Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inlägg av regnskogII »

Tja det vet inte om jag skulle påstå,

såvitt jag vet har ingen tingsrätt eller rätt i övrigt i Sverige ännu helt tagit till sig problembilden och fattat det modiga beslutat att avvisa bevisning, hade jag å andra sidan varit åklagare i ett sådant mål hade jag därefter framställt invändningar om jäv mot rätten.

Det är helt rimligt att en rättsstat skall ha regler som förbjuder viss bevisning med anledning av det sätt som den tillkommit.

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 87 times

Inlägg av sos »

KH och detta fall i "all ära" men jag tycker det är kusligt att det faktiskt gått så långt att inte bara de inblandade utan många fler har börjat tvivla på våra domstolar, dvs Tingsrätter, nåja det finna ju annat som "sharia domarna" i tingsrätten som uteslöts omedelbart (bra där)... men att underrätter så ofta är "ute och cyklar" är beklagligt - visst det är nog inte av illvilja utan av ren okunskap och ordföranden försöker väl så gott det går, jag tror vi närmar oss mer och mer en punkt där även nämndemännen måste få någon slags skolning i det basala utan att tappa det "allmänna rättsmedvetandet".
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

regnskogII skrev:
10 nov 2020, 14:06
Det är helt rimligt att en rättsstat skall ha regler som förbjuder viss bevisning med anledning av det sätt som den tillkommit.
Ja det är det. Men alla system har sina baksidor. De s.k. "common law"-systemen (som förekommer i de Anglo-Saxiska länderna) som har motsatt inställning; dvs att det att man måste argumentera för att något skall räknas som bevis, snarare än att argumentera för att något inte skall vara det. De systemen har också en del påtagliga problem när det kommer till bevisning.

Sammantaget så föredrar jag ändå de nordiska systemet med fri bevisprövning.

Sedan så skall polisen ha en knäpp på näsan för hur de skött den här utredningen, och där verkar systemet ha fallerat lite. Men haveriutredningen efter det här målet kommer att ge avtryck internt, var så säker på det.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

sos skrev:
10 nov 2020, 14:10
KH och detta fall i "all ära" men jag tycker det är kusligt att det faktiskt gått så långt att inte bara de inblandade utan många fler har börjat tvivla på våra domstolar, dvs Tingsrätter, nåja det finna ju annat som "sharia domarna" i tingsrätten som uteslöts omedelbart (bra där)... men att underrätter så ofta är "ute och cyklar" är beklagligt - visst det är nog inte av illvilja utan av ren okunskap och ordföranden försöker väl så gott det går, jag tror vi närmar oss mer och mer en punkt där även nämndemännen måste få någon slags skolning i det basala utan att tappa det "allmänna rättsmedvetandet".
Ja, vad det gäller just nämndemän så är det ju intressant att notera att Norge just gjorde sig av med jury-systemet, något man haft i lägre rätt under lång tid. Och detta just främst med argumentet att världen blivit för komplex och att systemet leder till slumpmässighet i domar och bevisvärdering. (I Sverige så har vi ju faktiskt kvar jury-rättegångar i en typ av fall, men de hör inte till vanligheterna).

Annars så har vi ju länge kunnat lita på åklagarna och domstolsväsendet (även om det visst fanns rättsskandaler förr också), men jag tycker mig se tecken på att "aktivist-åklagare" nästlat sig in även i Sverige. (Inte bara i det här fallet utan även en del andra på senare tid).

Detta är något vi bör sätta ner foten emot. Bestämt!

Användarvisningsbild
Lapua mega
Has thanked: 10 times

Inlägg av Lapua mega »

Kritiserad miljöåklagare beslutade om utredning av Karl Hedin

Miljöåklagare Christer B Jarlås med jaktbrott som specialitet inledde utredningen mot företagaren Karl Hedin, som några år tidigare skrivit en bok där Christer B Jarlås fick kraftig kritik. I ett mejl till Svensk Jakt skriver Jarlås att han inte minns sin inblandning i fallet.

När det så kallade Västmanlandsfallet brakade lös i massmedia för drygt två år sedan var det närmast krigsrubriker i kvällspressen om hur ett hemligt nätverk av jägare, med företagaren Karl Hedin i spetsen, tjuvjagat varg, lo och kungsörn.
I media visades hur den då 69-årige Karl Hedin leddes in i rättssalen vid häktningsförhandlingen i Västmanlands tingsrätt, handbojad och klädd i kriminalvårdens gröna fångkläder.
Några år tidigare hade Karl Hedin tillsammans med Björn Törnvall gett ut boken De jagade jägarna där författarna beskrev turerna runt det så kallade Lillhärdalsfallet. Där greps och häktades fem jägare misstänkta för illegal vargjakt.
Samtliga friades senare i både tingsrätt och hovrätt och det var turerna kring detta som Hedin och Törnvall beskrev i sin bok, där man riktade kritik mot miljöåklagare Åse Schultz, som drev fallet, samt mot hennes chef Christer B Jarlås.

