9,3x72r diameter

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
älgmule

Re: 9,3x72r diameter

Inlägg av älgmule »

Hej
Fritz Kraut skrev: 24 mar 2025, 22:22
Suhl skrev: 24 mar 2025, 20:25 Som vi låtsaslatinare skulle säga: In nixum farraginum.

EDIT: Eller nixus? Den bildade Fritz vet säkert.

EDIT 2: Ska förstås som överskott ifrån när mulen menade att han behövde "vitkrut" för att bli piggare. Då tänkte jag att krut antingen var nix eller pix.
Nisus/nixus är antingen en grekisk sagokung eller fart, ansträngning.
Farraginum hittar jag inte, men däremot farago som betyder kreatursfoder.
Nix är snö.
Pix är tjära.

Det blev bra låtsaslatin. Till farten kreatursfoder. Snö eller tjära! Perfekt på vapenskölden!

Eftersom det gäller mig kan vi omedelbart utesluta "ansträngning". Jag är statligt anställd.

älgmule/Peter
"Die Erfindung erstreckt sich auf solche Laufverbindungen für doppelläufige Gewehre, bei denen die beiden Läufe durch schwalbensschwanzförmige Federn und Nuten unter anwendung von Weichlötung vereinigt werden." D.R.P. 272215 23 Mai 1913
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Här finns lite liknande stämplar och märkning som referens: https://www.egun.de/market/item.php?id=19940647

Kan inte säga att jag blir så mycket klokare. Men om det ska uppfattas som att den också fått ett omprov är det lättare att förstå vad det handlat om.

Hittar ingen laddning där kula på 12g samsas med 3g R5.

DO-12.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
Användarvisningsbild
älgmule

Inlägg av älgmule »

Hej

Vilken vacker tingest. Tack för länken.

Annonsen uppger S men jag tycker det ser ut som det tillkommit senare. Är den omprovad för S i potatisodlarlandet har den en stämpel som visar omprov.

Undrar vad 671 står för?

Priset är ju än så länge inom ett vettigt intervall.

Diopter har den också. Ack om man vore ung och företagsam ändå. Nu är man inte ens vacker längre.

01-älgmule.jpg

Jag ska gå och cykla i några kataloger.

älgmule/Peter
"Die Erfindung erstreckt sich auf solche Laufverbindungen für doppelläufige Gewehre, bei denen die beiden Läufe durch schwalbensschwanzförmige Federn und Nuten unter anwendung von Weichlötung vereinigt werden." D.R.P. 272215 23 Mai 1913
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Lagt på tok för mycket tid på att se om 211 möjligen var en kula, och om man därav kunde dra några slutsatser rörande Collaths syntax.
Vet nu vilka kulorna 209, 210, 212 och 213 är, men ingen 211 :?

Men snubblade över dessa mått ifrån 1913 som styrker de ifrån 1926. För 9,30[+0]-0,05 får väl anses vara samma sak som 9,25[-0]+0,05?
Det överstrukna torde vara 360 och kanske förkortning för lång?

1913.jpg
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Användarvisningsbild
älgmule

Inlägg av älgmule »

Hej

Fick punktering. Kan således inte hjälpa till med någon 211-kula. Det är för övrigt en mycket förbryllande stämpel. 11,2 baklänges?

Hittade detta om 9,3x72R i en P. von Frantzius-katalog angående ursprungliga ämnet. Cirka 1928 anges på den.

01-366.jpg

EDIT: insåg min pleonasm/tautologi.

älgmule/Peter
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Jo, men blykulor är väl en annan mörtgryta? De verkar ha hållit 9,3 eller 9,35 beroende på utförande.

Dåtidens kataloger verkar först oöverskådliga, men bygger ofta på att den som söker en kula vet vilket nummer hans hylsa har. Jag har inte sett något exempel på att samma kula rekommenderats till både 9,3x72R och 9,3x74R.

I övrigt finner jag sedan min tid på Höglandet figurer av den här typen nöjsamma: Han ä' inte klok den, så han ä'.

EDIT: För det fall den inte redan finns myntar jag den språkvetenskapliga termen plebejasm. Överlåter till praxis att definiera betydelsen.

fugazi

Inlägg av fugazi »

Är inte S&B's .366/193gr.-kula (sjukt) mjuk?
Och därför "passar" i/till dom flesta 9.3-72 (oavsett bom-mått?)?
Har försökt att "mosa" in en sån i 9.3-57 med ett o-modifierat verktyg... vilket ju "gick" men med deformation...
Med en annan isättare gick det bättre.
Verkar som manteln är tunn eller mjuk, jag tippar på tunn då jag inte tror dom använder annat material i den än till annat...

Men det är bara en teori...
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Sammanfattning:

För 9,3x72R gäller:
Att använda kulor med en diameter över 9,24mm får anses ytterst våghalsigt.
Detta trots att: Kulorna avsedda för patronen har en annan utformning och har mjukare mantel: patronen laddas till halva trycket jämfört med 9,3x74R; C.I.P. tillåter kulor upp till 9,57mm.

För 8x57i gäller:
Kulor upp till 8,2mm passerar ledigt pipan så länge patronläget är tillräckligt rymligt.
Detta oavsett: kulans form eller hårdhet; att C.I.P. tilåter 8,09mm som max.

Leiden

Inlägg av Leiden »

Hittade detta. Men vet inte vad jag kan lita på. Enda är väl att slugga pipan
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Användarvisningsbild
älgmule

Inlägg av älgmule »

Hej

Av ointresse:
jag cyklade ett varv i bokhyllorna och hittade en Teschner & Collath katalog, som jag inte hade en aning om, där åtminstone prislistan är från 1916. Nej, det stod inget om diameter på kula för patron 9,3x72R. Jag hittade dock följande i katalogen: kulpipor för Stahlmantelgeschoß från den firman var räfflade för just det och T&C erbjöd dessa pipor endast i Witten Excelsior stål. Mot extra kostnad.

Kulan för T&C:s 9,3x72R användes också för deras 9,3x65. I övrigt (förutom S.t.m.G.) nasade T&C patronen (9,3x72R) med kopparmantlad kula och ren blykula.

Har trådskaparen möjligtvis avlossat skott med Drillingen?

älgmule/Peter
Leiden

Inlägg av Leiden »

Nix, inte skjutit något än. Ska ta reda på diameter så jag kan beställa kulor framöver.
Leiden

Inlägg av Leiden »

Nu har jag sluggat pipan och den mäter Bomdiameter: 0,352" Räffeldiameter: 0,359". Kan det stämma? och Tipps på lämplig kula och laddata?