Hur mycket vilt bär marken och hur mycket kan skjutas?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Jägartoggan

Hur mycket vilt bär marken och hur mycket kan skjutas?

Inlägg av Jägartoggan »

Hej,

Vi är ett nystartat jaktlag i Östergötland som arrenderar en mark om 575 ha (skog och hyggen primärt) från 1/5.

Det finns betydligt mer erfarna jägare än jag i laget men jag vill försöka skapa mig en egen bild av saker och inte lite blint på andra.

Vi har ännu inte beslutat exakt hur många medlemmar i laget vi ska ha, vi är just nu 7 st men tanken är att vi ska vara ca: 10.

Jag försöker göra beräkningar på hur mycket vilt som är rimligt att skjuta på marken.

Från markägaren har vi att det ska skjutas 5,5 älg per 1000 ha men inget gällande andra vilt.

Det finns älg, kron, dov, rådjur och gris på marken.

Hjälp mig att fylla på listan och ändra på mina antaganden om ni tycker de är uppåt väggarna

Älg, 3 st
Kron, 2-4 st
Dov, 3-5 st
Rådjur, 12 st
Gris, 10 st

Det jag har sämst koll på är hur kron, dov och rå konkurrerar med varandra, till exempel har jag gällande rådjur tänkt att vid en mark med endast rådjur så skulle ett jakttryck på rådjur kanske närma sig 20 men att jag här tagit ned det litet.

Vi har ju bara tittat på marken än så länge så vi vet ju inte hur det ser ut förutom att det är väldigt mycket spår av gris...
Sauer&Sohn, model 8 12/65
Användarvisningsbild
Canta

Re: Hur mycket vilt bär marken och hur mycket kan skjutas?

Inlägg av Canta »

Ja, kul med ny mark. Alltid lite av ett oskrivet blad. Låter lite bekymmersamt att ingen el lite öppen mark tycks ingå. Oftast är det på de ställena som man kan panga som bäst. Är det helskog då blir det väl mest stöthundjakt o med detta sämre vilttillgång på sikt.

Rätt lämpligt att lägga ut ett rådjur per medlem. Man kan köra rullande så alla får sitt. Sen när kvoten är klar kan man snacka om man ska gå vidare.

Älgarna lär väl vara inkl kalvar. En vuxen plus en kalv är väl vettigt. ÄFO'n säger alltid att det ska pangas ner enl deras plan dvs skogsbolagens men man måste koll lokalt.
Hjortdjuren är väl med realistiska siffror men trodde det drällde av dov i Östergötland.
Gris ska man inte ha nån begränsning på för nya fyller på o markägare i trakten har nog tutats i att gris är som Egyptens gräshoppor.
Gris inte helt lätt att panga. Krävs anordningar (åtlar) o att man bor nära för nattsudd gäller.
Rådjur o hjortar gillar inte varandra så värst men mest beroende på att f.a. dov ockuperar foderplatser. I skogen går det bra med alla.
Alla djur drar när grisarna kommer men detta gäller mest på åtlarna.
Bra att kolla marken dvs bök o stigar nu på våren. Man ser vilka djur som är var som mest.
Jägartoggan

Inlägg av Jägartoggan »

Jag tror att det är längre österut det dräller av dov, detta ligger ganska nära vättern.

Vi skulle ju gärna ha sett några inägor med öppen mark också, det går en större kraftledningsgata igenom så den kommer ju alltid hållas öppen och hyggena är ganska nyskördade så det är ganska öppet de närmsta åren iaf. Ganska mycket hyggen kontra skog skulle jag säga, skogen i sig är typisk planteringsskog, ganska tät och snårig.

Vi kommer ha två åtlar för gris, detta finns det god kunskap om i laget. 10 grisar kanske är i underkant, vi får se hur det ser ut senare...

