Jaktliga life-hacks

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: Jaktliga life-hacks

Inlägg av Anders Ö »

Ecajoh skrev: 11 okt 2021, 15:10 Jag är själv ganska nöjd med mitt senaste hack, oklart om det är till någon större nytta dock :lol:
Jag har ett torn med tak där jag hängt en fleecefilt i taket, på så vis är det alltid en "passkytt" i tornet som rör sig lite i vinden och filten blir ett tyst och fint skjutstöd ihoprullad.
Det har jag funderat på också.

Typ hänga en matavfallspåse i ett snöre i taket så får den sitta där ett år så djuren blir van att det kan vara rörelse i passet :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Ecajoh

Inlägg av Ecajoh »

Anders Ö skrev: 12 okt 2021, 08:22
Ecajoh skrev: 11 okt 2021, 15:10 Jag är själv ganska nöjd med mitt senaste hack, oklart om det är till någon större nytta dock :lol:
Jag har ett torn med tak där jag hängt en fleecefilt i taket, på så vis är det alltid en "passkytt" i tornet som rör sig lite i vinden och filten blir ett tyst och fint skjutstöd ihoprullad.
Det har jag funderat på också.

Typ hänga en matavfallspåse i ett snöre i taket så får den sitta där ett år så djuren blir van att det kan vara rörelse i passet :idea:
För merparten av viltet tror jag dock inte att det spelar någon roll, sitter man bara rätt i vind brukar åtminstone hjortdjuren inte notera att ett torn helt plötsligt har fått en jägare i sig. För min del handlade det mest om att ha ett mjukt skjutstöd tillgängligt i ett torn där jag avser att vaka på räv och om det samtidigt gör någon nytta hängandes där är det en bonus.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ett värme-hack jag använder nu när jag står på pass är ThermaCell utan mattan och instoppad under jackan
i svanken , där gör den GOTT nu :D
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Maveric77

Inlägg av Maveric77 »

Det här har säkert alla redan sin egna lösning på, men jag gör i alla fall så här.

När jag är ute själv och jagar så har jag ryggsäcken med hela vägen fram till tornet, och har då enkel tillgång till kaffe, lite käk och annat. Men när det är drevjakter och man kanske bara ska sitta i tornet i 1,5-2 timmar, och därefter tillbaka till bilen och vidare till nästa såt, så känns det overkill att bära en ryggsäck till passet varje gång.

Så i min ryggsäck har jag en liten väska, ca 10x15 cm, som jag enkelt kan ta fram och fästa i bältet. I den har jag extra batterier till mina sikte, en liten burk vapenolja, en boresnake, nitrilhandskar, en miniflaska myggspray, en enkel viltdragare och några dextrosoltabletter. Med den i bältet så vet jag att jag kan lämna ryggsäcken i bilen, eller om jag behöver gå i drevet en såt. Då har jag med det jag vet kan vara bra att ha. Radio, bössa, kniv och sånt har man ju såklart ändå med i bältet eller i händerna.
- SAKO S20 - Cal .308W (Steiner Ranger 2,5-10x50 & Aimpoint Micro H1)
- Stalon X108
- Gyttorp Scandium - Cal 12
Användarvisningsbild
TordYvel

Inlägg av TordYvel »

Maveric77 skrev: 13 okt 2021, 13:14 Det här har säkert alla redan sin egna lösning på, men jag gör i alla fall så här.

När jag är ute själv och jagar så har jag ryggsäcken med hela vägen fram till tornet, och har då enkel tillgång till kaffe, lite käk och annat. Men när det är drevjakter och man kanske bara ska sitta i tornet i 1,5-2 timmar, och därefter tillbaka till bilen och vidare till nästa såt, så känns det overkill att bära en ryggsäck till passet varje gång.

Så i min ryggsäck har jag en liten väska, ca 10x15 cm, som jag enkelt kan ta fram och fästa i bältet. I den har jag extra batterier till mina sikte, en liten burk vapenolja, en boresnake, nitrilhandskar, en miniflaska myggspray, en enkel viltdragare och några dextrosoltabletter. Med den i bältet så vet jag att jag kan lämna ryggsäcken i bilen, eller om jag behöver gå i drevet en såt. Då har jag med det jag vet kan vara bra att ha. Radio, bössa, kniv och sånt har man ju såklart ändå med i bältet eller i händerna.
Gör något liknande och använder denna. Brukar trycka ner thermacellen i flasknätet om myggen är jävliga på sommaren/tidig höst.

https://rodastjarnan.com/vaskor-och-ryg ... vart-28083