EU-beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15 februari nästa år

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
sos

Re: EU-beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15 februari nästa år

Inlägg av sos »

doomer77 skrev: 24 nov 2022, 11:42 Hoppas motståndet får medhåll i riksdagen.

https://twitter.com/PiaClerte/status/15 ... BvgVA-3ZWQ
Problemet är väl "partipiskan i EU", väldigt svårt att gå emot gruppen, hur ofta har inte Riksdagen röstat och enats om en sak för att sedan EU parlamentarikerna röstar tvärtemot... Med nuvarande Regering kanske, kanske vi slipper se aktivister skickas ned till olika förhandlingar/expertgrupper.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
minken78

Inlägg av minken78 »

När jag va in idag så hade alla US1 kal12 blivit uppköpta hos den lokala handlaren redan igår :lol:
Tikka T3 300wm GRS Helia 5 2,4-12x56
Tikka T3 Varmint GRS 308w Helia CSX 3-13x56
Blaser kombi 12/70-7x57R Helia 5 1,6-8x42
Anchutz vänster 22lr Buscnell 3-9x40
Savage thumbhole 17HMR Helia CBX 2,5-10x50
Bassetten Loke som går som tåget
KJE81

Inlägg av KJE81 »

Själv har jag en stålhagelgodkänd hagelbössa men vill ändå helst skjuta med bly för att det helt enkelt fungerar bättre. Undrar just om dom tar någon hänsyn till huruvida det fungerar bra eller inte när det gäller själva avlivandet/skjutandet av djuren? Eller om det bara handlar om att det låter bra att förbjuda bly i hagelvapen men inte de stora utsläppen som t ex flygplan som väl flyger över våtmarker emellenanåt...sila mygg och svälja kameler :?
Browning B525 "The Crown" 12×76
Merkel K5 Jagd 7x65R, Kahles 2-10x50
Armi Art DF Express .375 Flanged Magnum, Swarovski Z8i 1-8x24
Heym BBF26 Superluxus 20×76/.22 Hornet, Zeiss V4 4-16x44
CZ457 American .22 LR, Shirstone 4-12x44
Raggarö

Inlägg av Raggarö »

Jag håller med redaktören:

https://svenskjakt.se/opinion/som-jag-s ... H6XILKnBAw

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Woody93

Inlägg av Woody93 »

Jag hoppas på lite fler volframalternativ.
Stål ÄR ballistiskt en försämring mot bly och det bär mig emot att gå över till det.
Volfram är ju dyrare än övriga alternativa material, men troligen även det bästa.
Det bör ju dyka upp i premiumsegmentet tycker jag.
Om inte annat så får man kankee börja ladda själv.
Senast redigerad av 1 Woody93, redigerad totalt 25 gånger.
Rigby HS 9,3x62
Ruger #1 7x57
Beretta 486 Parallelo 20/76
Fausti Italyco 20/76 beställd…
Användarvisningsbild
Mr Hunter

Inlägg av Mr Hunter »

Hmmm, är regeringens ambition om "återställning av våtmarker" en tidsmässig slump i sammanhanget eller vad?
====================================
'
'
'
'
====================================
Utrymmet i rutan ovan uthyres för reklam
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Mr Hunter skrev: 24 nov 2022, 16:51 Hmmm, är regeringens ambition om "återställning av våtmarker" en tidsmässig slump i sammanhanget eller vad?
Det är väl många miljömuppar som har protesterat mot att dom inte återställs snabbare än vad dom gör.
Man ser ju bara på protesterna som var i S-holm tidigare i höstas mitt i rusningstrafik genom att limma fast sig på gatorna.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

lsjonsson skrev: 24 nov 2022, 17:52
Mr Hunter skrev: 24 nov 2022, 16:51 Hmmm, är regeringens ambition om "återställning av våtmarker" en tidsmässig slump i sammanhanget eller vad?
Det är väl många miljömuppar som har protesterat mot att dom inte återställs snabbare än vad dom gör.
Man ser ju bara på protesterna som var i S-holm tidigare i höstas mitt i rusningstrafik genom att limma fast sig på gatorna.
Nja, redan tidigare styre ville samma. Enligt ganska trovärdiga analyser står utdikade våtmarker för oproportionerligt stora utsläpp, i förhållande till deras ekonomiska nytta . Så att återskapa vissa av dessa våtmarker blir en stor klimatnytta till låg samhällskostnad.
Hyfsade möjligheter till fågeljakt som en bonus.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
jujimbo

Inlägg av jujimbo »

