Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inlägg av sos »

PerT skrev:
04 nov 2020, 21:20
greyling skrev:
04 nov 2020, 19:34
sos skrev:
04 nov 2020, 09:35
Ett blockinlägg, intressant läsning... en syn på fallet en bit in efter tankarna kring DN
https://blickovernejden.wordpress.com/2 ... damegafon/
Ja DN har uppenbarligen blivit infiltrerade genomgående av mp-vänsterextrema. Eller nåt sånt skit. TV 4 likaledes. SVT/sr har väl varit rätt objektiva på sistone rent generellt. Uppseendeväckande smörja det där om kh i den. Nästan i klass med att inte tycka en advokat ska få försvara sin klient på bästa sätt som de finner.
På SVT lär det vara rätt plågsamt att jobba ifall man inte är ordentligt åt vänster.
Därför anställer man "rätt"personal, det är en arbetsmiljö fråga att kunna trivas på jobbet, men de har en hel del att göra vad avser kvotering då BLM vibbar nu äntligen hittat dit, det måste till mer av "mångfald" då det nu anses råda enfald (vilket kanske är en korrekt bedömning). Kvotering är den "patentlösning" som numer förordas lösa alla problem.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

VIL
Been thanked: 3 times

Inlägg av VIL »

greyling skrev:
sos skrev:
Ett blockinlägg, intressant läsning... en syn på fallet en bit in efter tankarna kring DN
Ja DN har uppenbarligen blivit infiltrerade genomgående av mp-vänsterextrema. Eller nåt sånt skit. TV 4 likaledes. SVT/sr har väl varit rätt objektiva på sistone rent generellt. Uppseendeväckande smörja det där om kh i den. Nästan i klass med att inte tycka en advokat ska få försvara sin klient på bästa sätt som de finner.
Tänk att folkpartisterna och nyliberalerna på DN på gamla dagar gått och blivit vänsterextremister... Har du förresten tänkt på vem som äger blaskan? Fundera på det och sedan kommer hela huvudet surra av så mycket pizzagate och QAnon att foliehatten spinner iväg till månen minst.

Om man nu skall vara mer seriös innehöll DN-artikeln inga felaktigheter och KH fick stort utrymme att komma till tals. Håller dock med om att täckningen av polisens/åklageriets konstigheter var dålig. Det kan kritiseras men inte att de målade ett porträtt av KH som inte är så smickrande. Knappast DNs fel, han lyckades chikanera sig själv utmärkt väl helt på egen hand.

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 72 times

Inlägg av malx »

VIL skrev:
05 nov 2020, 10:37
Om man nu skall vara mer seriös innehöll DN-artikeln inga felaktigheter och KH fick stort utrymme att komma till tals. Håller dock med om att täckningen av polisens/åklageriets konstigheter var dålig. Det kan kritiseras men inte att de målade ett porträtt av KH som inte är så smickrande. Knappast DNs fel, han lyckades chikanera sig själv utmärkt väl helt på egen hand.
Bara för att en artikel inte innehåller några faktiska felaktigheter betyder inte att slutresultatet är seriöst. Saker som utelämnas är ofta minst lika viktigt för slutresultatet som de saker som tas med. Genom att välja och vraka bland data och svar i intervjuver så kan man totalt måla vilken bild man vill. När man läser artikeln nån fler gång så inser man att den är totalt skriven med utgångsvinkel att KH är skyldig, varje ord är vägt för att ge maximal känsla av detta utan att direkt säga det rakt ut. Det är bara att inse, vet man inte ur vilken utgångsvinkel journalisten har tänkt att beskriva något så är det alltid bättre att inte ge några kommentarer alls.

Tar jag din ovan kommentar till exempel så kan jag skriva så här:
Många anser att dn's artikel angående KH var usel, till exempel VIL poängterar hur dålig täckningen av poliens/åklageriet konstigheter var.
Ger det ensamt en rättvis bild av din åsikt och ditt inlägg?

VIL

Inlägg av VIL »

Som sagt, den var inte heltäckande men om man i artikeln läser in KHs skuld läser man den nog som fan läser bibeln. Den tecknade en ganska objektiv bild av sakförhållanden som ligger till grund för åtalet men utelämnade polisens galenskaper. Framförallt ville artikeln ge en bild av KHs status och folks syn på varg inom delar av landsbygdsbefolkningen, särskilt i bergslagen. Då är det faktiskt synnerligen relevant att försöka förstå hans drivkrafter och politiska grundvalar, inkl hans gillande av antisemitiska konspirationsteoretiker.
Sedan har väl vare sig du eller jag tillgång till banden med intervjun? Om urvalet var väl avvägt eller ej är ju således svårt att avgöra.

Mtp vilket öde tråden om DN-artikeln gick till mötes kanske snart samma sak händer här även om diskussionen är rimligt civiliserad.