Svidande kritik

Så här skrev Hedin och Törnvall bland annat om miljöåklagarnas insatser i boken:
”Vi undrar avslutningsvis om inte miljöåklagarnas egna omdömen också bör ingå som viktiga faktorer i analysen av varför Jarlås upplever att det är så oerhört svårt att få fram fällande domar i jaktbrottsmål?
Ambitionen att lagföra och fälla fler upplevda jaktbrottslingar kanske är för högt satt, i förhållande till den allmänna rättsuppfattningen och verkligheten? Att som Jarlås gör, skylla på försvarare och utredande poliser, när det högsta ansvaret för hur utredningar bedrivs i själva verket ligger på hans eget bord, tycker vi inte är seriöst.”
Det var alltså svidande kritik som riktades mot åklagare Christer B Jarlås, som Hedin och Törnvall genomgående kallar för ”teamleder” för landets miljöåklagare.
Förutom den nämnda boken har Karl Hedin även rest runt i landet och hållit föredrag på samma tema, alltså att miljöåklagarna är okunniga i sakfrågor och drivs av en politiskt motiverad agenda.
En del av dessa föredrag finns även att se på Youtube, så ingen kan rimligtvis ha undgått Karl Hedins kraftiga kritik mot åklagarväsendet.

Lämnat ärendet vidare

Så var läget när NOA-polisen efter några månaders telefonavlyssning av Karl Hedins telefon ”tryckte på knappen” den 26 oktober 2018. Det var då polisens nationella insatsstyrka kommenderades att gripa Hedin och de andra männen.
Kriminaltekniker åkte till Hedins sågverk i Karbenning, där askan från värmepannan skulle analyseras i sökandet efter rester av uppeldade vargar.
Ansvarig för tillslaget var miljöåklagare Lars Magnusson som styrde insatsen från sin bas i Malmö.
Miljöåklagare Christer B Jarlås var officiellt inte inblandad i utredningen och miljöåklagare Åse Schultz, som var den som fick de första tipsen om illegal jakt på varg i Västmanland, hade lämnat ärendet vidare.

Fallet krackelerade

Det hela såg ut som ett säkert ”case”, men efter en tid började det hela krackelera.
Först var det polisens och åklagarens så kallade trovärdiga vittne, vars uppgifter utgjorde grunden till att utredningen drogs igång, som tog tillbaka alla sina tidigare påståenden i brev till åklagaren. Brev som även lades ut på nätet och delgavs medier.
Den container med aska från sågverket i Karbenning som skickats utomlands för analys innehöll inga rester av uppeldad varg. Inte heller visade de kriminaltekniska undersökningarna av de misstänktas kläder, bilar, knivar och andra tillhörigheter på några spår av varghår eller vargblod.
Även bevisningen i form av telefonavlyssningen av de misstänktas telefoner har fallit samman, då det visat sig att innehållet i de samtal som låg till grund för gripanden och häktningar har återgivits felaktigt. Från försvarets sida misstänker man till och med att det kan handla om medvetna förvanskningar.

Förnekade inblandning

När så förundersökningsprotokollet blev färdigt visade det sig att det inte bara är miljöåklagare Lars Magnusson som är inblandad i ärendet, utan att även miljöåklagare Christer B Jarlås är med och fattar beslut.
När Christer B Jarlås namn dök upp i förundersökningsprotokollet begärde Svensk Jakt att få ta del av mejlkonversationen mellan Christer B Jarlås/Åse Schoultz och NOA-polisen.
Svaret från åklagarkansliet är dock något förvånande där man i ett mejl skriver:”Aktuellt ärende har inte hanterats av vare sig Christer B Jarlås eller Åse Schoultz, varför det saknas mejlkonversation såväl mellan dem som mellan dem och NOA i ärendet.”
Screenshot_20201111_101511.jpg
Utdrag ur förundersökningsprotokollet som visar att Christer B Jarlås var den som inledde förundersökningen mot Karl Hedin

