Vit brunbjörn, skjuter eller släpper ni?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Ni ser en vit brunbjörn på pass, skjuter ni eller släpper ni?

Skjuter den vita björnen utan att tveka. En sådan möjlighet ges aldrig igen.
53
62%
Hatten av och släpper den, en sådan raritet måste få möjlighet att sprida sina gener vidare.
32
38%

Antal röster: 85

405 WCF
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Vit brunbjörn, skjuter eller släpper ni?

Inlägg av 405 WCF »

Att inte skjuta ett felfärgat djur är inte stamvårdande om lan anser sig vilja ha en naturlig och stark stam. Detta resonemang används vid ex rådjurs och hjortjakt. Fast då tittar man på hornen. Onaturliga eller dåliga anlag är lika med en 6.5a i maskinrummet. En bock som kan ge medalj sparas så generna förs vidare. Om inte grannen hinner före vill säga....”

Tänk om ditt resonemang med rådjuren att spara genetiskt viktiga exemplar kunde få överföras och vara regel när det kommer till älgarna.....
Som det nu är ska ju alla trofésugna handlöst klappa ner de kapitala djur som finns för att glänsa med kronan.
Särskilt eftertraktade är de stora brunsttjurarna som kommer som projektiler på lockropen och knappt duger till människoföda.
Vi får de viltstammar vi förtjänar....

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 30 times
Been thanked: 129 times

Inlägg av börje »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 6 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av Velcro Fly »

Här i trakten har vi flera stora flock av Hjortar , flera hundra djur. Båda flock har flera vita och iaf den ena flocken minst en svart individ.
Har sett de flera år nu så godsägaren tycks då inte vilja skjuta av/får de skjutna.
Den ena vita tjuren är nog den största, iaf en av de största , i flocken med så alltför svag tycks den då inte vara.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Freke
Been thanked: 1 time

Inlägg av Freke »

Jag är lite förvånad över hur detta utvecklades. Väldigt lite prat om hur tongångarna i själva jaktlaget skulle gå.

Skulle jag skjuta så skulle jag göra det av 100 procent egoistiska skäl och rent ut sagt, för björnfällen.
Men jag hade kanske släppt då jag tycker att det är bra med variationer i skogen av alla djur.

locorod skrev:
18 sep 2020, 18:15
En vit brunbjörn är onaturlig. Den ska inte få sprida generna på annat sätt än att den naturligt är svårare att skjuta dvs att den passerar i den djupa snö vi alltid har. Då visar den att den är starkare genetiskt i den miljön den lever i...Men eftersom detta inte sker ska den bort...
Jag har väldigt svårt att acceptera att en vit brunbjörn är onaturlig. Det är ju uppenbarligen en mutation men det är ju direkt felaktigt att kalla onaturligt med tanke på hur evolution fungerar.

Definitionen av en stark stam vare sig det gäller hjort eller björn tror jag inte ligger i pälsen, i synnerhet inte hos en predator.
Jag tror inte den ligger i hornen heller, iaf inte på det sättet som vi värderar horn. Det är enbart enligt vårt tycke och smak.

Notera att fjällräv har olika färger, vitgrå eller blågrå, hur tror ni det började och vilken färg är den naturliga?

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 30 times
Been thanked: 129 times

Inlägg av börje »

Mutation? Menar du att det är e korsning mella brunbjörn o isbjörn? :roll:
Det är ju helt klart att det är albinoinslag det är fråga om.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

sneträff
Been thanked: 10 times

Inlägg av sneträff »

Omöjligt att avgöra på den bilden om det är albinism eller någon annan orsak till att den är vit.
Det finns flera orsaker till att vissa djur blir vita. hos dom värmländska vita älgarna är det naturen som spelat dom ett spratt med arvsanlagen, d.v.s. en mutation. dom flesta av dom är inte albino. mutation har väl inget med korsning mellan olika raser att göra.
sedan finns väl även sjukdomen vitaligo (den som Mikael Jackson hade) även hos djur.
Hos albino är väl vanligen ögonen ovanligt röda, det är väl ett vanligt tecken på albinism, både hos djur och människor.

sneträff

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Stämmer det där med röda ögon/albinism.
Bara för att nåt djur (eller människa för den delen) har vitt behåring på kroppen är inget klart tecken för albinism.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Vit brunbjörn, skjuter eller släpper ni?

Inlägg av Velcro Fly »

sneträff skrev:Omöjligt att avgöra på den bilden om det är albinism eller någon annan orsak till att den är vit.
Det finns flera orsaker till att vissa djur blir vita. hos dom värmländska vita älgarna är det naturen som spelat dom ett spratt med arvsanlagen, d.v.s. en mutation. dom flesta av dom är inte albino. mutation har väl inget med korsning mellan olika raser att göra.
sedan finns väl även sjukdomen vitaligo (den som Mikael Jackson hade) även hos djur.
Hos albino är väl vanligen ögonen ovanligt röda, det är väl ett vanligt tecken på albinism, både hos djur och människor.

sneträff
Micke Jacksons ”vitilingo” :-) :-) :-)
Killen hade nog inget fel på huden , däremot små konflikter inne i skallen så vitare skulle det bli.
Som när näsan blev mindre ? Hade inget med nån slags ”noselingo” o göra med. Misstänker jag iaf.
Killen ville vara vitare än han var - kanske samma sak med de vita Bjurnbjörnarna ? Följd för mycket FOX News och ansett sig vara säkrare med ljusare pälstoner ?

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Snackade igår med godsets Viltvårdare och han sa att ägaren ville ha de vita/svarta Hjortarna (jag nämnd nånstans ovan) kvar för att Frun tyckte att de var fina att se på :)
Det var uttryckligen förbjudet att skjuta de av den anledningen.
Han ville inte kommentera ifall det var bra eller dåligt - ur genetisk synpunkt.
Men det gick o läsa mellan raderna vad hans åsikt var så jag får väl ge mig i frågan.

Freke
Been thanked: 1 time

Inlägg av Freke »

börje skrev:
20 sep 2020, 15:17
Mutation? Menar du att det är e korsning mella brunbjörn o isbjörn? :roll:
Det är ju helt klart att det är albinoinslag det är fråga om.
haha. korsning är förvisso ingen mutation men jag skulle säga att albinism är det.
Dock i detta fall gissar jag att det är leucism som är liknande albinism.