Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
doorman

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inlägg av doorman »

Denna Dyngsmäll käns ju som ett rysstroll!
Varför inte bara ignorera ?
Brno Kombi 12/7X57R
Blaser R93 30-06, .45 Blaser och .375 H&H, 458 Lott, 416 Taylor
Sako Quad .22 LR och .17 HMR
Marlin 1895 SBL 45-70
Ruger 1022
Browning Maxus 12

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 9 times

Inlägg av potatiskastare »

Det står dig fritt att ignorera dyngsmäll, men det är ganska fånigt att kalla någon troll bara för att den har åsikter som skiljer sig från dina.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

PerT
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av PerT »

Off topic men Företeelsen med statliga myndighetspersoner som i sin tjänst använder forumet som bas för ren vargvärnarpropaganda kan man fundera över. Är den typen av reklam önskvärd och prövad av forumledningen på samma sätt jmf med andra som i sin professionella gärning gör reklam för sin verksamhet.
Det är väsentligt mer än åsikter i frågan som drivs av dyngsmäll. Det som skrivs är initierat och medvetet vridet för att tona ned de faktiska besvär av varg flera av oss som drabbats beskrivet. Så det är lite mer än åsikter som ventileras och vad gränsen för att anses vara troll är väl ok för oss forummedlemmar att ha vår egna åsikter om. Men jag har reagerat ungefär som tidigare talare. Det fina är att man kan ju byta kanal ifall det är besvärande.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 9 times

Inlägg av potatiskastare »

Det är åsikter som delas av ganska många utanför forumet. Så länge diskussionerna hålls på en korrekt nivå har jag inga problem med det. Jag tycker fenomenet filterbubbla är betydligt värre, och jag tror det är nyttigt för de flesta som läser och skriver här om forumet innehåller flera olika åsikter.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av lasse-a »

potatiskastare skrev:Det är åsikter som delas av ganska många utanför forumet. Så länge diskussionerna hålls på en korrekt nivå har jag inga problem med det. Jag tycker fenomenet filterbubbla är betydligt värre, och jag tror det är nyttigt för de flesta som läser och skriver här om forumet innehåller flera olika åsikter.
Precis!

Och vad det gäller långa handläggningstider som den del av "bestraffningen" så är även det konspirationsteorier.

Det tar betydligt längre tid att utreda brott än vad man kan tro efter att ha sett hur snabbt det går att göra det på TV. (Det är nämligen fiktion, det som visas på TV).

Stalltipset är som sagt att åtalet mot KH inte kommer att läggas ner. Han kommer att åtalas för olaga vapeninnehav, och han kommer dessutom säkert att fällas för det. Både lagen och praxis är tydlig. (Inte mig emot om det blir friande dom. Jag håller dock inte andan.)

I övriga delar så kommer det, sannolikt, inte att väckas något åtal.

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

PerT skrev:Off topic men Företeelsen med statliga myndighetspersoner som i sin tjänst använder forumet som bas för ren vargvärnarpropaganda kan man fundera över. Är den typen av reklam önskvärd och prövad av forumledningen på samma sätt jmf med andra som i sin professionella gärning gör reklam för sin verksamhet.
Det är väsentligt mer än åsikter i frågan som drivs av dyngsmäll. Det som skrivs är initierat och medvetet vridet för att tona ned de faktiska besvär av varg flera av oss som drabbats beskrivet. Så det är lite mer än åsikter som ventileras och vad gränsen för att anses vara troll är väl ok för oss forummedlemmar att ha vår egna åsikter om. Men jag har reagerat ungefär som tidigare talare. Det fina är att man kan ju byta kanal ifall det är besvärande.
Intressant iakttagelse.
Nu tycker jag personligen att all form av censur är förkastligt och bör undvikas på alla sätt om möjligt, alternativet är nästan alltid sämre.
Men jag kan även se problemet för forumet om tex någon försöker sälja in sin verksamhet eller sina varor tex via "oskyldig fråga" tekniken, men när det luktar lite för mycket försäljning får man väl försöka bromsa.
Lite svårare att dra gränsen när det gäller sälja in åsikter om det är privatpersonen eller yrkesmannen/föreningagendan som talar, eller både och.

