Magnums & grovsingar

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

karelsk blandning

Re: Magnums & grovsingar

Inlägg av karelsk blandning »

doomer77 skrev: 27 maj 2024, 23:30 Min tilltro till magnum rent generellt fick sig en liten törn för inte så länge sedan då jag var nere i Namibia och jagade. Det självklara valet var givetvis min 300 Wby, laddad nästan till max med både 165gr och 180gr piller. Jag skulle minsann bevisa både ett och annat, framförallt förträffligheten i en så kallad ulta-magnum. Allt skulle trilla knall och fall tack vare den beryktade "Hydrostatic chock"-effekten, var min övertygelse.

Verkligheten visade sig vara lite annorlunda och när skyttet väl började så gick det ibland bra och ibland dåligt. Till min stora förfäran så uteblev chock-effekten helt och hållet. Ifrån den minsta stenbock upp till den största zebran så verkade inget djur intresserat av att bara ramla ihop knall och fall. Undantaget var en gemsbock som jag sköt av ryggraden precis ovanför hjärtat på. Men om en liten stenbock skjuten i hjärtat på 40 meter med en maxladdad 300 Wby inte ramlar ihop av hydrostatic chock - då vet jag faktiskt inte vilket djur som skulle göra det ...

Med på jakten var ett par andra, vilka hade med en 270 Winchester och en 7x57 Mauser, och tro f-n inte att dom upplevde fler knall och fall skott än vad jag gjorde. Det som verkade vara helt avgörande var chockerande nog skottplaceringen samt en liten gnutta tur.

En magnum ger dig lite längre räckvidd i och med den bättre ballistiken, men det verkar vara allt. Bara för att patronen heter magnum så betyder det inte att den innehar magiska egenskaper...
Vad sköt du för några kulor?
Användarvisningsbild
doomer77

Inlägg av doomer77 »

karelsk blandning skrev: 27 maj 2024, 23:34
doomer77 skrev: 27 maj 2024, 23:30 Min tilltro till magnum rent generellt fick sig en liten törn för inte så länge sedan då jag var nere i Namibia och jagade. Det självklara valet var givetvis min 300 Wby, laddad nästan till max med både 165gr och 180gr piller. Jag skulle minsann bevisa både ett och annat, framförallt förträffligheten i en så kallad ulta-magnum. Allt skulle trilla knall och fall tack vare den beryktade "Hydrostatic chock"-effekten, var min övertygelse.

Verkligheten visade sig vara lite annorlunda och när skyttet väl började så gick det ibland bra och ibland dåligt. Till min stora förfäran så uteblev chock-effekten helt och hållet. Ifrån den minsta stenbock upp till den största zebran så verkade inget djur intresserat av att bara ramla ihop knall och fall. Undantaget var en gemsbock som jag sköt av ryggraden precis ovanför hjärtat på. Men om en liten stenbock skjuten i hjärtat på 40 meter med en maxladdad 300 Wby inte ramlar ihop av hydrostatic chock - då vet jag faktiskt inte vilket djur som skulle göra det ...

Med på jakten var ett par andra, vilka hade med en 270 Winchester och en 7x57 Mauser, och tro f-n inte att dom upplevde fler knall och fall skott än vad jag gjorde. Det som verkade vara helt avgörande var chockerande nog skottplaceringen samt en liten gnutta tur.

En magnum ger dig lite längre räckvidd i och med den bättre ballistiken, men det verkar vara allt. Bara för att patronen heter magnum så betyder det inte att den innehar magiska egenskaper...
North Fork SS. Kulorna var det nog inget fel på då det blev genomskott på allt, men chock-effekt, nja.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Magnum och fart förstår jag inte riktigt vitsen med, förutom att kulbanan behöver vara hanterlig ut till 200 meter. Däremot gillar jag lite större diameter på kulorna. 338-06 och 348 Win är effektivare än 6,5x55, och ger oftast lite bättre skottecken.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

jmkhenka skrev: 27 maj 2024, 17:12 Det är nog mer en fråga om ekonomi och vad säljarna har hemma för omedelbar leverans och som är något man känner igen (tikka t3x, blaser)

En majoritet av jägare skiter nog egentligen i kalibern på bössan, 308 duger för att välta gris o älg. Skytte och intresse för udda kalibrar kommer nog med att man börjar handladda, för allt annat är totalt oekonomisk.
Jo men för er som inte var med här för 22 år sen så känns det ändå som att det var ett annat drag kring slika bössor och kalibrar då.

