Forma om kulor till annan kaliber?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Greener

Forma om kulor till annan kaliber?

Inlägg av Greener »

Kanske inte är så lätt att svara på, men kan man kalibrera om mantlade kulor till annan kaliber? I mitt fall fundera jag på om man kan köpa 323 kulor och forma om dem till 318? Kanske beror på vilken kula man köper? Tips tack :D

Mvh
Greener
apocalypse

Re: Forma om kulor till annan kaliber?

Inlägg av apocalypse »

Det förekommer swaging även av redan färdiga projektiler med mantel.
Olikheterna i formbarhet hos koppar och bly kan potentiellt ställa till det. Koppar/tombak är återfjädrande medan bly inte är det.
Vilken egenskap som riskerar påverkas är sannolikt olika från fall till fall, men expansion och träffbild är två.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
sidelock

Inlägg av sidelock »

Kan vara värt att tolka pipan, en del IR sväljer .323-kulor som det är.
Benelli Comfort 12/76 - Teague chokes
Charles Osborne 12/65
Tikka m55/GRS 223AI - Helia 5 2,4-12x56, Jet-Z CQB
Tikka m55/GRS 7mm-08Rem - K624i, JET-Z Compact
Borovnik 9,3x74r-9,3x74r - Pecar 1,5-4x20
Sauer m30 16/70-7x57r - Zeiss 1,5-6x36
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Triebel tillverkar ett verktyg för. 323" till. 318". Jag har haft ett, och det skulle ha fungerat bra om Triebel inte gjort stången som man sätter i hylshållarfästet på pressen för kort. Stången räcker inte för att trycka kulan hela vägen genom verktyget, så man får ta en M8 bult eller liknande som förlängning. Verktyget är som Triebels övriga grejer löjligt dyrt.

Förmodligen kan man köpa Lees kulkalibreringsverktyg för. 311" och sedan brotscha eller putsa upp diametern till. 318". Priset blir betydligt trevligare så. För dig som är verkstadskunnig bör det inte vara så svårt.

Överväg att bara kalibrera bondade kulor. Kulorna behöver rullas i hylssmörja innan man trycker in dem i verktyget.

Jag har som sagt en gång i tiden haft Triebels verktyg och kalibrerat till en 8*60I. Skyttemässigt gick det bra, men hur kulorna skulle ha uppträtt i vilt vet jag inte.

Annars gör S&B, Fox och Woodleigh kulor i kalibern. Det är ett säkrare alternativ.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
apocalypse

Inlägg av apocalypse »

Som Fritz påpekar; det saknas inte färdiga alternativ.
Absolut att föredra.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Tack för väldigt bra svar :D .
Jo, att använda färdiga alternativ är ju det bästa, men jag gillar att förbereda mig för oviss framtid. Och jag är ju så smart att jag har två vapen med kaliber 318 :mrgreen: varav en är en Mauser som inte tar 323. Samtidigt letar jag gammal grov DS och de kan ju ha lite udda kalibrar.

Mvh
Greener
Wargen

Inlägg av Wargen »

Intressant tråd, har en Winchester 94 i 32 WSPL och där kommer man ju in på samma frågeställning, men med rörmagasinet som extra bonus..
fugazi

Inlägg av fugazi »

Skulle det gå att rullpressa dom?
\\ fugazi \\ Magnus \\
Söker: Pipset till Brno ZH... skicka PM!
Användarvisningsbild
NucEm

Inlägg av NucEm »

Rullpressa tror jag inte på och det blir svårare veektyg att få till. Kalibrera genom polerad kalibreringsöga är den rätta metoden, gärna i två omgångar.
Du får nog testa fram vilken diameter du får på grund av ”retur eller återfjädring” av kulans mantel.
Om blyet inte är synlig på kulan kan den med fördel värmas så blyet smälter och fyller ut manteln igen, kan bli separation mellan mantel och bly vid minskning av diametern!
Varför använda hammare när man har en slägga?
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Det går att göra om 323 kulor till 318 genom ett kalibreringsöga. Men vet dock inte om det påverkar kulan negativt i viltet. Annars finns ju färdiga kulor att köpa i 318,fast det kryllar ju inte av dom.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Umebo

Inlägg av Umebo »

Jag har gjort om ett lee-verktyg. Funkar utmärkt.
Numera utflyttad till Sundsvall
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

jimmy85 skrev: 20 okt 2021, 22:52 Det går att göra om 323 kulor till 318 genom ett kalibreringsöga. Men vet dock inte om det påverkar kulan negativt i viltet. Annars finns ju färdiga kulor att köpa i 318,fast det kryllar ju inte av dom.
Det fungerar ganska hyfsat. Man ska väl tänka på att kulorna väl kalibrerats och klämts på olika sätt under tillverkningen också.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Fritz Kraut skrev: Igår, 21:26
jimmy85 skrev: 20 okt 2021, 22:52 Det går att göra om 323 kulor till 318 genom ett kalibreringsöga. Men vet dock inte om det påverkar kulan negativt i viltet. Annars finns ju färdiga kulor att köpa i 318,fast det kryllar ju inte av dom.
Det fungerar ganska hyfsat. Man ska väl tänka på att kulorna väl kalibrerats och klämts på olika sätt under tillverkningen också.

F.
Nä dom blir väl inte så milt behandlade under tillverkningen misstänker jag.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton