Girjas överklagar Hovrättens dom till HD

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 572 times
Been thanked: 158 times

Re: Girjas överklagar Hovrättens dom till HD

Inlägg av lsjonsson »

hussen skrev:Jonsson kan du tipsa om nåt bra pass på eran mark, tänkte ifall att :mrgreen:
Björn, älg el rådjur?
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
YoYo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av YoYo »

lsjonsson skrev:Nu vill kvärner o tornedalingar bli urfolk också!
Hur går det då med jakt och fiske o renbete nedanför odlingsgränsen???

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... kommission" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... bli-urfolk" onclick="window.open(this.href);return false;
Alla är ju urfolk någonstans ifrån. Gäller bara att ta reda på var så man vet vart man skall åka och jaga/fiska. Så småningom blir det bli fri jakt i Afrika också för det är väl därifrån vi alla härstammar. :lol:
/// YoYo

Jisse

Inlägg av Jisse »

YoYo skrev:
lsjonsson skrev:Nu vill kvärner o tornedalingar bli urfolk också!
Hur går det då med jakt och fiske o renbete nedanför odlingsgränsen???

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... kommission" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... bli-urfolk" onclick="window.open(this.href);return false;
Alla är ju urfolk någonstans ifrån. Gäller bara att ta reda på var så man vet vart man skall åka och jaga/fiska. Så småningom blir det bli fri jakt i Afrika också för det är väl därifrån vi alla härstammar. :lol:
:arrow: :idea:
"För att veta måste man se"

.22 lr

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 65 times

Inlägg av Canta »

Ja, precis … gäller att välja föräldrar. Morsa från Alaska o farsa från Nya Zeeland, typ, skulle vara nåt. Inuiter o Mauri alltså. Lite sameblod helt ok också iaf fram till sensommaren :D

405 WCF
Has thanked: 14 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av 405 WCF »

Har sagt det förr och säger det igen, detta kommer att ta en ände av förskräckelse.
Att inte beslutsfattarna begriper det är ofattbart.

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av karelsk blandning »

Ylitjorvas skrev:Är inte säker att fungerar så ännu men förr fick i alla fall renägarna ersättning för trafikskada eller annan förlust om de kunde visa upp öronen och visa ägarskapet.
Renarna vid järnvägen låg ofta öronlösa och skräpade.

Så min tanke är väl att om öronen var kvar på slaktresterna skulle jag snarare misstänkt någon långtradarchaffis som kört in i en flock och som plockat lite kött och sen dumpat resterna.
Är öronen borta och ingen har sökt ersättning så vill ju någon jävlas med renägarna.

Notera att jag skriver renägarna ovan, då jag inte alls ser det som uteslutet att det är andra samer som fullständigt tappat tålamodet. De har ju allra mest att förlora.

Som jag förstod det så spelar det ingen roll om öronen är kvar eller inte så vida ingen blir gripen så får dom drabbade ingen ersättning.

Fanns väl renar som endast var skjutna och lämnade på platsen.

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 11 times
Been thanked: 20 times

Inlägg av r1no1 »

Delar helt din åsikt, men till skillnad från dig är jag inte förvånad alls ang beslutsfattarnas brist på förståelse, framsynthet och kompetens.
405 WCF skrev:Har sagt det förr och säger det igen, detta kommer att ta en ände av förskräckelse.
Att inte beslutsfattarna begriper det är ofattbart.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

hussen
Been thanked: 1 time

Inlägg av hussen »

Kvalificerat svammel hela allt, ingen av dom tornedalingar jag känner har kännt sig förfördelade, finns väl en kulturelit som känner sig kränkta som vanligt, men bland vanligt folk har jag aldrig hört nån som sagt ett ord om mindervärde. Tvärtom folk här har kännt sig uppskattade i arbetsliv och sociala sammanhang. Jag var också förbjuden att prata tornedalsfinska under lektionstimmarna men på rasterna pratade man vilket språk man ville. Det är väl samma som hos samerna, dom (belästa) blir kränkta av allt och vanligt folk rycker på axlarna. Då hänvisar jag till isjonssons länkar.

