Vad kan jag ange för licensskäl för detta vapen?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Vad kan jag ange för licensskäl för detta vapen?

Inlägg av Fritz Kraut »

Klutt skrev: 29 jun 2024, 22:48
Fritz Kraut skrev: 29 jun 2024, 22:40
Klutt skrev: 29 jun 2024, 22:25

Ja, det är väl just det som är frågan, om ett enkeltskottsvapen går att motivera för jakt.
Naturligtvis går det. Vi är rätt många som har enkelskottare att jaga med. För egen del har jag en 243Win fallblock, och här kan du läsa om andra enkelskottare: viewtopic.php?f=20&t=39685

Enkelskott är nästan alltid tillräckligt. Det är oerhört sällan som man måste skjuta ett blixtsnabb uppföljningsskott, i alla fall med kula.
Det är långt ifrån alltid som lagen är som den borde vara ;)

Får man fråga när du fick licensen?
April i fjol. Det var inga problem att få licens på den, och det är inte för någon med jägarexamen.

Du tänker nog på det som gäller "salongsgevär", alltså kantantända enkelskottare i klass 4, som väger mindre än 2,5 kg. De får bara användas för avlivning i fälla, och bakgrunden är nog delvis att många sådana var av dålig kvalitet med usel träffsäkerhet. Din fars bössa hör definitivt inte till kategorin "salongsgevär".

"1 § Med ett salongsgevär skall avses ett enskottsgevär i klass 4 med kaliber .22 (5,6 mm) och med en vikt som i originalutförande understiger 2,5 kilo.

Allmänna råd Enligt 2 kap. 5 § 2 vapenförordningen bör behov att inneha salongsgevär anses föreligga endast för avlivning av fällfångade djur."
Det är ynkesam röst att kvida och lida. Man måste det onda genom goda råd bota och borttaga.
Klutt

Inlägg av Klutt »

Fritz Kraut skrev: 29 jun 2024, 22:59
Klutt skrev: 29 jun 2024, 22:48
Fritz Kraut skrev: 29 jun 2024, 22:40
Naturligtvis går det. Vi är rätt många som har enkelskottare att jaga med. För egen del har jag en 243Win fallblock, och här kan du läsa om andra enkelskottare: viewtopic.php?f=20&t=39685

Enkelskott är nästan alltid tillräckligt. Det är oerhört sällan som man måste skjuta ett blixtsnabb uppföljningsskott, i alla fall med kula.
Det är långt ifrån alltid som lagen är som den borde vara ;)

Får man fråga när du fick licensen?
April i fjol. Det var inga problem att få licens på den, och det är inte för någon med jägarexamen.

Du tänker nog på det som gäller "salongsgevär", alltså kantantända enkelskottare i klass 4, som väger mindre än 2,5 kg. De får bara användas för avlivning i fälla, och bakgrunden är nog delvis att många sådana var av dålig kvalitet med usel träffsäkerhet. Din fars bössa hör definitivt inte till kategorin "salongsgevär".

"1 § Med ett salongsgevär skall avses ett enskottsgevär i klass 4 med kaliber .22 (5,6 mm) och med en vikt som i originalutförande understiger 2,5 kilo.

Allmänna råd Enligt 2 kap. 5 § 2 vapenförordningen bör behov att inneha salongsgevär anses föreligga endast för avlivning av fällfångade djur."
Var tvungen att fråga. Har hört rätt många gamla gubbar som är tvärsäkra på sin sak och hänvisar till hur det gick till för 40 år sedan. :D

Bara som exempel så tyckte min far att det var onödigt att skriva över ägandeskapet och trodde det var helt ok att jag skulle kunna förvara dem hemma hos mig medan de fortfarande är skrivna på honom. Och vi pratar inte om ett kortvarigt lån.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Det är så sinnesjukt dumt att det ska vara ett problem med en 22LR enkelskott som väger mindre än 2.5 kg...

I samma värld får man licens på en 22LR wildcat, en automat med 5 skott (eller egentligen 25 om man vill) som väger 1.8 kg !!!

