Licensjakt på gråsäl 2020-2021

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Cribba

Licensjakt på gråsäl 2020-2021

Inlägg av Cribba »

2000 gråsälar får skjutas

https://naturvardsverket.se/Nyheter-och ... t-pa-sal-/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 13 times
Been thanked: 10 times

Re: Licensjakt på gråsäl 2020-2021

Inlägg av sevehem »

Cribba skrev:2000 gråsälar får skjutas

https://naturvardsverket.se/Nyheter-och ... t-pa-sal-/" onclick="window.open(this.href);return false;
En mycket bra början, nu ser vi fram emot knubbsälslicenser också. 30 knubbsälar på skyddsjakt i hela Halland räcker förstås inte. Det skulle jag kunna skjuta själv utan att lämna hemsocknen om jag försökte.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 7 times

Inlägg av Canta »

Jo, för dom som ska ut i försommar (el alltid) rekommenderas att börja redan nu med dragg. Lärde oss, iaf teoretiskt, på säljaktkursen att tillverka bra såna. Dragg närapå nödvändig pryl vid säljakt. Hala klippor, tunga djur, glider snabbt ner i mörka vatten osv. Varje skytt/jägare borde ha en sån i nån tygpåse bredvid sig. Ofta försent att kalla på nån annan jägare/båt.

Hur som, man tager en yoghurtdunk modell mindre i plast el liknande. Geggar ihop lite cement. Burken ska vara uppochner dvs smala delen uppåt. Sen mjuka spikar som man böjt till lite så dom får form snett uppåt. Görs hål i plasten för att sticka in o sen häller man i cement via mindre öppning i toppen. Slutligen petar man ner nåt som man kan fästa lina i. Får stå så några veckor. Spikarna/hullingarna ska vara av mjukt järn som sagt för draggen ska går att dra upp om man fastnar i nåt på botten.
Vit tvättlina är bra. Vitt syns under vatten.
https://forumbilder.com/images/2020/04/ ... 260ba2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/04/ ... 5259-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

Canta skrev:Jo, för dom som ska ut i försommar (el alltid) rekommenderas att börja redan nu med dragg. Lärde oss, iaf teoretiskt, på säljaktkursen att tillverka bra såna. Dragg närapå nödvändig pryl vid säljakt. Hala klippor, tunga djur, glider snabbt ner i mörka vatten osv. Varje skytt/jägare borde ha en sån i nån tygpåse bredvid sig. Ofta försent att kalla på nån annan jägare/båt.

Hur som, man tager en yoghurtdunk modell mindre i plast el liknande. Geggar ihop lite cement. Burken ska vara uppochner dvs smala delen uppåt. Sen mjuka spikar som man böjt till lite så dom får form snett uppåt. Görs hål i plasten för att sticka in o sen häller man i cement via mindre öppning i toppen. Slutligen petar man ner nåt som man kan fästa lina i. Får stå så några veckor. Spikarna/hullingarna ska vara av mjukt järn som sagt för draggen ska går att dra upp om man fastnar i nåt på botten.
Vit tvättlina är bra. Vitt syns under vatten.
https://forumbilder.com/images/2020/04/ ... 260ba2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/04/ ... 5259-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

smart, men funkar det? min erfarenhet säger att krokarna ska vara tunna och sylvassa.
vi kör med harpun och biltemas takskrapa med trekrok i.
nu är vi förvisso oftast framme vid sälen innan den sjunker eftersom vi jagar från båt. men en bra dragg vore guld.

tror det skulle funka bättre med fiskekrokar som ska fastna i sälen än mjuka spik.

Grizzly
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ja, diskuterades en hel på o efter kursen men nån slags dragg bör man ha. Grejen är om den fastnar mellan bottenstenar el nåt då ska krokarna vara någorlunda böjliga så att man inte sumpar hela draggen men ändå sylvassa. En variant är en konservburk fylld med bly o gäddkrokar utanpå men dom kan brista. Den typ jag visat har funkat helt ok för mig men bara några få sälar ännu med dragg. Får man in en riktig pärla i nacken då dör dom på studs på hällen.

