Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Giobbi

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inlägg av Giobbi »

Hurra säger jag bara! Hoppa förbundet är med och hjälper till. :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

lsjonsson skrev: 04 maj 2021, 03:57 Ny vändning i målet KH-Begär överprövning av kammaråklagarens beslut.

https://ledarsidorna.se/2021/05/ny-vand ... ns-beslut/
Det är bra! Ju mer och fullständigare belysning vi får av det här målet, desto bättre.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Giobbi skrev: 04 maj 2021, 07:47 Hurra säger jag bara! Hoppa förbundet är med och hjälper till. :)
Aj! Ironi så tidigt på morgonen... ;)
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

lasse-a skrev: 04 maj 2021, 10:58
Giobbi skrev: 04 maj 2021, 07:47 Hurra säger jag bara! Hoppa förbundet är med och hjälper till. :)
Aj! Ironi så tidigt på morgonen... ;)
Kanske inte ren ironi, de kan ju med lite tur vara "försiktigt positiva" :mrgreen:
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Giobbi skrev: Hurra säger jag bara!
Hoppa förbundet är med och hjälper till. :)
Hjälper till med vad?

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Ingvar skrev:
Hjälper till med vad?
Ja, den frågan har ekat ett tag i korridorerna hos förbundet.. Bild
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Giobbi skrev:
Ingvar skrev:
Hjälper till med vad?
och du "rekommenderar" vad som svar på ekot?

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Ingvar skrev: 04 maj 2021, 15:03
Giobbi skrev:
Ingvar skrev:
Hjälper till med vad?
och du "rekommenderar" vad som svar på ekot?
Man kan väl tycka att de iaf kan göra några uttalande om hur dåraktigt hela röran är. Och då menar jag inte några få mesiga rader i deras egna tidning. Jag, som inte går in på deras egna hemsida, ser eller hör ju knappt något från dem i media.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Noll, jag hör inte ens en kommentar. Hemsidan är tämligen sval hos mig med.
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inlägg av Krister.B. »

Tja, är det något nytt som skall bevisas i detta målet? För mig som är juridisk analfabet verkar det lite osäkert :oops:

Karl Hedin vill ha rättegång utan huvudförhandling
Provläs till 17:30
Karl Hedin och hans advokater yrkar i en skrivelse till Svea hovrätt att rättegången ska genomföras utan huvudförhandling. Det vill säga att målet avgörs på materialet från förhandlingen i tingsrätten, utan att parterna är närvarande.

Du läser nu en öppen artikel på Svenskjakt.se

Riktig jaktjournalistik gör skillnad
Igår blev det känt att Karl Hedin och hans advokater Sven Severin och Klas Bjuremark begär att högre åklagare prövar miljöåklagare Lars Magnussons beslut att överklaga Västmanlands tingsrätts friande dom. De anser att överklagandet ska återkallas, eftersom det inte framkommit ny bevisning och med hänvisning till tingsrättens tydliga utslag.

Utan parter
Idag har en skrivelse lämnats till Svea hovrätt där man begär, i det fall rättegången blir av, att den genomförs utan huvudförhandling, och att hovrätten avgör målet på vad som framkom i tingsrätten, utan att parterna behöver delta.
I skrivelsen konstaterar de att tingsrättens dom är riktig. Eftersom åklagaren inte lämnat någon ytterligare bevisning behöver inte hovrätten göra en annan bevisvärdering än vad tingsrätten har gjort, och de åtalade (Karl Hedin och hans anställde skogvaktare) ska frikännas för att bevisningen mot dem är otillräcklig.

Beskriver fel
”Karl Hedin och AB Karl Hedin gör vidare gällande att saken kan utredas tillfredsställande utan huvudförhandling. Ingen part har begärt att få ställa kompletterande frågor. Hovrätten har tillgång till samma material som tingsrätten. Mot den bakgrunden framstår det som obehövligt att en förhandling hålls”, heter det i inlagan till hovrätten.

Advokaterna beskriver också de fel man menar har gjorts under förundersökningens gång, med felaktigt avskrivna telefonavlyssningar som ledde till att Hedin häktades under en månad och med osant pm som tagits upp under tingsrättsförhandlingen.

FWIW
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Förstår att förbundet inte vill engagera sig i enskilda fall som hanteras av rättsväsendet men nedan får väl ses som en trevare för det generella problemet med behandling av jägare. Det är dock mer likt tyst diplomati än jägaruppror som syns i allmän media.

https://jagareforbundet.se/aktuellt/for ... rtementet/
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Hmm - ja man kan ju fundera något varv över vad de som tycker att sjf typ borde göra mera för kh än att rapportera om de turer som är i fallet? Samt ta in debattartiklar såklart.

