Girjas överklagar Hovrättens dom till HD

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 67 times

Re: Girjas överklagar Hovrättens dom till HD

Inlägg av Canta »

Eller typ jakten o fisket är gratis men tillkommer adminstrationsavgifter på 500 kr per ripa o 1000 kr per öring samt 2000 kr per natt i stugbyn ....

Användarvisningsbild
Melker
Has thanked: 3 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av Melker »

lasse-a skrev:Spännande. Dvs att man skänker bort rättigheten. Men omvänt då: När det sedan kommer till att man (om man nu vill det) sälja jakten till högstbjudande från kontinenten så har man motiveringen klar: "Vi måste göra såhär, EU tillåter inte något annat. Vi måste ha fri rörlighet för varor och tjänster."
Hm, då menar de alltså att Länsstyrelsen sålde kort i vinstsyfte?

De där jakterna till högstbjudande ”utomnorrbottning” kommer aldrig att synas någonstans. Det försiggick tidigare också när Lst höll i trådarna, hittade de ett lämpligt område med mycket fågel avlystes det för renskötsel och sedan tog de med egna gäster dit.

dptrapper
Been thanked: 2 times

Inlägg av dptrapper »

Mycket märkligt. Jag som bor i Norrbotten kommer kunna fiska där men inte min frus släkt som bor i Storuman.

Hur skulle det vara om jag hade massa mark och sa att alla utom samer får jaga och fiska där. Eller endast män får jaga och fiska inte kvinnor.
Kanske endast de som är födda i Sverige och att deras föräldrar också är födda i Sverige.

Vilket liv det skulle bli....

Vi får inte glömma att det finns många utflyttade människor som flyttat på grund av jobb, kärlek eller vad det än må vara som kanske har kvar sina föräldrahem eller stugor där uppe.
Vad ska de nu göra där? Sitta på altanen å kasta kottar?

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 590 times
Been thanked: 159 times

Inlägg av lsjonsson »

dptrapper skrev:Mycket märkligt. Jag som bor i Norrbotten kommer kunna fiska där men inte min frus släkt som bor i Storuman.

Hur skulle det vara om jag hade massa mark och sa att alla utom samer får jaga och fiska där. Eller endast män får jaga och fiska inte kvinnor.
Kanske endast de som är födda i Sverige och att deras föräldrar också är födda i Sverige.

Vilket liv det skulle bli....

Vi får inte glömma att det finns många utflyttade människor som flyttat på grund av jobb, kärlek eller vad det än må vara som kanske har kvar sina föräldrahem eller stugor där uppe.
Vad ska de nu göra där? Sitta på altanen å kasta kottar?
Ja, det är lite märkligt!
Undra om du får ta med dig släkting dit om du frågar vänligt och säg att släktingen bor i Storuman.
Frågan är alltid fri att ställa!
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Ylitjorvas
Has thanked: 12 times
Been thanked: 96 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Ja visst är det konstigt.
Det var ju i princip omöjligt att säga att den fria småviltsjakten skulle vara för folk bosatta i sverige. Stred ju mot allt möjligt.
Men det var ju när staten sålde korten, säkerligen med obefintlig vinst.

Nu påstår då samerna att de skall göra detta utan vinst....som en gåva.....tillåt mig småle!
Då är det ok att dra gränsen vid norrbotten.

Italienarna och de dyrt betalande samekompisarna kommer ju såklart inte behöva bry sig!
För det vet väl alla numera att man KAN KÖPA VÄNNER.

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Ylitjorvas skrev:Ja visst är det konstigt.
Det var ju i princip omöjligt att säga att den fria småviltsjakten skulle vara för folk bosatta i sverige. Stred ju mot allt möjligt.
Men det var ju när staten sålde korten, säkerligen med obefintlig vinst.

Nu påstår då samerna att de skall göra detta utan vinst....som en gåva.....tillåt mig småle!
Då är det ok att dra gränsen vid norrbotten.

Italienarna och de dyrt betalande samekompisarna kommer ju såklart inte behöva bry sig!
För det vet väl alla numera att man KAN KÖPA VÄNNER.
Det ska bli intressant att se hur dom kommer att ställa sig till ev. jaktprov för stående fågelhundar på marken Girjas.
Det genomför många jaktprov i fjällvärlden under höst o senvinter.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
sos
Been thanked: 94 times

Inlägg av sos »

Nu börjar det komma en del analyser, efterklokhet? knappast... vi har haft väldigt passiva Regeringar i många frågor de senaste decennierna, måhända har de haft för stort fokus på EU och globala frågor och glömt sin egen bakgård?!

