Heck-pack, varm-galvad eller rostfri?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

neopike

Heck-pack, varm-galvad eller rostfri?

Inlägg av neopike »

Nyfiken på vad folk kör för heck-pack. Är det värt att kliva upp på deluxe (rostfri) eller klarar sig optimal (varmgalvaniserad, DIN EN ISO 1461) bra under många många år? Inte så intresserad av teoretiska funderingar utan mer praktiska erfarenheter från de som varit i krig med sina under några år.

Vad kör folk för storlek på sina, och hade ni köpt annan idag om ni köpt ny? Klurar på 1200x500x175 själv.
[ Blaser R8 Raven Euro M82 Carbon Camo | .308win | Stalon Victor L | Swarowski Z8i 1.7-13.3x42 P SR (4A-IF) ] [ Blaser F16 Sporting ] [ Marlin 1895G 45-70 ]
Sewen

Re: Heck-pack, varm-galvad eller rostfri?

Inlägg av Sewen »

Har inte nån själv men min goda jaktkamrat har kört med en galvad i många år.

Teoretiskt :D borde det vara nog så bra då jag själv kör med endast en lackad Packåsna och den har klarat sig bra. Det enda som hänt är att en mutter ramlat av. Det står klart och tydligt att man ska se över dom nån gång om året men det har jag missat.
Sen har både jag och vännen våra viltfraktare i varmgarage vilket säkert förlänger livslängden rejält.

Men nu kostade den mig i princip ingenting. Supersmidig absolut! Men hade jag betalt själv hade det blivit en Heckpack. Rejälare (men inte lika smidig) och bättre fästlösning för kroken.
johanhallberg

Inlägg av johanhallberg »

neopike skrev: 27 maj 2024, 06:08 Nyfiken på vad folk kör för heck-pack. Är det värt att kliva upp på deluxe (rostfri) eller klarar sig optimal (varmgalvaniserad, DIN EN ISO 1461) bra under många många år? Inte så intresserad av teoretiska funderingar utan mer praktiska erfarenheter från de som varit i krig med sina under några år.

Vad kör folk för storlek på sina, och hade ni köpt annan idag om ni köpt ny? Klurar på 1200x500x175 själv.
Jag har en varmgalvaniserad men har inte haft den så länge och vet därför inte hur den står sig över ett jägarliv. Jag valde en 1000x600x175. För min del passar storleken bra, har som mest lastat 150kg vildsvin, 60+90.
Användarvisningsbild
Mogge-se

Inlägg av Mogge-se »

Tror inte min kommer rosta upp så länge jag jagar och har hälsan, gör den det får jag väl svetsa på den. Jag köpte den lite djupare modellen, lånade en ”vanlig” ett tag innan jag köpte men tycker svinen ligger bättre i denna, särskilt om det är fler. På bifogad bild hade jag nog dubbla kultrycket i alla fall. Imponerade dock inte på min bättre hälft. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HELIX, när du vill vara dig själv för en stund.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Har för mig att jag läst att blod kan ge sig på zinkskiktet på galvat, så jag är noga att tvätta av min galvade Heckpack där jag har kört djur.
Om det stämmer är väl det den enda anledningen jag kan se att ha en i rostfritt.
Användarvisningsbild
sigge01

Inlägg av sigge01 »

Haft en galvad i många år har aldrig tvättat den gör en hel del eftersök så den blir nedblodad året runt syns absolut inget slitage på galvet.
Brobacke
neopike

Inlägg av neopike »

Grymt! Stort tack för all feedback. 8)
[ Blaser R8 Raven Euro M82 Carbon Camo | .308win | Stalon Victor L | Swarowski Z8i 1.7-13.3x42 P SR (4A-IF) ] [ Blaser F16 Sporting ] [ Marlin 1895G 45-70 ]
Tålsmarkaren

Inlägg av Tålsmarkaren »

"Rostfritt" är ( ofta) känsligt för klorider - vägsalt, sämre utmattnings hållfasthet, speciellt om svetsat, och dyrare.

Varmförzinkat har en i sammanhanget gott korrosionsmotstånd och någon speciell känslighet mot blod har jag svårt att se skulle vara annat än en vandringssägen.

Fördelen med "rostfritt" skulle kunna vara en bättre yta, lättare att spola av direkt efter användning.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Jag har haft standardmodellen heck-pack Optimal 1000x500x125 varmförzinkad i fem år och den har hållt finfint, likadant med den som min släkting haft i drygt 10 år, som stått ute året runt under tak.

Jag brukar skölja av min då och då, samt smörja alla rörliga delar med segt fett och olja någon gång om året.

Min erfarenhet hitintills är att jag inte vill ha en bredare och djupare modell. Nu kan hundarna själv hoppa upp och ned från bagaget, eller att jag har tillräckligt utrymme från sidan att lyfta in och ut hundar och andra grejer. En bredare variant hade blivit krångligare för mig och utrymmet är inga problem, har lastat både vuxen dov, vuxen gris och älgkalv på den. Bredden är även perfekt för 4 bildäck. Använder ett lastnät med gummistroppar vid behov.

Djupet på 125 mm är lagom för mig. Jag drar ofta upp tyngre grisar ensam från kortsidan (har snickrat en liten ramp för detta, vilket underlättar) och då vill jag inte ha högre kant.

Vi har naturligtvis olika behov, någon ser säkert nyttor med större modellen, men för mig är den lilla perfekt. Lagom vikt att bära, samt även lättare att förvara inne i bilen om det behovet uppstår.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Jag har en varmgalvad och den börjar bli välanvänd. Minst 500 laster.. blodig och äcklig men håller bra...
Förvara den torrt är nog nyckeln.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
neopike

Inlägg av neopike »

Bra synpunkter all around! 🙏 Bra tankar kring bredd och djup, som jag inte tänkt på själv riktigt.

Beställde en varmgalvad nu så får vi se om det "var rätt" eller inte. Tack igen alla.
neopike

Inlägg av neopike »

En sak som kan vara bra att tillägga här som jag lite korkat såg först nu. De flesta viltpulkor och backar jag hittar verkar vara för korkar som är 60cm på kortsidan, jag köpte en korg som var 50. :roll:

Har någon tips på back/pulka som är lämplig för en 50cm-korg?

edit: Denna kanske skulle funka. Men beror ju å vart de mätt 565... Om det är ytterram eller botten.
https://www.hylte-lantman.com/gehetec-p ... g-standard

Innermåttet på deras standard-korgar är listat som 960x470x205 mm. Rimligen borde det då lira.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

neopike skrev: 20 jun 2024, 18:31 En sak som kan vara bra att tillägga här som jag lite korkat såg först nu. De flesta viltpulkor och backar jag hittar verkar vara för korkar som är 60cm på kortsidan, jag köpte en korg som var 50. :roll:

Har någon tips på back/pulka som är lämplig för en 50cm-korg?

edit: Denna kanske skulle funka. Men beror ju å vart de mätt 565... Om det är ytterram eller botten.
https://www.hylte-lantman.com/gehetec-p ... g-standard

Innermåttet på deras standard-korgar är listat som 960x470x205 mm. Rimligen borde det då lira.
Den borde funka, sedan kan man alltid fråga dem på Hylte, de säljer ju även heckpack och brukar svara snabbt.