Hur viktigt är det med camouflage vid jakt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Anders_Gevär

Hur viktigt är det med camouflage vid jakt?

Inlägg av Anders_Gevär »

Den här frågan har möjligen varit uppe tidigare, men hur viktigt är det egentligen med camouflage vid olika sorters jakt?

Har fått för mig att det tycks råda lite olika uppfattningar kring det. Har sett några avsnitt på youtube-kanalen "jakt är jakt". Dessa killar tycks verkligen gå all in för det hela. Är det fjälljakt i snöig snårskog har de vita kläder med svarta streck på sig. Jagar de i lövskog har lövcammo på sig. De tycks äga jaktkläder med alla nyanser av grönt och brunt. De är noga med att täcka ansikte och händer. De tycks hela tiden anpassa sitt cammo till rådande förutsättningar och det låter ju rätt, eller gör det? Är inte älgar, hjortar, rådjur och vildsvin färgblinda? Är inte allt det här i onödan då?
Har fått för mig att en lite äldre skara jägare som inte är fullt lika prylkåta vad gäller jaktillbehör jagar i gummistövlar, gamla M59-brallor och orange Helly Hansen och truckerkeps. Fäller de mindre vilt än de som lägger ned hela sin själ på att smälta in i naturen? Kort sagt - hur vikigt är camouflaget vid jakt? :D
Bäver

Re: Hur viktigt är det med camouflage vid jakt?

Inlägg av Bäver »

Camouflage är ej så viktigt det viktiga är att röra sig på ett osynligt sätt i skog och mark... Sedan vid ev fjälljakt där man ej har så mycket träd att ta skydd bakom så är camouflage av större vikt
Användarvisningsbild
Levon

Inlägg av Levon »

jag tar det väldigt seriöst

Bild
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inlägg av Husqvarna30-06 »

Lite intressant ämne.

Jag resonerar så att vid jaktformer där man lockar in viltet t.ex. lockjakt eller bulvanjakt på räv/fågel vill jag vara väl kamouflerad, 3d ställ, vantar och något för ansiktet samt vapenkamouflage.

Vid annan jakt som smyg-, drev- eller vakjakt tycker jag inte det är lika viktigt, bättre att då ha smidiga och tysta kläder, 3d ställ blir gärna "pôsiga". Men fortfarande neutrala färger.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inlägg av Yrmff!! »

Överkroppen viktigare för mig, så halvviktigt då! :)
Beror åxå på vad jag jagar...
räv å fågel ... oftast ett lövställ ,annars blandat å på älgjakten inget...
Y
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) :)
Anders_Gevär

Inlägg av Anders_Gevär »

Jo, det finns ju alltid de som tar det hela ett steg längre...

Bild
Användarvisningsbild
Levon

Inlägg av Levon »

men seriöst så kör jag mest att jag har dova bruna/gröna kläder

ett ställ kamo men inget extremt

kör ansiktsskydd/handskar osv mer för att min blekhet inte ska lysa
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Anders_Gevär

Inlägg av Anders_Gevär »

Levon skrev:men seriöst så kör jag mest att jag har dova bruna/gröna kläder

ett ställ kamo men inget extremt

kör ansiktsskydd/handskar osv mer för att min blekhet inte ska lysa
Spelar det någon roll då, vad gäller älg, hjort och rådjur? Om de inte uppfattar färger?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Färg hjälper inte om man inte smälter in i naturen, det är ofta där som camo hjälper till. Det blir inte så tydliga övergångar mellan människans kontur och omgivningen.
Camo gör också att man kan röra sig lite mer och snabbare än med andra kläder. Det är ingen som säger att något är omöjligt med "vanliga" kläder, det är bara lite svårare :)

Sen har djuren fler sinnen än syn, speciellt med hjortdjur är lukt och hörsel viktigare att tänka på.
Kigroth

Inlägg av Kigroth »

Endel går mer "all in" än andra

https://youtu.be/OQ-bofReHek" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Anders_Gevär

Inlägg av Anders_Gevär »

eqlazer skrev:Färg hjälper inte om man inte smälter in i naturen, det är ofta där som camo hjälper till. Det blir inte så tydliga övergångar mellan människans kontur och omgivningen.
Camo gör också att man kan röra sig lite mer och snabbare än med andra kläder. Det är ingen som säger att något är omöjligt med "vanliga" kläder, det är bara lite svårare :)

Sen har djuren fler sinnen än syn, speciellt med hjortdjur är lukt och hörsel viktigare att tänka på.
Jo, ljud och lukt har jag uppfattat att hjortdjuren reagerar på. Med då borde det vara viktigare att kläderna är prasselfria, snarare än vilken färg de har? Jag menar - andra jägare har ju oranga västar och band på sig, för att inte bli skjutna av misstag. Känns som att det är lite olika skolor...
Anders_Gevär

Inlägg av Anders_Gevär »

Kigroth skrev:Endel går mer "all in" än andra

https://youtu.be/OQ-bofReHek" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Underbart! :D

Med den utstyrseln bör han nog bära skottsäker väst på älgjakten...
Vilse

Inlägg av Vilse »