Var rätt tomt i hyllan hos lokala ammunitionsbutiken idag på hagel. Folk har börjat bunkra redan.
CG 1900 308W
CG 2000 light 30-06
Miroku bock 12/70
Miroku bock 12/70
Winchester super grade xtr 12/70 6,5x55
Sako Hunter 338wm
Husqvarna modell 46 9,3x57
Weatherby mark v 9 lugs 30-06
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

potatiskastare skrev: 24 nov 2022, 18:08
lsjonsson skrev: 24 nov 2022, 17:52
Nja, redan tidigare styre ville samma. Enligt ganska trovärdiga analyser står utdikade våtmarker för oproportionerligt stora utsläpp, i förhållande till deras ekonomiska nytta . Så att återskapa vissa av dessa våtmarker blir en stor klimatnytta till låg samhällskostnad.
Hyfsade möjligheter till fågeljakt som en bonus.
Ja, jag har ett svagt minne av det!
Ja, jag har följt den debatten.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
Rödöga

Inlägg av Rödöga »

Ska bli intressant att se hur lagret av blyhagel ser ut nästa gång jag ska handla ammo.
Jakt sökes i eller i närheten av Halland
Danen

Inlägg av Danen »

Se hvilke erfaringer Danmark har gjort sig med stålhagl, og gør brug af den viden.

I kæmper forgæves mod EU på dette område, da de allerede har besluttet det hele for jer.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Kort tid för genomförande av beslutet. Det blir bekymmer med hagel i skogsmark, för ingen markägare vill ha järnhagel i virket.

Det positiva med att förbudet genomförs i hela EU bör väl vara att ammunitionstillverkarna äntligen kan få ändan ur vagnen och öka farten med att ta fram alternativ. Det bör inte vara omöjligt att hitta något bättre än järn.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
kimppa

Inlägg av kimppa »

Tror att många tror sig veta att blyfritt är pest och pina själv gillar jag inte att Eu tagit beslutet att förbjuda blyhagel trots att jag till 90% använder stålhagel frivilligt .Men stål funkar förvånansvärt bra i bland tom på rådjur har prövat med us 2 stål 33 gram och rådjuret dog odramatiskt avstånd ca 25 meter . Men däremot kanske jag inte skulle vilja dra iväg stål eller tungstens hagel över en frusen väg eller berg med kompisar som passar bredvid. Och kaliber 12 och 20 klarar sig utmärkt det finns vismuth och tom bioammo blue us 4 som tom är lite tyngre än vismuth om man inte klarar av stål i sitt gevär.
Kaliber 16 är i nuläget den kalibern där skrotningsdöden ligger på lut svårt att hitta vismuth och andra ersättande material där om man inte är Dansk eller Tysk för där verkar det finnas både det ena och det andra blyfritt i kaliber 16. Hoppas att det bara är ovilja från handlarna att satsa på blyfritt i kaliber 16 i sverige och Finland Här på vår sten i havet kommer kaoset att bli totalt eftersom vi imotsats till storebror läs fasta Finland inte valde att införa blyförbud vid sjöfågeljakt tror det var 1996 eller nåt sånt som Finland satte krav på blyfritt vid sjöfågeljakt men Åland fortsatte med att tillåta bly.
Att det är Rådjursjakten med hagel som blir det största problemet råder det inget tvivel om
Läste nån stans att om ett land inför egna tolkningar av lagen så blir det en tre års övergångsperiod tills en reviderad lag i så fall godkänns eller inte godkänns om det stämmer eller inte vet jag inte.
Senast redigerad av 1 kimppa, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Nä, exakt. Una är melodin, penetrerar furorna bättre än järnpiller :wink: :roll:
Järnhagel i sågvirke är rena katastrofen medan bly inte märks av.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

