Märkligaste saker som hänt under jakt

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

erjad

Re: Märkligaste saker som hänt under jakt

Inlägg av erjad »

För några år sedan satt jag och vakade räv en varm sensommarkväll vid en fasanvoljär.
Framåt skymningen ser jag ett lo sitta på vägen 70 meter bort. Jag satt i torn alldeles vid vägen. Lodjuret strosade fram längs vägen tittade upp i tornet och vek in på ängen och spanade på några harar som mumsade gräs.

Sen smög den omkring på ängen i nästan en timme. Inget snack om att katten såg mig.

När jag beslöt mig för att bryta för kvällen var katten plötsligt borta. Då hade jag inte så bråttom med ur tornet längre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ghane
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av Ghane »

En tidig morgon i maj var jag ute och jagade vårbock. Jag kom gående på en liten traktorväg som går över en äng då jag kommer till ett krön. Inte ett djur i sikte men just som jag kommer upp på toppen av krönet står jag kanske 5 meter ifrån en liten mager räv som har en sork i munnen. Både jag och han ser ut som frågetecken och vi står bara där och tittar på varandra i vad som känns som flera minuter men antagligen bara var 15-20 sekunder. Jag lyfter på kepsen åt han och vi går lugnt förbi varandra och när han passerat mig med en 10 meter så lägger han benen på ryggen. Det mötet kommer leva kvar länge i minnet

win307
Has thanked: 19 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av win307 »

Bumpar min egen tråd med en historia som jag kom att tänka på i samband med en annan trådstart. Hundföraren gick iväg med sin hund.Han brukar vara ganska aktiv på radion med vad som händer bara så vi andra vet.Upptag direkt.Hunden är kortdrivande så ingen tänkte mer på det,drevet dog ut efter nån minut. Snart nytt drev men inget sagt på radion den här gången heller.Så höll det på ett par timmar men inget på radion.Det visade det sig att han tappat radion i början på såten utan att märka det,så det var bara micken och kabeln kvar. :lol:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
Jagerstranden
Been thanked: 1 time

Inlägg av Jagerstranden »

Kul tråd! Hänt en del genom åren.
×suttit med all världens camo o tillbehör riggat för att locka räv, lockar enligt konstens alla regler rasslar till snett bakom mig o ut skenar en älgko :)
×fått uggla som försökt attackera mina ögon så jag fick hålla upp armen för att värja mig under tidig älgjaktsmorgon.
×sköt en räv i augusti på ett hygge, vid träffen rullade räven ner i ett dike, när jag går dit ligger räven stendöd och uppe på räven sitter en 6-8 veckor gammal kattunge :) jag går ner på huk o säger likt en 3åring "-nämen lille kissemissen har räven tagit dig o rövat ut dig till skogen" kattungen fräser o försöker klösa mig. Jag blev förbannad o skicka den med rävens öde.
-Dricka kaffe ute i naturen o känna lugnet, naturens totala prestigelöshet-

win307

Inlägg av win307 »

Jagerstranden skrev:Kul tråd! Hänt en del genom åren.
×suttit med all världens camo o tillbehör riggat för att locka räv, lockar enligt konstens alla regler rasslar till snett bakom mig o ut skenar en älgko :)
×fått uggla som försökt attackera mina ögon så jag fick hålla upp armen för att värja mig under tidig älgjaktsmorgon.
×sköt en räv i augusti på ett hygge, vid träffen rullade räven ner i ett dike, när jag går dit ligger räven stendöd och uppe på räven sitter en 6-8 veckor gammal kattunge :) jag går ner på huk o säger likt en 3åring "-nämen lille kissemissen har räven tagit dig o rövat ut dig till skogen" kattungen fräser o försöker klösa mig. Jag blev förbannad o skicka den med rävens öde.
Säker på det var du som räven av daga? Katten kanske hade tagit räven och katten blev sur när du försökte ta åt dig äran... :wink:
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

hussen
Been thanked: 1 time

Inlägg av hussen »

Vet inte om detta platsar, men oavsett så var jag ute med stövaren i morse, släppte han i korsningen av skogsbilvägen och gjorde upp eld som vanligt. Sampo som stövaren heter stack iväg på en rejäl sökrunda och hade slag som han försökte reda ut, tiden gick och jag bar mera ved till brasan, hade nog suttit en dryg timme när jag blev kaffesugen och slog upp en kopp som jag avnjöt, plötsligt small det nåt djävulskt i brasan :shock: , det bara smattrade mot benen och glöd for åt alla håll, kaffekåsan flög iväg av ren schock, första reaktionen var att kolla att man inte blödde någonstans eftersom jag kände att något träffade vänster ben men allt verkade ok. Vafan hände var tanken, har jag tappat en hagelpatron från fickan när jag fyllde på brasan, nä alla var kvar, då såg jag metallbitar och en kula från en patron i kanten av elden, någon hade tydligen tappat en patron nångång just där jag gjorde upp eld :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kindbo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av Kindbo »

Varit med om en och annan lustig händelse :D

Två som sticker ut garanterat!

Under ett bockpass för 5-6 år sedan ser jag ett litet flygplan (typ Cessna) som cirkulerar ovanför mig en stund.
Rätt va det var landar det bakom mig inne i ett kronhägn. Gissa om mark/hägnägaren trodde jag supit på pass när jag ringde honom och bad honom att släppa ut piloten från kronhjortarna :oops: :D

På samma mark och samma pass men något år senare satt jag och vaktade vallen och grödorna med målet inställt på att välta en årsgris. I skymningen hör jag ett märkligt ljud som lät lite som draken i Bamse som jag sett åtskilliga gånger med sonen.
Efter en liten stund bryts den fina solnedgången av en luftballong som dansar ner 150m från passet. Markägaren trodde direkt på mig denna gång när jag ringde och meddelade att vi får nog hjälpa dom att få ballongen ur grödorna :lol:

Har därefter inställningen att ALLT kan hända på pass! :D

Användarvisningsbild
älg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av älg »

Blev precis påmind om denna: Jagade duva med bulvaner tidigare i höstas. Efter förmiddagssträcket tog vi paus och åkte iväg för att äta lunch. Men eftersom vi skulle fortsätta på samma ställe på eftermiddagen lät vi bulvanerna vara kvar på åkern. När vi kom tillbaka ett par timmar senare var bulvanerna omkringkastade och flera hade klösmärken på sig. Förmodligen duvhök eller liknande som hade gått bärsärkargång i jakt på mat.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!

Henrikhundförare

Inlägg av Henrikhundförare »

Några roliga/udda händelser under jakt har man varit med om:

Med min första jakthund karelar/grå var jag på väg hem mitt i natten efter ett resultatlöst försök att jaga grävling på dåvarande hemmarken. Marken låg långt in på en bomförsedd grusväg och sörmlandsleden gick igenom ena gränsen. Till min förvåning hade någon slagit upp ett tält mitt på vägen efter att jag åkt in tidigare på kvällen. Ut kommer ett naket, yrvaket ungt par i ljuset av mina extraljus för att släpa ner tältet i diket.

Samma hund på en annan mark där vi jagade vildsvin vid sjökanten. Sacko tog en löpa ifrån vassen och begav sig in i marken ca 400m där blir det fast ståndskall och då hörs en åsna... Suck hunden ställde åsnan i en hage så det var bara att ta sig dit o koppla snarast

Släppte min första tyska jaktterrier Fix i en tätning med flera hundförare från olika håll. Fix tog upp några vildsvin med ett ordentligt terrierskrik och drev runt dem i ca 1h i tätningen. De andra hundförarna rapporterade friskt tex:
-Nu skrek tysken förbi med grisarna, wachteln hakade på en bit
-Tysken driver här nu
- Var med upp mot järnvägen, tysken håller i fortfarande
-Tysken är på väg med grisarna ur såten pass upp
Vid fikat efter såten var det en nybliven jägare som frågade sin vän: Vem är den där tysken som springer efter grisarna? Vännen: Det är en hund

Förra säsongen fick min tjt Aya tappt inne på en aktiv flygplats utanför Eskilstuna och sökte runt landningsbanan. Skyltar med förbjudet intrång gjorde så att jag googlade fram nr till flygplatsen och fick tillslut tag på flygledartornet som gav mig lov att gå in och hämta henne. De var väldigt förvånade av mitt samtal men gav mig beröm för att jag ringde o inte bara gick in
Beväpning: 3st tjt

win307

Inlägg av win307 »

