Märkligaste saker som hänt under jakt

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk
Been thanked: 5 times

Re: Märkligaste saker som hänt under jakt

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Det här har inte hänt mig , men är ingen skröna då jag känner flera personer som va med och kan intyga att det är sant. En morbror till mig var och jagade på vår gård med ett par stövare och det va mycket snö. Morbrodern stod på pass på en liten byväg med höga snöplogbalkar, haren kom mot honom med stövarna hack i häl. Han kunde inte skjuta och vägen va smal så han laddade en vrist spark mot haren! Haren tvärdog och han bröt benet.
Han sa att han hellre sparkade rakt in i en stenmur än en hare i 50km/Tim
Rimligtvis ur någon av Peter Englunds verk: Under något av stormaktstidens slag så fick någon av Karl XII:s officerare fick för sig att stoppa en av fiendens kanonkulor som kom rullande "långsamt" (som han tyckte) på marken. Med foten. Så det blev amputation.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994

Masse_89
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av Masse_89 »

Är väl mest tråkigt än märkligt.
Grrannlaget skjuter på en oxe som tar illa. Går in på vårat område där tar det stop vid en tjärn hunden är med den fort. Hundföraren för grannlaget ringer våran jaktledare så att några ska hjälpa till där å passa av och en i vårat lag "Anders" ska smyga på ståndskallet..
älgen stod nere i tjärnen visste vi
Efter en halvtimme-40 min lyckas Anders komma fram till älgen så han kunde skjuta, hör det smäller 1 smäll, tänker yes där fick dom den! smäller igen efter en liten stund, hmm aja men nu är det klart.. efter ytterligare en stund kommer 1 smäll till!
Då ropar Anders på radion "nu är det klart va i helvete jag va tvungen å skjuta han i skallen/nacken 3 gånger och jag är säkert på alla skott träffa bra, jag var bara några meter ifrån"! Den gick iväg lite mellan dom 2 första skottet. Inte långt men så han va tvungen å flytta sig för att skjuta igen. Den gick i tjärnen med vatten till magen ungefär.. Haha han får sig någon pik att han måste missat på radion.😅
Anders och en till i vårat lag paddlar i en kanot över älgen till andra sidan tjärnen där det går att få fram den. Lämnar den där åt grannlaget
Så när vi står flår en älg vi sköt. Anders säger jag måste fan ringa och kolla om jag inte träffade alla skotten.
Jorå 2 st satt i bra nacken å 1 mitt i skallen. Dom 2 första sikta han i nacken.
Det va en älg med mycket adrenalin.

dptrapper
Been thanked: 2 times

Inlägg av dptrapper »

Måste varit när jag satt å ploppade nötskrikor på en liten åtel.
Tänkte spara dem å testa steka upp bröstbitarna.

Dock kom det en rovfågel och plocka dem en efter en...

sen har jag vid flera tillfällen haft småfåglar sittandes på pipan, en kikade till och med in i kikarsiktet.

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 16 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av locorod »

Sak samma gjorde jag. Men det var duva. Och räven som stal. Flera stycken. Så fort jag släppte fågeln med blicken och tog mig ut ur kojan sprang räven fram och klapp fågeln. Fattade inte vad som hänt förrän jag kollade åtelkameran. För när jag kom ner var både fågel och räv borta...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

Användarvisningsbild
Max Charge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Inlägg av Max Charge »

Kanske inte den märkligaste, men ändå en ovanlig historia..
Satt och spanade efter bäver i en brant enebacke som sluttade ner mot en bäck. Sitter på marken med en stor enbuske på min vänstra sida. Kvällssolen värmer ordentligt och det blir varmt så jag skalar av mig jackan och låter den ligga bakom ryggen. Sitter där och filosoferar med bössan på benstöd riktad mot bäcken och njuter av kvällssolen.

Jag hör rådjur skälla en bit bakom mig, och efter en stund kommer det en liten 6a som skjuten ur en kanon nerför slänten och passerar enbusken från vänster framför mig mindre än 1 meter från mina fötter. "Jäkla vad nära" hinner jag bara tänka, innan nästa bock kommer i full fart.
Denna bock rundar enbusken bakom mig, stryker skjortryggen, fastnar med fötterna i min jacka och slår flera kullerbyttor nerför slänten. Den reser sig vimmelkantig och blänger surt efter den mindre bocken innan han på ostadiga ben vandrar bort längs bäcken..