Älgarna är inklusive kalv, det är ett stort skogsbolag så de vill ju att vi har ett relativt högt jakttryck.
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

OK. Nog bra att kolla runt lite i trakten. Lära känna visst folk o lista ut hur mycket dom jagar på grannmarker osv. Kanske är det bolagsmark runt om o då kan man väl få fram jaktledare o sånt. Kan ju vara så att djur tar daglega på er mark men fodersök på öppna marker intill. Då får man anpassa jakten.

Om ni blir 7-10 lär väl finnas krav på 'action' dvs stöthundjakt. Går inte att köra sån jakt varje helg så bra att reglera från början. Kanske finns nån tjärn el å på marken o då andjakt el så nån bra skogshöjd för duvor. Gäller att bredda jakten om man är många. Kanske få kontakt med nån lokal kille med stövare o då har o rävjakt på vintern osv. Kanske nån vill passa grävling vid gryt så bra att pricka in gryten på marken.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Jägartoggan skrev: 06 apr 2021, 11:23
Älg, 3 st
Kron, 2-4 st
Dov, 3-5 st
Rådjur, 12 st
Gris, 10 st
Min erfarenhet av en ungefär lika stor mark i samma del av landet är att du ligger rätt bra till med dina funderingar. Det finns dock ingen kron på den marken jag tänker på, men avskjutningen av dov är årligen ca 10, rå ca 10-15, gris har minskat tydligt sedan 5-10 år och ligger numer på 2-5 mot tidigare 10-15. Älgjakten regleras inom ÄSO:t och tilldelning/avskjutning har varit 1+2 senaste 5 åren.
Angående gris så är det inte helt självklart att bara skjuta obehindrat, om man vill upprätthålla en viss täthet. Hur mycket som vandrar in från gannmark beror i hög grad på jakttrycket runtomkring. Men ofta är det i viss mån självreglerande....är det mycket gris så har man dem regelbundet på åtlarna och kan rikta in sig på brungrisar. Drevjakterna brukar däremot ge ökad avskjutning på vuxna grisar. Är det mer sparsamt med gris tröttnar folk snabbt på att sitta på åtel och lägga pengar på foder.
När det gäller dov så vill de gärna ha öppna marker i närheten för bra foder - är det bara skogsmark så kommer man nog inte ha samma tätheter året runt och förmodligen inte lika hög reproduktion som på en mark med mycket foder.
Jägartoggan

Inlägg av Jägartoggan »

Tack för fina svar!

Då ligger mina antagande inom rimlighetens gräns iaf, det ska bli otroligt spännande att lära känna en ny mark och dess invånare.

Kul med tips om fågeljakt, vi har flera större eller mindre vatten på marken så det ska såklart undersökas.
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

en stark dovstam kan trycka ut rå är min erfarenhet, men Canta's förslag med 1 rå per medlem är bra att starta med. tycker faktisk man kan applicera det på även dov samt gris, sen får man se under hösten hur mycket vilt man får på benen, och därmed bilda sig en uppfattning.

Älgjakten lär vara reglerat i ÄSO/ÄFO, så där bör ni ha en representant.

Kron kan vara på licens det med, så kolla även där
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Som ett litet sidoskott .. rullande tilldelning innebär hos oss (ett visst jaktlag) att alla 5 medlemmar ska få ett rådjur som minimum per säsong. Om det blir 'överskjutning' erbjuds skytten att lösa in det djuret till 300 kr för årsdjur o 400 kr för helvuxen. Vill ingen ha då säljs djuret/en till lokala slaktaren för 500 kr st o går in i jaktkassan. På så sätt behöver man inte tigga slantar till saltstenar o foder.
Åteljakt på gris gillar inte alla så dom som håller på får stå för sina egna (foder)kostnader men får å andra sidan grisen utan slant. Bara jag o en till som nöter på gris i det jaktlaget o vi två delar lika på köttet el slanten om båda har jobbat med en gris en viss kväll. Pangar man ensam då helslant men rätt bra att vara två vid jakt på grisen för tung är den o sen kväll blir det.
fugazi

Inlägg av fugazi »

Glöm inte jaktbara predatorer...
\\ fugazi \\ Magnus \\