The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Deadbunny

Re: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)

Inlägg av Deadbunny »

Ja nått lider man av. Jag tvivlar på bondat och koppar. Men hydrostatiska jaktkulor tror jag stenhårt på. :) Har länge sneglat på dem. Kollat på travas m.m. Men har varit för snål, då de billiga blykulorna funkar så bra. Men nu kunde jag inte hålla mig längre. Detta ska bli spännande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Browning.
Remington.

Trägen vinner.
Efalk

Inlägg av Efalk »

Deadbunny skrev: 03 sep 2025, 19:56 Ja nått lider man av. Jag tvivlar på bondat och koppar. Men hydrostatiska jaktkulor tror jag stenhårt på. :) Har länge sneglat på dem. Kollat på travas m.m. Men har varit för snål, då de billiga blykulorna funkar så bra. Men nu kunde jag inte hålla mig längre. Detta ska bli spännande.
VÄLDIGT spännande :mrgreen: berätta allt om hur det går
Tro inte på allt du tänker :idea:
Användarens profilbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Ja, vackert och intressant - tror absolut på den. Skulle absolut ha testat till 338Federal om den fanns i en 180-185grs kula, nu är 200grs lägsta vikt där iofs perfekt till 338WM.

/Mecke

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Deadbunny skrev: 03 sep 2025, 19:56 Ja nått lider man av. Jag tvivlar på bondat och koppar. Men hydrostatiska jaktkulor tror jag stenhårt på. :) Har länge sneglat på dem. Kollat på travas m.m. Men har varit för snål, då de billiga blykulorna funkar så bra. Men nu kunde jag inte hålla mig längre. Detta ska bli spännande.
Har testat tarvas och haft några såna där i 338 laddad och test skjutit.

Tarvas fungerar bra på älg i 9,3, kanske att vikten skulle vart lite lägre än nuvarande 250gr.
I 338an har jag bara test skjutit och dem där blir ordentligt platta framtill.
Deadbunny

Inlägg av Deadbunny »

Efalk skrev: 03 sep 2025, 20:38
mecke skrev: 04 sep 2025, 09:16
karelsk blandning skrev: 04 sep 2025, 13:20
Efter lite egna antagande och tips från Northfork själva har jag sneglat på barnes tsx 200gr och letat hastigt runt 760 som Max. Tryckstege med norma 200 så landande jag på 41,5gr som gav 762. 41 gav 751 och 42gr gav 774. Alla steg sköt bra som de brukar och inga tecken på höga tryck varken på hylsor eller slutstycke. Jag nöjer mig med 41.5 med tanke på piplängd så är vi nära Max. Vill nog ändå ha ut fart på dessa så väljer att ligga på gränsen. :)

Angående vikten, Vet inte riktigt om man har något för lägre vikt på dessa i 358. Visst de går lite fortare men de får ju så klappkast bc så den fart ökningen är nog snart borta. Som de är nu med 200gr känns den riktigt harmonisk iallafall i min bössa. Ner till sista rillan ger en COL på 68.1 med en max på 71. Då sitter kulan i hela halsen. Så de stjäls ingen hylsvolym alls. :)

Tror nog dessa kommer funka riktigt bra. Vi snackar huvudsak gris inom 100m. Jag tror och hoppas att kulan kommer stansa ett ordentligt ingångshål och ett fint utgångshål så eventuella löpare ska gå å följa lätt. Med tanke på blodspåren med blykulor lär ju inte dessa va sämre :)

Har några färdig bakade, så nu fattas bara vildgrisarna. Vet ju hur de brukar vara, nu vill man för mycket så de går troll i de istället :)
Browning.
Remington.

Trägen vinner.
Deadbunny

Inlägg av Deadbunny »

Den första grisen med en hydrostatisk kula alltså Första grisen med CPS är omkull. :) fjolårs gris 50-60kg

De blev precis som jag hade hoppats på. Lyckades komma på ett gäng mitt ute på ett gärde. Ville sätta skottet bakom bog för se hur det utvecklades. Skottet gick på ca 40-50m och den for i backen vid träff men sen drog de iväg. Man såg tydligt hur de sprutade ut blod åt båda hållen. De blev bra blodspår och grisen sprang så länge lampan lyste så att säga men kom aldrig av gärdet iallafall. Flyktsträcka ca 70m. Egentligen ingen skillnad mot en blykula i flyktsträcka när de är rena lungskott.
Skotttecken och blodspår: Nöjd.

De är ju inget snack om att de inte skulle funka iallafall. Väl hemma såg de jätte fint ut. In och utgångs hålen är stora, de känns jätte stora i jämförelse med hur de brukar se ut. Ett stort hål rakt igenom. Man ser tydligt i organen framför allt lungorna vart kulan passerat. Inget lungmos som de kanske brukar med blykulor. Den verkar ju funka precis som de sagt den ska göra. Nästa gång testar vi med kulan genom bogen.
Köttförstörelse och effekt i kroppen: Nöjd.

Bilden är tagen från bukhålan ner mot halsen, höger är ingång. Jag är nöjd.
Browning.
Remington.

Trägen vinner.
Deadbunny

Inlägg av Deadbunny »

Tycker ni jag är helt knäpp i mitt resonemang? :)
Browning.
Remington.

Trägen vinner.
Användarens profilbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Ser finfint ut - hade jag var den kulan skulle jag ändå gå primärt på bogskott.

/Mecke

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
Efalk

Inlägg av Efalk »

Deadbunny skrev: 15 sep 2025, 07:36 Den första grisen med en hydrostatisk kula alltså Första grisen med CPS är omkull. :) fjolårs gris 50-60kg

De blev precis som jag hade hoppats på. Lyckades komma på ett gäng mitt ute på ett gärde. Ville sätta skottet bakom bog för se hur det utvecklades. Skottet gick på ca 40-50m och den for i backen vid träff men sen drog de iväg. Man såg tydligt hur de sprutade ut blod åt båda hållen. De blev bra blodspår och grisen sprang så länge lampan lyste så att säga men kom aldrig av gärdet iallafall. Flyktsträcka ca 70m. Egentligen ingen skillnad mot en blykula i flyktsträcka när de är rena lungskott.
Skotttecken och blodspår: Nöjd.

De är ju inget snack om att de inte skulle funka iallafall. Väl hemma såg de jätte fint ut. In och utgångs hålen är stora, de känns jätte stora i jämförelse med hur de brukar se ut. Ett stort hål rakt igenom. Man ser tydligt i organen framför allt lungorna vart kulan passerat. Inget lungmos som de kanske brukar med blykulor. Den verkar ju funka precis som de sagt den ska göra. Nästa gång testar vi med kulan genom bogen.
Köttförstörelse och effekt i kroppen: Nöjd.

Bilden är tagen från bukhålan ner mot halsen, höger är ingång. Jag är nöjd.
Ser ju stabilt ut. Hoppas du kommer med fler uppdateringar från ”test” som detta :)
Tro inte på allt du tänker :idea:
Deadbunny

Inlägg av Deadbunny »

Grisarna har redan börjat böka vall. En ny med NF CPS. Skulle skjuta mitt i bog men de blir ju inte alltid som man tänkt. De blev en likadan med träff bakom bogen och ut bakom. Denna sprang ännu kortare 50m, den kom inte heller av vallen. Stora in/ut hål och lungorna helt kolsvarta. De är verkligen ett stort rakt hål 25-30mm genom hela grisen. Bra blodspår. Skotthåll 57m, gris levande 65kg. Jag är hel nöjd. Inget utsprängt blod vid slakt på den förra så blir förmodligen inte nått på denna heller. Slaktkropparna ser jätte fina ut. Men som sagt väntar på ett bogskott. Nu måste jag leta reda på tarvas till 6.5:an också. :)
Browning.
Remington.

Trägen vinner.
Deadbunny

Inlägg av Deadbunny »

Northfork CPS - Bogskott.
Något lågt kanske men effekten är enorm, på bilden är de ingångssidan. Effekten startar verkligen direkt håller i sig genom hela djuret. Utgångshålet lika stort. Den sprang 10m, brungris på 25-30m.

-”Helvete va de sprutar blod” de sa killen som va med som reaktion när skottet gått.

Jag har hel nöjd. Jag har hittat hem.
Browning.
Remington.

Trägen vinner.
Användarens profilbild
JockeJ

The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)

Inlägg av JockeJ »

Blev en kalv för hunden på 15-20m i helgen med 250gr Oryx.
Ett prydligt hål rätt igenom bägge bogar med liten köttförstöring och en flyktsträcka om 5m.
Blir inga fler sierra för mig, känner att jag hittat hem med oryxen

Jag är rätt ointresserad av att fota döda djur så inget underlag i övrigt att visa för de som är nyfikna.
Dock identiskt träff som deadbunny här ovan, låg bogträff. Dock älgkalv på 70kg och inte gris då..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
wallewalle

Inlägg av wallewalle »

Hej!

Någon som har tips på hur man ska gå tillväga om man vill skjuta 358 med Blaser R8?

F
Användarens profilbild
LGH

Inlägg av LGH »

wallewalle skrev: 27 okt 2025, 13:06Någon som har tips på hur man ska gå tillväga om man vill skjuta 358 med Blaser R8?
Alternativ 1: Beställ en pipa från Bix 'n Andy.
Alternativ 2: Beställ en pipadapter från Bix 'n Andy, eller slakta en gammal R8-pipa, eller hitta någon annan adapter. Låt lokal smed montera en pipa i adaptern.

.358 Winchester ska mata utan större problem från R8-magasin avsedda för .308 Winchester.
Användarens profilbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

Bild

Jag varken gillar rödpunkt eller höga smällar, men man blir ju bra sugen att testa en bantad setup.

Särskilt dom där gångerna när ståndskallet är på motsatt sida av marken och man har några timmars traskande över berg och myr Bild

Användarens profilbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

Sådär ska det se ut!
Sako 75-6br-Vector Optics 6-48x56
Sako 75-358win/308win-Hawke Vantage 1-8
Sako 75-6,5x55-Nightforce NX8 4-32x50SFP/Aimpoint Acro
Sako 75 7remmag-March 2.5-25x42SFP
Bat Machine-6ppc/6br-X2 Nightforce 42x44/Nightforce 42x44
BLR

Inlägg av BLR »

JockeJ .... :roll: , der saknar något :wink: , om man vill skjuta :)
Sorry för mitt svenska ..
Användarens profilbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

BLR skrev:JockeJ .... :roll: , der saknar något :wink: , om man vill skjuta :)
Växelspaken ligger under Picatinnyn som en liten kil, för att man lättare skulle se det oerhört läckra reflexsiktet Bild

Deadbunny

Inlägg av Deadbunny »

2 grisar till har de blivit med Northfork Cps. Dessa har blivit mitt i bogen och grisarna har fallit på plats. Jag är helt såld på detta koncept. Man tänker att mitt i bogen skott förstör mycket kött men efter dessa passerat så täljer man rent runt hålet sen sköljer man av med vatten å så ser de jätte trevligt ut. Mycket bra effekt i organen.
Browning.
Remington.

Trägen vinner.
Användarens profilbild
Källberg

Inlägg av Källberg »

Jag har vart lite sugen på att pipa om min .308 till .358 efter att ha följt den här tråden ett bra tag.

Jag brukar dock även använda drevbössan vid smygjakt på rå/gris, främst augustibock.

Så frågan lyder, någon som fällt rå med .358 och kopparkula? Är det overkill, eller funkis?
T3x lite .308, Hawke 1-6 C-dot, GPO 4-16
T3 Sporter 6,5x55, Arken 6-24
Gevär m/96 oberndorf
Benelli super nova, 12/89
Skriv svar