Åklagare minns inte

Svensk Jakt svarade då med sidhänvisning till var i förundersökningsprotokollet Christer B Jarlås namn återfinns; under rubriken ”Beslutsfattare misstankebeslut”. För säkerhets skull kopierades sidan och bifogades.
Enligt Christer B Jarlås svar minns han inte att han varit inblandad i utredningen i Västmanlandfallet. I ett mejl till Svensk Jakt skriver Christer B Jarlås:”Jag fattade tydligen ett beslut i början, ett beslut som jag faktiskt inte ens minns, antagligen gjorde jag det för att jag just då var den enda åklagare som först fick alla jaktbrott och sedan fördelade dem vidare. Men jag har inte skickat några mail. I det läget minns jag inte heller om NOA hade ärendet eller om det var någon annan avdelning hos polisen.
Vi beslutar ju inte i mail och själva beslutet finns ju tydligen i förundersökningen. Mer finns nog inte.
Så snart jag fick veta att Karl Hedin kunde vara en av de misstänkta i detta ärende lämnade jag över ärendet till annan åklagare. Hedin har tydligen skrivit om mig i en bok, en bok som jag inte har jag läst men jag påstås vara med där, i vilket fall kändes som det åtminstone fanns delikatessjäv och jag ville därför inte ha ärendet.
Efter att annan åklagare fick ärendet har jag inte velat veta något om ärendet och jag har sagt ifrån till utredarna att jag inte ville veta något mer om utredningen.”

Jarlås och Hedin, trots allt

Christer B Jarlås hävdar alltså att så snart han fick veta att Karl Hedin kunde vara bland de misstänkta så lämnade han över ärendet till annan åklagare.
Trots det är det samma Jarlås som i en ”Bilaga – Skäligen misstänkt” den 2018-04-16 skriver under som ”Beslutsfattare misstankebeslut” gällande Karl Hedin.

Leif Andersson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tikka m695 6,5x55 Stalon XE108 Meopta Artemis 2100 3-12x50
Blaser R93 prof & prof blaze 9,3x62, 9,3x57,6,5x55,22LR. Stalon XE108 Swarovski Z8i 1,7-13,3x42, Delta Hd 2,5-15x50, Meopta Optika6 2,5-15x44.
Merkel 32 12/12-6.5x55 Leupold 2-7x28

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 65 times

Inlägg av Canta »

Ynkligt. Hade det varit i Amerika hade alla 3 miljöåklagare vi bebelönats med åkt ut från kontoren o hamnat på gatan för länge sen.
Som dom håller på här gör dom vargen en björntjänst. Ljuger o krånglar. Klagar på att dom inte får nån respons ute i bygderna. Ja, just ....

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

minns inte?! snart kommer väl "No Comments" också ... det brukar man höra från en annan sida av förhörsbordet :mrgreen:

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 67 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av greyling »

Intressant att Järlås "inte minns eller känner till" vad han beslutat om eller varit inblandad i. Personligen alltså. Det är just det som de där figurerna beskyller hela jägarkåren för.

Hela härvan från a-ö är ett paradnummer av inkompetens,hämndlystnad, trixande, jäv och ljug. Och det verkar fortstätta i tingsrätten.
Greyling

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

Järlås är väl känd för att se den "stora bilden" (sjundareviret) och då drunknar lätt detaljerna.
Han och jag är bara enkla människor och då kan det gå snett ibland.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 65 times

Inlägg av Canta »

Är väl ingen 'detalj' att säga man inte har med ärendet att göra men ändå skiver under anklagelsen ...

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

Canta skrev:Är väl ingen 'detalj' att säga man inte har med ärendet att göra men ändå skiver under anklagelsen ...
Minns upprördheten från minister T G Pettersson över ett beslut (kontroversiellt) som han själv hade skrivit under.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 72 times

Inlägg av malx »

sos skrev:
12 nov 2020, 10:14
Ett blogg inlägg...
https://blickovernejden.wordpress.com/2 ... mot-lagen/
Att hålla på lagen om "fri bevisprövning" är knappast ett tecken på huruvida rätten är jävig eller inte.

Tycker fortfarande den principen är oändligt mycket bättre än amerikanarnas variant där skyldiga går fria på teknikaliteter och rättegångarna mer handlar om detta än om brottet. Men det är uppenbart att man måste lagstifta hårdare om tjänstemannaansvaret och straffa övertramp från myndigheternas sida också.

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

I detta är jag av en annan åsikt,

eftersom vi inte bara i detta ärende ser detta med "fri bevisprövning" som ett skydd för åberopandet av bevismedel erhållna på otillbörligt sätt, ibland illegalt sätt är det helt rimligt att vi lagstiftar om saken,

det är enbart då som åklagare kommer att avstå från att vidta slika åtgärder, att ta ett "ringa tjänstefel eller tjänstefel" för att få dit busen kommer att vara en form av meritering, även om det kommer att vara något man håller tyst om, ja rent av förnekar, bland de mer stridslystna av åklagare.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Jo jag råkar vara med i den däringa kh-gruppen på facebook. När jag läser många av kommentarerna där idag funderar jag på att gå ur. En massa sgt och prat om ohyra om varg. Ser heller inte ut som några värnare nästlat sig in utan det tycks helt enkelt som att galenpannor finns i alla läger. Ja som om nån är förvånad.