kimppa skrev: 24 nov 2022, 21:59 Tror att många tror sig veta att blyfritt är pest och pina själv gillar jag inte att Eu tagit beslutet att förbjuda blyhagel trots att jag till 90% använder stålhagel frivilligt .Men stål funkar förvånansvärt bra i bland tom på rådjur har prövat med us 2 stål 33 gram och rådjuret dog odramatiskt avstånd ca 25 meter . Men däremot kanske jag inte skulle vilja dra iväg stål eller tungstens hagel över en frusen väg eller berg med kompisar som passar bredvid. Och kaliber 12 och 20 klarar sig utmärkt det finns vismuth och tom bioammo blue us 4 som tom är lite tyngre än vismuth om man inte klarar av stål i sitt gevär.
Kaliber 16 är i nuläget den kalibern där skrotningsdöden ligger på lut svårt att hitta vismuth och andra ersättande material där om man inte är Dansk eller Tysk för där verkar det finnas både det ena och det andra blyfritt i kaliber 16. Hoppas att det bara är ovilja från handlarna att satsa på blyfritt i kaliber 16 i sverige och Finland Här på vår sten i havet kommer kaoset att bli totalt eftersom vi imotsats till storebror läs fasta Finland inte valde att införa blyförbud vid sjöfågeljakt tror det var 1992 eller nåt sånt som Finland satte krav på blyfritt vid sjöfågeljakt men Åland fortsatte med att tillåta bly.
Att det är Rådjursjakten med hagel som blir det största problemet råder det inget tvivel om
Läste nån stans att om ett land inför egna tolkningar av lagen så blir det en tre års övergångsperiod tills en reviderad lag i så fall godkänns eller inte godkänns om det stämmer eller inte vet jag inte.
Vismut är ren dynga om du frågar mej såvida dom inte blivit bättre på senare tid. När dom haglen såg dagens ljus så pulvriserades dom vid lått motståmd.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

https://svenskjakt.se/opinion/som-jag-s ... valloftet/

Min analys: de kommer svika väljarna precis som så många gånger tidigare när det gäller EU.
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
kimppa

Inlägg av kimppa »

börje skrev: 24 nov 2022, 22:05
kimppa skrev: 24 nov 2022, 21:59 Tror att många tror sig veta att blyfritt är pest och pina själv gillar jag inte att Eu tagit beslutet att förbjuda blyhagel trots att jag till 90% använder stålhagel frivilligt .Men stål funkar förvånansvärt bra i bland tom på rådjur har prövat med us 2 stål 33 gram och rådjuret dog odramatiskt avstånd ca 25 meter . Men däremot kanske jag inte skulle vilja dra iväg stål eller tungstens hagel över en frusen väg eller berg med kompisar som passar bredvid. Och kaliber 12 och 20 klarar sig utmärkt det finns vismuth och tom bioammo blue us 4 som tom är lite tyngre än vismuth om man inte klarar av stål i sitt gevär.
Kaliber 16 är i nuläget den kalibern där skrotningsdöden ligger på lut svårt att hitta vismuth och andra ersättande material där om man inte är Dansk eller Tysk för där verkar det finnas både det ena och det andra blyfritt i kaliber 16. Hoppas att det bara är ovilja från handlarna att satsa på blyfritt i kaliber 16 i sverige och Finland Här på vår sten i havet kommer kaoset att bli totalt eftersom vi imotsats till storebror läs fasta Finland inte valde att införa blyförbud vid sjöfågeljakt tror det var 1992 eller nåt sånt som Finland satte krav på blyfritt vid sjöfågeljakt men Åland fortsatte med att tillåta bly.
Vismut är ren dynga om du frågar mej såvida dom inte blivit bättre på senare tid. När dom haglen såg dagens ljus så pulvriserades dom vid lått motståmd.
Vad säger Dansken som skrev i tråden just om den saken dom har ju använt förmodligen mera vismuth än dig och mig Börje.Har inte använt vismuth själv bara bioammo i kaliber 16 och dom är ju vismuth och gud vet vad blandat men där kom haglen tillbaka genom tavlan som va uppsatt på en stålplåt så dom blev inte pulver så vet inte om ren vismuth är skit eller ej men i en kaliber 16 kombi med full trångborrning är det inte så mycket annnat än vimuth och zink tenn att välja på zink tenn är ju rena pesten sägs det. För egen del vid ensam jakt på rådjur verkar una onekligen intresant tror att det nog är bästa materialet för rådjursjakt dessutom dom fina haglen som går i alla borrningar verkar intressanta.
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

RSV-R skrev: 24 nov 2022, 11:27
Lillsven skrev: 23 nov 2022, 18:29
RSV-R skrev: 23 nov 2022, 18:14 Sverige över implementerar i vanlig ordning... :roll:
Du har missuppfattat. Sverige har inte implementerat ännu. Det är ett EU-beslut som är fattat.
Precis, och därför kommer Sverige att över-implementera när det väl är dags. Som de så länge försökt även med vapendirektivet.
Efter att miljöorganisationerna har fått tycka till och så även jakt/vapen hatarna så är det inte långt att tro att "Sverige skall vara förebild" än en gång?
Vad menar du gör det självklart att Sverige kommer överimplementera?
Och hur skulle det gå till?
Har du några belägg för ditt påstående eller är det bara som du tror och sedan sprider på internet som en sanning?
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Pisshögern slänger oss under bussen som vanligt....