Jag uppar min egen tråd då den har fallit i glömska.Detta hände tidigare i år.Varje år har vi ett gäng finska jägare på besök.Dom blev placerade mot grannlagets gräns där dom brukar sitta.Small oavbrutet...Har man åkt långt så är det nog lätt att man skjuter när chansen finns.Fyra grisar och några dov var det som föll.Efter lite språkförbistring och några missförstånd med tolkningen så låg grisarna kvar efter skogsvägen,men spelade mindre roll då vi skulle direkt till nästa såt.Dom kan vi hämta sen,vart ska dom ta vägen,dom lär inte gå någonstans. :mrgreen: Samlade ihop fällda djur efter såt 2,blev några...Då kom vi på att vi måste hämta 4 grisar från förra såten,skickade iväg en av dom som hittade till platsen och väntade... 1timme senare kom han tillbaka med 2 grisar.Var är dom andra 2 undrade vi?Fanns bara 2 blev svaret.Skickade finnarna och leta men dom hitta inga grisar.Spårlöst borta...Vet inte var dom tog vägen,men borta är dom... :?
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 91 times
Been thanked: 177 times

Inlägg av Fritz Kraut »

älg skrev:Blev precis påmind om denna: Jagade duva med bulvaner tidigare i höstas. Efter förmiddagssträcket tog vi paus och åkte iväg för att äta lunch. Men eftersom vi skulle fortsätta på samma ställe på eftermiddagen lät vi bulvanerna vara kvar på åkern. När vi kom tillbaka ett par timmar senare var bulvanerna omkringkastade och flera hade klösmärken på sig. Förmodligen duvhök eller liknande som hade gått bärsärkargång i jakt på mat.
Säkert duvhök. Häromåret small det plötsligt till bland mina duvbulvaner, och en tilltufsad duvhök rullade runt i halmstubben. Den hackade förvånat ett par gånger på bulvanen och flög sedan iväg.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
birk0323
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Inlägg av birk0323 »

Fritz Kraut skrev:
älg skrev:Blev precis påmind om denna: Jagade duva med bulvaner tidigare i höstas. Efter förmiddagssträcket tog vi paus och åkte iväg för att äta lunch. Men eftersom vi skulle fortsätta på samma ställe på eftermiddagen lät vi bulvanerna vara kvar på åkern. När vi kom tillbaka ett par timmar senare var bulvanerna omkringkastade och flera hade klösmärken på sig. Förmodligen duvhök eller liknande som hade gått bärsärkargång i jakt på mat.
Säkert duvhök. Häromåret small det plötsligt till bland mina duvbulvaner, och en tilltufsad duvhök rullade runt i halmstubben. Den hackade förvånat ett par gånger på bulvanen och flög sedan iväg.

F.
angående hök... Jag satt med en bok under ett av äppelträden en sommar när det plötsligt smäller till i trädet så jag instinktivt kastar mig ur stolen ut på gräsmattan och rullar runt. Ser fågeln flaxa frenetiskt bland kvistarna innan den kommer ut i fria luften. En hök som tagit en av fåglarna som satt och sjöng för mig i trädet men jag höll på att göra en byxskitning.... livet på landet. En annan gång hade jag en större variant av rovfågel som satt sig på stubben över mig när jag kamofluerat mig och låg och väntade in räv, hörde hur den flyttade runt fötterna ovanför huvudet på mig.

Många närkontakter med vilt, några med björn, hört människor prata och komma närmre och närmre för att sedan bli helt tyst och uppslukade av intet, mitt i skogen på natten och jag tänker på mormors ord, en del saker kan ibland höras ur det förgångna, men jag tror ju inte på sådant. Satt vid en tjärn en gång och på natten när dimman kommer kan man som lätt börja fantisera och när jag sitter där ser jag något på land på andra sidan tjärnen, en större hund som kommer kutande och slänger sig i vattnet och simmar rakt över mot mig, i en tjärn jag varit vid hela dagen och halva natten helt ensam, när jycken var 10-15 meter från min strandkant ljuder en vissling från andra sidan och den vänder och simmar åter.

En gång sitter jag vid bordet i jaktkojan och min trogne vän i vorsthe-format ligger utanför hagen när där kommer en grävling i lätt trav förbi staketet och snubblar nästan över den sovande hunden, vila i frid du svartvite filosof...