Dyngsmäll har väl även tillfört en hel del när det gäller att se Vargförvaltningen ur "eljerst" infallsvinkel än den vi jägarkåren får runt lägerelden även om han som sagt verkar glömma alternativt verkar vilja tona ner dom besvär som Ulven för med sig, i bland känns det ju nästan som om Rovdjursföreningen jublar......men å andra sidan, vem fan är helt objektiv i Vargfrågan. :wink: :mrgreen:

Men man får väl försöka argumentera för vad man själv tycker är rätt och vad som bör göras efter förmåga, inte springa och gömma sig bakom censur.
Senast redigerad av 1 Filfrasen, redigerad totalt 28 gånger.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

VIL

Inlägg av VIL »

Att anklaga dyngsmälls för "reklam" och trollbeteende blir ju löjeväckande. Mångårig medlem, "viltekologisk mottagning", mängder med inlägg om obskyra svartkrutsvapen etc. Att han inte tycker likadant som majoriteten här är väl bara vitaliserande och intressant.

Om nu någon funderar kan jag meddela att jag inte jobbar med biologi/viltförvaltning och inte heller som statlig tjänsteman i någon annan funktion.

Användarvisningsbild
birk0323
Been thanked: 1 time

Inlägg av birk0323 »

Anklaga dyngsmäll för rysstroll är ett slag under bältet, ett fulgrepp. Han tycker på annat sätt än tex mig, kanske pga av insikt på ett område och brist på insikt i annat område. Bristen på förståelse för hur det fungerar oroar mig och han är inte ensam, han delar åsikten med väldigt många stadsbor som inte har intresset av skog och mark. I min värld av skogsbruk och jakt är det helt naturligt att rovdjur ska hållas efter hårt och vad anbelangar varg borde det vara fritt att skjuta så fort man har chansen att göra så. Nu ser det ut på annat sätt enligt lagen men den går att ändra på, eller hade kanske gått att ändra på om man tagit i det här med hårdhandskarna redan från början, eller då inte, jag vet inte. Dyngsmäll vill ha en livskraftig stam av varg i landet även om det förstör hundjakten, vår gamla tradition men så jagar han heller inte med hund, eller alls kan man tänka då även han är lika beroende av vovve som oss andra för att alls få jaga.

Ja jag tycker hela historien med dessa åklagare och hela skiten är rent ut sagt åt helvete och jag tror heller inte att vi rår på det då det inte bygger på fakta utan tro och övertygelse i samma gäng som miljörörelsen. Det liknar mångt och mycket kommunismens hårdare straff mot de som gick emot statens åsikter än de brottslingar på rätt sida "tron". Fakta tyder starkt på detta oavsett vad man tycker i övrigt och det om något är oroande, när man försöker tysta meningsmotståndare med hjälp av myndigheter.

edit: och jag vet vad det innebär att sparka åt vänster och luta åt höger på forumet men jag töjer lite i detta inlägg som får bli det sista för min del.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
ingie

Inlägg av ingie »

birk0323 skrev:Anklaga dyngsmäll för rysstroll är ett slag under bältet, ett fulgrepp. Han tycker på annat sätt än tex mig, kanske pga av insikt på ett område och brist på insikt i annat område. Bristen på förståelse för hur det fungerar oroar mig och han är inte ensam, han delar åsikten med väldigt många stadsbor som inte har intresset av skog och mark. I min värld av skogsbruk och jakt är det helt naturligt att rovdjur ska hållas efter hårt och vad anbelangar varg borde det vara fritt att skjuta så fort man har chansen att göra så. Nu ser det ut på annat sätt enligt lagen men den går att ändra på, eller hade kanske gått att ändra på om man tagit i det här med hårdhandskarna redan från början, eller då inte, jag vet inte. Dyngsmäll vill ha en livskraftig stam av varg i landet även om det förstör hundjakten, vår gamla tradition men så jagar han heller inte med hund, eller alls kan man tänka då även han är lika beroende av vovve som oss andra för att alls få jaga.

Ja jag tycker hela historien med dessa åklagare och hela skiten är rent ut sagt åt helvete och jag tror heller inte att vi rår på det då det inte bygger på fakta utan tro och övertygelse i samma gäng som miljörörelsen. Det liknar mångt och mycket kommunismens hårdare straff mot de som gick emot statens åsikter än de brottslingar på rätt sida "tron". Fakta tyder starkt på detta oavsett vad man tycker i övrigt och det om något är oroande, när man försöker tysta meningsmotståndare med hjälp av myndigheter.

edit: och jag vet vad det innebär att sparka åt vänster och luta åt höger på forumet men jag töjer lite i detta inlägg som får bli det sista för min del.
Bra sammanfattat ! Stämmer bra med mina åsikter i frågan.
Vi är nu mera så fattiga, att pengar är allt vi har.
Okänd.

Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Att ha olika åsikt om saker o ting är en förutsättning för ett forum som detta.
Om någon tycker diametralt i jämförelse med mej, fine...,det jag däremot har svårt för, är folk med en dold agenda.
Att skylla på en sak, för att uppnå en annan.

Kanske inte helt ovanligt på Robsoft, dock sådant man bara kan ana.

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

Oerhört intressant att få läsa vad jag tycker och vad jag vill. :D Annars kan man ju läsa det jag skriver. Jag har under åren försökt FÖRKLARA för er hur myndigheterna oftast ser på och behandlar frågor som rör stora rovdjur och VARFÖR de agerar och agerat som de gör, samt varför de inte agerat så som ni skulle önska. Jag har även försökt lyfta och förklara lag, förordning och föreskrifter, samt tolkningarna därav. Man kan välja att lära sig en skvätt om förvaltning av bla stora rovdjur, eller så kan man skrika ”rysstroll”. Det är mig egalt. Jag har ingen agenda och försöker inte påverka någon. Jag argumenterar dock gärna emot när jag tycker någon har fel i sak. Det hoppas jag ni kan leva med.

Vad jag tycker och vad jag vill har jag nog skrivit väldigt lite om. Där tror jag ni tolkar in en hel del enligt egna önskemål och föreställningar.

Nu handlar ju inte den här tråden om mig utan om något helt annat, så åter till ämnet!
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 7 times

Inlägg av Canta »

Ok, om vi gör så som Dyngsmäll vill dvs skippar honom o ser framåt ist. Vad drar man nu för slutsatser av Hedin fallet. Låt vara att han får nåt för förvaringen av de där bössorna men har inte med varganklagelsen att göra. Är väl ett väldigt ringa brott eller inte ens ett formellt brott att förvara nån annans grejer i låst skåp men en lapsus typ den där liraren i Skåne som sköt en varg o trodde det var en räv. Aldrig tänkt på, typ.

Iaf.vad händer om inget händer. Får åklagarna/polisen inget för sitt brott dvs frihetsberöva o hänga ut en oliktänkande medborgare när/om det inte fanns riktig grund. Ett sätt är väl att ta hela paketet till EU domstolen o där troligen få ett ett påpekande som straffar hela landet o dess politiska ledning. Ett utslag från EU domstol innebär dessutom att det också ska visas hur blir i framtiden med liknade saker dvs hur/om man t.ex. kommer att avskeda o/eller styra upp miljöåklagarinstitutionen.

Det som också kan hända är väl ökad polarisering mellan myndigheter o jägargrupper. Har man inte nåt med sig har man det mot sig, typ.
Kanske ok för vargarna måste ju hållas efter på nåt sätt, eller. Klantigt av staten att det blivit så här. Livvakter till miljöåklagare lär det väl bli.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Canta skrev:Låt vara att han får nåt för förvaringen av de där bössorna men har inte med varganklagelsen att göra. Är väl ett väldigt ringa brott eller inte ens ett formellt brott att förvara nån annans grejer i låst skåp...
Ja, om gubben som ägde dem levt. Men nu har han som jag förstått avlidit, och då kommer saken i ett annat läge. Då är det olaga vapeninnehav. Och det är (betydligt) värre än ett förvaringsbrott.

Men, vi får se när dom fallit. Det går ju som bekant inte att uttala sig om hur dom kommer att falla i förväg.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ja, jo men bojor, sing-sing pyjamas, skaka galler på annan ort, polisstöld av privata saker i hemmet, telefonavlyssning med hög risk att affärssamtal missbrukas, sölande med ev åtal osv osv .... allt detta för ett par rostiga gamla bössor tillhörande en avliden vän. Måste vara en klockren grej att testa i nån EU domstol. Om man vill få till nåt på riktigt då föreslås dagliga razzior i Rosengård, Rinkeby, Gottsunda ist. Där/då lär man få tag på riktigt häftiga grejer men det vill man inte. Man kränker bara inte folk som råkat vara födda Irak/Syrien för dom liksom vargen, kan ju inte rå över sitt postnummer, typ, eller

Proportionalitet finns det nåt som heter inom juridiken men miljöåklagare har visst aldrig lärt sig innebörden av ordet. Vill minnas f.ö. att Hedinåklagaren mumlade om att lagbokens strängaste straff borde gälla för vargbrott. Argumentet var inte jaktbrott som sådant men för att det fanns så få vargar :shock:

Vår (o)vän Åse S. har redan för länge sen lagt bluffkorten på bordet genom att ha deltagit i vargmärkning o hyllat den där no-name indianen i Roslagen som spårar varg barfota ...