"cchunter" arrangerade Scandinavian Big Bore Meeting ett par gånger i mina trakter och jag var på ett sådant tillfälle på Järlövs jaktskyttebanor. Torsbo var där med personal och lät folk skjuta med allehanda grövre bössor. De lastade ut lådvis med ammunition (minns att Christian och någon till fick ta i varsin ände av en stor och tung metallkista full med ammo) och folk fick skjuta gratis. Rätt unikt tror jag (kanske blev det en stor förlust för dem och ytterligare deltagande från deras sida framöver var otänkbart - vet ej). Bössor låg uppradade mot skjutvallen och tillställningen är så nära en amerikansk ”full auto day” man kan komma nästan :D

Minns en sekvens när "potatiskastare" sköt en Sauer 202 i 416 Rem Mag knästående och ojade sig över rekylen bl.a. :) Det fanns en jaktstig där man sköt på afrikanska vilt och poängen räknades fram genom en kombination av poäng på figurerna, diameter på kalibern man använde, och möjligen även tid (minns ej om just tiden var med eller ej). Jag sköt en runda på stigen med min dåvarande Rem 700 Safari i 458 Win Mag. Man kunde också provköra nån Jeep på en liten bana (vilket jag gjorde och fick onda ögat av killen från bilhandlaren då jag körde lite väl nära buskar och annat med den nya bilen).

Det var ett helt unikt arrangemang och helt tack vare "cchunter" som var oerhört drivande och ambitiös på ett sätt jag sällan skådat.

”Magnum” hade en Brno 602 i 375 H&H.

"softlead" hade sin 458 Win Mag som han laddade som "SBO" - seat bullet out. Laddade patronerna längre medelst en krimprill längre bak på kulorna och närmade sig då Lott-prestande.

"AKI" hade sin 458 Win Mag vad jag minns. Jag jobbade i Aten i 4,5 månader våren 2003 och satt på ett internetcafé och mailväxlade med honom om bössor och rekyl och han var något av en idol :)

"PerN" hade även han en 458 Win Mag vad jag minns.

"börje" var naturligtvis med i leken också och framstod som en man med mycket hår på sin bringa :)

"Älg Jägaren" var ständigt på jakt efter en allt grövre bössa för att få knall och fall på sina älgar. Drömde om en 600 Overkill men hamnade rätt nyligen på en Sako 85 Brown Bear i 500 Jeffery.

Jag har säkert glömt och förträngt många andra som var med i grovsing- och magnumsvängen vid denna tid, men för mig var den mycket speciell. Detta var innan jag skaffade alla bössor i 300 Win Mag, 300 Wby Mag, 300 RUM, 338 Win Mag, 340 Wby, 9,3x66, 375 H&H, 404 Jeffery, 416 Rem Mag, 416 Rigby, 416 Wby Mag, 458 Win Mag (första grovsingen 2002 eller om det var 2003) samt två st. 460 Wby Mag.

Känns inte som att vi kommer uppleva något liknande igen, men den som lever får se :)
/ Rikard
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Det kan vara så att en blöt kula hade gett dig helt andra resultat.

Jag har läst spaltkilometer om hydrostatic shock men det är komiskt svårt att komma fram till någon egentlig slutsats. Roy Weatherby var ju en stor anhägare av "velocity kills" och han hade förstås rätt i sak. Däremot verkar resultaten vara av mer slumpmässig natur. Den mest ikoniska kalibern för detta är nog 257 Weatherby men även där varvas skottreaktioner à la blixtnedslag med utdragna eftersök. Det har nog mycket med hur man är lagd som person att göra, dvs tror man på detta så kan man alltid välja att bortse från sina mindre lyckades jaktskott och bara framhäva blixtnedslagen. Nog inte helt otänkbart att det var så Weatherby jobbade för att sälja sina produkter. Han åkte ju till Afrika med sin nya 378 Weatherby och "sköt en elefant med ett skott", men det kan man bevisligen göra med 7x57 också så det är ingen större bedrift i sig.

Själv var jag besatt av knall-och-fall under några år och fann en väldigt effektiv kombination i 340 Weatherby och Hornady RN 250 laddad till 870 m/s. Ett kid jag sköt med den med ett perfekt centralt lungskott dog innan det landade på marken. Sedan steg genast en ångplym upp från utgångskratern (går inte att beskriva på annat sätt) den kyliga morgonen, och händelsen var såpass makaber att jag valde att fotografera kidet uppifrån tornet jag satt i (bilden nedan). När jag passade kidet så såg jag att samtliga revben var avbrutna nära ryggraden. Snacka om övertryck i bukhålan! Hydrostatisk chock i någon mening förstås men kanske inte det man normalt sett menar.

