Behövs bompeng?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

PTWalker

Behövs bompeng?

Inlägg av PTWalker »

En liten fundering!

Hör från några jägarbekanta att deras jaktlag tar ut 'bompeng', behövs det verkligen?

Dvs en extra avgift vid jakten om man orsakar eftersök som drar ut på tiden eller om eftersöket blir resultatlöst.

Undrar, behövs det verkligen? Är det ett uttryck för vår stressade tidsålder? Skjuter verkligen jägare generellt så dåligt att det är motiverat?

Hur vanligt är detta och vad tycker du om fenomenet?
Användarvisningsbild
Max

Re: Behövs bompeng?

Inlägg av Max »

Aldrig hört talas om.
Rent spontant kanske dom kommit med en sån grejj för att någon/några frekvent skjuter över sin egen förmåga och i ett försök att få detta att minska infört detta.
Ingen aning…men…

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh//Max
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Det har jag aldrig hört talas om. Där jag jagar skäms man samtidigt som kamraterna stöttar. Man förutsätter helt enkelt att alla gjort sitt bästa.

Men man hör ju diskussioner om folk som tittat på jaktporr och tror att man måste skjuta flera klövvilt varje såt för att kunna kalla sig jägare, jag funderar på om detta verkligen är ett problem eller om det är en tankekondtruktion. Jag har väl någon enstaka jaktbekant som skjuter "hej vilt" men annars är det noggrannhet och återhållsamhet som råder.
Senast redigerad av 1 sevehem, redigerad totalt 22 gånger.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
win307

Inlägg av win307 »

Kan man inte lära sig när man bör avstå skott kanske det är ett bra sätt. Sitta och vänta när hundförarna eftersöksjagar i några timmar är inget kul. Har man dessutom orsakat det själv är det ännu mindre kul... :oops: En del lär sig aldrig,andra lär sig efter första gången. Har klarat mig bra angående orsakandet av eftersök.2 gånger har det hänt,aldrig mer! För att inte tala om djurets onödiga lidande... :(
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Det som finns däremot är inom vårat vvo så har dom när det bildades infört en regel.
"En påskjuten älg som är en bom avräknas från tilldelningen och jägarna får betala fällavgift, även om det är solklar bom där inget blod hittas vid skottplatsundersökning."

Jag vet inte hur vanlig denna regel är inom vvo.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

lsjonsson skrev: 22 feb 2021, 22:22 ... "En påskjuten älg som är en bom avräknas från tilldelningen och jägarna får betala fällavgift, även om det är solklar bom där inget blod hittas vid skottplatsundersökning."
Principen är alltså spridd i viss mån iaf.

Ställer mig frågan eftersom jag förvånas något över spännvidden i förhållandena som råder runt om i landet. I vissa delar av landet anses ett årsarrende på 10 000 horribelt och på andra ställen är det priset på en jakthelg.

Jag förstår att jakten kostar mer i söder och att folk förväntar sig 'kvalitetstid'. Men tänker att är det verkligen frågan om jakt i så fall?

Tänker sig folk att medlemskapet är så dyrt, så de drar en chansning? Ja, då är min fråga - vilka är ansvariga för urvalsprocessen av jägare ('skyttar') innan jakten börjar?

Vad är egentligen ett jaktlag och medlemskap i en jaktklubb, om inte lärande och utveckling accepteras utan extra fakturor? Är det föreningsliv, affärsverksamhet eller en sysselsättning för moderna influencers?

Måste säga att om sammanhållningen i en grupp av jägare bara är knuten till betalningsförmåga så mister jakten för min del en hel del av sin tjusning. Men kanske är jag bara en fattig och bitter grubblare, ;-)
Senast redigerad av 2 PTWalker, redigerad totalt 22 gång.
Användarvisningsbild
gren

Inlägg av gren »

Låter lite konstigt. Alla kan skjuta bom - djur kastar etc - men vissa gör det fler gånger än andra.

Tre bomskott på ett jaktår och man får jaga tre drevjakter utan skott i bössan, hade låtit vettigare.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Aldrig hört talas om avgift vid bom/skadskjutning. Det räcker att stå där med skammen efteråt.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

börje skrev: 23 feb 2021, 11:50 Aldrig hört talas om avgift vid bom/skadskjutning. Det räcker att stå där med skammen efteråt.
Inte för alla, skulle absolut behövs kosta för att bromsa endels skjutningar.
Finns dom som skjuter på allting oavsett, om ja minns rätt så sköt en bort 5st älgar en höst och fick 1 just för att han tyckte att man måste alltid testa.
Är en som får tillbringa många kvällar på älgbanan för att skjuta godkänt om det alls blev det.
Eftersöken var i bästa fall med en halv död hund några 100m.

