Uppsiktsjakt..

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
pininhakan

Uppsiktsjakt..

Inlägg av pininhakan »

Min son är 11år i höst.
Han skjuter 22a helt godtagbart och sittande från torn lämnar hans skytte med dämpad klass 1 inget övrigt önska. Övas flera gånger i veckan nu under sommaren.

Han har sett ca 30 vilt fällas och kan passa sånt som inte är för tungt eller kladdigt skjutet.

Tänkte han skulle få sitta i nåt bra torn och fälla räv eller hare med mig i vinter.

Snabb goggling visar att gränsen för uppsiktsjakt är 15år... är det så?

Snacka om besvikelse...

Man ska inte döma ut de jaktspel som finns till tv-spelen. De är rätt informativa i vissa delar.

Själv fick jag använda 22an från den åldern. Det blev hål i morfars bil och farfars blomkrukor innan jag fick låna hagelbössa. (Det var morfars fel att han parkerade dumt bakom ett träd där skatorna satt:-) -jag kom undan en hel sommar med skjuta på flaggstångsknoppen tills den rasade ner... Då blev farsan arg.
Ska sägas att jag hade 4km till närmaste granne.
Hade moppe från 10års ålder och fick ta farsans Husaberg 510cc när jag kunde starta den. (Typ13)
Senast redigerad av 2 pininhakan, redigerad totalt 3 gång.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
Villrådig

Re: Uppsiktsjakt..

Inlägg av Villrådig »

pininhakan skrev: 03 aug 2022, 17:22 Min son är 11år i höst.
Han skjuter 22a helt godtagbart och sittande från torn lämnar hans skytte med dämpad klass 1 inget övrigt önska. Övas flera gånger i veckan nu under sommaren.

Han har sett ca 30 vilt fällas och kan passa sånt som inte är för tungt eller kladdigt skjutet.

Tänkte han skulle få sitta i nåt bra torn och fälla räv eller hare med mig i vinter.

Snabb goggling visar att gränsen för uppsiktsjakt är 15år... är det så?

Snacka om besvikelse...

Man ska inte döma ut de jaktspel som finns till tv-spel en. De är rätt informativa i vissa delar.

Själv fick jag använda 22an från den åldern. Det blev hål i morfars bil och farfars blomkrukor innan jag fick låna hagelbössa. (Det var morfars fel att han parkerade dumt bakom ett träd där skatorna satt:-)
Ja lagstiftningen lämnar inget utrymme för tolkning i frågan. Så frågan är hur det är med ditt samvete. Min far hade i vart fall väldigt rymligt samvete när det kom till mig och uppsiktsjakt.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Läskigt att säga det man har kommit i den åldern att man får skylla på att det är en annan tid nu.

O jag är så gammal (42) att jag kunnat ha gula licenser gjord av lokala polistanten.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
wande

Inlägg av wande »

Lagen är lagen . Men ingen ger dig böter för att nån sagt att du en gång körde 120 på 110 väg

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

pininhakan skrev: 03 aug 2022, 17:22 fick ta farsans Husaberg 510cc när jag kunde starta den. (Typ13)

Totalt utanför ämnet, men det där var imponerande :D 8)

Mvh
Greener
Carl A

Inlägg av Carl A »

Greener skrev: 07 aug 2022, 22:19
pininhakan skrev: 03 aug 2022, 17:22 fick ta farsans Husaberg 510cc när jag kunde starta den. (Typ13)

Totalt utanför ämnet, men det där var imponerande :D 8)

Mvh
Greener
Tihi. Ja! - en kompis va spekulant på ngt liknande (ngt av renov objekt) . Den, vuxna, säljaren ville helst inte försöka kicka igån den, då det va otäckt...