Sasha skrev: ↑29 jan 2023, 12:09
Så ser presumtionen ut. Sen håller jag inte riktigt med om att det är en omvänd bevisbörda. Beviskravet i förordningen är ”styrkt” vilket är mycket lägre än det som används generellt inom straffrätten. I den engelska versionen ska man som sagt ”demonstrate”.
I mina ögon bör det räcka med en rimlig förklaring kanske förenat med omständigheter som att du inte har någon apportör med eller att det finns en agenda för dagens jakt (”idag jagar vi rå och räv på det här området”). Men det är bara mina spekulationer. I det så kallade balkongfallet pratas det om en ”förklaringsbörda”, kanske kan något sådant appliceras även här.
Jakt är även ett lite speciellt område. Traditionellt har exempelvis den som anklagas för tjuvjakt ansetts behöva bevisa att djuret, som fallit på annans område, skjutits på det egna området. Inte heller detta anses vara en omvänd bevisbörda utan snarare en inskränkning av rekvisitet i bestämmelsen.
Det hade ju varit önskvärt men knappast sannolikt givet hur Sverige brukar hantera direktiv från EU. Vissa länders byråkratier kör konsekvent "lägsta möjliga" och det i sin tur tvingar EU att lägga sin lagtext "onödigt" stramt sett till vad man vill uppnå.
Sedan har vi andra mer byråkratiskt fyrkantiga eller plikttrogna länder som Sverige som ser plikttroget på frågan och implementerar bokstavstroget EUs lagtext för det är den svenska byråkratiska traditionen.
Så det hade varit önskvärt, men jag ser det som rätt osannolikt.
Sedan har vi frågan om de där 100m. En US6 flyger, om det inte blåser en hel del, 275 meter. Ponera att man står 100m från ett kärr, och fasan kommer ur kärret och man klipper den i ett stigande skott rakt mot kärret - vart enda hagel man skjuter lär ju landa i kärret typ. Hur tänkte man där?
/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.