Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 76 times

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inlägg av malx »

regnskogII skrev:
24 nov 2020, 17:08
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fi ... ar-fragan/

Angående att avvisa bevisning som tillkommit på tveksamma grunder, ett synnerligen bra mål, även om det avser en äkta buse, en sådan där som är skyldig, så klart.
Det där var så konstigt på så många sätt att det är bra att HD tar upp det.

Vore horribelt beslut om "busen" är skyldig och filmen klart visar det (svårt att veta utifrån artikel). Men som sagt också otroligt viktigt att polisen också straffas om de gjort fel.

regnskogII
Has thanked: 156 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

Jag föredrar varje dag i veckan och två gånger på söndagar ett system som hellre medför att 10 busar går fria än att 1 oskyldig fälls till ansvar.

malx

Inlägg av malx »

regnskogII skrev:
24 nov 2020, 17:45
Jag föredrar varje dag i veckan och två gånger på söndagar ett system som hellre medför att 10 busar går fria än att 1 oskyldig fälls till ansvar.
Vilket är precis såsom vårat system fungerar. Fri bevisprövning har ingenting med oskyldig/skyldig att göra. Varje bevis värderas fortfarande utifrån dess trovärdighet.

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Inlägg av sos »

malx skrev:
24 nov 2020, 18:00
regnskogII skrev:
Vilket är precis såsom vårat system fungerar. Fri bevisprövning har ingenting med oskyldig/skyldig att göra. Varje bevis värderas fortfarande utifrån dess trovärdighet.
Det som skaver är väl att för KH var det inget snack om saken att tillåta... Buset får "stöd" av Domstolen och HD måste pröva saken.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

malx skrev:
regnskogII skrev:
Nej det är inte så vårt system fungerar, men det borde väl stå klart, med tanke på det rätt häpnadsväckande resningsmål vi har haft de senaste åren så kan ingen med någon form av systeminsikt vidhålla den saken.

Vi har ett straffrättsligt system där de uppgifter som framställs av staten genom åklagaren har någonstans mellan 1,5-2 x den tyngd och vikt som den tilltalades eller vittnen för den tilltalade har, det är otroligt ofta som åtal anses styrkta utan att det egentligen presenterats någon som helst bevisning i de avgörande momenten för ansvar, utan det handlar om att rätten "vet" saker, orkar man närma sig materian är åtal och fällande domar om penningtvätt brott synnerligen intressanta.

I sådana behöver inte länger åklagaren styrka förbrottet, bara påstå det med visst begränsat underlag, har medlen kommit in på kontot är man ansvarig för dessa och fälls till ansvar.

Jag skulle kunna fortsätta länge till i detta men klart är att i alla former av brottmål och bevisprövning har det skett stora och allvarliga förflyttningar i frågan om när bevisningen är tillräcklig för att brott skall anses vara styrkt och det är inte till de tilltalades fördel.

malx

Inlägg av malx »

regnskogII skrev:
25 nov 2020, 09:19
malx skrev:
regnskogII skrev:
Nej det är inte så vårt system fungerar, men det borde väl stå klart, med tanke på det rätt häpnadsväckande resningsmål vi har haft de senaste åren så kan ingen med någon form av systeminsikt vidhålla den saken.

Vi har ett straffrättsligt system där de uppgifter som framställs av staten genom åklagaren har någonstans mellan 1,5-2 x den tyngd och vikt som den tilltalades eller vittnen för den tilltalade har, det är otroligt ofta som åtal anses styrkta utan att det egentligen presenterats någon som helst bevisning i de avgörande momenten för ansvar, utan det handlar om att rätten "vet" saker, orkar man närma sig materian är åtal och fällande domar om penningtvätt brott synnerligen intressanta.

I sådana behöver inte länger åklagaren styrka förbrottet, bara påstå det med visst begränsat underlag, har medlen kommit in på kontot är man ansvarig för dessa och fälls till ansvar.

Jag skulle kunna fortsätta länge till i detta men klart är att i alla former av brottmål och bevisprövning har det skett stora och allvarliga förflyttningar i frågan om när bevisningen är tillräcklig för att brott skall anses vara styrkt och det är inte till de tilltalades fördel.
Men herregud, ditt agg till rättvisan har inget med fri bevisprövning att göra. Lär dig skilja på sak och sak. Om bevisen enligt dig värderas felaktigt så kan detta likagärna ske oavsett om dessa bevis tillkommit på laglig eller olaglig väg. Men visst, lägger man ner hela rättsystemet så kommer betydligt färre oskyldiga dömas, det ger jag dig.