Edit - nu har de tagit bort allt om ohyra och sgt - bra så men men

På det där temat så brukar jag ibland gå in på rovdjursföreningens facebooksida - inte minst då jag känner att man vill bli upprörd över världens konstigheter. Döm om min förvåning då det var idel trevliga inlägg på sistone. Även om man inte håller med om allt var tonen god. Ja knäppa kommentarer fanns det såklart men inläggen kändes inte som förr.

Man funderar lite vad som hänt egentligen.
Greyling

Knallkorken
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Knallkorken »

greyling skrev:
12 nov 2020, 19:25
Jo jag råkar vara med i den däringa kh-gruppen på facebook. När jag läser många av kommentarerna där idag funderar jag på att gå ur. En massa sgt och prat om ohyra om varg. Ser heller inte ut som några värnare nästlat sig in utan det tycks helt enkelt som att galenpannor finns i alla läger. Ja som om nån är förvånad.

På det där temat så brukar jag ibland gå in på rovdjursföreningens facebooksida - inte minst då jag känner att man vill bli upprörd över världens konstigheter. Döm om min förvåning då det var idel trevliga inlägg på sistone. Även om man inte håller med om allt var tonen god. Ja knäppa kommentarer fanns det såklart men inläggen kändes inte som förr.

Har ej följt grupperna på Facebook,
men en reflektion på det du skriver...
att det är ett mått på frustration?
Med en vettig rovdjursjakt, kanske tonen blev en annan hos rovdjursföreningen?

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Knallkorken skrev:
12 nov 2020, 19:48
greyling skrev:
12 nov 2020, 19:25

Har ej följt grupperna på Facebook,
men en reflektion på det du skriver...
att det är ett mått på frustration?
Med en vettig rovdjursjakt, kanske tonen blev en annan hos rovdjursföreningen?
Jojo håller med om att det kanske är frustration av hillybillyjojimbob om sgt mm. Illa ändå kan man tycka. Att rovdjursföreningen helt plötsligt börjar finna annan ton beror knappast på ”vettig rovdjursjakt”.

Personligen tror jag på regimskiftet där ( ny ordf) och en annan strategi. De ser ingen vinning i att köra stilen med antijakt och aktivism. Skapar bara badwill och drar till sig knasbollar. Mest synd om rovdjuren som de hållit på. Men jag kanske är lite för positiv där. Men det är en tydlig ändring iaf och jag hoppas jag har rätt. Visst överklagar de massa solklara beslut om jakt och skyddsjakt - men va fan det ska de väl göra. Däremot har de slutat hatkampanjandet vilket ändå är bra.
Greyling

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

greyling skrev:
12 nov 2020, 23:13
Personligen tror jag på regimskiftet där ( ny ordf) och en annan strategi. De ser ingen vinning i att köra stilen med antijakt och aktivism. Skapar bara badwill och drar till sig knasbollar. Mest synd om rovdjuren som de hållit på. Men jag kanske är lite för positiv där. Men det är en tydlig ändring iaf och jag hoppas jag har rätt. Visst överklagar de massa solklara beslut om jakt och skyddsjakt - men va fan det ska de väl göra. Däremot har de slutat hatkampanjandet vilket ändå är bra.
Det har börjat pratas allt mer i Riksdagen om att börja ta tag i "djurätts-aktivister/gröna-terrorister" och då gäller det att justera sin image och fokusera på "de tusen nålarnas strategi" och fortsatt infiltrering av lämpliga myndigheter måste ske "under radarn" och då kan man inte orsaka medialt ståhej och utsättas för en mer djuplodande granskning.

Foliehatt? .-kanske, vi får väl se med tiden vad som sker i handling... vi har en hel del lobbande i Bryssel som når framgång och måhända satsas det lite mer på det hållet.

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fi ... ar-fragan/

Angående att avvisa bevisning som tillkommit på tveksamma grunder, ett synnerligen bra mål, även om det avser en äkta buse, en sådan där som är skyldig, så klart.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

regnskogII skrev:
24 nov 2020, 17:08
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fi ... ar-fragan/

Angående att avvisa bevisning som tillkommit på tveksamma grunder, ett synnerligen bra mål, även om det avser en äkta buse, en sådan där som är skyldig, så klart.
Fri bevisföring? vi får väl se om inte HD tillåter... i KH fallet så var det som sagt OK.