Ett lag räknar av alla på skjutna älgar från tilldelningen och sen det börjades med det så blev det mindre eftersök och bommar.

Alla kan bomma och det blir eftersök men när det blir det oftare än man får det som skjuts på är det dåligt.
Är ett lite extremt exempel det jag skrev men kan knappast tro den personen är ensam och är väl just därför det blir olika åtgärder för att försöka minska chansningarna.
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

PTWalker skrev: 22 feb 2021, 23:28
lsjonsson skrev: 22 feb 2021, 22:22 ... "En påskjuten älg som är en bom avräknas från tilldelningen och jägarna får betala fällavgift, även om det är solklar bom där inget blod hittas vid skottplatsundersökning."
Principen är alltså spridd i viss mån iaf.

Ställer mig frågan eftersom jag förvånas något över spännvidden i förhållandena som råder runt om i landet. I vissa delar av landet anses ett årsarrende på 10 000 horribelt och på andra ställen är det priset på en jakthelg.

Jag förstår att jakten kostar mer i söder och att folk förväntar sig 'kvalitetstid'. Men tänker att är det verkligen frågan om jakt i så fall?

Tänker sig folk att medlemskapet är så dyrt, så de drar en chansning? Ja, då är min fråga - vilka är ansvariga för urvalsprocessen av jägare ('skyttar') innan jakten börjar?

Vad är egentligen ett jaktlag och medlemskap i en jaktklubb, om inte lärande och utveckling accepteras utan extra fakturor? Är det föreningsliv, affärsverksamhet eller en sysselsättning för moderna influencers?

Måste säga att om sammanhållningen i en grupp av jägare bara är knuten till betalningsförmåga så mister jakten för min del en hel del av sin tjusning. Men kanske är jag bara en fattig och bitter grubblare, ;-)
Jag vet om att flera vvo i norr (runt Kalix) har denna regel. Vet ej hur det är i övriga delar av länet. Markägarna vill väl inte riskera att förlora någon inkomst ifall de blir bomskott. Jag håller med dig att regeln är både dum och konstig. Regeln är beslutad långt före min tid här uppe.
Eftersom jag är gift med en jänta från byn och är bondflicka o markägare så bet. jag noll kronor i arrende.

Ingen är ansvarig för urvalsprocessen. Alla som har skramlat 100 ha och anmält sig senast 30/6 får deltaga på älgjakten. Vvo är på 5089 ha. Så i princip skulle 50 personer kunna delta på älgjakten hos oss +- någon. Vi har ett miljöpartistpar där frun fick ärva mark efter sin pappa som enda barn
150 ha och dom arrenderar inte ut sin mark till jägare eftersom dom motsätter sig all form av jakt. Hennes pappa anslöt deras mark till vvo när det bildades så den ligger kvar där. Minsta areal för en markägare för att delta på älgjakt är 3 ha. En markägare behöver med andra ord inte 100 ha för att delta på älgjakt hos oss.

Jag vet inte om det finns en baktanke i denna regel för att minska skadeskjutningarna.
Sammanhållningen och kamratskapen är bra hos oss torts reglerna.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

I mitten på nittiotalet hade vi mycket eftersök i vårt lag, ja tror vi låg på 5-6 skott/ skjuten älg. När nån bommat eller skadeskjutit sas det att nu ha vi en ny ordf i bomskjutarklubben. En dag höll vi på med ett långkukigt eftersök, då slog det mig att ordf i bomskjutarklubben måste ju ha en klubba å. Så då täljde jag en stor klubba som liknade en älgklöv i formen, sen på samlingen gav jag den till bomskytten och sa att han skulle skriva namn och datum samt att han nu fick ha den till nästen som bommar. Det var ju mest på skoj men med en underton, och det tog skruv. Följande åren låg vi på 1,6 skott/ skjuten älg, folk slutade att chansa för det vart lite skämmigt att få klubban. Finns ju förståss några få som sket fullständigt i drt och chansa ändå men i det stora hela så blev det en otrolig skillnad.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Tycker det är så olika i olika lag.
I några skjuts nästan ingenting av rädsla för att göra fel och i andra skjuts det från höften.
Tror inte på bompeng, men ibland vore det klädsamt med lite självinsikt och skämskudde, men jag börjar nog bli gammal.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

I vårt jaktlag har vi regeln att skjuta endast 1 djur a tillfälle.
Man skall även ta ur djuret innan nästa får skjutas.

Denna regel uppkom efter många eftersök på Älg nr 2 som skulle hinnas med ... , med skadeskjutningar som följd .

Denna metod funkar utmärkt och det är väldigt få eftersök .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Det är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

gren skrev: 22 feb 2021, 23:40 Låter lite konstigt. Alla kan skjuta bom - djur kastar etc - men vissa gör det fler gånger än andra.