Vad gäller Dyngsmäll så är det lite tudelat. Han vill så gärna tillhöra jaktgänget men funkar inget vidare. Han säger sig bara vilja förklara vad myndigheterna menar o står för men då säger jägarna tack o hej. ...vi vet redan, typ. Dyngsmäll har sina meriter f.a. inom biologi men vem bryr sig om sånt när den kära familjehunden slits i stycken ....

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

lasse-a skrev:
Ja, om gubben som ägde dem levt. Men nu har han som jag förstått avlidit, och då kommer saken i ett annat läge. Då är det olaga vapeninnehav. Och det är (betydligt) värre än ett förvaringsbrott.

.
Nja, det bror kanske även lite på när han trilla av pinn.
Man kan väl tycka att dödsbot borde ha förvaltningen av vapnet/vapnet över en begränsad tid, så dog han nyligen kanske inte helt självklart att det klassas som olaga vapeninnehav.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...

sneträff

Inlägg av sneträff »

Filfrasen skrev:
lasse-a skrev:

.
Nja, det bror kanske även lite på när han trilla av pinn.
Man kan väl tycka att dödsbot borde ha förvaltningen av vapnet/vapnet över en begränsad tid, så dog han nyligen kanske inte helt självklart att det klassas som olaga vapeninnehav.
det var väl många år sen hagelbössornas förra ägare dog.
och som jag uppfattade saken så var dom så hade gubben ägt dom sen före det blev licenskrav på hagelvapen. så tydligen hade dom aldrig funnits i polisens register.
berättelsen borde fortfarande gå att leta fram på facebook.

sneträff

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Canta skrev:J

Proportionalitet finns det nåt som heter inom juridiken men miljöåklagare har visst aldrig lärt sig innebörden av ordet. Vill minnas f.ö. att Hedinåklagaren mumlade om att lagbokens strängaste straff borde gälla för vargbrott. Argumentet var inte jaktbrott som sådant men för att det fanns så få vargar :shock:

Vår (o)vän Åse S. har redan för länge sen lagt bluffkorten på bordet genom att ha deltagit i vargmärkning o hyllat den där no-name indianen i Roslagen som spårar varg barfota ...
Om man översätter det tankesättet så skulle det innebära ett högre straff om en biltjyv stal en Volvo Amazon än en Volvo V70 för att det finns färre av den förstnämda, tyvärr så går inte jämförelsen till Varg göra fullt ut då Amazoner har reellt bevarandevärde. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Canta skrev: ...
Vår (o)vän Åse S. har redan för länge sen lagt bluffkorten på bordet genom att ha deltagit i vargmärkning o hyllat den där no-name indianen i Roslagen som spårar varg barfota
.......
Inte lätt att hålla reda på alla våra (o)vänner men här är det nog Carin G. du är ute och svänger dig med, dvs det var hon som hjälpte igång "barfota" - spåraren.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ja, nej Götbladskan dvs den gråtande polischefen är värd en egen tråd men inte just nu o här.
Vill minnas att Åse S. sagt sig vara imponerad av indianen i nåt sammanhang. Iaf så den där tiden då man via myndighet skrämde livet av vargar med helikopter o besköt dom från ovan med gift inför vargmärkning då var Åse S. på plats en gång. Fick visst frågan varför ... ja, jo men det är berikande o lärorikt i mitt jobb (att jaga varghatare alltså) att sätta sig in i hur hanteringen av varg går till i detta land. Var visst jätteimponerad dels av biologerna på plats o dels 'gud, vad stora vargarna är' typ :D

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 1 time

Inlägg av Giobbi »

Från FB gruppen:

Författat av Karl Hedin:

Om den 26 oktober 2018.

Jag har tidigare lovat er att återkomma till den andra kvarstående misstanken mot mig, att jag den 26 oktober 2018 skulle ha skjutit en varg. Här är min beskrivning av det som verkligen hände:

Den 27 okt var 23 man inbjudna till jakt på älg. Sex hundförare med löshundar skulle medverka. Jag var jaktledare, gemensam jaktmiddag var planerad till kvällen.