Jag har till en hel bok...
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

mr_7

Inlägg av mr_7 »

Bockpremiären 2019
Åker ut på eftermiddagen efter jobbet, vinden var perfekt för ett tänkt pass i en stenmur mellan två åkrar. Smyger upp i tornet och ser direkt en hare sitta som paralyserad något drygt hagelhåll bort och tittar utmed stenmuren bort från mig.
Efter någon minut kommer en räv från det hållet haren tittar åt och passerar mig på 4-5 meter, helt ointresserad av mig och haren.
Då kommer ett kid ut bakom en åkerholme ca 80m bort, följt av en riktigt fin råbock.
När bocken stannat med full bredsida nöp jag till, bocken gjorde en halvvolt och innan benen var i backen kom geten farande som en kanon.
När jag tog ner bössan hade jag bock, kid, get, hare och räv i synfältet samtidigt, allt detta på bara 10 minuter från att jag kom upp i tornet, allt gick så fort så jag hann liksom inte uppleva jakten och jag fattade aldrig riktigt vad som hände.
Hornet fick silvermedalj.
kal12, 30-06,. 222/12, 22WMR, (kal5.5 skyddsjaktlicens)

Användarvisningsbild
Andretty
Has thanked: 4 times

Inlägg av Andretty »

Vi jagade vildsvin och det blev ståndskall mitt i ett kärr där jag skjutit flera vildsvin på just ståndskall. Jag och min jakt kompis är där och vi ser inget vildsvin men hunden far runt oss i cirklar i det höga gräset. Det visade sig vara en utter som hunden jagade. Hunden (laika) som är rätt så vass på grävling och räv fick sig en omgång då uttern bet sig fast i ansiktet på hunden. Till slut släppte hunden och uttern kom oskadd undan men hunden hade fått sig en omgång med rispor i ansiktet.
One person believes he may eat anything, while the weak person eats only vegetables.

Romans 14:2

docholliday

Inlägg av docholliday »

Stod i skymningsljuset ute på en mindre ö i skärgården under höstens andjakt för några år sedan med ganska goda avstånd till fastland. Helt plötsligt ser jag en stor, svart vålnad kliva upp ur havet ca 80 meter ifrån mig. Tror först jag ser i syne innan jag förstår - det är en stor älg. Det var en fin jaktupplevelse.

Jag har också gott sällskap på en annan plats där jag jagar änder. Så fort skymningsljuset kommer så vet jag att det snart är dags. Då kommer kattugglan, varenda gång, och far några varv runt omkring mig. Ibland närgången men aldrig aggressiv på något vis.

Jag har också stått på andpass och haft en närgången mink som inte såg mig utan var framme vid min ryggsäck. Dom ska egentligen skjutas av, men jag hade inte hjärta. Ibland vilar jag på hanen, njuter av naturen och tar allt med ro. Även änder har besparats livet ibland. Det är helt enkelt större välbehag att bara vara där i tystnaden och lugnet än att skjuta.

Kungibyn

Inlägg av Kungibyn »

Uppar tråden lite med nån ny historia nå jag råkade glida in hit.

Förra hösten, älgjakt.
Hunden hade tjorvat omkring med älg hela dagen som till slut blev till kväll och mörkret kom krypandes.

Gjorde eld i ett gammalt kyffe till koja vi har invid en bäck långt närmsta bilväg medan jag väntade på hunden. Då han aldrig släpper ett drevskall baki älg även fast det går relativt sakta så kan det ibland vara svårt att avgöra om han är med älg eller inte.

Såg på pejlen att han kom närmre och befann sig ca 1,5km uppströms fast på fel sida bäcken, så jag gick ut och blåste/visslade i en 9,3tomhylsa allt vad jag kunde. Han verkade höra ljudet och kom sakta närmre och närmre medan jag blåste å blåste.

Tillslut hör jag att nått närmar sig och stannar på andra sidan bäcken, tänder pannlampan och lyser över bäcken där står en älgoxe å glor på mig. Älgen lunkar vidare och i spåren kommer hunn, som inte var sugen att simma över till mig.

Var precis som att jag visslade in oxn.
Merkel RX Helix 9,3x62. Meopta Meostar R1 1-4x22. Sonic 45.
Tikka T3 varmint 6,5x55. Vortex Viper PST 4-16x50. Stalon w110.
Brno cz455 22lr+17hmr. Karl Kahles Helia S 8x56
Victor Sarasqueta Sbs 12.

