6mm br klubben. för att den är lite bättre!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Wellibite

Re: 6mm br klubben. för att den är lite bättre!

Inlägg av Wellibite »

jalfa skrev: 18 jan 2025, 21:56 apropå matningsproblem: om man nöjer sig med singelmatning vilket jag antar funkar för banskytte och jakt men kanske inte för PRS så finns det ju singel-shot-sledge. Jag har själv en original bob-sled för AICS .308 och det funkar helt perfekt. För tikka behöver man byta underbeslag till en som accepterar AICS mag. Finns dessutom billiga adaptrar för original Tikka mag. För er som har eller känner nån som har en 3D skrivare så har SPUHR shop gratis nedladdad fil för enkelskott.

Ett annat alternativ för Tikka är ju byte av underbeslag + MDT´s 6br mag.

https://originalbobsled.com/

https://spuhrwebshop.com/en/3d.html
Det blir bara rent banskytte med denna. Jag ska ha en single feeder 3D printad av en vän men tänker ändå försöka få till det med en lösning för magasin.
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Någon här som har , eller har haft, en 6mm Dasher och kan ge några pointers / laddata ? Tänkte börja med 105gr DL och N150 med SRM hattar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
6mm Rem

Re: [emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[emoji640][emoji638]][emoji640][emoji6[emoji640][emoji637]]][emoji[emoj

Inlägg av 6mm Rem »

Wellibite skrev:Någon här som har , eller har haft, en [emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]]]mm Dasher och kan ge några pointers / laddata ? Tänkte börja med [emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]]]gr DL och N[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]] med SRM hattar.

Dom jag sett verkar skjuta hur än man gör.
Verkar mest vara en fråga om hur fort det ska gå. Tätt slår det ändå

Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

:shock: :?
Senast redigerad av 1 Wellibite, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Tack för svar ;-)
Jag har hört samma sak så därför ville jag testa kalibern.
Ska göra ”break-in” (min korta version av den) med 105gr Scenar med lugn laddning (30gr ish) och kör sedan därifrån.
Fått hem nya Normahylsor (fick bli Norma för Lapua gör inte Dasher och jag tänker inte forma om från Lapua BR) och den är en gullig liten plutt. Lite längre än BR med 40 graders bröstvinkel.

Dom jäkla Emojis spökar tydligen igen. Vete fan hur man blir av med möget :(
Senast redigerad av 1 Wellibite, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Wellibite skrev: 23 jan 2025, 17:48 Tack för svar ;-)
Ska göra ”break-in” (min korta version av den) med 105gr Scenar med lugn laddning (30gr ish) och kör sedan därifrån.
Fått hem nya Normahylsor (fick bli Norma för Lapua gör inte Dasher och jag tänker inte forma om från Lapua BR) och den är en gullig liten plutt. Lite högre än BR med 40 graders bröstvinkel.

Du får köra Norma tills slutet av detta år, sen så ordnar det nog upp sig :lol:
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

PeterC skrev: 23 jan 2025, 18:06
Fått hem nya Normahylsor (fick bli Norma för Lapua gör inte Dasher och jag tänker inte forma om från Lapua BR) och den är en gullig liten plutt. Lite högre än BR med 40 graders bröstvinkel.

Tjohoo !! :D
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

PeterC skrev: 23 jan 2025, 18:06

Precis sen är det himmelriket och fritt fram för såna som jag :D
Sako 75 - 6br Meopta R 3-15x50/Nightforce NF 12-42x56
Sako 75 - 358win/308win/Hawke 1-8
Sako 75 - 6,5x55 March 2.5-25x42
Sako 75 7remmag Nightforce 4-32x50sfp
Bat Machine - 6ppc/6br Nightforce 42x44 + Sightron S3 45x45
6mm Rem

Re: [emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[emoji640][emoji638]][emoji640][emoji6[emoji640][emoji637]]][emoji[emoj

Inlägg av 6mm Rem »