Användarvisningsbild
Filfrasen
Been thanked: 2 times

Inlägg av Filfrasen »

YoYo skrev:Gäller bara att ta reda på var så man vet vart man skall åka och jaga/fiska. Så småningom blir det bli fri jakt i Afrika också för det är väl därifrån vi alla härstammar. :lol:
Ja tack, jag tar gärna rätten åt min släkt att sälja alla jaktkort i tex Serengeti med hjälp av ursprungshänvisning. :mrgreen:
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 12 times
Been thanked: 84 times

Inlägg av Velcro Fly »

Måste vara nåt från samma folk som Vargmotstånda. Egentligen inge säger nåt sånt men allvetande är i full blås redan. Alla är mot stackars jägare. Det är egentligen ååkåå o skjuta några renar.
På med mössorna nu för alla är i maskopi mot jägare-För det är vad det handlar om.
Inte nog med att hela landet ska bli fyllt av Vargar - nu har Samerna anslutit sig i saken o slaktar sina Renar enbart för att sätta käppar i hjul för alla skitduktiga .
De idioter som gjort detta borde fan skämmas. Sätter , igen, alla expertjägare i Forat på dåliga dager.,
Om inte det självfoda packet(som anser detta vara Ååkåå ) inte kan inse felet i det så är mitt råd att sluta hänga med ”kusiner”.Leder bara till inavel - som många av er muppar är så rädda för vad gäller Rovdjur .Kusinen Sara ärv dock helt ok...
På med foliehatten och ta det lugnt. Tror ni kan vara helt lugna ändå - ingen är efter er denna gången heller .. Mest synd om er dock.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Velcro Fly skrev:Tror ni kan vara helt lugna ändå - ingen är efter er denna gången heller .. Mest synd om er dock.
Det här handlar rätt lite om fjälljaktens tillgänglighet/pris jämfört med äganderättens åtsidosättande till minoriteters förmån, det måste du försöka förstå så Kommunistisk lagd du än är. :wink:

Detta är ett stort hot mot framtida äganderätt i det här landet, inget annat.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Läs igenom den sista tredjedelen av tråden så fattar du nog snart att snacket handlar om allt annat än just äganderätt ;-)
Och att du kallar mig för en Kommunist låter jag lämna därhän för denna gången.
Är nog så långt åt höger vad gäller politik som det bara går - inom lagens ramar.
Det riktiga hotet mot jakträtten och Rovdjursjakt är insnöade typer som du ,övertygade om en större konspiration mot stackars jägare .
Alla är ute efter just DIG. ;-)
Äganderätt väger smått i vågen i det stora hela. Finns betydligt större problem o bita sig i daxläge.

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Velcro Fly skrev: Och att du kallar mig för en Kommunist låter jag lämna därhän för denna gången.
Är nog så långt åt höger vad gäller politik som det bara går - inom lagens ramar.
Du menar i förhållande till Lenin och Stalin ? :wink:

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Velcro Fly skrev: Det riktiga hotet mot jakträtten och Rovdjursjakt är insnöade typer som du ,övertygade om en större konspiration mot stackars jägare .
Alla är ute efter just DIG. ;-)
Äganderätt väger smått i vågen i det stora hela. Finns betydligt större problem o bita sig i daxläge.
Nja, det är nog Sallads-Kommunisterna med sina snevridna PK-vindar och miljöspöken som sprider sig inom Statliga verk och EU likt en Biblisk farsot i samverkan med mänsklighetens fördumning i insikten om vart kött kommer från som härstammar i urbanisering som är det stora hotet mot jakten på längre sikt.

Lösningen är nog att få in fler fruntimmer i jakten, vita medelålders skattebetalande hetrosexuella män som många jägare ofta är har ju stämplats som skadedjur skyldiga till allt ont på jorden av ovanstående klientel.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Filfrasen skrev:
Velcro Fly skrev: Och att du kallar mig för en Kommunist låter jag lämna därhän för denna gången.
Du menar i förhållande till Lenin och Stalin ? :wink:
Nej. Jag menar i förhållande till dig - den mest paranoida konspirationsteoristen nån Forum någonsin haft som medlem.

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 87 times

Inlägg av sos »

Nu får nog X och Y lugna sig så vi slipper trådlåsning
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Är nog bäst så ... :-)

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Velcro Fly skrev:
Nej. Jag menar i förhållande till dig - den mest paranoida konspirationsteoristen nån Forum någonsin haft som medlem.

Tack så hjärtligt för berömmet kamrat. :mrgreen:

Så...nu är vi snälla igen. :D

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 572 times
Been thanked: 158 times

Inlägg av lsjonsson »

Lite mer i ämnet och följderna efter domen.
https://www.expressen.se/nyheter/vald-o ... n-laglost/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Han är väl ändå för rolig den där Matti Blind.

Citat taget ur Johnssons länk ovan:

"– Du skriker inte och stojar i naturen, du ska inte lämna spår, du ska knappt märkas. Det är därför den samiska historien är så svårtydd för vi har levt med det förhållandet till naturen".

...är det typ så här han menar ? :mrgreen:

1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.