Efter detta bytte jag direkt till A-Frame 250 istället då jag inte ville ha fler sådana resultat på viltet då det kändes respektlöst med i princip varmintkule-effekt. Sköt en bock med A-Frame och det var hur snyggt och fint som helst där kulan passerat. Väldigt klent underlag men två extrema exempel kring hur viktigt det är med kulvalet för både knall-och-fall samt köttbevarandet.

Blir inga roliga trofébilder i Afrika med en dikdik om det ser ut som nedan :?

0A534968-3FDB-48CF-966A-9387A9AA9854.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/ Rikard
Användarvisningsbild
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Som Exabit beskriver. Om hydrostatic chock kräver att man laddar blöta kulor som "spränger" djuren så vet jag inte om jag är så intresserad :?
KMN

Inlägg av KMN »

Såg att det låg en 416 rigby ruger på coraxstore! Med verktyg och hylsor. Kan ju inte vara så vanliga.
Svartkrutsansvarig
Vice ordförande FSG
Jakt
Nationellt skytte
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inlägg av Sako Finnbear »

Finner grova "magnum" kalibrar synnerligen tilltalande och intressanta. Personligen
är jag trött på trenden som går mot klenare och klenare kalibrar...Tyvärr har jag i
skrivande stund inget "häftigare" än min gamla 375H&H.
Sako Finnfire varmint .22lr - Leupold European 30 3-9x40
Sako Quad Varmint .22Wmr - Leupold VX-R 3-9x40
Sako 75 Deluxe 30-06 - Leupold European 30 3-9x50
Sako Finnbear L61R .375H&H - Leupold Scandinavian 3-9x40
Husqvarna 300S 12/76
Användarvisningsbild
Faidros

Inlägg av Faidros »

Jag har en löjlig förtjusning i ”afrikabössor”.
Har väl nått mitt ”nirvana” med min win pre64
i .375H&H, med customstock å riktmedel.
Men en grövre framöver är väl inte osannolikt igen.
Men som komplement, inte ersättning.
Bytte in min Brno 602 .375 nyss mot en win 70 classic .375
med pre64 utdragaren, men den är rostfri och har gängad pipa samt syntetstock. Kanske en mer ”fulväderbössa”.
Gjuter kulor till .375 som jag mysskjuter med, har tre
olika tänger.
Gillar kalibern skarpt som sagt, med handladdning
kan man variera så otroligt mycket.
Har haft 458wm, LOTT och 460Wby tidigare.
Otestat är dock 416 Rigby!
------------------
Kniv, hatt och en Winchester
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inlägg av Laikamannen »

Hydrostatisk chock kräver inte blöta kulor och att spränga djur för att få effekt. Det är ren okunskap.

Bra hydrostatisk chock uppnås med rätt form på kulorna, ofta rejält hårda så dom inte går sönder och spränger. Vissa ska inte ens expandera...

Har skjutit en del med koppar i dom grova bössorna senaste åren med extremt bra resultat. Lite trasigt och extremt god effekt. Även om farten legat mellan 810-830m/s.

Men det är klart att blåser man på i 340 wby med en av världens minsta hållbara kulor så förstår jag att det blir grisigt. Kombinationen är ju liksom inte gjord för matvilt.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

Öst-laika
Thor, valp för injagning under 2023
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Det går mode i allt å ljuddämpare å kort pipa är väldigt hett just nu,jag har avverkat 6-8st magnum kalibrar till jakt i min " ungdom" främst för att det var roligt att prova men även för tron att velocity kills ,det gjorde det garanterat om man använder kalibrarna som Weatherby menade att dom skulle användas, samma kula som är byggd för 308win fart laddas i +200m/s med förödande effekt som följd vilket inte passar oss köttjägare här i norden vilket medför att vi använder hårda premium kulor istället å effekten uteblir.
Jag skulle känna mig mer bekväm att skjuta valfritt hjortdjur ut till 500m med en 6,5mm /308 å en mjuk hög bc kula typ eld-x/nosler bst osv än en magnum med hög rekyl å hård kula ...
Med det sagt så tycker jag det fortfarande är kul att prova kalibrar å olika kulor men skulle klara mig med en 6,5mm/308 till all jakt egentligen
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Laikamannen skrev: 28 maj 2024, 21:17 Hydrostatisk chock kräver inte blöta kulor och att spränga djur för att få effekt. Det är ren okunskap.

Bra hydrostatisk chock uppnås med rätt form på kulorna, ofta rejält hårda så dom inte går sönder och spränger. Vissa ska inte ens expandera...

Har skjutit en del med koppar i dom grova bössorna senaste åren med extremt bra resultat. Lite trasigt och extremt god effekt. Även om farten legat mellan 810-830m/s.

Men det är klart att blåser man på i 340 wby med en av världens minsta hållbara kulor så förstår jag att det blir grisigt. Kombinationen är ju liksom inte gjord för matvilt.
Nej, jag vet att teorin för hydrostatisk chock inte säger något om expanderande kulor. Vill minnas att den gode Nils Kvale i “Laddat för älg och annat” nämner att man i experiment med hästar lyckats få knall och fall med en liten stålkula skjuten nere i benet. Kulan hade dock en hastighet på 4000 m/s om jag inte missminner mig. Även om detta fungerar så ligger vi långt därifrån med jaktkalibrar. Om vi maxar en 30-grainare ur en 220 Swift eller 223 WSSM kanske vi kommer upp i 1500 eller något sådant. Det är en bra bit kvar till 4000 m/s.

340 Wby och rundnos var en ögonöppnande upplevelse kan man säga. En tröst i bedrövelsen var att kidet knappast led några längre stunder.
/ Rikard
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

exabit skrev: 28 maj 2024, 22:05
Laikamannen skrev: 28 maj 2024, 21:17 Hydrostatisk chock kräver inte blöta kulor och att spränga djur för att få effekt. Det är ren okunskap.

Nej, jag vet att teorin för hydrostatisk chock inte säger något om expanderande kulor. Vill minnas att den gode Nils Kvale i “Laddat för älg och annat” nämner att man i experiment med hästar lyckats få knall och fall med en liten stålkula skjuten nere i benet. Kulan hade dock en hastighet på 4000 m/s om jag inte missminner mig. Även om detta fungerar så ligger vi långt därifrån med jaktkalibrar. Om vi maxar en 30-grainare ur en 220 Swift eller 223 WSSM kanske vi kommer upp i 1500 eller något sådant. Det är en bra bit kvar till 4000 m/s.

340 Wby och rundnos var en ögonöppnande upplevelse kan man säga. En tröst i bedrövelsen var att kidet knappast led några längre stunder.
måste varit 4000 fps..

4500 m/s har man fått upp projektiler i men då med grejer stora som flera containers och bygger inte på krut och man är tvungen att använda ett annat media, för enligt termodynamiken så är max hastighet begränsat till ljudets hastighet i mediat, i detta fall krutgaserna/luften.
Snabbare än det går det inte o få en projektil...

Hastigheten beror ju på mediats densitet och vid dom tryck man jobbar med så är det inte några 320 m/s som det är i luften.

Men en .22-284 har dom fått upp till 6500 fps eller 1980 m/s och då med en 15 grains kula och 50 grain krut (4227)
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Absolut, gillar det grova med. Inte haft något värre än 45/70 och skjutit 420grs P+.
Blir det öppning i garderoben kommer det bli en 375HH, möjligen 375Ruger.

\mecke

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
jimbo!

Inlägg av jimbo! »

Hmmmm.. har en 300wm och en 458wm! drömmer om en fin sida/sida 470ne fast plånboken motar där...
skjut det kan ta bättre än vad du tror!!
karelsk blandning

doomer77 skrev: 27 maj 2024, 23:36

North Fork SS. Kulorna var det nog inget fel på då det blev genomskott på allt, men chock-effekt, nja.
Konstigt att ingen av kulorna stannade, forken brukar ändå stanna just för att den blir så platt och får stor front yta. Undra om kulorna gick för fort så du tappade lite av den effekten och kulorna blev som a-frame och runda fram med tappad front yta.
Är den skillnaden jag sett mellan dem två kulorna som ändå liknar varann och forken har alltid haft bättre effekt och jag tror det är en av anledningarna.

Undra om du inte haft bättre effekt med en tyngre kula och lite lägre fart?

Just hydrostatisk chok blir väl ofta av rätt platta kulor fram, även solida som inte expanderar ska ha den effekten. Är väl bland annat det som är funktionen med tarvas kula vad jag förstått.

