Påföljd av att jaga med för stort magasin

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
JägarRogge

Påföljd av att jaga med för stort magasin

Inlägg av JägarRogge »

Är det någon som vet exakt vad som händer om man blir tagen av polisen om man jagar med ett för stort magasin ?

Böter eller blir man till och med av med licensen ?

Undvik att spekulera nu.
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
busholle

Re: Påföljd av att jaga med för stort magasin

Inlägg av busholle »

Tänker att det spelar roll om det gäller ett fast magasin som ska vara permanent pluggat som i en hagelautomat eller demonterbart som på några av de vanligaste kul-halvisarna?
Gissar att din fråga gäller kul-halvis med demonterbart magasin?
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

busholle skrev: 09 jun 2021, 07:29 Tänker att det spelar roll om det gäller ett fast magasin som ska vara permanent pluggat som i en hagelautomat eller demonterbart som på några av de vanligaste kul-halvisarna?
Gissar att din fråga gäller kul-halvis med demonterbart magasin?
Det först nämnda är väl ett vapenbrott och ses nog betydligt allvarligare vad gäller licenserna (i det fallet så lär de tveklöst dras in) än det senare som väl landar i jaktbrott och då kan det nog bli lite lättare att överklaga ett eventuellt beslag i FR... oaktsamhet, glömska, var det laddat med 2, 5 eller 20 patroner...

Att av "oaktsamhet" råkat stoppa i ett för stort magasin mot att medvetet avlägsna plomberingar...
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Sos betraktar saken ut ett korrekt perspektiv,

att ända vapen med fast magasin= vapenbrott och jaktbrott om man har jagat med det så, vad man har jagat reglerar allvaret i jaktbrottet, det kommer att leda till efterverkningar, troligen återkallelse av tillstånd.
Att sätta i ett för stort magasin vid jakt är jaktbrott, ev tom ringa som följd dagsböter, det bör inte leda till påverkan på tillstånd.

Vissa saker måste man vara försiktig med helt klart.
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

Majoriteten av hagelautomater har ju bara en lös plastpinne i magasinet. Jag tror inte speciellt många har någon ¨permanent¨ lösning i sina bössor. Utan dom flesta har nog dom som dom är. Ganska korkad regel igentligen, varför ska man vara tvungen att förstöra sitt vapen så att det förlorar en jävla massa i andra hands värde. Kan ju t.ex inte sälja det till vissa sportskyttar längre.

Varför menar ni att det skulle vara vapenbrott på en hagelautomat och inte ett kulautomat ? Har man satt dit en större magasin i vilket av dom har man ju gjort samma sak.

Har ni någon länk som tydligt säger vad påföjlden blir ?
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Hur tänker du att det svenska straffrättsliga systemet fungerar?

9 kap 1 § VL "Den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst tre år.

Om gärningen har begåtts av oaktsamhet eller om brottet är ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader."

Så påföljden blir mellan villkorlig dom och dagsböter och 3 år, för vapenbrott av normalgraden, enligt påföljdspraxis för 2020, så är den vanligaste påföljden för ordinärt vapenbrott, 3 månaders fängelse, iom att det är ett artbrott och att det är "farligt"

JL 43 § För jaktbrott döms till böter eller fängelse i högst ett år den som
1. med uppsåt eller av grov oaktsamhet olovligen jagar på annans jaktområde eller där tillägnar sig vilt eller vid jakt som sker med stöd av licens bryter mot en för jakten väsentlig bestämmelse i licensen,
2. med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 3 § eller 31 § första stycket eller mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 29 § 1 eller 30 § första stycket eller
3. med uppsåt eller av grov oaktsamhet bryter mot 32 § eller mot en föreskrift som meddelats med stöd av 25 eller 29 a §

Påföljden för jaktbrott av detta föreslagna slag är böter, men har du jagat björn med ett tioskottsmagasin är det möjligt att påföljden blir fängelse.

De flesta hagelhalvautomater idag har inte magsinsrörsbegränsningar som är lätta att ta bort, snarare tvärtom men har man en sådan och så att säga rör sig i gränslandet till det brottsliga bör man väl tänka om och se till att det blir en permanent begräsning så att den uppfyller NVV:s regler.

Varför det är olika? För att jag och Sos utgick i frågan att hagel= rörmagasin, kula= löst magasin, men svaret är att har du tagit bort en 2 skottsbegränsning för vilket rörmagasin som helst på en halvis är det ett vapenbrott och ett jaktbrott om det sker vid jakt, det är ajabaja och hejsan hoppsan va fort det går att bli lagförd.

Att ha använt ett 5 skottsmagasin där det enbart får vara med ett 2 skotts, ja det är illa men inte lika.
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Jo... man skall nog passa sig för grå-zoner ... där får polismyndigheten så gott som alltid rätt, dvs deras bedömning godtas mycket lättare av förvaltningsrätt än din förklaring som ska försöka motivera det du gjort oavsett om du anser ha fakta eller "sunt förnuft" på din sida.

Det fanns en tid (om jag minns rätt) då man fick licens på AR15 med villkoret att magasinet skulle monteras permanent och fick bara ta 2skott (hade inte GW en dylik? bökig att ladda om då man måste fälla upp "upper" delen) och det ser ut som att detta med öppen brunn är på väg ut med tanke på de senaste NVV förslagen (polismyndigheten får avgöra och där vet vi vad de tycker om exempelvis MR1).

Hagel halvautomat (undantaget bygel -än) har väl kvar detta? om det inte är rörmagasin, ett löstagbart sådant -så måste det fixeras permanent och spärras till två... med allt knepigt det kan innebära för laddning av magasinet.

Varför? säg det -det ska bara vara så (tycker myndigheterna, de har väl sett denna https://www.youtube.com/watch?v=FkccZ7DHcFc och jo -det finns liknande i helauto)
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

Okej tack för svaret.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

JägarRogge skrev: 09 jun 2021, 13:51 Majoriteten av hagelautomater har ju bara en lös plastpinne i magasinet. Jag tror inte speciellt många har någon ¨permanent¨ lösning i sina bössor. Utan dom flesta har nog dom som dom är. Ganska korkad regel igentligen, varför ska man vara tvungen att förstöra sitt vapen så att det förlorar en jävla massa i andra hands värde. Kan ju t.ex inte sälja det till vissa sportskyttar längre.

Varför menar ni att det skulle vara vapenbrott på en hagelautomat och inte ett kulautomat ? Har man satt dit en större magasin i vilket av dom har man ju gjort samma sak.

Gamla bössor kanske har plaströr, iaf orginal för amerikanska marknaden.
men köper du en bössa nyare så är det stukat rör. Benelli, browning, etc. Alla är PERMANENT plomberade.
Det krävs en hel del att byta rör till ett ostrypt dyligt, dom säljs, men är fastlimmade och lådan är i ALU i regel, så odsen är stor ditt orginalrör går sönder.

Men gamla beggade rem 870 eller automater från 80talet. Men dom är inte lagliga per se, kontrolleras man och det är en lös plastplugg är du rökt.
Så det är DIN skyldighet att kontrollera vapnet följer lagen, säljare kan ju vara en idiot eller inte bry sig.
nisseg

Inlägg av nisseg »

Hur ser det ut om man skulle jaga fågel med hagelbössan och har med sig en 10/22a med 10 skottsmagasin för avlivning av påskjutna fåglar på längre håll?
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1987-259

Läs §43-51

I 43 § anges böter eller fängelse högst ett år, om brottet anses grovt enligt 44§ blir det lägst sex månader och max 4 år.

Om du misstänks för jaktbrott kommer dina vapen sannolikt att omhändertas (förutom det du använt som med största sannolikhet tas i beslag) och om du döms kommer alla tillstånd att återkallas med tiden (det beslagtagna vapnet förverkas). Du kommer därefter inte att kunna få inneha eller lagligt låna vapen på flera år.

Vänligen

Svante Rendahl
Handläggare
Rättsavdelningen/Förvaltningsrätt 1
nisseg

Inlägg av nisseg »

Tänker du inte att man kan åberopa eftersök/avlivning i det fallet när det gäller redan påskjuten fågel?
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

jmkhenka skrev:
JägarRogge skrev: 09 jun 2021, 13:51 Majoriteten av hagelautomater har ju bara en lös plastpinne i magasinet. Jag tror inte speciellt många har någon ¨permanent¨ lösning i sina bössor. Utan dom flesta har nog dom som dom är. Ganska korkad regel igentligen, varför ska man vara tvungen att förstöra sitt vapen så att det förlorar en jävla massa i andra hands värde. Kan ju t.ex inte sälja det till vissa sportskyttar längre.

Gamla bössor kanske har plaströr, iaf orginal för amerikanska marknaden.
men köper du en bössa nyare så är det stukat rör. Benelli, browning, etc. Alla är PERMANENT plomberade.
Det krävs en hel del att byta rör till ett ostrypt dyligt, dom säljs, men är fastlimmade och lådan är i ALU i regel, så odsen är stor ditt orginalrör går sönder.

Men gamla beggade rem 870 eller automater från 80talet. Men dom är inte lagliga per se, kontrolleras man och det är en lös plastplugg är du rökt.
Så det är DIN skyldighet att kontrollera vapnet följer lagen, säljare kan ju vara en idiot eller inte bry sig.
Köpte en ny Rem 870 för ca 5-6år sedan hos kjells vapen (kompisen köpte en likadan) och dom var spärrade med en lös plastpinne, såg det vid första storrengöringen BildBildBild
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Fram med epoxi tuberna ... nu läser polismyndigheten din post och ringer snart på :mrgreen:
(numera kräver alla? kontor att man bifogar/uppvisar plomberingsintyg från handlaren då man köper nytt innan man får licensen, begagnat så får man lösa det själv, dvs plombera om det inte var det innan... vet faktiskt inte om de kräver att intyg skickas in och om det måste var en vapentekniker som intygar -knappast, så dj*kla tokigt kan det väl inte blivit på senare tid?)
Användarvisningsbild
pimp45acp

Inlägg av pimp45acp »

Nu har ju förvisso TS skrivit att man inte ville ha spekulationer men när det gäller juridiska eftermälen/påföljder för vapenägare som gör puckade saker eller bara har lite otur när de tänker är inte alltid givet.

Man skall komma ihåg att vi inte har någon som helst grundlagsskyddad rättighet att äga vapen (vilket många verkar tro, och nu syftar jag INTE på personer som svarat i denna tråd utan i allmänhet bland svenska vapenägare som antagligen spenderat lite för många timmar att kolla på 2:nd amendment-klipp på YouTube..) rent krasst så är det så här att om det finns skäl att tro att legalt ägda vapen kommer att missbrukas så är det skäl nog för att återkalla licenserna. Återkallning och beslagtagning av vapnen sker med omedelbar verkan och sedan får man ta och processa om man vill få tillbaka dem.. Det räcker ex.vis med att man blir intagen för tillnyktring (som jag har förstått det, och alla fall jag känner till har varit så, så får man en varning första gången men händer det en gång till så är det kört) för att licenserna skall återkallas. Även sådana saker som upprepade fortkörningar kan vara grund för återkallande av licenser som jag förstår det (jag vet dock inga konkreta fall där så har skett?)

Rent krasst: det rör mig inte i ryggen personligen om man åker på björnjakt med en halvauto och sätter i 5-skottsmagasin eller om man jagar änder med en fullmatad 8-skottstub under hagelautomaten (så länge som man bedriver jakten etiskt i sedvanlig ordning för att minimera risken för onödigt lidande för viltet) men varför i hela friden dagar skall man riskera att bli portad från det fantastiska intresset/hobbyn som jakt och sportskytte är? Man behöver inte tycka om regler och lagar för att man ska följa dem, sedan står det alla fritt att tänka till en extra gång när man går till valstugan eller tom engagera sig politiskt själv för att få till lagändringar etc!

Happy hunting, folks (och utmana inte gränserna i onödan, finns liksom inget att tjäna men allt att förlora på det!)!!