Att gå ut med någon form av statement som är tydligt för kh:s sak från sjf vore att skjuta sig själv i foten. Som Melker är inne på är det inte bara oklokt att lägga sig i en pågående rättsprocess - även om den har brister. Men jag begriper att det är svårt att förstå.

Däremot är saknad det väl ett svar på det brev kh skrivit till sjf och riksjägarna? Riksjägarna har svarat - förvisso rätt allmänt hållet svar men ändå ett svar. Sjfs svar kanske jag missat.
Greyling
Raggarö

Inlägg av Raggarö »

Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Raggarö skrev: 06 maj 2021, 10:12 @greyling:

https://jagareforbundet.se/aktuellt/for ... ppna-brev/

Raggarö
Tackar - det hade jag och till synes några andra missat. Svaret var ännu mer allmänt hållet än riksjägarnas. Men bra att det svarats iaf.
Greyling
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

greyling skrev: 06 maj 2021, 10:33

Raggarö
Tackar - det hade jag och till synes några andra missat. Svaret var ännu mer allmänt hållet än riksjägarnas. Men bra att det svarats iaf.
ALLA (nästan) har missat det. Varför skriver de inte det som en ledare i större dagstidningar och andra större media? De skriver ju om möte och att de analyserar. Jaha, men varför händer det inget. De behöver ryta till och få nått gjort, NU.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Ytterst märkligt att dom inte upptäckt fler kanaler än hemsidan. Än.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Greener skrev: 06 maj 2021, 10:57
greyling skrev: 06 maj 2021, 10:33

Raggarö
ALLA (nästan) har missat det. Varför skriver de inte det som en ledare i större dagstidningar och andra större media? De skriver ju om möte och att de analyserar. Jaha, men varför händer det inget. De behöver ryta till och få nått gjort, NU.

Mvh
Greener
Hmm - har du missat att den tredje statsmakten är ska vi kalla det ”selektiva” i vad de väljer att skriva om. Det är liksom inte så att jägarorganisationerna väljer var de får mediautrymme.

Men återigen - hur ska det här rytandet gå till är den svåra frågan som vare sig jägarorganisationerna eller ännu mindre belackarna har något bra svar på.
Greyling
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Apropå tredje statsmakten... EKO:t i blåsväder
https://samtiden.nu/2021/05/verkliga-ho ... -sakerhet/

Kanske vi måste bejaka genus forskningen med våra jaktkortspengar, finns en tråd om det, och stödja BLM finansiellt och all slags gröna-vågen radikalism etc etc så vi får en "värdegrunds acceptans" och då får media och hela "tokeriet" att acceptera oss.

huu man ryser vid tanken... men

plötsligt känns 20 år bakåt som mer avlägset än 1921, 1931 eller 50-talet eller
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

sos skrev: Igår, 10:02 Apropå tredje statsmakten... EKO:t i blåsväder
https://samtiden.nu/2021/05/verkliga-ho ... -sakerhet/

Kanske vi måste bejaka genus forskningen med våra jaktkortspengar, finns en tråd om det, och stödja BLM finansiellt och all slags gröna-vågen radikalism etc etc så vi får en "värdegrunds acceptans" och då får media och hela "tokeriet" att acceptera oss.

huu man ryser vid tanken... men

plötsligt känns 20 år bakåt som mer avlägset än 1921, 1931 eller 50-talet eller
Jag hörde om det igår var det väl!
Ska man kolla upp han/hon med säpo innan man blir intim med personen? :wink: :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

lsjonsson skrev: Igår, 11:24 Jag hörde om det igår var det väl!
Ska man kolla upp han/hon med säpo innan man blir intim med personen? :wink: :mrgreen:
Det underliga är att denne startade gärningen som reporter, att granska de här personerna och vad som sker i moskén och borde väl under resans gång insett vart det barkar... Imamen var väl inte direkt okänd, snarare ökänd med tanke på allt det mediala som varit.

Inte utan att man drar vissa paralleller till vad som skedde med den amerikanska reportern och Macciarini... den granskningen ledde till "kärlek" och slutade i en dj*kla sörja för reportern.

Kärlek kan liknas vid temporär galenskap var det väl någon som sade? vi har ju mycket "tok" som vill kära ned sig i mördare som sitter inlåsta, obegripligt kan tyckas men om kärlek är galenskap så

Nu blev det en del OT men som sagt hur skall jakt/skytte kunna få någon positiv bevakning... vi har ett fåtal jakt program på TV men mest är det bara negativt som skrivs.

(debatten i Riksdagen, TV nyligen om mäns våld mot kvinnor, MP personen var noga med att poängtera JAKTgevär vid en tragisk händelse).
Senast redigerad av 1 sos, redigerad totalt 7 gånger.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare