hur man hanterat "tilläggsinformation" som har framkommit när "industrimiljardären" har använt sin mobiltelefon i sin vardagliga affärsverksamhet.
Propotionaliteten mellan "31 dagar och brottet" kan man dessutom ta sig en funderare över.
-, via Tapatalk
Du behöver för oss novisa berätta vad de faktiskt gjort med tilläggsinfon. Du har snuddat vid det men iaf jag har inte sett vad som hänt med den informationen. $tålar brukar ha starkt motiverande funktion för de flesta myndighetspersoner där det finns lite rötäggsvarning så vad har dom hittat på för fiffigheter?

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Ingvar skrev:Jag har svårt för det här med hur man hanterat "tilläggsinformation" som har framkommit när "industrimiljardären" har använt sin mobiltelefon i sin vardagliga affärsverksamhet.
-, via Tapatalk
Just det har faktiskt inte med "proportionalitet" att göra. Dvs, vi brukar bara använda det begreppet när vi talar om straff. Men det är det inte frågan om här, utan om utredning, och det är en annan femma.

Nu får man inte ta till vilka utredningsåtgärder som helst (beroende på hur allvarlig brottet är), men man får ta till ganska starka sådana när det gäller ett såhär allvarlig (enligt lagen) brott. Och tar det tid att göra DNA-tester osv. så gör det det. Domstolarna är av tradition ganska generösa när det kommer till att förlänga häktningstider pga utredningstekniska skäl.

Och gott så. Om staten gör fel så är det meningen att skadeståndet skall täcka; och det är inte meningen att staten skall göra fel. Men får man ett trovärdigt vittne som ljuger som en häst travar så blir det fel... Systemet är inte perfekt, och kommer knappast att bli det heller. Hur man än vänder sig, osv.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

nagelhoff skrev:...för ett flummigt samtal, som verkar vara "trigger" till gripandet, samt ett vittnesmål, som på pappret och tillfället ser riktigt bra och övertyckende ut... men som ganska fort efter gripandet inte verkar hålla, eller kunde bevisas, typ ingen död varg i ugnen eller på platsen där KH var, gift som fanns, men hur ska man länka KH till det ? 5 år gamla fingeravtryck.. ?
Vi vet som sagt inte hur "flummigt" det verkade. (Det har antagligen inte alls verkat så... "The woman doth protest too much, methinks" osv.)

Och sedan så tar det som sagt tid för DNA-tester m.m. Dessutom så har man som sagt kunnat beslå KH med åtminstone vapenbrott, vilket är allvarligt (iaf innan domstolen sagt sitt).

Så jag kan faktiskt inte se att just häktningstiden osv. är anmärkningsvärd med tanke på bevisläget (hypotetiskt) samt brottets art.

Skälet till att det verkar hemskt, är att vi vanliga Svensson aldrig kommer i kontakt med den sidan av rättsväsendet. Men om du går genom kvarnen någon gång, så kommer du att bli tuggad i kanten, inte tu tal om det. De som systemet är tänkt för, de är a) för det mesta skyldiga, och b) vana vid det. Så därför så kommer det sällan till allmänhetens kännedom.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

lasse-a skrev:Skälet till att det verkar hemskt, är att vi vanliga Svensson aldrig kommer i kontakt med den sidan av rättsväsendet. Men om du går genom kvarnen någon gång, så kommer du att bli tuggad i kanten, inte tu tal om det. De som systemet är tänkt för, de är a) för det mesta skyldiga, och b) vana vid det. Så därför så kommer det sällan till allmänhetens kännedom.
Något på spåret där, nu är det väl svårt att veta hur pass urbaniserat det allmänna rättsmedvetandet och för den delen lagstiftningen blivit, och den yrkeskriminelle har väl haft samma resa sedan unga år och som du påpekar vant sig vid behandlingen. När nu ett nytt brott skrivs in i lagboken där ett djur som sågs som ohyra för inte så länge sedan (och fortfarande behandlas så i renbeteslandet) så kanske Svensson blir chockad när skojande/jargong på telefon (vilket säkerligen skett sedan flera decennier bakåt) får sådana konsekvenser och man nu behandlas som den värste bankrånaren för något så "obetydligt" som varg i relation till "riktiga" brott i den drabbades medvetande... möjligen ett utslag av den polarisering som skapats stad - landsbygd.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

sos skrev: Något på spåret där, nu är det väl svårt att veta hur pass urbaniserat det allmänna rättsmedvetandet och för den delen lagstiftningen blivit, och den yrkeskriminelle har väl haft samma resa sedan unga år och som du påpekar vant sig vid behandlingen. När nu ett nytt brott skrivs in i lagboken där ett djur som sågs som ohyra för inte så länge sedan (och fortfarande behandlas så i renbeteslandet) så kanske Svensson blir chockad när skojande/jargong på telefon (vilket säkerligen skett sedan flera decennier bakåt) får sådana konsekvenser och man nu behandlas som den värste bankrånaren för något så "obetydligt" som varg i relation till "riktiga" brott i den drabbades medvetande... möjligen ett utslag av den polarisering som skapats stad - landsbygd.
Precis. Eller som vi säger på fikonspråk; lagen skall ligga i linje med det allmänna rättsmedvetandet. Det har vi en ganska stark tradition av i Sverige, men på senare år kan vi se tecken på urholkning av den traditionen. Debatten polariseras och lagstiftaren tar tydligt hänsyn till det, dvs låter sig påverkas av allt mer extrema (i betydelsen "som inte delas av många") åsikter. Vi har ju rekord i lagar som lagrådet klankat ner på, på senare tid. Dvs lag som är så krattigt och hafsigt påkommen att lagrådet anser att den inte ens går att tillämpa, eller bryter mot grundläggande rättsprinciper. (https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7119805)

