UPPROP Mitt i Bogen !

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: UPPROP Mitt i Bogen !

Inlägg av Anders Ö »

Håller helt med om visslingar, även om jag föredrar att göra kontakt lock-läte istället .
Visslar man så har man oftast bara en chans, de stannar oftast bara en gång :idea: , med kontakt-läte så kan det funka 2-3ggr

Det är nästan bara vid nyss upptag som det kan vara svårt att få dem att stanna .

Jag har också lite svårt att vissla när det är lite spännande :mrgreen: pfsss pfssss fan.... NghhH , PANG :arrow:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Anders Ö skrev: 12 sep 2021, 20:39 Håller helt med om visslingar, även om jag föredrar att göra kontakt lock-läte istället .
Visslar man så har man oftast bara en chans, de stannar oftast bara en gång :idea: , med kontakt-läte så kan det funka 2-3ggr

Det är nästan bara vid nyss upptag som det kan vara svårt att få dem att stanna .

Jag har också lite svårt att vissla när det är lite spännande :mrgreen: pfsss pfssss fan.... NghhH , PANG :arrow:
Jag har försökt att lära mig att få till kontaktläte och lyssnat på dom som kan det men lögn i 17 att jag får till det så att det låter bra. :(
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Sköt en ko igår och omständigheterna gjorde att det blev ett bogskott. Gjorde kontaktläte och den stannade omgående som de flesta brukar göra, dock utan rent skottfält. Den fick nog vind av mig och kastade så då hade jag bara en chans och nöp till. Avståndet var ca 70 m och skottet tog aningen längre fram än bilden med det ritade korset tidigare i tråden, kanske revbenet framför men samma höjd. Flyktsträckan blev 40-50 m och jag hörde när den gick omkull, men det tog en stund innan den dog.
Resizer_16314747333460.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

En sak jag funderat på sedan tråden startades är hur lurad jag själv blivit, många gånger, av benens position. Då främst kanske benet närmast skytten. Det är alls inte säkert att älgen stannar med benet så fint rakt ned som exempelälgen.
Bogarna är väldigt rörliga och jag har skjutit en hel del där skadorna helt enkelt inte stämmer ihop med modellen. De kan stanna med benen både långt fram eller långt bak.

Enda lösningen som faktiskt fungerar är nog att utgå från puckeln istället för benen. Fungerar som ofta påpekas även när älgen står snett.

För övrigt, som en kommentar, tycker jag bilderna borde korrigeras till det nya träffområdet. Det är väldigt pedagogiskt och tydligt att det inte är någon lunga bakom bogbladet, som älgen står på bilden. Därför har jägareförbundet uppdaterat träffområdet så det är lite minskat där. Då skulle det även kännas naturligare, tror jag, att sänka den rekommenderade träffpunkten en gnutta. För jag anser att den är ritad lite högt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Det stämmer alldeles utmärkt de :!:

Själva träffområdet på den anatomiska älgen är för stort, främst högt .

De ny träffområdet är sänkt 62mm för att inte ligga över ryggraden .
1717017-2_1__20201116082011.jpg
Även benens position kan luras helt klart så man måste ha lite fantasi var man skall skjuta , hjärta och lungor är iallafall på samma ställe hela tiden som tur är :D

can

Inlägg av can »

Skaut ein hjortekalv i gårkveld, dårleg lys nesten mørkt. Litegrann bak midten av bogen, hold ca 60 meter anntar eg. God overhøgd så skuddet gjekk på skrå nedover i kalven. Uansett så gjekk den 11-12 meter ( var tilbake i dag i fullt dagslys og såg og målte) noko som var veldig greit i så dårleg lys. Den var lett og finna igjen, men hadde den komme seg inn i skogen kunne det vorte verre. Eg har skote 8 hjortar før denne, alle har vorte skotne lengre bak og alle har gått lengre 30- 60 meter ca. Tilfeldig? Me får sjå. Prøver midt i bogen med 140 gr partition neste gong og.
Ønsker og kjøpa lee loader 6,5x55, pm viss du har ein til salgs :)
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Anders Ö skrev: 13 sep 2021, 08:16
Även benens position kan luras helt klart så man måste ha lite fantasi var man skall skjuta , hjärta och lungor är iallafall på samma ställe hela tiden som tur är :D
Kanske enklast att tänka att man ska sätta skottet "mitt i djuret där det är som störst". Ibland skyms benen och Ibland är de inte raka. Men mittpunkten av där kroppen är som störst i omfång är tämligen nära den träffpunkt som förespråkas i tråden
20210914_222619.jpg
Senast redigerad av 2 Tomps, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Jag tycker nog den träffpunkten är några centimeter hög. Min autopilot skjuter å andra sidan kanske onödigt lågt.