Jagar man från båt vill man nog hellre ha en draggstång dvs ett armeringsjärn med krokar på i olika nivåer el krokar på lång stör. Risken att fastna på botten blir mindre ute från båt. Blir liksom vertikalt jobb mest.

Vill man läsa på så behandlas redskapen bra i Åke Granströms 'Sälen; jakt och tillvaratagande', 2004 dvs kurslitteraturen. Den där boken/ /häftet är f.ö. bra att kolla i när man ska flå sälen. Rätt knepigt o blir liksom två gånger dels ytterkappan med skinnet o dels det inre därefter. Man tar av kappan först innan man börjar bloda ner. Skinnet i sig ska senare späckskrapas med det är en annan story ..

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

Canta skrev:Ja, diskuterades en hel på o efter kursen men nån slags dragg bör man ha. Grejen är om den fastnar mellan bottenstenar el nåt då ska krokarna vara någorlunda böjliga så att man inte sumpar hela draggen men ändå sylvassa. En variant är en konservburk fylld med bly o gäddkrokar utanpå men dom kan brista. Den typ jag visat har funkat helt ok för mig men bara några få sälar ännu med dragg. Får man in en riktig pärla i nacken då dör dom på studs på hällen.

Jagar man från båt vill man nog hellre ha en draggstång dvs ett armeringsjärn med krokar på i olika nivåer el krokar på lång stör. Risken att fastna på botten blir mindre ute från båt. Blir liksom vertikalt jobb mest.

Vill man läsa på så behandlas redskapen bra i Åke Granströms 'Sälen; jakt och tillvaratagande', 2004 dvs kurslitteraturen. Den där boken/ /häftet är f.ö. bra att kolla i när man ska flå sälen. Rätt knepigt o blir liksom två gånger dels ytterkappan med skinnet o dels det inre därefter. Man tar av kappan först innan man börjar bloda ner. Skinnet i sig ska senare späckskrapas med det är en annan story ..

vi brukar oftast se sälen när vi försöker bärga, så vi draggar aldrig genom att dra draggen.
vem hade du som kursledare? har jagat en del med Anna-Carin och vet att hon och jag inte riktigt är överens om vilka verktyg man ska ha när man bärgar.
vi kör tunna krokar, hon kör typ huggkrok vid fiske.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Kom inte ihåg vem som var kursledare men några proffs kom från Härnösand vill jag minnas. Är väl snart 10 år sen. Där uppe körde dom gärna samarbete med lokala dykklubben sa dom, vissa sköt o satte ut boj medan andra dök o bärgade.
Nu med 2000 el nåt gråsälar längs Östersjöns kust som ska tas lär det bli mycket mer av jakt från land dvs ute på yttersta skären för man har ju skippat det konstiga att det ska vara inom 200 m från fiskeredskap. Sån jakt har det blivit ett par gånger men då när yrkesfiskarna lagt ut sina nät. Då är 'kastdragg' omumbärlig för ofta är det bara halvdjupt runt bådorna men ändå inte så man jättegärna hoppar i. Man bärgar sälen med draggen så att säga. Får man fast den då är det lungt tills båt kommer.
På syd o västkusten är det kanske annat dvs man skjuter nog mer ute på blankvatten o då vill man väl ha stång med hullingar när man bärgar.

underbron
Been thanked: 1 time

Inlägg av underbron »

sevehem skrev:
Cribba skrev:2000 gråsälar får skjutas

En mycket bra början, nu ser vi fram emot knubbsälslicenser också. 30 knubbsälar på skyddsjakt i hela Halland räcker förstås inte. Det skulle jag kunna skjuta själv utan att lämna hemsocknen om jag försökte.
Nu har du nog kollat i fel kolumn. Kvoten för Halland är 200 i beslutet för kommande år.

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 13 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av sevehem »

Det var bättre! Får kolla noggrannare... :oops:
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Användarvisningsbild
bultis

Inlägg av bultis »

Ska själv på säljaktsutbildning i Fjälkinge och ska igång med denna jakten sen.

https://jagareforbundet.se/utbildning/k ... /saljakt6/

The Gunners

Inlägg av The Gunners »

Hej, har en 6,5a. Är SST bra ammo för Säl? Kanske finns en tråd för detta redan..

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 2 times

Inlägg av Kronhjorten »

The Gunners skrev:Hej, har en 6,5a. Är SST bra ammo för Säl? Kanske finns en tråd för detta redan..
Farsan skjuter med SST i sin 6,5x55, ska fungera väldigt bra.
Bild
Sköt den här igår.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

scano

Inlägg av scano »

The Gunners skrev:Hej, har en 6,5a. Är SST bra ammo för Säl? Kanske finns en tråd för detta redan..
Jag använder 270win hornady sst. Tycker det fungerar mycke bra till säl

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

Kronhjorten skrev:
Bild
Sköt den här igår.

Skjuter Ragnar med sst, får genast tala honom till rätta.
v-max ska det vara. sst kan studsa bra efter träff.
oftast går det bra. men jagar man som vi gjort de sista dagarna i skärgården så kan man inte veta vad som finns bakom nästa bergknall.

valde själv 60gr v-max 223 nu på denna jakten, fungerade utmärkt, troligen lite klen till de största gråsälarna , men så länge man inte skjuter i nosen så går det vägen.

min rekommendation till säljakten är rena varmintkulor. skippa alla de här blöta jaktkulorna och välj ren varmint.
det lönar sig i längden när man kan känna sig tryggare att kulan inte studsar vidare!
helst 70-120gr men även 55gr funkar bra om man undviker chansskott på stora grå.

Grizzly

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

Grizzly308 skrev:
Kronhjorten skrev:
Bild
Sköt den här igår.

Skjuter Ragnar med sst, får genast tala honom till rätta.
v-max ska det vara. sst kan studsa bra efter träff.
oftast går det bra. men jagar man som vi gjort de sista dagarna i skärgården så kan man inte veta vad som finns bakom nästa bergknall.

valde själv 60gr v-max 223 nu på denna jakten, fungerade utmärkt, troligen lite klen till de största gråsälarna , men så länge man inte skjuter i nosen så går det vägen.

min rekommendation till säljakten är rena varmintkulor. skippa alla de här blöta jaktkulorna och välj ren varmint.
det lönar sig i längden när man kan känna sig tryggare att kulan inte studsar vidare!
helst 70-120gr men även 55gr funkar bra om man undviker chansskott på stora grå.

Grizzly
Den är nog mig du ska tala till rätta är jag rädd Bild
Det är lite av mitt ansvarsområde så att säga.

Vågar man verkligen använda så pass blöta kulor till säl? Det trodde jag inte.

Han har ju för sig att han ska använda sin rostfria tikka i 30-06 i stället för blasern i 6,5x55. Jag hade tänkt ladda upp eld-x åt honom. Men kanske ska ladda upp något annat då?

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

Sen finns väl inte v-Max såpass tung att den klarar klass 1, men det gör ju absolut inte 223 oavsett. Har jag missat något?

Grizzly308

Inlägg av Grizzly308 »

Kronhjorten skrev:Sen finns väl inte v-Max såpass tung att den klarar klass 1, men det gör ju absolut inte 223 oavsett. Har jag missat något?

Alla Svenska sälarter är högvilt, men under skyddsjakten och licensjakten som vi har på prov så är även klass-2 ammunition tillåten.
så kör du med v-max 110gr till 30-06an.
blir toppen!

jag använde den kulan till 308 tidigare, men kör med 95gr v-max till 6,5an nu och 60gr till 223an.

Användarvisningsbild
Cazorp
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av Cazorp »

Ingen som jagar gråsäl på robsoft? Gick kursen igår, intressant och lärorikt, så snart får man väl ta och skjuta sin första säl förhoppningsvis :)
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Jagat säl många år nu. Gick kursen för 8 år sen. Hade en ny superjakt på G. för sommaren men Corona ställde in. Snopet är ordet :cry:

ZeZ

Inlägg av ZeZ »

Cazorp skrev:
29 jun 2020, 21:52
Ingen som jagar gråsäl på robsoft? Gick kursen igår, intressant och lärorikt, så snart får man väl ta och skjuta sin första säl förhoppningsvis :)
Gick också kursen i söndags. Riktigt bra var den!

/Viktor