Kungibyn

Inlägg av Kungibyn »

En gång hittade jag en stol av typ skolmatsal stuk, i en myrkant långt från bilväg. Såg helt fin och ren ut som att nån nyss ställt dit den, ryggstöd och sittbräda i trä helt opåverkade av väder och vind.

Fick en obehaglig känsla och gick därifrån pga en historia jag hört inte så långt före på creepypodden om trappor i skogarna i Kanada.

Har efteråt gått längs samma myrkant ibland under jakten och inte sett stolen fler gånger, har inte direkt letat men iaf.

Tycker det var märkligt att nån skulle ha orkat släpa dit den i onödan, fanns ju nedfallna träd och gamla stubbar och annat att sitta på runtikring.
Merkel RX Helix 9,3x62. Meopta Meostar R1 1-4x22. Sonic 45.
Tikka T3 varmint 6,5x55. Vortex Viper PST 4-16x50. Stalon w110.
Brno cz455 22lr+17hmr. Karl Kahles Helia S 8x56
Victor Sarasqueta Sbs 12.

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

Har varit med om en hel del av det konstigare slaget. Fågel på pipan redan under uppsiktsjaktstiden.

Hade vadat ut i ett stort kärr som uppkommit pga rikliga mängder bäver. Sitter på en trebent stol 30m från land, och filosoferar när plötsligt ett enormt brak nästan skrämmer livet ur mig. En fiskljuse hade flugit in i toppen och flyg nu iväg med den. Den höll på att bygga ett gigantiskt bo i en vindpinad tall nere vid en annan sjö.

Eller den gången jag parkerade 7 meter från en björn som lagt sig under en gran och snöat över. Förstod inte då varför hunn va så stissig när jag skulle hänga på pejlen. Men ca 4 tim senare när jag kommer vägen ner från berget och ser att någon gått framför bilen, och hittar björnhår innanför cromlisten på gammelvolvon. Följer bakspåret ner i diket och någon meter in i skogen. Där under en gran finns en rund grop i snön och inga spår dit, men väl från gropen och till min bil. Vad är oddsen? Och tänk va förvånad björnen måste ha blivit, att någon kommer och stannar precis framför där han ligger och sover sin beautysleep.

Eller när hunden står och skäller på en kalv och jag under ansmygning mot ståndskallet nästan krockar med en blodig björn som har slagit kon.
Jag med bössan oladdad i dubbelrem på ryggen pga nyligen genomförd ryggoperation. Då va man inte stursk.

Eller som när jag gick eftersök på en kalv som blivit påskjuten när den kom snabbt över vägen på kort avstånd från skytten. Bra med blod från början, sedan avtagande. Men tillslut efter en runda ner mot sjön på ca två km, så vänder spåret tillbaka mot skottplatsen. Det visade sig att endast ett litet snuddskott hade kapat en åder på innsidan höger framben. såret var ca 2cm.
Kalven låg 6 meter från skottplatsen men hade lufsat runt i terrängen och förblött.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av karelsk blandning »

Kungibyn skrev:
21 aug 2020, 21:56
En gång hittade jag en stol av typ skolmatsal stuk, i en myrkant långt från bilväg. Såg helt fin och ren ut som att nån nyss ställt dit den, ryggstöd och sittbräda i trä helt opåverkade av väder och vind.

Fick en obehaglig känsla och gick därifrån pga en historia jag hört inte så långt före på creepypodden om trappor i skogarna i Kanada.

Har efteråt gått längs samma myrkant ibland under jakten och inte sett stolen fler gånger, har inte direkt letat men iaf.

Tycker det var märkligt att nån skulle ha orkat släpa dit den i onödan, fanns ju nedfallna träd och gamla stubbar och annat att sitta på runtikring.
Kommer du ihåg vad det sas om trapporna?

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 36 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Kan vidare berätta en historia som en gubbe berättade för mig på 70 talet. Han tog med en nybörjare på gåsjakt någonstans i Småland längs Europaväg 6 Tror det är den som går där. När det började skymma så lyckades nybörjaren få ned en gås trodde han men det var en svan och den var inte död så den sprang undan längs E6 an med många bilar som åskådare men till slut kom dom på håll och kunde avliva den. Nu blev det bråttom att ta sig därifrån
och gömma svanen som grävdes ned efter några dagar kunde dom lugna sig och ingen frågade något om det.
MVH Ålandsjanne