Girjas överklagar Hovrättens dom till HD

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 591 times
Been thanked: 159 times

Girjas överklagar Hovrättens dom till HD

Inlägg av lsjonsson »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... agar-domen" onclick="window.open(this.href);return false;
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Ylitjorvas
Has thanked: 12 times
Been thanked: 96 times

Re: Girjas överklagar Hovrättens dom till HD

Inlägg av Ylitjorvas »

Ja det är ju inte så förvånande.
De vill ju ha ensamrätten så de kan ordna så att endast de och de bäst betalande Italienarna som åker helikopter jagar på markerna!
Man kan ju inte ha en massa lokala förmågor som skjuter ripor. De behöver ju inte hyra boende mm

don corleone

Inlägg av don corleone »

Ylitjorvas skrev:Ja det är ju inte så förvånande.
De vill ju ha ensamrätten så de kan ordna så att endast de och de bäst betalande Italienarna som åker helikopter jagar på markerna!
Man kan ju inte ha en massa lokala förmågor som skjuter ripor. De behöver ju inte hyra boende mm
Precis vad det handlar om! I klartext, vanlig mänsklig girighet!

Användarvisningsbild
sos
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Inlägg av sos »

och nu har fler börjat flytta fram sina positioner...
https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20180226/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

sos skrev:och nu har fler börjat flytta fram sina positioner...
https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20180226/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jepp! Dom pratade om detta i TV Norrbotten förra veckan.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Då är det bara att vänta...
https://svenskjakt.se/start/nyhet/girja ... iltjakten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
fellmann
Has thanked: 1 time

Inlägg av fellmann »

Ingen ska väl ha ensamrätt ? ...
Senast redigerad av 1 fellmann, redigerad totalt 8 gånger.
I need your clothes, your boots and your motorcycle !

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

sos skrev:Då är det bara att vänta...
https://svenskjakt.se/start/nyhet/girja ... iltjakten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det är det!
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 51 times

Inlägg av Magnus M »

Intressant hur det utvecklat sig, det är ingen liten utmaning som samebyn tagit på sig.
Skulle det vara så att samebyn vinner förväntar jag mig att staten erkänner alla andra "urbefolkningars" rätt till jakt och fiske. Så länge man har blodsband med människor som bott inom Sveriges nuvarande gränser under en tid innan Sveriges bildande 1397 så borde man alltså räknas som urbefolkning.

Är det omöjligt att utröna? Ja.
Är Girjasmålet nonsens? Ja.

Användarvisningsbild
pow
Has thanked: 2 times
Been thanked: 38 times

Inlägg av pow »

Det skulle inte bli så stor skillnad för de som bor i närheten av Girjas. Men däremot en större begränsning för andra. Man skulle vårda viltet och fisket på ett annat sätt än vad staten gör. Hållbarhetsaspekten skulle få en större betydelse.
Jojo, jag förutspår att samebyn säljer jakt och fisketill högstbjudande, utan en tanke på vare sig viltstammar eller fiskdöd. Vidare förutspår jag att dom stora rovdjuren kommer att vara utplånade inom området på bara några år då man inte behöver oroa sig för insyn.

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

pow skrev:
Det skulle inte bli så stor skillnad för de som bor i närheten av Girjas. Men däremot en större begränsning för andra. Man skulle vårda viltet och fisket på ett annat sätt än vad staten gör. Hållbarhetsaspekten skulle få en större betydelse.
Jojo, jag förutspår att samebyn säljer jakt och fisketill högstbjudande, utan en tanke på vare sig viltstammar eller fiskdöd. Vidare förutspår jag att dom stora rovdjuren kommer att vara utplånade inom området på bara några år då man inte behöver oroa sig för insyn.
Naturbevakare skulle ju märka om det blev någon större förändring i rovviltstammen inom Girjas.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

405 WCF
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av 405 WCF »

Jag vet egentligen inte vilken min åsikt är.
Känner mig rätt så osäker.
Vår fjällvärld våldtas ständigt av människor som inte bor och verkar i området.
På vintern fylls fjällen och inlandet av kustbor och norrmän som utan tanke på konsekvenserna ränner runt på sina skotrar och som med alla till buds stående medel måste klättra till var enda topp.
Detta är ett stort bekymmer även i inlandet där jag bor med sönderkörda planteringar, skrämda djur mm, mm.
När det kommer till höstens jakter så fylls inland och fjäll med tillresta ”jägare”, (vill egentligen kalla dessa jägare för skyttar) från kust, söder, Norge och Finland,
Många av dessa, (absolut inte alla) struntar i regler, gränser och baglimits.
Dessa avarter förstör för alla som sköter sig.
En kustbo uttryckte sig som följer:
-jag kör med 12/76 laddad med 52 gram 6:or på ripa, man drar ett par smällar i hopen och alltid ramlar det nån...