https://www.jaktjournalen.se/jk-kritik- ... jasfallet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag antar att renägarna med "politiken" menar införlivandet av ILO 169 som de väntar på
Senast redigerad av 1 sos, redigerad totalt 14 gånger.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

sos skrev:Nu börjar det komma en del analyser, efterklokhet? knappast... vi har haft väldigt passiva Regeringar i många frågor de senaste decennierna, måhända har de haft för stort fokus på EU och globala frågor och glömt sin egen bakgård?!
https://www.jaktjournalen.se/jk-kritik- ... jasfallet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se där ja! Det skadar inte att nuvarande och våra f. d. regeringar får lite kritik från höga jurister i deras ageranden i vissa frågor.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

regnskogII
Has thanked: 156 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

lsjonsson skrev:
sos skrev:Nu börjar det komma en del analyser, efterklokhet? knappast... vi har haft väldigt passiva Regeringar i många frågor de senaste decennierna, måhända har de haft för stort fokus på EU och globala frågor och glömt sin egen bakgård?!
Se där ja! Det skadar inte att nuvarande och våra f. d. regeringar får lite kritik från höga jurister i deras ageranden i vissa frågor.
Förmodligen mest jag som ser bekymret med att kritiken kommer från dem som skall på bästa sätt ha företrätt staten, dvs mina och era intressen mot Samernas i tvistemålet.

Ordet JÄVIGA föresvävar mig, oaktat vilket, vad hade man egentligen trott i Girjas angående detta, att alla i omgivningen skulle tycka att detta var skitbra och gud så fint?
För egen del är jag förvånad över hur separatistiska och segregerade samerna verkar vara och att vi som stat faktiskt accepterar det.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

regnskogII skrev:För egen del är jag förvånad över hur separatistiska och segregerade samerna verkar vara och att vi som stat faktiskt accepterar det.
över 90% av Samerna är inte i den kategorin, en del av Renägarna är det dock och en klick "kulturarbetare" som är rabiata och högljudda men gärna bor och verkar i storstäderna.

Skulle tro att minst 99% är kloka och trevliga men sedan finns det virrpannor som i alla populationer, möjligen är andelen virrpannor t.o.m högre hos "svennen" :mrgreen:

regnskogII
Has thanked: 156 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

sos skrev:
regnskogII skrev:För egen del är jag förvånad över hur separatistiska och segregerade samerna verkar vara och att vi som stat faktiskt accepterar det.
över 90% av Samerna är inte i den kategorin, en del av Renägarna är det dock och en klick "kulturarbetare" som är rabiata och högljudda men gärna bor och verkar i storstäderna.

Skulle tro att minst 99% är kloka och trevliga men sedan finns det virrpannor som i alla populationer, möjligen är andelen virrpannor t.o.m högre hos "svennen" :mrgreen:
Det är väl just det, att man låter 1% eller 10% utöva förtryck över andra, i de flesta andra lägen i tillvaron är det inte något som accepteras.

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

regnskogII skrev:
lsjonsson skrev:
Förmodligen mest jag som ser bekymret med att kritiken kommer från dem som skall på bästa sätt ha företrätt staten, dvs mina och era intressen mot Samernas i tvistemålet.

Ordet JÄVIGA föresvävar mig, oaktat vilket, vad hade man egentligen trott i Girjas angående detta, att alla i omgivningen skulle tycka att detta var skitbra och gud så fint?
För egen del är jag förvånad över hur separatistiska och segregerade samerna verkar vara och att vi som stat faktiskt accepterar det.
Som jag ser på det så har regeringar skjutit detta framför sig och aldrig räknat med att det skulle bli den här domen som gick tvärs emot dom vad dom hade hoppats och trott på.
Vi får se när samerna börja driva på ILO 169. Det är ju en annan fråga som regeringen har skjutit åt sidan. Sverige har ju fått hård kritik för deras lathet från FN-organ.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Månntro vad som hamnar i de direktiven till utredningen
https://svenskjakt.se/start/nyhet/reger ... ga-fragor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Månntro vad som hamnar i de direktiven till utredningen, kommer MP att ha ett finger med?

https://svenskjakt.se/start/nyhet/reger ... ga-fragor/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dn.se/nyheter/sverige/jks-k ... ttigheter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

sos skrev:Månntro vad som hamnar i de direktiven till utredningen, kommer MP att ha ett finger med?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/jks-k ... ttigheter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hård kritik från JK på regeringen och dess lathet.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

fugazi
Has thanked: 32 times
Been thanked: 56 times

Inlägg av fugazi »

*shit has hit the fan*
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Då var Girjas ”bollen i rullning”. Vi börjar väl med norr om Torneträsk och sedan…

https://svenskjakt.se/start/nyhet/talma ... ch-fisket/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

sos skrev:Då var Girjas ”bollen i rullning”. Vi börjar väl med norr om Torneträsk och sedan…

https://svenskjakt.se/start/nyhet/talma ... ch-fisket/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var ju väntat efter hur domen skrevs i Girjasmålet.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av r1no1 »

Polariseringen och polemisk tänk förhöjer samarbetsklimatet.
Aversion, schism och brist på konsensus grogrund till allt gott.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Vi ger Talma sameby en egen tråd som vi kan följa.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C