Denna bössa är dock bara en vanlig 22LR utan magasin, väger som en vanlig studsare.

Sök licens, om dom bråkar säg att det är en vanlig anschutz men utan magasinbrun, det är vanligt med sånna för vissa skytterformer som inte tillåter omladdning.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Bössan är för övrigt en Weihrauch, deras targetgevär är nog bland dom bästa i världen (när det begav sig..), med rätt ammo så kan du skjuta hål i hål på 50 meter utan problem... klart man ska ha en sån för småvilt!

Bössan var nog dyr när den köptes, relativt då..
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Och för enkelhetens skull, skriv 1+5 på licensansökan...
Får då lär den aldrig nekas heller. Det går trots allt köpa annan kolv med magasinmatning (sporterkolv, dvs jaktversion).

bara skriva Weihrauch model okänd, 22LR på licensen.

Polisen behöver inte ha mer kött på benen än dom måste, man måste tänka som jävulens advokat.

Jag menar, vad spelar det för roll.. Ingenstans på licensen står ju patronantal och är inte heller något som regleras (om än ett övre tak för automater..)..
Klutt

Inlägg av Klutt »

jmkhenka skrev: 29 jun 2024, 23:30 Och för enkelhetens skull, skriv 1+5 på licensansökan...
Får då lär den aldrig nekas heller. Det går trots allt köpa annan kolv med magasinmatning (sporterkolv, dvs jaktversion).

Polisen behöver inte ha mer kött på benen än dom måste, man måste tänka som jävulens advokat.

Jag menar, vad spelar det för roll.. Ingenstans på licensen står ju patronantal och är inte heller något som regleras (om än ett övre tak för automater..)..
Önskar verkligen att jag skapade den här tråden innan jag ansökte...

Vad menar du med att skriva 1+5 på ansökan?
Håkan

Inlägg av Håkan »

Klutt skrev:
jmkhenka skrev: 29 jun 2024, 23:30 Och för enkelhetens skull, skriv 1+5 på licensansökan...

Vi är många som har licens på enkelskottare för jakt och även haft enkelskott 22 lr på jakt.
Finns inget som helst hinder, hindret är salongsgevär och detta du har är inget salongsgevär

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BtK

Inlägg av BtK »

Ska inte vara några problem att få en sån på jakt. Både jag och kompisen fick precis sådana på jakt för 3-4 år sen. Region syd.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Klutt skrev: 29 jun 2024, 23:40

Patronantal: 6 (1 i loppet, 5 i magasinet).

men tvivlar du får ett avslag, om dom bråkar skicka dom bilderna här så ser dom ganska snabbt att det inte är ett "salongsgevär", som att det vore speciellt farliga vapen till att börja med.
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

jmkhenka skrev: 30 jun 2024, 09:40

men tvivlar du får ett avslag, om dom bråkar skicka dom bilderna här så ser dom ganska snabbt att det inte är ett "salongsgevär", som att det vore speciellt farliga vapen till att börja med.
Det är väl ett ganska dåligt råd att han ska ljuga för polisen. Att den går att bygga om förändrar ju inte det faktum att vapnet han söker på är enkelskotts.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Lillsven skrev: 30 jun 2024, 10:22

Det är väl ett ganska dåligt råd att han ska ljuga för polisen. Att den går att bygga om förändrar ju inte det faktum att vapnet han söker på är enkelskotts.
kanske, men om jag gör om min 1+3 till en 1+10 måste jag söka ny licens då? Eller om jag stoppar den i en enkelskottskolv?

nu kommer han inte nekas licens oavsett, sen kan man tycka vad man vill men polisen är om nått inkonsistenta - en enkelskottare på 2.5kg bråkar dom om när dom i samma andetag godkänner licenser på automater som väger hälften så mycket (och som troligen är både kortare och mindre).

Sen finns det inget i NVV's riktlinjer som förbjuder detta heller.. hela begreppet är också väldigt förvirrande - många använder ordet salongsgevär för att beskriva alla 22LR gevär, andra bara den specifika varianten med enkelskott.. Salon syftar dock på en form av skytte inomhus på korta håll tex 5-10 meter - tänk tivolli.