405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

Det gnälls över moral och etiken hos björnjägarna, men den är en fis i rymden jämfört med stående fågelhundsägarnas.
Det finns många fågeljägare som är fantastiskt bra med hög grad av etik och moral, men sen finns det en klick som är såna grisar att det saknar motstycke!
Staten skulle behöva flytta resurser från rovdjuren till fågeln...

Användarvisningsbild
pow
Has thanked: 2 times
Been thanked: 38 times

Inlägg av pow »

Naturbevakare skulle ju märka om det blev någon större förändring i rovviltstammen inom Girjas.
Klart att dom gör, men dom kan inte göra något åt det utan att anklagas för förföljelse av urbefolkningen. Kungsörnen är ett bra exempel, den har stadigt ökat i antal i hela sverige, utom i våra nationalparker i fjällvärden....
Vår fjällvärld våldtas ständigt av människor som inte bor och verkar i området.
På vintern fylls fjällen och inlandet av kustbor och norrmän som utan tanke på konsekvenserna ränner runt på sina skotrar och som med alla till buds stående medel måste klättra till var enda topp.
Detta är ett stort bekymmer även i inlandet där jag bor med sönderkörda planteringar, skrämda djur mm, mm.
När det kommer till höstens jakter så fylls inland och fjäll med tillresta ”jägare”, (vill egentligen kalla dessa jägare för skyttar) från kust, söder, Norge och Finland,
Många av dessa, (absolut inte alla) struntar i regler, gränser och baglimits.
Dessa avarter förstör för alla som sköter sig.
En kustbo uttryckte sig som följer:
-jag kör med 12/76 laddad med 52 gram 6:or på ripa, man drar ett par smällar i hopen och alltid ramlar det nån...
Håller helt med, jakt och fiske i svenska fjällvärlden utan medföljande guide borde vara förbehållet dom som bor i här. Lokalbefolkning ska också ha företräde före utsocknes. Men att låta lapparna ha ensam bestämmanderätt kommer garanterat att utestänga alla andra ortsbor, till förmån för penningstarka norrmän och stockholmare och sydeuropeer.

För övrigt anser jag att all hageljakt på fågel borde förbjudas, men det är jag det...

dptrapper
Been thanked: 2 times

Inlägg av dptrapper »

Jag bor vid kusten (piteå) och vi är ofta i fruns brors stuga i fjällen och jagar ripa och skogsfågel samt fiskar.

Jag är jägare, inte skytt.

Dåligt dra alla över en kam sådär. Riktigt dåligt.

405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

dptrapper skrev:Jag bor vid kusten (piteå) och vi är ofta i fruns brors stuga i fjällen och jagar ripa och skogsfågel samt fiskar.

Jag är jägare, inte skytt.

Dåligt dra alla över en kam sådär. Riktigt dåligt.
Läs mitt inlägg igen så ser du att alla inte dras över samma kam!

405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

Vi människor har lätt att skita i det som är långt ifrån oss.
Ingen normalt funtad människa går bärsärk i sitt närområde, men samma människa har inga bekymmer att åka en massa mil norrut, köpa dagskort i fjällkanten och skjuta 10-15 topptjädrar på en dag.
Såna exempel finns det flera av.
Säckar med ripor som kastas i sopkontainrar för att ”jägarna” inte ids ta tillvara på det som skjut, (norrmän) skyttar som går på linje i fjällen och eldar på allt som flyger så att när en JÄGARE med hund dagen efter fyller säcken med skadade och döda ripor som hunden hämtar...
Svenska fjälljakten måste städas upp, men att rennäringen ska bestämma över den är inte rätt!
Staten måste ta sitt ansvar!!

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 13 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av r1no1 »

Tyvärr är girighet, brist på etik, moral och förstånd en styggelse som inte bara drabbar fjällvärlden.

Det är människans vidriga natur.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Bakom betalvägg men nu kommer nog domen när som helst...
https://svenskjakt.se/start/nyhet/klart ... rjasmalet/" onclick="window.open(this.href);return false;

NiKKEE
Has thanked: 5 times
Been thanked: 16 times

Inlägg av NiKKEE »

Den 23 januari kommer Högsta domstolen att meddela dom i målet mellan Girjas sameby och staten angående bättre rätt till småviltsjakt och fiske. Domen kommer att meddelas genom att den hålls tillgänglig i domstolens lokaler i Bondeska palatset, Riddarhustorget 8, från klockan 9.00.

Något senare kommer domstolen även att hålla en presskonferens om domen.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.