Och jepp, det blev en fin bäver senare i skymningen oxå!

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

Drar mig till minnes en liten händelse från 1988. Farsan och jag hade kommit fram till Lenas-myra, och vi stod med oladdade bössor på ryggen och lutade oss mot varandra viskandes.
Efter en liten stund av överläggningar så står vi och pekar mot en ca 3 meter hög gran som är gammal och risig.

Vi står 7-8 meter ifrån granen och farsan vill att jag ska stanna ca 15 m bakom granen. Jag ville gå lite längre. Hur som helst så står vi där och pekar, och plötsligt så kliver det fram en Ko och stirrar på oss :shock: och vi pekar på henne.

Hon kliver två steg bakåt och är försvunnen. Jo sa farsan,, tror du mig nu då, att de rundar denna granen nästan varje gång de ska över!
JA!
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 93 times
Been thanked: 189 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Max Charge skrev:
07 dec 2020, 16:59
---
Jag hör rådjur skälla en bit bakom mig, och efter en stund kommer det en liten 6a som skjuten ur en kanon nerför slänten och passerar enbusken från vänster framför mig mindre än 1 meter från mina fötter. "Jäkla vad nära" hinner jag bara tänka, innan nästa bock kommer i full fart.
---
När du skriver detta minns jag en harjakt uppe i Ekshärad för snart trettio år sedan. Hårarna på den marken var små och svarta, så små att vi inte nändes skjuta dem. I alla fall, när vi satt oss i en backe och tagit fram den medhavda lunchen, kom plötsligt drevharen och sprang precis mellan kompisen och mig. Någon minut senare kom beageln farande samma väg.

Hararna på den marken hade en märklig vana. Det fanns stora fält med stenbumligar, där hararna gick i gryt och sprang nere bland stenarna. Det var rätt intressant att se hur hunden följde dem uppifrån medan de for runt där under.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Lapua mega
Has thanked: 10 times

Inlägg av Lapua mega »

älg skrev:
31 okt 2020, 14:57
Inte självupplevt, men så mycket märkligare än så här blir det nog inte: https://alltomjaktochvapen.se/jaktnyhet ... lsingland/
Och nu är det uppklarat: https://www.jaktjournalen.se/tjuvskytt- ... -straffad/
Senast redigerad av 1 Lapua mega, redigerad totalt 15 gånger.
Tikka m695 6,5x55 Stalon XE108 Meopta Artemis 2100 3-12x50
Blaser R93 prof & prof blaze 9,3x62, 9,3x57,6,5x55,22LR. Stalon XE108 Swarovski Z8i 1,7-13,3x42, Delta Hd 2,5-15x50, Meopta Optika6 2,5-15x44.
Merkel 32 12/12-6.5x55 Leupold 2-7x28

Användarvisningsbild
älg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av älg »

Lapua mega skrev:
15 jan 2021, 15:56
älg skrev:
Inte självupplevt, men så mycket märkligare än så här blir det nog inte: https://alltomjaktochvapen.se/jaktnyhet ... lsingland/
Och nu är det upp klarat: https://www.jaktjournalen.se/tjuvskytt- ... -straffad/
Hjärnsläpp kan tydligen vara förklaringen på mycket!
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!

Användarvisningsbild
Arve
Has thanked: 65 times
Been thanked: 114 times

Inlägg av Arve »

Lapua mega skrev:
15 jan 2021, 15:56
älg skrev:
Och nu är det uppklarat: https://www.jaktjournalen.se/tjuvskytt- ... -straffad/
Haha, andan föll väl på!
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.

Användarvisningsbild
Arve
Has thanked: 65 times
Been thanked: 114 times

Inlägg av Arve »

Jag kan väl fylla på med en kväll förra våren. Satt en varm och vacker kväll det höga gräset i min favorit-dalgång. Och försökte locka råbock lite halvhjärtat. Efter ett par timmar reste jag mig för att gå hem. DÅ far en råget upp ur gräset bara 5...10 meter nedanför mig, och springer rakt emot och förbi mig med höga språng. Jag hann inte ens uppfatta vad det var, utan bara att något attackerade mig. Minns att jag höjde bössan som ett tillhygge, för att kunna drämma till med kolven i nödvärn :lol:

Det är ju helt otroligt hur dåliga mina lockrop måste ha varit, om de inte ens kunde få en råget på min picnic-filt att lyfta på huvudet!
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.