/Mr. AlltidSåDjävlaLaglydig ;-)

PS. lite vad jag försöker få fram är att återkallande av licenser inte är ett straff/föreskriven påföljd av ett visst brott utan man får ta sitt straff enligt den påföljd som rätten föreskriver om man blir funne skyldig till ett brott och sedan är det fritt fram för polismyndigheten att återkalla licenserna. Man kan ju tycka att återkallande av licenser borde i sig medföra strafflindring vad gäller den faktiska påföljden (på samma sätt som domstolar delar ut strafflindring till höger och vänster...kanske mest till vänster... ;-).... när det gäller yrkeskriminella eller liknande..) men men.. nu kanske jag inte ska säga nåt mer finns väl risk att man bryter mot nån "värdegrund" eller två i så fall.. :-)
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

sos skrev:Fram med epoxi tuberna ... nu läser polismyndigheten din post och ringer snart på :mrgreen:
(numera kräver alla? kontor att man bifogar/uppvisar plomberingsintyg från handlaren då man köper nytt innan man får licensen, begagnat så får man lösa det själv, dvs plombera om det inte var det innan... vet faktiskt inte om de kräver att intyg skickas in och om det måste var en vapentekniker som intygar -knappast, så dj*kla tokigt kan det väl inte blivit på senare tid?)
Dom får gärna komma hit för här är det ordning på grejorna ;)

(Bössan limmades direkt såklart och kjell fick ett samtal, dock är den såld för att ge plats å en Beretta)
Användarvisningsbild
pimp45acp

Inlägg av pimp45acp »

nisseg skrev: 10 jun 2021, 21:48 Hur ser det ut om man skulle jaga fågel med hagelbössan och har med sig en 10/22a med 10 skottsmagasin för avlivning av påskjutna fåglar på längre håll?
Man får inte jaga med ex. ett vapen som licensen är utfärdad med ändamålet "Målskjutning" men om jag ex kör på en älg på väg hem från skjutbanan och den inte dör utan ligger och lider så finns det utrymme i lagen att avliva med det vapnet (självklart med förutsättning att det är det bäst lämpliga sättet att avliva djuret just då och inte medför risk för tredje man etc.) men det innebär ju inte att jag kan ha med mig ex en pistol som jag har på målskjutningslicens när jag ska ut o jaga älg "utifall att jag råkar skadeskjuta nåt och behöver avliva"

Varför i hela friden dar är det ett bekymmer att skaffa ett 2-skottsmagasin till 10/22:an och ta med det när det skall jagas fågel? är det så att du behöver fler än 3skott för att lyckas avliva...well: ta med dig fler 2-skottsmagasin då?

Jag håller helt med om att det är fullständigt skit samma om nån jagar med ett 10+-skottsmagasin (så länge man inte skjuter hejvilt in i en flock ex.) men nu är reglerna som de är, följd dem eller riskera jobbig påföljd men du har mitt fulla stöd om du vill jobba för att ändra på reglerna! :-)
Användarvisningsbild
riqe

Inlägg av riqe »

sos skrev: 11 jun 2021, 09:34 (numera kräver alla? kontor att man bifogar/uppvisar plomberingsintyg från handlaren då man köper nytt innan man får licensen
Stämmer inte för mig iaf, fick ut licens på en ny 870 i Januari region Stockholm. Inga frågor alls plombering och blompinnen låg lös i kartongen med bössan. Köpt från välkänd butik i Norrland. Nu är den så klart limmad på plats enl reglementet.
...and into the forest i go, to lose my mind and find my soul.
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

riqe skrev: 11 jun 2021, 11:21
sos skrev: 11 jun 2021, 09:34 (numera kräver alla? kontor att man bifogar/uppvisar plomberingsintyg från handlaren då man köper nytt innan man får licensen
Stämmer inte för mig iaf, fick ut licens på en ny 870 i Januari region Stockholm. Inga frågor alls plombering och blompinnen låg lös i kartongen med bössan. Köpt från välkänd butik i Norrland. Nu är den så klart limmad på plats enl reglementet.
Därav ?-tecknet... läste om en sådan händelse men det kan lika gärna varit en handläggare som ville stila inför chefen, som sagts tidigare -ett lotteri.
Användarvisningsbild
Teutonsk

Inlägg av Teutonsk »

pimp45acp skrev: 11 jun 2021, 10:12 men det innebär ju inte att jag kan ha med mig ex en pistol som jag har på målskjutningslicens när jag ska ut o jaga älg "utifall att jag råkar skadeskjuta nåt och behöver avliva"
Off-topic men så fungerar det i många länder, bl.a. Norge och Tyskland. Man får ha med pistol vid jakt. För avfångning, självskydd mot galet djur eller människa eller vad som kan tänkas ske. Som tysk jägare anses man ha behov av pistol, dvs man behöver inte bedriva sportskytte, vad jag har förstått.