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Malx,

tillskriv inte andra inställningar eller känslor de inte har, min utsaga ovan har inget med någon form av känsloyttring, däremot förefaller den provocera dig till någon form av maktspråksyttringar som jag gärna ser att slippa,

så med det klart meddelat. Hade du något i sak att bidra med?

malx

Inlägg av malx »

regnskogII skrev:
25 nov 2020, 10:44
Malx,

tillskriv inte andra inställningar eller känslor de inte har, min utsaga ovan har inget med någon form av känsloyttring, däremot förefaller den provocera dig till någon form av maktspråksyttringar som jag gärna ser att slippa,

så med det klart meddelat. Hade du något i sak att bidra med?
Då ber jag om ursäkt, det är lätt att dra den slutsatsen om din totala åsikt när du försöker motivera din åsikt om fri bevisföring med att skriva om saker som är okopplade. Och nej, har jag inget att bemöta så har jag inget mera att bidra med heller.

Ylitjorvas
Has thanked: 12 times
Been thanked: 96 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Det är ju som alltid med brott och brottslingar och bevis.
Svårt angripet av om man känner sig träffad själv.

Så länge det handlar om ungdomsgäng, knarkare, islamister, fascister eller antifascister osv osv så tycker "folk" att vad som helst borde vara okej som bevis. Vilka angiverier eller tokigheter som helst borde tas på allvar. Då präglas ju rättvisetänket mer av den gamla devisen "bunta ihop och slå ihjäl"....
Då talas det aldrig om att polisen skulle hysa agg eller ha en agenda, även om det nog är ytterst svårt att se att poliser är särskilt vänligt inställda till tex gängbrottslingar eller drogtomtar.
Ja och skulle polisen verka ha en agenda, ja då är det säkert befogat, för polisen vet saker som inte vi vet.....

Men så helt plötsligt drabbar det någon som man känner igen sig i......någon som skulle kunnat vara JAG....herregud vilken katastrof.
Inget bevis är gott nog, allt är GARANTERAT en sammansvärjning från myndigheterna.

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fo ... jo-kritik/

Du menar ett gott mått av bristande omdöme, kunskap och utbildning kopplat med en helt klart bristande arbetsledning?
Alla "kårer" begår fel, sentida är det tre advokater som har begått och avslöjats med allvarliga fel, i varje fall ett av dem är brottsligt också.

Men frågan om bevisprövningen i domstol och brister eller lättnader i den samma är sådan att den varje år skapar 1000-tals sidor inom såväl den dömande som akademiska världen och det av god anledning, det är grannlaga och svåra frågor.

Om man inte vet eller förstår så är det ok, men är man intresserad är denna skrivelse intressant, SvJT 2018 s.327, det är då publikationen Svensk jurist tidning.

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 591 times
Been thanked: 159 times

Inlägg av lsjonsson »

Karl Hedin sätter punkt
"Jag har tappat den stolthet jag kände för att vara medborgare i landet Sverige."
https://www.jaktjournalen.se/karl-hedin-satter-punkt/
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
sos
Been thanked: 94 times

Inlägg av sos »

Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 93 times
Been thanked: 189 times

Inlägg av Fritz Kraut »

sos skrev:
07 dec 2020, 11:49
Karl Hedin intervjuas av swebbtv
https://beta.swebbtv.se/videos/watch/e4 ... sNOg2nCq_U
Lite källkritiskt kan man konstatera att Swebb TV tillhör "alternativmedia" på yttersta högerkanten. Att uppträda där skapar inte förtroende utanför ytterhögerkretsar.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Melker
Been thanked: 27 times

Inlägg av Melker »

Fritz Kraut skrev:
07 dec 2020, 12:10
sos skrev:
Lite källkritiskt kan man konstatera att Swebb TV tillhör "alternativmedia" på yttersta högerkanten. Att uppträda där skapar inte förtroende utanför ytterhögerkretsar.