Det är rent formellt inte att ljuga, vem vet vad ursprunglicensen ens har för något skrivet på sig? Vapnet kanske var 1+5 men orginalkolven kasserades pga den gick sönder - är vapnet då permanent 1 skott? Eller bara ett tillfälligt?

Nåja, man gör vad man vill - detta vapen kommer han få licens på om 2 månader när licensavdelningen öppnar igen efter semestern :/
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

jmkhenka skrev: 30 jun 2024, 10:52
Lillsven skrev: 30 jun 2024, 10:22

kanske, men om jag gör om min 1+3 till en 1+10 måste jag söka ny licens då? Eller om jag stoppar den i en enkelskottskolv?

nu kommer han inte nekas licens oavsett, sen kan man tycka vad man vill men polisen är om nått inkonsistenta - en enkelskottare på 2.5kg bråkar dom om när dom i samma andetag godkänner licenser på automater som väger hälften så mycket (och som troligen är både kortare och mindre).

Sen finns det inget i NVV's riktlinjer som förbjuder detta heller.. hela begreppet är också väldigt förvirrande - många använder ordet salongsgevär för att beskriva alla 22LR gevär, andra bara den specifika varianten med enkelskott.. Salon syftar dock på en form av skytte inomhus på korta håll tex 5-10 meter - tänk tivolli.

Det är rent formellt inte att ljuga, vem vet vad ursprunglicensen ens har för något skrivet på sig? Vapnet kanske var 1+5 men orginalkolven kasserades pga den gick sönder - är vapnet då permanent 1 skott? Eller bara ett tillfälligt?

Nåja, man gör vad man vill - detta vapen kommer han få licens på om 2 månader när licensavdelningen öppnar igen efter semestern :/
Såklart det är att ljuga om han anger något annat än att kapaciteten är 1. Det är helt och hållet formellt en toklögn eftersom det inte stämmer och man vet om det.
Att man kan virra in saker och ting hur de kunde vara förändrar inte det faktum att vapnet i det hör fallet är enkelskotts.

Många är snabba på att kritisera polisens handläggning så ofta det går. Då får vi nog sköta vår del och lägga av med den här typen av trams och i synnerhet att råda andra till det.
Klutt

Inlägg av Klutt »

Uppdatering

Sökte med jakt som syfte, och det gick bra
sneträff

Inlägg av sneträff »

Då kan jag fylla på med lite gammal licenskuriosa: När min far på -60 talet köpte sin(numera min) Savage 24 i 22mag/20hagel ansåg sig licensgivande polis behöva göra en mindre utredning innan han kunde bevilja licens på en sådan. Salongsgevärstvekan även där och då.
Men han kom fram till att det var helt okey att bevilja en sådan licens.
Den bössan är numera sliten efter många timmar i skogen.
-95 när jag tog över hans vapen, var det inte ens någon diskussion. då var problemet att motivera dom vapen jag ville ha minneslicens på.

sneträff
Användarvisningsbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

sneträff skrev: 14 aug 2024, 14:39 Då kan jag fylla på med lite gammal licenskuriosa: När min far på -60 talet köpte sin(numera min) Savage 24 i 22mag/20hagel ansåg sig licensgivande polis behöva göra en mindre utredning innan han kunde bevilja licens på en sådan. Salongsgevärstvekan även där och då.
Men han kom fram till att det var helt okey att bevilja en sådan licens.
Den bössan är numera sliten efter många timmar i skogen.
-95 när jag tog över hans vapen, var det inte ens någon diskussion. då var problemet att motivera dom vapen jag ville ha minneslicens på.

sneträff
På den tiden var man väl dessutom tvungen att uppvisa att man hade jaktmark innan man fick licens?
308w
22Lr
12/76
20/70
Användarvisningsbild
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Lite kuriosa är ju att 22lr enkelskottsgevär var licensfria länge sedan.