I min skeva värld tänker jag så här, rovdjur och fågel så mycke camo det går.
Övrig jakt noga med rätt nyans, sen om det är rött, grönt, orange spelar mindre roll dock ej signalgul då denna blir nästan lysande vit om man tar och tittar på ett svartvitt foto av plagget (Detta är dock helt utan vetenskapliga underlag, endast bilder tagna på diverse kläder med svartvit kamerainställning).
Sen är det nog bra med dessa nya realtree mönstren, men mest för att bryta kroppskonturerna och inte få för stora ytor i samma nyans.
Sen tror jag mest på att kan man inte hålla käfft och stå still på väg till, före och under jakten så hjälper inga camokläder i världen hur snygga och doftfria de än må vara.
Vill ni mig nått så nås jag enklast genom swish.
alternativ grimbart

Inlägg av alternativ grimbart »

Camouflage är outstanding på korta håll.. över 100m så bort så flyter camouflaget ut och det funkar lika bra med enfärgat. Viktigt att röra sig långsamt och tyst.. nyttja terrängen på bästa sätt.. dvs ha en bakgrund och inte visa siluett.. kan man dessutom hålla sig i skuggan så blir det ännu bättre. Camouflage som suddar bort kroppens konturer är att föredra.. likaså ansiktsmask och handskar.. ibland behöver bössan döljas tex vid kråk och gåsjakt..
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Det beror på vad man jagar. Med hårvilt är det inte så noga - det räcker att hålla sig still eller dold där. Men fågel är annorlunda. De flesta fåglar har otroligt skarp syn, och kamo gör skillnad. Jag minns från första gången jag bar kamoklädsel att duvorna plötsligt flög rakt över mig istället för för vid sidan om.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
kjeellman

Inlägg av kjeellman »

inget snack om saken att man kommer skjuta fler vilt om man går all in och kör med anpassat kamoflage vid all jakt! man får helt enkelt de lilla extra friheten som ibland krävs, visst i enfärgade kläder kan man få viltet nära men det gäller att göra anlägget i rätt ögonblick när djuret tittar bort eller är skymt bakom ett träd.

själv så är jag inte jättenoga med camo och skjuter ändå en hel del vilt men visst är det alltid några "lägen" varje säsong som skiter sig :roll:
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Bland det jäkligaste jag brukar smyga på är gäss, där gäller det att inte sticka fram huvudet för tidigt, de är otroligt vaksamma och skarpsynta. Men man märker stor skillnad på om man har mask för ansiktet eller inte.
Anders_Gevär

Inlägg av Anders_Gevär »

Fritz Kraut skrev:Det beror på vad man jagar. Med hårvilt är det inte så noga - det räcker att hålla sig still eller dold där. Men fågel är annorlunda. De flesta fåglar har otroligt skarp syn, och kamo gör skillnad. Jag minns från första gången jag bar kamoklädsel att duvorna plötsligt flög rakt över mig istället för för vid sidan om.

F.
Det är så jag också uppfattat det. Lite lustigt då att så många ändå gör så stor affär av sitt camouflage i jakt på klövvilt när de lika gärna kunde gå runt klädda som vägarbetare. Ljud däremot uppfattas direkt. Tänkte på det när jag gick till jobbet i morse faktiskt. Där jag bor finns väldigt mycket rådjur. Ett rådjur stod på tomten vänt mot mig. Jag smög väldigt nära, till sist knäppte jag med fingrarna och djuret vänder sig då tvärtom, för att sedan hoppa iväg.

Det spelar ingen roll om man är klädd så här;

Bild

eller så här;

Bild
Richard_den_lortige

Inlägg av Richard_den_lortige »

Finns väl oxså ett stort element av att tro på det man gör och ha kul.

Om man tar ett exempel från fiske så hjälper det föga med många spön och många drag om man är på fel plats vid fel tillfälle.

För min del när jag jagar rådjur eller gris på egna marker är camouflage helt onödigt, jag kommer ändå ha boxarna fulla när jaktåret är över. Det hindrar mig dock inte att sätta upp nåt gömsle eller ibland använda camouflage men det är för att det är kul att prova.

Att stå "bakom busken" med vanliga kläder är nog effektivare än att sitta öppet på en stubbe i camouflage vid t ex drevjakt på rådjur. Bara det att man sitter gör ju att man inte kommer hinna med :)

Står man där gässen sträcker med ryggen mot ett träd kommer de inte (oftast) upptäcka dig förens du rör på dig och då räcker det att "rynka på näsan". Gäss är svåra rackare, där är nog camouflage bra.

Man kan ju reflektera över våra föregångare inom jakten, de hade inte camouflage och inte heller särskilda jaktkläder och det fanns de som försörjde en familj på 10 ungar som heltidsjägare.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
malx

Inlägg av malx »

Bäver skrev:Camouflage är ej så viktigt det viktiga är att röra sig på ett osynligt sätt i skog och mark... Sedan vid ev fjälljakt där man ej har så mycket träd att ta skydd bakom så är camouflage av större vikt
Där håller jag inte med dig alls om du menar fjälljakt=ripjakt. Ja, ripor ser precis som de flesta fåglar väldigt bra men du kommer inte ofta nära dem p.g.a. de inte upptäcker dig. De låter dig komma nära eftersom de tror att DE är osynliga. Oftast är bästa metoden att inte smyga utan att röra sig lugnt och metodiskt så att de kan hålla koll på dig och inte se dig som ett hot och då kan gälla färger vara minst lika bra ibland. Vi märker ingen skillnad på olika klädsel när vi vinterjagar ripa, däremot har jag personligen vinterkamouflage p.g.a. det är bästa dressen jag har för aktiv rörelse i det klimatet. Denna är införkaffad för toppjakt där jag TROR det kan ha betydelse, har dock på dryga 30 mils åkning aldrig sett en tjäder i topp så där kan jag inte tala av egen erfarent.