Som en generell rekommendation finns det argument att ligga högt med tanke på hur många dåliga skott som går lågt.
Brenneke
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

potatiskastare skrev: 14 sep 2021, 22:42 Jag tycker nog den träffpunkten är några centimeter hög. Min autopilot skjuter å andra sidan kanske onödigt lågt.

Som en generell rekommendation finns det argument att ligga högt med tanke på hur många dåliga skott som går lågt.
Ja, jo - enligt skolboken kanske lite högt, men i praktiken så har du nog störst marginaler om du siktar i mitten av den största delen på djuret....lättare att droppa i skottet än att det tar för högt är i alla fall min erfarenhet, precis som du skriver.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Tomps skrev: 14 sep 2021, 22:32
Kanske enklast att tänka att man ska sätta skottet "mitt i djuret där det är som störst". Ibland skyms benen och Ibland är de inte raka. Men mittpunkten av där kroppen är som störst i omfång är tämligen nära den träffpunkt som förespråkas i tråden

20210914_222619.jpg

PERFEKT :!: (skuggan av en tendens högt... :idea: )

Flera fingertjocka Aorta/Vener-blodådror som går i 2 riktningar + det blod-rikaste området på lungan :idea:

Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Den älgen går i backen! Bra. Gillar själv höga skott.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Den älgen går i backen! Bra. Gillar själv höga skott.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Katjing

Inlägg av Katjing »

Tomps skrev:
20210914_222619.jpg
Precis så resonerar och siktar jag. Sen gäller det bara att träffa också.
win307

Inlägg av win307 »

Mitt kulval föll på Tipstrike då den gör om fast materia till flytande... Funkar alldeles utmärkt till bakombogenträff. Kulval efter skottplacering är något man bör beakta innan det är dags för jakt. Alla har vi våra åsikter,ingen har mer rätt än någon annan. För övrigt så blir det väldigt vasst i ett bogskjutet djur. Mycket att skära sig på,inflammationsrisken är tämligen hög.
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Kollegan sköt en hyfsat stor tjur, precis i bogen på exakt det ställe du beskriver Anders. Kulan var Hornady Interlock 180gr fabriksladdad, avstånd ca 50m, bredsida. Älgen tecknade knappt, vände och sprang ca 150-200m in i skogen innan den till slut gav upp. Bogen var i princip slarvsylta, massvis med blod i hinnorna och kulan havererade.

Annars är min erfarenhet precis som beskrivs här när man skjuter på detta sätt, man brukar normalt sett få stopp på älgarna ganska snabbt. Inte ovanligt att de blir på plats.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

jdrotz skrev: 19 sep 2021, 21:39 Kollegan sköt en hyfsat stor tjur, precis i bogen på exakt det ställe du beskriver Anders. Kulan var Hornady Interlock 180gr fabriksladdad, avstånd ca 50m, bredsida. Älgen tecknade knappt, vände och sprang ca 150-200m in i skogen innan den till slut gav upp. Bogen var i princip slarvsylta, massvis med blod i hinnorna och kulan havererade.

Annars är min erfarenhet precis som beskrivs här när man skjuter på detta sätt, man brukar normalt sett få stopp på älgarna ganska snabbt. Inte ovanligt att de blir på plats.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ingång på rätt ställe ja...
Men vinkeln :?: :?: , bredsida Näee .
Be att få kolla älgen i slakteriet, jag lovar att det inte är som skytten säger :wink:

Inte en chans i helvete att kulan gått över hjärtat och sprungit den sträckan , sorry , händer inte :idea:

Alternativt att just det , kulan havererade :idea: , kanske den tagit i något före och tappat fart och stabilitet.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Vilt kan gå långt. Har man inte upplevt när de "väljer" att leva länge så tror man ofta det är sagor. Men ibland uteblir det snabba blodtrycksfallet som skall fälla dem inom 10s, och de skall istället förblöda. Det tar tid.
Brenneke
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

potatiskastare skrev: 19 sep 2021, 22:09 Vilt kan gå långt. Har man inte upplevt när de "väljer" att leva länge så tror man ofta det är sagor. Men ibland uteblir det snabba blodtrycksfallet som skall fälla dem inom 10s, och de skall istället förblöda. Det tar tid.
Ja absolut, men inte om en expanderade kula gått över hjärtat .
Skulle man som genom ett mirakel få kulan mellan alla grova blod-ledningar tillochfrån hjärtat så är det ändå centrala lungan med mycket tätt med blodkärl och snabb död inträffar ändå , omnågot lite långsammare , men inte de sträckorna som 150-200m

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Jag har spårat älg med sådana träffar som gått det dubbla. Jag har spårat rådjur som gått längre än så med hela hjärtat bortskjutet.
Brenneke