Tänker du skaffa dasher berra

Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Har ingen dasher nu men alltid viljat prova en. Så blir o köpa på sig lite hylsor nu när lapua släpper.
Frågan är om det blir Norma dasher längd eller standard 6 dasher längd på hylsorna.
Vad jag förstått har Norma dasher typ 1mm längre hals.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Det har dom. Det är bara bra - så länge hylsan passar i patronläget.
Och det ska dom göra i fallet STR-pipor.
Lapua lär isf vara av Norma längd. Bara fördelar med lite längre hals som jag ser det.
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Wellibite skrev: 23 jan 2025, 19:12 Det har dom. Det är bara bra - så länge hylsan passar i patronläget.
Och det ska dom göra i fallet STR-pipor.
Lapua lär isf vara av Norma längd. Bara fördelar med lite längre hals som jag ser det.
Joo det gör definitivt kalibern nytta med lite extra hals.
Dock att tänka på är att vissa har problem med norma dasher hylsor och att det är egentligen en annan brotch för patronläget.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

De ska passa men jag får köra in hylsorna och se att dom verkligen gör det. Och filma med bore scope från andra hållet.
Värsta fall får man längdsvarva ett par tiondelar från hylsorna tills dom passar rätt. Hoppas verkligen att kunna slippa det dock .. :|
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

6mm Rem skrev: 23 jan 2025, 18:47 Tänker du skaffa dasher berra

Vet inte. Jag är impulsiv så det visslar om det. Jag har redan köpt på mig Wilson FL kalibrering med bussningar och kulsättare. Men det är ju bara för att jag är störd i kupan det. :D

Med Lapua hylsor på scenen så kommer det så klart ett steg närmare. :lol:
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

Wellibite skrev: 24 jan 2025, 12:30 De ska passa men jag får köra in hylsorna och se att dom verkligen gör det. Och filma med bore scope från andra hållet.
Värsta fall får man längdsvarva ett par tiondelar från hylsorna tills dom passar rätt. Hoppas verkligen att kunna slippa det dock .. :|
Exakt så gör jag med alla nya pipor med första hylsan för att bestämma trim längd med blotta ögat och känsla. :D
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Dito ;)
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Efter att ha frågat källan (SA) så finns risken att det blir lite trimning med Normahylsorna. Patronläget är skuret med Dasher specs och ifall dom håller stränga mått hos LW så blir det att svarva ner. Synd ..
Men hellre det än fireforma Lapua BR.
Vi får se när pipan väl finns här …
Användarvisningsbild
jalfa

Inlägg av jalfa »

Då är nygamla T3an utrustad med en fet 6br pipa från Brux, 8 twist gängad 18-1. GRS Hybridkolven är nu pelarbäddad, underbeslaget bytt till ett Atlasworx för AICS mag och en Arcaskena under framstocken från Australian Precision. Utmärkt smedjobb av Stefan K. Blir en krutstege om någon vecka med Berger 105 och ev några Scenar.
duheterchrister

Inlägg av duheterchrister »

Ingen som är sugen på att avyttra en 6mm br?
Jag är nämligen på jakt efter en alternativt bygga en på en tikka t3.

Skickat från min SM-S938B via Tapatalk

Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

duheterchrister skrev: 06 feb 2025, 15:25 Ingen som är sugen på att avyttra en 6mm br?
Jag är nämligen på jakt efter en alternativt bygga en på en tikka t3.

Skickat från min SM-S938B via Tapatalk
Har faktiskt haft lite funderingar kring att sälja min BR och få en BR pipa gjort till STR:n istället.
Har en riktigt trevlig rigg byggd på T3X i Spuhr chassi etc,etc.
Får fundera på det. Skicka ett PM om du är intresserad så får vi se ..

Emellertid har jag fått hem verktygen till Dasher (Whidden) i väntan på pipleverans.
Dessvärre måste alla Normahylsor svarvas ner en bit för även om dom skulle passa i patronläget så vill varken kalibrering- eller kulisättarverktyget veta om dessa 1 mm längre Normahylsor .. :roll: Och efter en snabb koll med Lapua så blir dom kommande hylsor enl standardmått.
Det är lite synd för en extra millimeter längd på hylshalsen är inte att spotta på. Tänk 6mm BR Norma vs 6BR Remington originalet.
Men det är som det är så inget att göra om man inte måttbeställer verktyg från tex FW och har ett patronläge med generös halsmått/brotchar om till en ny standard.