Tre bomskott på ett jaktår och man får jaga tre drevjakter utan skott i bössan, hade låtit vettigare.
Fast det där gäller enbart där man jagar i lag, jag skulle påstå att kanske 1/3-1/4 jakttillfällen i mellan och södra Sverige är betaljakt,
där det inte finns slika förutsättningar.

jag vet att man länge räknat med 3 hagelsmällar, 1 fågel, eller fältvilt, att det nu i någon form av kommersialisering har spridit sig vidare...

I den jakt, det lilla jag utövar i grupp förekommer det inte, inte heller förekommer det behov för det, grupptrycket är allt för monumentalt, bomma inte.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Def av bompeng;
Avgift för investeringar i lokal infrastruktur.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Har aldrig hör talas om bom-avgift. Verkar lite felriktad politik som kan ta bort jaktglädjen då alla oroar sig för den.

I stället har vi krav på att alla skjuter totalt 200 poäng på skjutbanan före jaktsäsongen. Den finska "kartongälgen" har max 100 poäng per set med 10 skott, så en medelgod skytt klarar det på tre eller fyra set. Det här är självreglerande; en klåpare som skjuter 20 poäng per set får träna 10ggr (inte mycket träning men iaf bättre än att gå ut i skogen utan att ha hållit i bössan sen senaste jakt).

Sen vi införde det här så har inte haft problem med skadskjutningar.

I år hade vi 1.3, i fjol 1 skott per älg, men skulle säga att ett 5 års medeltal ligger på max 1.4. (avfångninsskott oräknade).

Vid ev. bom så får man en megastor slangbella som man får bära runt halsen resten av jakthelgen.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
Mr Merkel

Inlägg av Mr Merkel »

Det här med bompeng är för mig jäkla fjantigt , varför förnedra och håna folk som misslyckas, att jakten alltid ska krånglas till speciellt när det gäller älgjakt , där kommer visst det fram många typer och regler . Förstår att vissa personer är mindre nogräknade när det gäller jaktetik och regler men varför krångla till saker , när vissa som aldrig skadskjuter och bommar väl gör det brukar dom må skit så det räcker .

Har själv bommat i skogen men tycker älgjakten blir mer och mer tillkrånglad av specialregler .
Medlem i N.T.K NioTreKlubben
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Jag har heller aldrig hört talas om något straff för bommar. Skytten brukar tycka det är jobbigt nog ändå.

Det vore ju jäkligt svårt att veta vad som är en bom dessutom. Ett djur som går långt, och en eftersökshund med trött nos, skulle ju kunna räknas som en bom även om skytten gjort allt rätt.

Det jag tycker mig höra är något som verkligen börja störa mig på senare år: att folk inte vågar prata direkt till den det gäller. Man har någon i laget som skjuter som en cowboy på kokain. Men istället för att prata allvar med honom, typ "nu får du skärpa dig!" så formaliserar man allmänna regler. Gäller inte bara inom jakt tyvärr.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Arve skrev: 23 feb 2021, 20:42 Jag har heller aldrig hört talas om något straff för bommar. Skytten brukar tycka det är jobbigt nog ändå.

Det vore ju jäkligt svårt att veta vad som är en bom dessutom. Ett djur som går långt, och en eftersökshund med trött nos, skulle ju kunna räknas som en bom även om skytten gjort allt rätt.

Det jag tycker mig höra är något som verkligen börja störa mig på senare år: att folk inte vågar prata direkt till den det gäller. Man har någon i laget som skjuter som en cowboy på kokain. Men istället för att prata allvar med honom, typ "nu får du skärpa dig!" så formaliserar man allmänna regler. Gäller inte bara inom jakt tyvärr.
Har inte någon tumme-upp ikon längre i mobilversionen, så jag skriver +1 på detta.
Är själv kraftigt emot påhittade lagar, straff och avgifter i jaktlag eller föreningar generellt. Bättre att prata allvar med de, förhoppningsvis, få som inte kan hantera situationer.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Lite OT i ämnet:
Vad betalar ni i fällavgifter för olika älgar?
Vi betalar till markägarna 2000 kr för vuxen oavsett om det är en tjur, kapital tjur ko el. kviga och 500 kr för kalv.
Alla markägarna får del av fällavgifterna procentuellt till hur mycket mark som ingår i vvo.
Vi har ingen bolagsmark hos oss numera. Vi hade ett mindre stycke på 300 ha som ingick i vvo eftersom marken låg inom Kalixlinjen och var försvarsmark. Den marken hade staten tvångsinlöst av markägarna i byn en gång i tiden för att bygga försvarsställningar i händelse av krig.
LST BD tar 400 kronor för vuxen älg och 100 kronor för årskalv.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C