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 67 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av greyling »

VIL skrev:
05 nov 2020, 10:37
greyling skrev:
sos skrev:
Tänk att folkpartisterna och nyliberalerna på DN på gamla dagar gått och blivit vänsterextremister... Har du förresten tänkt på vem som äger blaskan? Fundera på det och sedan kommer hela huvudet surra av så mycket pizzagate och QAnon att foliehatten spinner iväg till månen minst.

Kom igen nu. Varför kallar du mitt inlägg foliehatt mm. Inte alls snyggt med personangrepp - skäms nu. Men eftersom ditt inlägg stämmer väl överens med den agenda som finns angiven torde det gå obemärkt förbi.

För övrigt vidhåller jag att dn helt har tappat sin liberala hållning och oberoende. De är mer vänsterradikala än smygvänsterrafikala i jaktfrågor.
Greyling

malx

Inlägg av malx »

VIL skrev:
05 nov 2020, 16:36
Som sagt, den var inte heltäckande men om man i artikeln läser in KHs skuld läser man den nog som fan läser bibeln. Den tecknade en ganska objektiv bild av sakförhållanden som ligger till grund för åtalet men utelämnade polisens galenskaper. Framförallt ville artikeln ge en bild av KHs status och folks syn på varg inom delar av landsbygdsbefolkningen, särskilt i bergslagen. Då är det faktiskt synnerligen relevant att försöka förstå hans drivkrafter och politiska grundvalar, inkl hans gillande av antisemitiska konspirationsteoretiker.
Sedan har väl vare sig du eller jag tillgång till banden med intervjun? Om urvalet var väl avvägt eller ej är ju således svårt att avgöra.

Mtp vilket öde tråden om DN-artikeln gick till mötes kanske snart samma sak händer här även om diskussionen är rimligt civiliserad.
Finns inget som är objektivt! När man anser att något är objektivt så handlar oftast om att det som skrivs ligger i linje med ens egna åsikter. Min far som inte hört om fallet (ej jägare) läste artikeln på helt eget bevåg och tog upp saken med mig helt plötsligt, "klart fan han är skyldig" var hans åsikt efter att ha läst artikeln. Jag gav honom länken till motartikeln som postats tidigare i denna tråd med brasklappen att sanningen troligtvis är någonstans mittimellan.

Nej, varken jag eller du har tillgång till banden med intervjun. Men utifrån vad reportern har utelämnat i övrigt och hur de saker han tagit med vinklats var så är det inte helt orimligt att han utelämnat en hel del som inte är likriktat mot hens egen åsikt.

VIL

Inlägg av VIL »

Det finns oerhört mycket som är objektivt sant/falskt, nästan allt i tillvaron faktiskt. Däribland dock inte tidningsartiklar som skall avhandla ett rättsfall, personen KH och vanligt folks varginställning på en handfull upplag. Visst var artikeln kritis till KH som person men sakförhållanden om åtalet var inte så tokiga. Tvivlar också på att han skulle felciterats kring vad han tyckte om alternativa bokmässan, hets mot folkgruppåtalad författare mm. Hans briljans visade sig ju än mer när han försvarade sig, ”jag är inte rasist för jag tycker att finnar är både tuffa och arbetssamma” typ. En riktig pärla!

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

VIL skrev:
05 nov 2020, 23:22
Det finns oerhört mycket som är objektivt sant/falskt, nästan allt i tillvaron faktiskt. Däribland dock inte tidningsartiklar som skall avhandla ett rättsfall, personen KH och vanligt folks varginställning på en handfull upplag. Visst var artikeln kritis till KH som person men sakförhållanden om åtalet var inte så tokiga. Tvivlar också på att han skulle felciterats kring vad han tyckte om alternativa bokmässan, hets mot folkgruppåtalad författare mm. Hans briljans visade sig ju än mer när han försvarade sig, ”jag är inte rasist för jag tycker att finnar är både tuffa och arbetssamma” typ. En riktig pärla!
Hmm
Förklarar förvisso inte varför du pekar ut forumister som foliehattar mm. Men men - sånt går ju bra - hej å hå. Varför gör du så? Jag menar det är mot forumreglerna. Är det bara för du vet att det accepteras av de som har samma åsikter som du eller vad? Konstigt är det.

Men om man då ska återgå till ämnet - har försökt trängt igenom utredningens mer än 1000 sidor. Lite trögt må man säga. svårt att förstå men manen till nyckelvittnet ser väl kanske ut att hänga lösast om nu nån tror på henne. Vilket hon uppenbarligen själv inte gör. Allt mot kh är inte ens indicier som det vackert kallas. Tvärtom talar allt för honom i de där avlyssningarna. Om han nu inte visste om att han var avlyssnad vilket förefaller orimligt.
Greyling

VIL

Inlägg av VIL »

Det är till att vara ömhudad idag förstår jag?
Så idén att Sveriges största dagstidning, ägd av Sveriges största mediaföretag (väl?), liberal sedan urminnes tider, ”genomgående infiltrerats av vänsterextremister” är helt rimlig? Finns det ens så många vänsterextremister i hela landet att det skulle kunna fylla DNs redaktioner?