F.
Såg för mig ganska oklippt ut så källan är väl i det här fallet KH så jag förstår inte anledningen till att betona källkritik utifrån ev politisk hemvist för mediakanalen?
Jag tycker de artiklar jag läst i MSM känns betydligt mer förvanskade och källkritikvarningar är där mer befogade.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 93 times
Been thanked: 189 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Melker skrev:
07 dec 2020, 12:37
Såg för mig ganska oklippt ut så källan är väl i det här fallet KH så jag förstår inte anledningen till att betona källkritik utifrån ev politisk hemvist för mediakanalen?
Jag tycker de artiklar jag läst i MSM känns betydligt mer förvanskade och källkritikvarningar är där mer befogade.
Det källkritiska som stör mig är att Hedin använder ytterhögerkanaler för att nå ut. Vill han skapa förtroende, så är det inte där han ska synas.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
uproot
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av uproot »

Jag har sett flera program från Swebbtv. Personligen kan jag tycka att det är 50/50. Intressanta ämnen så är det bra "TV". Att Olof Palme skulle vara vid liv och bo i Sydamerika och där leva som homosexuell. Det är mindre bra "TV". :P

Som tur är kan man enkelt spola framåt eller hoppa över det helt när det är på nätet.
[url=http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=69177][b]det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET[/b][/url]

Användarvisningsbild
Melker
Been thanked: 27 times

Inlägg av Melker »

Fritz Kraut skrev:
07 dec 2020, 13:11
Melker skrev:
Det källkritiska som stör mig är att Hedin använder ytterhögerkanaler för att nå ut. Vill han skapa förtroende, så är det inte där han ska synas.

F.
Den tanken kan jag förstå, det är synd att inte MSM törs göra den här typen av intervjuer.

Användarvisningsbild
nagelhoff
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av nagelhoff »

Fritz Kraut skrev:
Melker skrev:

F.
Sen är det ju tyvärr lite så att "vänster"/eller mass media inte verkar ville ta i problemet, eller ge KH utrymme i deras kanaler... troligen för att det inte passer in i deras världsbild, Det är inte riktigt PK kritisera "systemet", samt att man inte kan framstå att ha sympati för en rik gubbe..
Ain't life a bitch

Nisnes
Has thanked: 57 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av Nisnes »

Fritz Kraut skrev:
07 dec 2020, 12:10
sos skrev:

F.
Kildekritikk kommer fra historievitenskapen
Er kilden fra samtiden?
Har kilden vært førstehåndsvitne til det dn beskriver?
Har kilden potensiell motivasjon for å bevisst eller ubevisst gi et falskt bilde?

Kilden er KH formidlet i videoform av tredjepart som kan ha redigert og således endret eller påvirket budskapet.
KH selv er partisk og må behandles som enhver partisk kilde
Formidleren har nok ikke endret mere enn hva hvilken som helst mainstream journalist ville gjort.

For KH sin del, så hadde han vel gjerne fått sin sak hørt i oppdrag granskning eller lignende, men der får han nok ikke særlig vennlig mottagelse. Min kone jobber på Public Service og holder det hemmelig fra kollegene at hun er jeger og er på skytebane 3-4 timer i uka. Jeg har selv blitt lekset opp i kantinen på SVT fordi jeg valgte lamm til lunch.

Användarvisningsbild
älg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av älg »

nagelhoff skrev:
07 dec 2020, 15:15
Fritz Kraut skrev:
Melker skrev:

F.
Sen är det ju tyvärr lite så att "vänster"/eller mass media inte verkar ville ta i problemet, eller ge KH utrymme i deras kanaler... troligen för att det inte passer in i deras världsbild, Det är inte riktigt PK kritisera "systemet", samt att man inte kan framstå att ha sympati för en rik gubbe..
Nu var det ju i och för sig ett stort reportage i DN för inte så länge sedan. Men att intresset inte är större i traditionell massmedia beror väl på att den här historien inte är så intressant för andra än 1) jägare, 2) de som är konspiratoriskt lagda och menar att systemet är infiltrerat av homosexuella veganer och miljöpartister, eller 3) en kombination av 1 och 2. De flesta lever nog i en värld som är ganska långt från eventuella jaktbrott och vargar, så varför skulle Svensson bry sig om att en gubbe eventuellt blir oskyldigt anklagad? Liknande händer ju hela tiden, och det är bara när proportionerna växer sig enorma som intresset vaknar, exempelvis en Thomas Quick-affär eller en Kaj Linna. Och där är inte KH-affären ännu.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!