Jag sitter vid datorn på förmiddagen den 26 oktober och jobbar, när en man som fixade till älgpass till morgondagens älgjakt ringer till en medarbetare till mig (RP) och berättar, att han hör vargar yla i området där vi skall jaga älg under morgondagen. RP ringer till mig och vi för ett resonemang om hur vi skall hantera problemet. Vi bestämmer att han skall åka ner och kolla riktigheten i uppgiften, d.v.s. hade vi varg på marken? I så fall måste vi planera om jakten inför morgondagen. RP åker till marken och jag jobbar vidare. Efter ett tag inser jag, att jag hinner hjälpa RP en stund innan mitt affärsmöte klockan 14.00 på eftermiddagen i Fagersta.

10.35 åker jag från min arbetsplats till jaktområdet och anländer dit vardagsklädd ca 11.00. Jag har under resan ringt och meddelat RP, att jag är på väg och att vi kan träffas och synkronisera var vi skall lyssna.

Jag lyssnar efter vargyl i ca. 50 minuter, hör ingenting och åker därifrån klockan 12.00. Anländer till lunchbaren i Fagersta klockan 12.30.

Under timmen då jag är på platsen ringer min telefon två gånger. Den ena är min syster (UH) och jag svarar med ett automatsvar ” jag kan inte prata nu”. Hon skickar då ett sms med texten ”jagar du älg” och jag svara ”Ja”!

Detta är utgångsläget när hon ringer igen senare kl. 13.06. Hon tror alltså att jag jagat älg. Från en uppspelning som polisen gjorde för mig och min advokat, har jag rekapitulerat samtalet. Det utspelar sig när jag är i Fagersta ca. 3,5 mil från platsen för det misstänkta brottet.

UH: Hej, nu stod du allt men fingret på avtryckaren?

KH : jajamän

UH: Vilken i ordningen sköt du nu?

KH: Jag har inte skjutit så många såna där.

UH: Hmm???

KH: Du förstår vi var ute och gjorde pass och då fick vi klart för oss, att vi hade besök så då ryckte vi ut ett gäng.

UH: Oj var det tjuvjägare?

KH: Nej det var gråben.

UH: Hmm??

KH: Såna där vi brukar få på kameran du vet.

UH: Ja ha Kungen!!

KH: Ja ja vi får prata om det när vi träffas, vad ville du?

Och så avhandlades hennes ärende.

Detta är samtalet som polisen och åklagare Magnusson tolkar, som att jag skjutit en varg för någon timme sedan och som leder till att åklagaren startar operationen som slutar med att fyra män kastas i fyllecell på Kronobergshäktet i Stockholm, utan att ha en aning om vad som är orsaken. Samtidigt görs ”legaliserat inbrott” d.v.s. husrannsakan i våra hem och ett antal ägodelar tas i beslag och forslas iväg.

Under förhör med mig innan häktning borde det klart ha framgått för polisen, att man gjort en helt felaktig bedömning av samtalet mellan mig och min syster. Det finns heller ingen skottplats, ingen död varg vare sig i skogen eller i den virkesugn vid sågen i Karbenning, som polisen undersökte. Ingen har hört något skott. Det finns ingen upphittad kula eller tomhylsa och ingen varg saknas. Det finns inget som styrker den märkliga tolkningen av det avlyssnade mobilsamtalet. Polisen vet genom uppkoppling mot mobiltelefonmaster att jag, som jag har sagt, endast var på platsen under ca. en timmas tid före lunch.

Om den andra kvarstående misstanken vill jag upprepa, att det inte finns något som styrker att jag för fem år sedan skulle ha överlämnat något gift till 50-åringens hustru, ”den trovärdiga källan”. Tvärtom har hon med tydlighet i två brev till åklagaren tagit tillbaka sina påståenden, som hon tydligen även skulle ha berättat om för kammaråklagaren Åse Schoultz i ett telefonsamtal.

Frågan som jag hela tiden ställer mig är, varför denna behandling av mig/oss? Rimligen måste man vid det här laget ha insett att ingen av de två misstankarna mot mig är styrkta på något sätt. Tvärtom måste allt tala för, att misstankarna inte har något fog för sig. Så varför fortsätta att påstå, att utredningsläget är gott och att åtal är att vänta? Varför kvarhålla jaktvapnen? Varför inte nu fatta beslut om åtal eller nedläggning? Tiden går och inget händer. Vi bevittnar en situation där Lars Magnusson än en gång tänjer på mandatet. Jag tolkar det så att det är enbart för att straffa oss så mycket det går. Dessa straff delas innan vi får möjlighet att rentvå oss i en domstol! Det känns inte som en korrekt behandling!

Snytsbo den 1 maj 2019

Karl Hedin
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.