Hur har ni utrustat era jakttorn?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

moraknife

Hur har ni utrustat era jakttorn?

Inlägg av moraknife »

Tänkte söka inspiration kring vad man kan hitta på för finesser i jakttornen. Allt från mugghållare till braskamin. Vad har ni för "extrautrustning"?
Användarvisningsbild
locorod

Re: Hur har ni utrustat era jakttorn?

Inlägg av locorod »

Tak, sittbräda samt bräda för kaffemugg. Full lyxutrustning alltså!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
J.W

Inlägg av J.W »

Åker förbi ett torn varje dag på väg till jobbet. Tornet står mitt på ett hygge och är utrustat med parasoll:)

Med vänlig hälsning, J.W
rikard454

Inlägg av rikard454 »

Jag har dels ett ryggstöd i "lagom" lutning, en fotpall som lutar "emot" lite". Dessutom en bred sarg runt om i lämplig höjd för skytte med stöd i sittande position.

Har även tak på tornet, skulle nog gjort taket lite större i dagsläget - det händer att man får lite regn på sig om det blåser o regnar. Nu står tornet i skogen så det är hyfsat lä där...

Bild

Har även en liten "kamin" bestående av en IKEA bestickskorg som jag satt "tassar" på (rostfria M6-bultar) och med några lufthål undertill och som står på ett krukfat i lergods.

Lite mer annorlunda finess är två stativ till videokameror samt en redig "backspegel" som gör att man har full koll på närområdet. Sen är det skottfälltsröjt i några riktningar naturligtvis :-)

På utvecklingsstadiet finns en lång antenn till jaktradion och kanske en för Garmin'en så man ser hundarna på lite längre håll. Plus kanske en kartficka och en hållare till bössan, höll på och riva omkull vapnet en gång när det hettade till :-) Plus en något bredare dörr, den nuvarande är lite bökig att ta sig igenom med vinterkläder och en liten plattform utanför dörren som ytterligare förenklar när man vill smyga in...

/Rikard

PS Som ni kanske förstår så kör vi med "egna" pass/torn i vårt jaktlag - finns för- och nackdelar med det...
Användarvisningsbild
danthor

Inlägg av danthor »

Stiligt torn :)
Det där med "Kaminen" ska jag nog prova på. Kan man ju faktiskt ha i ryggsäcken och ställa upp på plats med lite bricketter eller liknande i.
Kommerintpånågenamn

-

Inlägg av Kommerintpånågenamn »

-
Senast redigerad av 1 Kommerintpånågenamn, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

mitt jakttorn...
jakttorn lyx.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
OlofssonsErik

Inlägg av OlofssonsErik »

Det finns en gubbe i grannlaget som har helt överjävliga torn. Det är väldigt stabila torn som knappast lägger sig för en storm.
Det som sticker ut mest, tycker jag, är att han har klätt in kanterna i filt så det inte låter när han lägger an bössan osv.
Sen är det väl bra om man tar lite större mått än vad man har tänkt sig, det är alltid lika jobbigt om det blir för trångt med ryggsäck, kamin, ev gästjägare osvosv

Satt i ett torn som fungerade som en resonanslåda, varje rörelses ljud förstärktes - det kan ju vara något att ha i åtanke när man bygger. Vet dock inte vad det kan bero på.
Heckler & koch 770 .308w
Tikka M65 6,5x55
Brno m21 8x57JS
Ulban

Inlägg av Ulban »

OlofssonsErik skrev:Det finns en gubbe i grannlaget som har helt överjävliga torn. Det är väldigt stabila torn som knappast lägger sig för en storm.
Det som sticker ut mest, tycker jag, är att han har klätt in kanterna i filt så det inte låter när han lägger an bössan osv.
Sen är det väl bra om man tar lite större mått än vad man har tänkt sig, det är alltid lika jobbigt om det blir för trångt med ryggsäck, kamin, ev gästjägare osvosv

Satt i ett torn som fungerade som en resonanslåda, varje rörelses ljud förstärktes - det kan ju vara något att ha i åtanke när man bygger. Vet dock inte vad det kan bero på.
Antar han även har någon matta på golvet. Det var när man flyttade fötterna mot trägolvet som gjorde mest oväsen.
Så matta på golvet är mitt tips :).

//Ulban
Användarvisningsbild
donking121

Inlägg av donking121 »

OlofssonsErik skrev:Det finns en gubbe i grannlaget som har helt överjävliga torn. Det är väldigt stabila torn som knappast lägger sig för en storm.

En del har oxå en mittenregel under tornet (för stöd) men glömmer skruva i golvplankorna i den (utan bara i ytterreglarna) vilket gör att det låter satan.

Vi har byggt drygt 50 ton nu enligt samma modell....har dock inga tak på dem å inte så mycket lyx heller. Det vi har är kamouflagenät på alla torn, skruvar att hänga lite saker på samt avstånd till olika punkter (alla andra pass i närheten, stenar, träd etc) utskrivna på tornet så gäster får något att jämföra med/ha koll på säkra skjutriktningar. Kräver ju dock att man uppdaterar varje säsong/när ändringar sker...
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

But what if I get chased by baddies in a Corvette through a shopping mall?
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inlägg av Husqvarna30-06 »

Granris och pall. När vi har lyxat till det rejält har vi klätt det med bakho istället för ris.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
niklasson

Inlägg av niklasson »

Rätt så ombonade torn, skön kontorsstol att sitta i. Inklätt med masonit/plywood, mattor på väggar i vissa, men framförallt på golvet under stolarna för att man ska kunna röra på sig lite iaf utan att det väsnas för mkt.

Under mattan på golvet har brädorna den optimala jakttornstätheten, nämligen så att patroner inte kan ramla igenom springorna, men inte så tätt att det kan knirra.

Mattorna är lite eländiga på ett sätt, nämligen att möss och getingar tycker om de fickor som blir som bostäder.

Tornen ser inte granna ut på bild, men de fyller sin funktion bra, och fokus har väl varit att man ska kunna sitta så pass skönt i de flesta av dem så att man kan sitta still minst en timme men gärna två i dom. :)

Alla tornen är fastknutan i närstående träd med en bit rep som slackar lite granna, då kan inte träden dra i tornen när det blåser, men o andra sidan så kan inte tornet röra sig så mycket att det blåser omkull helt.
Användarvisningsbild
hjortåsa jägar'n

Inlägg av hjortåsa jägar'n »

Lägger alltid en slana eller något gammalt skaft i tornen. Lägger upp denna över sargen på min högra sida och har denna som stöd för höger arm när jag skjuter, stabilt som en skjutbänk :-)

Skickas från min iPad via Tapatalk
Sauer 202 Wolverine 308W,Swarovski Z6i 2,5-15X56BT
Marlin 1895GBL, H1 + Leupold 2-7x33 firedot
HVA 1640 35-Whelen Custom
Sauer&Sohn Ekernförde 16/16-7X65R, Hensholdt 1,5-6
Voere 16/222, Swarovski 4X32
Brno 452 American 22lr, Burris FF2 3-9X40