Är ändå rätt nöjd med min 9,3a till älgarna fast den inte är i närheten vad 338wm är i skottreakton och att älgarna faller i skottet. Nån skillnad är det mellan dem två fast det ofta skjuts rätt likvärdiga kulor.
Användarvisningsbild
doomer77

Inlägg av doomer77 »

karelsk blandning skrev: 29 maj 2024, 07:06

Just hydrostatisk chok blir väl ofta av rätt platta kulor fram, även solida som inte expanderar ska ha den effekten. Är väl bland annat det som är funktionen med tarvas kula vad jag förstått.
Jag undrade faktiskt över samma sak, hur hade utfallet blivit om jag haft en vettigt laddad 30-06 istället. Möjligt att vi hade sett mer chockeffekt då?

På de mindre djuren kanske kulorna helt enkelt inte hinner öppna ordentligt innan dom redan passerat vitala delar och därför så blir effekten mer som en helmantel? Förstörelsen på de mindre djuren var minimal - vilket var väldigt uppskattat ifrån en trofe synvinkel. Var väldigt glad att jag inte laddad typ Hornady IL :shock:

Men då undrar jag vart vi egentligen landar med ultramagnumfarter - en blöt kula som spränger eller en hård kula som inte hinner öppna?
karelsk blandning

doomer77 skrev: 29 maj 2024, 07:48

Jag undrade faktiskt över samma sak, hur hade utfallet blivit om jag haft en vettigt laddad 30-06 istället. Möjligt att vi hade sett mer chockeffekt då?

På de mindre djuren kanske kulorna helt enkelt inte hinner öppna ordentligt innan dom redan passerat vitala delar och därför så blir effekten mer som en helmantel? Förstörelsen på de mindre djuren var minimal - vilket var väldigt uppskattat ifrån en trofe synvinkel. Var väldigt glad att jag inte laddad typ Hornady IL :shock:

Men då undrar jag vart vi egentligen landar med ultramagnumfarter - en blöt kula som spränger eller en hård kula som inte hinner öppna?
Öppnar gör forken i stort direkt, lätt expanderade men håller ändå ihop. Så inte där jag tror problemet ligger, jag tror utan att veta att kulan går för fort och att du tappar front utan och att kulan viks bakåt mer än vanligt. Typ som en a-frame som är full expanderad.

Hade du haft en 200gr kula laddad så tror jag att du haft betydligt bättre effekt i djuren.

Magnum fart och mjuk kula gör ju att det blir väldigt effekt men samtidigt är det inget man vill ha där man ska ta rätt på djuren. Varmint kula blir det antagligen av en 180gr hornady i den farten.
IMG_20231113_070207.jpg
Hade kulorna expanderat som dom brukar är jag säker att du fått bättre reaktioner i skotten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

karelsk blandning skrev: 29 maj 2024, 08:23

Öppnar gör forken i stort direkt, lätt expanderade men håller ändå ihop. Så inte där jag tror problemet ligger, jag tror utan att veta att kulan går för fort och att du tappar front utan och att kulan viks bakåt mer än vanligt. Typ som en a-frame som är full expanderad.

Hade du haft en 200gr kula laddad så tror jag att du haft betydligt bättre effekt i djuren.

Magnum fart och mjuk kula gör ju att det blir väldigt effekt men samtidigt är det inget man vill ha där man ska ta rätt på djuren. Varmint kula blir det antagligen av en 180gr hornady i den farten.

IMG_20231113_070207.jpg
Hade kulorna expanderat som dom brukar är jag säker att du fått bättre reaktioner i skotten.
Min erfarenhet av A-Frame vid hög belastning i blött papper är större diameter ju högre motstånd/hastighet vi pratar om.

Har svårt att tro på teorin att North Fork går sönder i en 300 Wby och agerar helmantel.
/ Rikard
karelsk blandning

exabit skrev: 29 maj 2024, 11:36
karelsk blandning skrev: 29 maj 2024, 08:23

IMG_20231113_070207.jpg
Min erfarenhet av A-Frame vid hög belastning i blött papper är större diameter ju högre motstånd/hastighet vi pratar om.

Har svårt att tro på teorin att North Fork går sönder i en 300 Wby och agerar helmantel.
Helt omöjligt att den blivit helmantel men om den expanderar mer än den brukar och viker ner kanterna så tappar man den flata ytan fram som borde ge mindre effekt.