sneträff
Been thanked: 1 time

Inlägg av sneträff »

Det slog visst lite bakut för rättväsendet det här:

https://www.expressen.se/kvallsposten/h ... -av-lagen/" onclick="window.open(this.href);return false;

sneträff

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 1 time

Inlägg av Giobbi »

Grattis till att ta bort ett utmärkt verktyg för ”riktiga” brott.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Giobbi skrev:Grattis till att ta bort ett utmärkt verktyg för ”riktiga” brott.
Japp, verkligen klantigt av miljöåklagaren att driva detta ärende som resulterade i detta. Nu får faktiskt dessa miljöåklagare tänka till ordentligt så de inte ställer till det mer.

men och andra sidan... lagar skall följas och att PM tänjer lagen vad gäller vapenansökningar är något som fortfarande sker, så visst att grovt kriminella nu kan härja lite mer fritt är väl olyckligt men då får väl lagen skrivas om så att det gäller grovt kriminella = serie brottslingar och inte vanligt folk utan straffregister som likt KH kan hamna i kläm... lagen måste var precis och inte generell/svepande då vi ser att Miljöåklagare (och PM) inte kan skilja på "äpplen och päron"... Åklagare för brottmål verkar kunna skilja på "vanligt folk" och yrkeskriminella och har därför kunnat "tänja" på gränserna under lång tid.

Användarvisningsbild
haku
Been thanked: 1 time

Inlägg av haku »

Giobbi skrev:Grattis till att ta bort ett utmärkt verktyg för ”riktiga” brott.
Fast lagen ska väll vara lika för alla, det kan ju inte vara godtyckligt när avlyssning får ske.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Självklart så. Men ändå.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Mycket av Svensk lag, rättstillämpning etc lever kvar i det förgångna folkhemmet och hade behövt uppdateras till dagens kriminalitet som är något helt annat än det Pippis Kling och Klang hade att hantera... utom i just vapenlicenser som verkar ha gått över styr där nu samtliga laglydiga ansökanden behandlas som potentiella brottslingar/terrorister om man vill söka på något annat än "bössa med träkolv" och då struntar man i om avslaget har lagstöd eller ej och man går så långt att man till och med driver rättspraxis för att runda lagrummet.

Ett tydligt exempel är väl just det här när Polisen/åklagare försöker bekämpa den nya kriminaliteten bakbunden av föråldrad lag och då är man kreativ... OK fel hur som men med en så passiv lagstiftande församling där beslutsångesten gör att allt begravs i ändlösa utredningar så... samtidigt som det krävs resultat.

För inte kan det väl bromsas av att lagen måste vara så generell att "Kisen 18 med knark och pang i byxlinningen samt digert register" skall behandlas som "Agda 92", nog tusan måste väl en lag kunna skrivas så den omfattar, ger en rejäl verktygslåda mot, yrkes/serie-kriminella och lämnar laglydiga med rent register i fred från diverse övervakningar.

Tyvärr, tyvärr så gör detta att även laglydiga personer och deras aktiviteter (jakt, målskytte) har råkat illa ut då ett fåtal aktivister i myndighetsställning kan ställa till det... finns ju inget som kan bromsa detta missriktade fokus från det illegala till det lagliga

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 7 times

Inlägg av Canta »

Enklaste vore att avföra vargen o andra rovdjur från den där heliga dum-listan där brott mot t.ex. en vargtass blir grovt jaktbrott o därmed ev. 2 år plus. Se bara den där dansken som sköt varg mitt på dan. Inte fick han skaka nåt galler. Nåt straff blev det såklart men inte i 'mördarklass'. Danmark är väl EU medlem som vi o lyder under A & H.

Om begreppet 'grovt' faller bort finns ingen rätt kvar för miljöåklagare att tjyvlyssna på jaktfolk. Övht är begreppet 'grovt' ändå en subjektiv kvasibiologisk yttring som verkligen kan ifrågasättas då antal vargar i världen lär överstiga 100 000 så står inte o faller med nåt plus el minus i den skandinaviska grenen av vargträdet. Ryssvargar är dom allihopa, egentligen.

Miljöåklagarna har verkligen gjort en 'björntjänst' med att fuska med avlyssningsreglerna. Nu kan vanliga yrkesmördare tjatta på mobilerna utan större risk. Tar tid att ändra lagar. Många, många år i sånt här.