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 99 times

Inlägg av Giobbi »

Med råge och lite till.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Raggarö
Been thanked: 22 times

Inlägg av Raggarö »

....och är journalisterna inte vänstervridna så är de miljöpartister :roll:

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 99 times

Inlägg av Giobbi »

Det är nog mer så här tror jag, det finns inget nytt "fack" att stoppa den "nya" ideologin i. En gemensam nämnare är väl att många bor i storstad (med allt vad det innebär, bekvämligheter, sysselsättning, värderingar osv)?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

VIL

Inlägg av VIL »

Giobbi har nog rätt i att det definitivt krävs ett annat fack att stoppa in dem i, kanske missuppfattar jag vad Greyling mfl kallar extremvänster? Förmodar att det mest betyder "de som inte tycker som jag och är dumma mot mig"? Iaf har jag aldrig (trots dagligt läsande i 20-talet år) märkt att DN sjunger planekonomins lov, förespråkar en radikal omfördelningspolitik, brinner för nationalisering av viktiga näringar eller ser klasskamp som historiens drivkraft. Tvärtom faktiskt...Alltså en typiskt LIBERAL syn på ekonomi och samhälle.

fugazi
Has thanked: 30 times
Been thanked: 54 times

Inlägg av fugazi »

Raggarö skrev:
06 nov 2020, 08:22
....och är journalisterna inte vänstervridna så är de miljöpartister :roll:

Raggarö
Lika illa båda men på lite olika sätt! :lol:
\\ fugazi \\ Magnus \\

malx

Inlägg av malx »

Jag tror inte Niklas på DN har så mycket vänster- eller högerpolitisk agenda i artikeln.
Tycker snarare det ser ut som en artikel av någon som med inkompentens har fått för sig att filmen "jägarna" är en dokumentär.
Man ska ju veta att Niklas har byggt hela sin karriär på att skriva om extremism och fått priser för sådan journalistik så han vill ju gärna måla upp så kraftiga motsättningar han kan. Det ligger alltså inte i hans intresse att nå en balanserad bild. Han har även erkänt själv i efterhand att många av hans artiklar har haft vinklingar färgade av hans egna åsikter.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

VIL skrev:
06 nov 2020, 12:14
Giobbi har nog rätt i att det definitivt krävs ett annat fack att stoppa in dem i, kanske missuppfattar jag vad Greyling mfl kallar extremvänster? Förmodar att det mest betyder "de som inte tycker som jag och är dumma mot mig"? Iaf har jag aldrig (trots dagligt läsande i 20-talet år) märkt att DN sjunger planekonomins lov, förespråkar en radikal omfördelningspolitik, brinner för nationalisering av viktiga näringar eller ser klasskamp som historiens drivkraft. Tvärtom faktiskt...Alltså en typiskt LIBERAL syn på ekonomi och samhälle.
Kanske du gör det. Det är ffa jaktfrågor och markägarfrågor där de tycks vara blinda för någon som helst objektivitet. Vinklingen är så gott som uteslutande mot jakt och markägare. Men det kanske mer är ”nåt annat” som giobbi klarsynt är inne på. Riktig vänster tycker jag oftast är väldigt ärliga och raka. Även om jag inte håller med i så mycket.
Greyling

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

greyling skrev: ...
Det är ffa jaktfrågor och markägarfrågor där de tycks vara blinda för någon som helst objektivitet.
Vinklingen är så gott som uteslutande mot jakt och markägare.
Uttrycket "vår skog" är därvid en klar vattendelare åtminstingen i mina kretsar.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Inlägg av sos »

"Bevisen" godkänns i Tingsrätten... men det var väl väntat i och med fri bevisföring
https://svenskjakt.se/start/nyhet/tings ... arl-hedin/
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 567 times
Been thanked: 158 times

Inlägg av lsjonsson »

sos skrev:
10 nov 2020, 13:30
"Bevisen" godkänns i Tingsrätten... men det var väl väntat i och med fri bevisföring
https://svenskjakt.se/start/nyhet/tings ... arl-hedin/
Ja, där ser man på vilken sida tingsrätten står.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 36 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Njae, vi har som sagt ganska fri bevisprövning i Sverige, inte bara i teorin utan även i praktiken. Så det var nog ingen som trodde att de skulle underkännas.

Och gott så. Det blir en bättre friande dom med de bevisen än om de hade exkluderats. (Och hade de uteslutits så hade åklagaren haft ännu ett skäl att gråta krokodiltårar i pressen. Så nu slipper vi det!) Det det hela hänger på är bevisvärderingen, och att detta skulle överleva en prövning har jag svårt att se.

Ja, dvs en hovrättsprövning då. I tingsrätterna så går det som bekant lite hur som helst, så det vågar jag inte sia om.