När reglerna ändrades och dom blev licenspliktiga tillkom samtidigt detta med 22lr under 2.5kg som var enkelskott var olämpliga på jakt. Så nästan inga ägare kunde få licens på dom.

Alltså blev helt oregistrerade vapen i princip olagliga över natten. Det är därför det fanns och finns stora mängder med oregistrerade 22lr enkelskottsgevär ute på landsbygden i hus och stugor.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Aero m4e1 enhanched 223, Cz 455 varmint 22lr,
Remington 870 12ga, S&W m1000 12ga,
cz shadow 2 9mm, glock 19 mos tb 9mm, S&W m17 22lr
Monnej

Inlägg av Monnej »

Stainless steel skrev: 14 aug 2024, 19:41 Lite kuriosa är ju att 22lr enkelskottsgevär var licensfria länge sedan.

När reglerna ändrades och dom blev licenspliktiga tillkom samtidigt detta med 22lr under 2.5kg som var enkelskott var olämpliga på jakt. Så nästan inga ägare kunde få licens på dom.

Alltså blev helt oregistrerade vapen i princip olagliga över natten. Det är därför det fanns och finns stora mängder med oregistrerade 22lr enkelskottsgevär ute på landsbygden i hus och stugor.
Om man skulle dyka på en sådan 22:a går det få in den i systemet igen?
Mins att en äldre släkting på -80 talet hade en 22:a ståendes undangömd i ladugården.
Användarvisningsbild
Stainless steel

Monnej skrev: 14 aug 2024, 21:15 Om man skulle dyka på en sådan 22:a går det få in den i systemet igen?
Mins att en äldre släkting på -80 talet hade en 22:a ståendes undangömd i ladugården.
Mig veterligen så funkar det om det dyker upp i ett dödsbo och ingen visste om geväret innan.

Det är därför man först brukar få ett tomt papper att fylla i med vilka vapen som hittas om den döde var vapenägare. På det sättet får dom in oregistrerade vapen i registret (polisen har även tappat bort bra mycket vapen i systemet). Om dom skickar en lista med vad dom har i sina register så finns det en risk att folk inte tar med vapen som hittas som inte finns på polisens papper. Både ur rädsla men också för att dom vill kunna behålla det och tror att dom inte får (och vissa vet att dom inte kommer få licens).

Arvslagen är stark i sverige och det finns ju ingen att straffa. Egendomen som sådan tillhör ju vid dödsboskedet arvstagarna.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Aero m4e1 enhanched 223, Cz 455 varmint 22lr,
pezon

Inlägg av pezon »

Stainless steel skrev: 14 aug 2024, 21:38
Monnej skrev: 14 aug 2024, 21:15 Om man skulle dyka på en sådan 22:a går det få in den i systemet igen?
Mig veterligen så funkar det om det dyker upp i ett dödsbo och ingen visste om geväret innan.

Det är därför man först brukar få ett tomt papper att fylla i med vilka vapen som hittas om den döde var vapenägare. På det sättet får dom in oregistrerade vapen i registret (polisen har även tappat bort bra mycket vapen i systemet). Om dom skickar en lista med vad dom har i sina register så finns det en risk att folk inte tar med vapen som hittas som inte finns på polisens papper. Både ur rädsla men också för att dom vill kunna behålla det och tror att dom inte får (och vissa vet att dom inte kommer få licens).

Arvslagen är stark i sverige och det finns ju ingen att straffa. Egendomen som sådan tillhör ju vid dödsboskedet arvstagarna.
Är det verkligen så?

När farsan kolade kom det brev om vilka vapen som de ville ha in ansökningar på, eller minns jag helt fel?
Man måste väl annars kunna begära ut en lista för dödsboets räkning?
Användarvisningsbild
Stainless steel

pezon skrev: 14 aug 2024, 21:53 Är det verkligen så?

När farsan kolade kom det brev om vilka vapen som de ville ha in ansökningar på, eller minns jag helt fel?
Man måste väl annars kunna begära ut en lista för dödsboets räkning?
Så var det när vi fick hem papper för ett dödsbo. När vi skickat in det vi hittade fick vi polisens lista i nästa brev o allt.